Luchtwegproblemen. Hoe mee omgaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magika86

Luchtwegproblemen. Hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:15

Hier ons verhaal. Ik ben benieuwd of er meer paardeneigenaren mee worstelen en hun ervaring/kennis willen delen.

Ik heb een pony van 16 jaar die ik recreatief berijd. Hij heeft altijd al gevoelige luchtwegen gehad, maar was altijd redelijk onder controle. Vaak in de winter een kuur ventilpulmin en dan ging het weer een heletijd goed. Pony heeft altijd op vlas gestaan en heeft altijd kuil gehad naast dagelijks weidegang.

Onlangs zijn we verhuisd naar andere stal, waar hij (goed) hooi gevoerd kreeg en op gehakseld stro stond. Na een week ging het mis. Enorm hoesten en pompen. Direct DA bijgehaald. Hij kreeg een prednisonol spuit en ventilpulmin. Daarna volgde 1,5 maand van veel DA bezoeken/scopie/ventilpulmin/sputolysin en 10dagen prednisonol. Inmiddels direct na 1e DA bezoek hooi nat gemaakt. Op scopie was veel slijm te zien. Het ging wisselend soms beter met terugvallen. Daarom besloten om naar Utrecht te gaan. Daar hebben ze een BAL onderzoek en scopie gedaan. Was weer veel slijm te zien en uit onderzoek kwam een stofallergie. Heb toen direct besloten hem te verplaatsen naar een buitenstal waar hij kuil krijgt en op vlas staat. Ook kreeg ik voor 21 dagen medicijnen mee ventilp./sputolysin/prednisonol.

Inmiddels is medicijnenkuur klaar en hebben we vrijdag weer controle in Utrecht. Het hoesten is helemaal weg, echter heeft hij nog vaak een versnelde ademhaling. Niet echt heel zwaar, maar wel versneld. Lijkt met vochtig weer erger te zijn. Wie heeft hier ook ervaring mee? Zou mijn pony dan toch dampig zijn, ondanks direct ingrijpen? Graag jullie kennis/ervaring.

Nies_

Re: Luchtwegproblemen. Hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:28

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:32

Ik zou een plek zoeken waar hij 24/7 buiten kan met inloopstal. Ben je van al het stof af.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:34

Bah, wat super naar. Ik zou in dit geval ook de voorkeur hebben voor 24/7 buiten.
Heeft hij buiten met vochtig weer ook last? Super sneu zeg.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:40

Zo'n infectie vergt veel van een paard. Ik zou hem zeker nu niet direct buiten gaan zetten dag en nacht. Buitenstal met vlas en kuil en een deken erop, daarna rustig aan doen en rustig opbouwen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:14

Wat geeft je da voor advies?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 07:32

smurffie schreef:
Zo'n infectie vergt veel van een paard. Ik zou hem zeker nu niet direct buiten gaan zetten dag en nacht. Buitenstal met vlas en kuil en een deken erop, daarna rustig aan doen en rustig opbouwen.

Mee eens, ik heb meerdere paarden op deze manier zien opknappen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 07:55

Ik zou hem voor nu in de buitenstal laten met vlas of andere stofvrije bodembedekking en nat hooi of kuil. Hij moet nu eerst goed opknappen, want zo'n infectie hakt er inderdaad in.
Als hij weer opgeknapt is en zijn weerstand omhoog, is 24/7 zeker aan te raden (van het voorjaar bijvoorbeeld, dan wordt het ook weer warmer en is de overgang niet zo groot). Liefst met een schuilstal zonder bodembedekker, matten of zand.
Mijn haflinger met stofallergie is er enorm van opgeknapt. Af en toe nog een kuchje in de winter, maar verder eigenlijk niet.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:23

Ik ga mee met Arabesk, beste is nu om hem buiten te zetten. Elke keer dat je hem binnen zet ademt hij toch weer stof in en raakt het toch weer een beetje geirriteerd, wat niet bevorderlijk is voor het herstel. Dit soort paarden gedijen niet goed in stallen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:02

Hmm dan heb ik 3 uitzonderingen bij mij op stal staan die een hevige stofallergie hadden en met een buitenluik/buitenstal, vlas en nu gewoon droog hooi het perfect doen.
Ik zou je paard eerst in een buitenbox, stofvrij bodembedekking + nat hooi/kuil zetten. De overgang in de winter naar 24/7 buiten in combinatie met een slecht gezondheid werkt vaak niet bevordelijk.
Je kan in het voorjaar kijken hoe je paard het hier op doet en of 24/7 beter zal zijn of dat dit goed bij je paard past.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:12

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad. De dierenarts in de kliniek zag zelfs een leven als recreatiepaard niet meer voor zich. Max 5 minuten draven. Op advies van mijn eigen veearts begonnen met acupunctuur. Nu ben ik erg nuchter en geloofde er niet zo in, maar proberen kon geen kwaad. Heel bijzonder dat tijdens het naalden hij sloom werd en sommige naalden naar buiten geduwd werden en sommige verder naar binnen genomen. Onder zijn hoeven natte plekken dus het doen echt wat. Eerst elke 3 weken een behandeling, na 2 keer om de 6 weken, daarna 4 x per jaar, toen 2 x per jaar en nu alleen wanneer hij slechter wordt en last krijgt. Ik moet wel zeggen dat hij nu wel weer minder is, maar hij is ook al 23 dus dat is ergens ook wel logisch. Zijn eerste behandeling was hij 16 en daarna heeft hij het echt weer super gedaan, geen last meer. Dit in combinatie met nat hooi en een buitenbox. Hij heeft wel altijd op stro gestaan, omdat toen hij op vlas stond zijn hoeven heel slecht werden, ondanks dat zijn box gewoon schoon was. Als je vragen hebt hoor ik het wel

MonDos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:13

Misschien geeft het ook een verlichting als je het hooi natmaakt?

Magika86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:27

Bedankt voor jullie reacties! Als je paardje opeens zo ziek wordt is het fijn om ideeën en kennis/ervaring van anderen te horen. Soms slaat twijfel toe en vraag ik me af waar ik goed aan doe.

A.s. vrijdag controle in Utrecht met wederom longspoeling en scopie. Eerst maar even afwachten wat daar uit komt.

Pony staat op dit moment in een buitenstalling, gebouwde stal enkel onder overkapping en heeft veel buitenlucht dus. Staat al op vlas en kuil. Als vrijdag blijkt dat nog niet goed gaat is laatste mogelijkheid 24/7. Al moet ik zeggen dat ik de stal heel schoon houd (dagelijks stalspray, met stoffer randjes schoonvegen etc.)

@Jotoma, hij lijkt de versnelde ademhaling ook buiten te hebben. Mijn DA wordt door Utrecht ingelicht, maar op moment enkel contact met Utrecht. Die waren niet negatief, afhankelijk van aanpassing stalmanagement.

Heeft er iemand ervaring met Pulmitranq? En zijn er mensen die een longdrukmeting bij hun paard hebben laten doen?

Magika86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:32

@zonneglans ik hoor daar meer positieve verhalen over. Ik wacht eerst onderzoeken van Utrecht af, maar ga daar zeker eens over nadenken.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:49

Dat doe je goed. Ik heb die van mij eerst op de lingehoeve laten onderzoeken met scope en longspoeling. Ik had uiteindelijk 2 opties. Een puffer of acupunctuur. Toen ie 6 maanden later daar naar de smid moest ivm dubbele wand konden ze niet geloven dat ie zo opgeknapt wat. Succes ermee

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:34

Mijn Haffie is een paar maandjes geleden ook heel benauwd geweest. Na heel wat dierenarts bezoeken ben ik erachter gekomen dat hij allergisch was voor ons hooi (wat precies weten we niet, dat bleef erg vaag)
In de tijd dat ik dat nog niet wist heeft Pulmitranq hem erg geholpen. Vind het echt een aanrader.
Ik blijf nu uit voorzorg nat hooi voeren en hij staat inderdaad ook in een buitenstal en op vlas. Qua huisvesting lijkt het me dus prima.
De mijne is inmiddels weer helemaal de oude, dus positief blijven!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:41

Ik ga mee met Arabesk en zonneglans. Mijn Welsh heeft longproblemen sinds ze 7 is (toen ze nog manegepony was; het stalklimaat was daar verschrikkelijk). Ze heeft op verschillende stallen gestaan, met verschillende resultaten. Inmiddels is ze 20, loopt ze 24/7 buiten (met schuilstallen waar zand in ligt) en krijgt ze droog hooi gevoerd. Mijn DA heeft haar longen nog nooit zo mooi schoon horen klinken.
Ze wordt minimaal één keer per jaar behandeld (accupunctuur, homeopathie) door Den Hoek (in het begin vaker).

Edit: ik merk wel bij haar dat het belangrijk is om haar in beweging te houden, niet alleen de beweging die ze zichzelf geeft in het paddock paradise, maar vooral lekker stappen in het bos, of als handpony naast mijn paard, of een rondje meedraven naast de step.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:49

Is het echt puur een stofallergie of COPD? Bij COPD is een stofvrije omgeving heel belangrijk, zo ook het voer. De overstap van kuil naar hooi zal zeker te maken hebben met de verandering en ik zou dan ook direct weer over gaan op kuil of het hooi een dag van tevoren weken.

Ik zou je paard minimaal belasten maar wel beweging blijven geven op het moment dat de ergste hoestperiode over is.