Ervaringen met 'mokthee'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grainey

Ervaringen met 'mokthee'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 17:17

In de algemene topics over mok, zowel in het medisch als in het tinkertopic, kwam ik af en toe het gebruik van mokthee tegen. Het lijkt wel dé oplossing voor mok (staat er ook op), vooral bij paarden (zoals die van mij ook) waar je bijna niet aan de sokken kunt komen. Ik gebruik het sinds kort ook, maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met mokthee.

Ik gebruik nu sinds 2 maanden mokthee (chevadonyll) voor mijn twee tinkers. Ik ben begonnen met een 'kuur' van 3 weken elke dag en nu voer ik het om de dag (gemengd door lucerne). Dit lijkt te helpen, ze stampen in ieder geval niet meer en het lijkt alsof ze (bijna) geen jeuk meer hebben. Ik vind ze ook veel vrolijker en enthousiaster zowel in het land als met het rijden. Maar ik moet het wel om de dag voeren anders keer de jeuk direct terug en het lijkt ook alsof de wondjes verder niet weggaan (of ik ben te ongeduldig). Naast de mokthee knip ik de sokken ook altijd bij zodat de sokken redelijk schoon blijven en er lucht in de kootholtes kan komen en de kootholtes ook op kunnen drogen. Vooral met dit natte weer in de herfst/winter lijkt dat ook wel te helpen.

Het punt is dat ik de mokthee (chevadonyll http://www.animoruitersport.nl/nl/kruid ... rking.html) redelijk prijzig vindt (50 gram voor 20 euro waar ik nauwelijks een maand mee doe) aangezien ik er met 2 tinkers redelijk snel doorheen ben. Nou kwam ik deze vorm van mokthee ook tegen: https://www.ruiterhart.nl/vliegen-eczee ... -gram.html . Deze is dan relatief veel goedkoper. Is er iemand die ervaring heeft met deze andere mokthee of zijn er nog meer aanbieders? Is dat hetzelfde als chevadonyll? Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met mokthee (welk soort dan ook), helpt het, hoe vaak gebruiken jullie het en hoe voeren jullie het je paard?

Gini

Re: Ervaringen met 'mokthee'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:04

Omdat het gaat om een voedingssupplement verplaats ik dit topic naar VS.

MD >> VS

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:27

Ik ben meer van de antibiotica en hormoonzalf bij mok.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:02

Arabesk schreef:
Ik ben meer van de antibiotica en hormoonzalf bij mok.

Ik moest hier stiekem wel een beetje om lachen. Waar je alles natuurlijk doet en adviseert, smeer je wel met hormoonzalf en antibiotica.

Ik heb ervaring met de thee, maar bij de mijne deed het niks. Wat momenteel goed werkt is vetlokken scheren zodat er lucht bij kan, smeren met mokolie van Silverlinde en goed voer om een goede weerstand op te bouwen (een goede vitaminebrok is vaak voldoende). Mok is echt een weerstandsprobleem.
Ik ben vorige week ook begonnen met mokpilletjes van de Paardendrogist, maar dat is nog te kort om er iets zinnigs over te zeggen.

Mocht het echt niet werken is een snelle stootkuur vitamines, icm met de middelen die Arabesk noemt, ook een idee om een eerste snelle behandeling te geven. En daarna terug naar dagelijkse vitamines en minder heftige middelen om het onder controle te houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:01

Ik heb niks met alternatieve geneeswijzen, wel alles met aansluiten bij natuurlijke behoeften van het paard, vriendjes, vrijheid, voer en blote voeten. Verder ben ik voor reguliere aanpak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:10

Hier wel goede ervaringen met Chevadonyll. Geldt overigens ook voor de rest van onze stal die het nodig hebben.
Vraag t Britta31 hier op bokt. Zij heeft ook goede ervaring ermee met een paard met ernstige mok, die zijn been moeilijk liet behandelen.
Je moet er wel even mee doorgaan (dus niet als t resultaat heeft meteen mee stoppen).

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:21

Hier heeft het met thee en elke dag uierzalf smeren, 1,5 maand geduurd. We hebben de sokken laten zitten. Naar mijn idee beschermen die juist tegen vocht wat op de huid kan komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 07:57

Ja daar beschermen ze tegen. Maar bij de mijne ging het er juist meer door broeien. Nu heeft hij niet eens sokken, maar wel enorm afsluitende vetlokken. Zijn benen knapten er goed van op door ze af te scheren/knippen.

Ik heb de thee overigens 2,5 maand gegeven en ben er toen mee gestopt. Ik zag echt geen resultaat.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:02

Ik zweer nog steeds bij curemok pillen van de paardendrogist.
Deze werken bij onze paarden op stal echt super. Binnen een week was de mok weg.
Die van mij krijgt het niet eens meer sinds hij er op staat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:13

Ik gebruik ook de mokthee.Geweldig spul.Elke dag een drama met het behandelen van zijn been.Paard overstuur en hij wilde ook niets meer van mij weten.Als hij mij aan zag komen rende hij snel weg -O- En dankzij de tip van bokker Babootje was het probleem opgelost.Ik heb ook de thee van chevalcare en heb dat 4 weken elke dag gegeven.Eerst word het erger.Maar na ongeveer een week zag ik al verbetering.Nu geef ik 3 keer per week 2 eetlepels in een liter water.Maar nu zag ik dat hij toch weer een paar plekjes had.Ik geef hem nu om de dag weer.Ik durf hem niet goed 3 scheppen te geven.Ook was hij een beetje verkouden en gevraagt bij Chevalcare of het samen kan met Fenegriek kruid en dat kon ook.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:20

Ja werkt echt top! Van alles geprobeerd bij mijn vorige pony, hydorcortiderm, mokzalf, zelf gemaakte zalven van de DA, droogzetters etc. 5 weken dit spul en het was weg, heb nog steeds een zakje liggen voor als mijn paard last krijgt van mok :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:23

Geen ervaring met de mokthee, maar wel met iets vergelijkbaars. Mijn paard heeft langere tijd kruiden gehad; Herparlind en Rhenalind, verkrijgbaar in Duitsland, even googlen. Deze kruiden zuiveren het lichaam van binnenuit en ondersteunen de lever en de nieren. Ik ben ook niet zo van het homeopathische, maar als je alles al hebt geprobeerd uit het kastje van de DA (droogzetters, antibiotica spuiten, hydrocortiderm, lincospectin, albiotic) en je bent inmiddels 4 maanden verder en de mok wordt alleen maar erger, dan wil je graag iets anders proberen. Ik heb het 2 maanden gevoerd en de mok is helemaal weg!!
Laatst bijgewerkt door suffie op 12-01-16 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:24

Ik geef ons paard cure mok, verbluffend resultaat binnen enkele dagen. Mok was zeer hardnekkig en langdurig. Verleng de kuur even, omdat de wei nog zo nat is.
2 maal daags 6 tabletjes.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:27

ik blijf het hem wel geven.Als de kruiden uit zijn lichaam zijn komt de mok toch weer terug?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:30

Mijn redenatie is als de weerstand beter of op peil is, mok minder kans heeft.
Een koortslip treedt bij mij ook alleen maar op in periode van verminderde weerstand :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:36

Ja,hij is nu ook een beetje verkouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:40

Mijn tinker laat het nog niet toe om echt aan zijn voeten te zitten. Tilt net aan zijn voeten op. (komt uit een reservaat en is aan het wennen)
heeft wel enorme mok... thee werkt niet... wat zou verder goed kunnen helpen? (Gezien ik dus niet met zalf of iets kan werken)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:45

Dit misschien:

tienus63 schreef:
Ik geef ons paard cure mok, verbluffend resultaat binnen enkele dagen. Mok was zeer hardnekkig en langdurig. Verleng de kuur even, omdat de wei nog zo nat is.
2 maal daags 6 tabletjes.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:06

Wat een reacties al :) Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst niet zo geloofde in het verhaal dat als de weerstand beter is, dat de mok dat weg trekt, maar het lijkt toch wel te werken. En ik ben ook van mening dat een verhoogde weerstand in de winter alleen maar goed kan zijn. Of de mok ooit helemaal wegtrekt, dat weet ik niet, maar ik merk in ieder geval dat mijn tinkers in de wintermaanden nog nooit zo ontspannen en vrolijk zijn geweest.

Britta31, jouw verhaal klinkt precies als het mijne :) ik vind het echt een verademing (en mijn tinkers ook) dat ik hiervoor niet meer in die pijnlijke sokken hoef te friemelen en smeren. Maar dus wel gewoon blijven geven in de winter. En dan in de lente/zomer dan hoeft het niet?

suffie, ik zou graag willen weten wat er in de chevadonyll zit, maar dat staat er niet op. Misschien dat diezelfde kruiden daar ook in zitten? Ik lees trouwens dat je die kruiden gewoon door door het voer moet mengen dus dat je daar geen thee van hoeft te trekken? Dat is op zich nog wel weer een stukje gemakkelijker :) moet je dat elke dag voeren? Wel leerzaam om te lezen welke soorten kruiden helpen tegen mok en dat er dus ook meer opties zijn!

Wel interessant om te lezen dat het bij de een wel werkt en bij de ander niet. Maar ook dat het m gedeeltelijk in de vitamines zit? Want hier krijgen ze in de zomer gewoon gras en in de winter staan ze volledig op hooi met wat lucerne en een beetje basisbrok als ze gewerkt hebben (dat krijgen ze er ook bij in de zomer trouwens). Dat is wel een groot verschil natuurlijk in wat ze binnenkrijgen. Maar in de zomer lopen ze ook veel meer, dan moeten ze hun gras opzoeken en in de winter staan ze bijna alleen maar bij hun hooiruif, dus dat zal ook verschil maken.

En aan Amanda: kun je het laten weten of die tabletjes helpen? En hoe voer je het ze? Eten ze de tabletjes zo op als je ze met het voer mengt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:34

Ik ga even googlen Tienus63, bedankt!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:41

Nikki: de ene dag Heparlind 50 gram en de andere dag Rhenalind 50 gram, om en om dus.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:04

Ik ben net 3 maanden bezig met de thee.Ik weet niet of het in de zomer ook moet.Misschien weet bokker Babootje het.Ik wil het ook wel weten.En chevalcare heeft ook een contact nummer voor vragen.

Flinnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:27

Vorig jaar hetzelfde probleem gehad met een jonge hengst, ernstige mok, nog niet mak dus niet te behandelen, hij wordt zo boos, we hebben hem 3 weken zilverwater gegeven en toen was de mok verdwenen en tot op heden is hij er vrij van gebleven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:48

Zilverwater??

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:55

Van de website: http://www.colloidaal-zilverwater.nl/

Colloïdaal Zilver een natuurlijk antibioticum.

Rond 1900 toonden wetenschappers al aan dat zilver een veilig en efficiënt Antibioticum was. Het natuurlijk antibioticum Colloïdaal Zilver werd door veel geneeskundigen toegepast. Het bleek veilig in gebruik en efficiënt te zijn tegen infecterende organismen. Daar Colloïdaal Zilver te duur was om te laten patenteren, ontwikkelden de farmaceutische bedrijven zelf een eigen antibioticum. Nieuwe antibiotica beheersten de markt. Dertig jaar na de komst van de reguliere antibiotica zijn vele ziekteverwekkende organismen immuun of resistent geworden voor dit middel.

Zilver is een alternatief voor Antibiotica

Zilver wordt door velen beschouwd als het krachtigste antibioticum dat er is. Uit onderzoek is gebleken dat een gewoon antibioticum slechts enkele ziekteverwekkers doodt, waar zilver er zo'n 650 vernietigt. Er zijn de laatste jaren verschillende experimenten en onderzoeken gedaan en er zijn vele toepassingen ontdekt of beter: herontdekt. Zilver blijkt zeer geschikt voor gebruik tegen verschillende infecterende organismen en diverse praktische toepassingen zoals bv. snij-, brand- en schaafwonden. Zilver doodt verschillende virussen, bacteriën, parasieten en schimmels.

Colloidaal Zilverwater is ook prima toe te passen bij huisdieren. Tal van aandoeningen is met zilverwater te behandelen.