bultjes op zijn rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximepatser

bultjes op zijn rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:43

Hoi bokt, /3

Mijn paard heeft al een paar weken last van harde onderhuidse bultjes op zijn rug. De ene keer zijn ze groter dan de andere keer. Het leek even weg te gaan, maar vandaag was het weer iets erger, dus besloten toch maar een topic te openen. Grotendeels waar het zadel ligt, maar ook richting de achterkant. De bultjes doen hem geen pijn, hij heeft geen jeuk en ik kan er gewoon aan komen. Echter is er ook niks open, is het niet rood en ziet het er niet geïrriteerd uit. Ik denk dus niet dat het een schimmel is.

November is er een zadelmaker bij geweest, en mijn zadel ligt weer top nadat hij hem iets heeft opgevuld. Ik denk dus ook niet dat het aan het zadel kan liggen, maar om het zekere voor het onzekere te nemen probeer ik al een tijdje elke dag met een schoon dekje te rijden, doe ik een bontje onder mijn zadel, en probeer de plek goed schoon te houden. Dit zonder enige verbetering.

Omdat ik eerst dacht dat het een teveel aan eiwitten was heb ik ook wat voer betreft al geprobeerd zoveel mogelijk eiwitten te vermijden, maar ook hier wordt het niet beter van.

IIs er nog iets wat ik kan proberen? of moet ik toch de DA raadplegen?
:? :? :?

Elco

Re: bultjes op zijn rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:45

Gebruik je wasverzachter bij je dekjes als je ze wast.?
En een bontje onder je zadel maakt het kussenkanaal smaller, dus dat zou ik zeker achterwege laten.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:49

Elco schreef:
Gebruik je wasverzachter bij je dekjes als je ze wast.?
En een bontje onder je zadel maakt het kussenkanaal smaller, dus dat zou ik zeker achterwege laten.

Nee, ik gebruik geen wasverzachter, en ook voordat ik het bontje gebruikte had hij de bultjes. Dat bontje was puur om te proberen of het iets kon verhelpen. Maar ik ga maar weer eens zonder proberen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:54

Wat voor een wasmiddel gebruik je? Daar zou het een reactie op kunnen zijn. In dat geval bijvoorbeeld neutral of een ander wasmiddel zonder parfum gebruiken.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:39

Als ze echt alleen onder het zadel zitten, zouden het bindweefselbultjes kunnen zijn.
Daar is eigenlijk niks aan te doen.
Als je zeker wil weten wat het is kan de DA altijd even biopt nemen.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 10:46

Hypericum schreef:
Als ze echt alleen onder het zadel zitten, zouden het bindweefselbultjes kunnen zijn.
Daar is eigenlijk niks aan te doen.
Als je zeker wil weten wat het is kan de DA altijd even biopt nemen.

Hmmm dat heb ik nog niet eerder gehoord, ik ga er zeker even achteraan!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:11

Wat voor vulling zit er in je zadel? Het kan ook met zweten te maken hebben. Het is bewezen dat echte wol beter ventileert dan bijvoorbeeld kunststof. Zelfs als het in een leren vulling zit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:17

Heeft je paard ander voer gekregen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:20

Hier ook een paard met bindweefselbultjes. Kwamen hier wel echt door het zadel. Heb een jong paard, en keuringsdierenarts zei toen dat ze dit vaker zien bij jonge paarden, omdat ze nog moeten wennen aan de druk. Inmiddels zijn met aantal x rust door andere blessures de meeste inderdaad verdwenen (hij had ze ook onder de singelplek). Ben nu overgestapt naar Boomloos, en ook de laatste 3 die er nu nog zitten, zijn langzaamaan kleiner geworden. Het boomzadel bleef steeds een fractie naar links schuiven, en de bultjes rechts bleven, door toch iets meer druk daar. Boomloos worden ze door inlages ook wat meer uitgevlakt.
Verder heeft het paard er gelukkig doorgaans geen last van, maar je kunt er weinig aan doen als het idd bindweefselbultjes zijn. Soms wordt er ingespoten met corticosteroïden, maar dit heeft ook soms een averechts effect.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:21

Google eens op Nodulaire necrobiose
Het kan geen kwaad en er is niet veel aan te doen. Kan ook weer vanzelf weggaan.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 15:24

paard heeft geen ander voer gekregen, en in mijn zadel zit wol. Ik verdenk het toch van die bindweefselbultjes, als je naar de symptomen kijkt. Bedankt allemaal voor de reacties! :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 01:27

Toevallig zat ik precies deze week te denken om over exact hetzelfde onderwerp een topic te openen, maar dat lijkt met dit topic overbodig geworden ;)

Paard hier heeft hetzelfde verhaal, ze zitten er al jaren, ruim 3.5 jaar geleden ontdekt. Paard heeft een tijdje onder een wintec met slechte vulling gelopen en m'n zadel daarop was voordat ik 'm opnieuw op heb laten vullen ook niet bepaald mooi gevuld ( zo'n 4/4.5 jaar geleden, wellicht dat ze in die periode ontwikkeld zijn) maar loopt inmiddels al 4 jaar onder niks anders dan fijne met wol gevulde zadels. Dekjes was ik eigenlijk amper, en die 2x per jaar worden ze met vloeibaar wasmiddel gewassen. Ze kijken inderdaad pijnloos en bij mij komt nodulaire necrobiose ook wel overeen, behalve dat de bultjes kleiner zijn, hooguit een cm, maar ook kleiner.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 07:06

Paard van mn zusje had het ook. De dierenarts gaf aan dat het een probleem met de talg productie en afvoer is. Hij adviseerde lijnzaad te voeren. Paard krijgt nu lijnzaad vlokken van de paardendrogist. Na 1.5 week waren de bultjes bijna allemaal weg