Welk hooi voor gepensioneerde paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Welk hooi voor gepensioneerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 16:31

Ik zit met een hooi voordroog dilemma...

Heb 2 paarden, 24 en 25 jaar, beiden op rust, in de zomer 24u/24u op weide.
Nu in piste en uitloopstal.

Had twaalf pakken voordroog maar omwille van slechte kwaliteit heb ik redelijk moeten weggooien en nu is alles bijna op.
Dit voordroog was tweede snit.

Ik geef geen hooi omwille van lichte stofallergie van één van de paarden.

Tweede snit omdat de oudste in het verleden problemen met de lever heeft gehad.

Ik zit nu maar te zoeken maar zie weinig tweede snit voordroog/hooi.
Morgen ga ik kijken op een plek, die hebben tweede snit gewikkeld, heel droog, in pak gegaan omwille van plaatsgebrek.

De boer waar ik voordroog heb gekocht heeft wel nog grote balen hooi liggen, eerste snit.

Maar wat is raadzaam? Is eerste snit zoveel sterker dan tweede snit?
Wat is zwaar bemest? Is dat enkel een witte korrel voor bemesting gooien, of spreek je dan over meerdere keren met de ton bemest?

Waar dien ik op te letten?
Het moet uiteraard voedzaam zijn. Nu geef ik kleine balen hooi van de zomer van 2014. Het ziet er nog goed uit, maar voedingswaarde zal sowieso minder zijn.

Arabesk

Re: Welk hooi voor gepensioneerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:34

Voor deze paarden is een tweede snede goede kwaliteit voordroog prima lijkt me. Mits de voordroog niet nattig en schimmelig is. Hoe vezelrijker het hooi/voordroog hoe beter, de energiewaarde hoeft niet super hoog te zijn. Ik zoek voor onze paarden, deels oudjes, zo arm mogelijke voordroog met zoveel mogelijk stengelige grassen erin. Paarden zijn gemaakt om laag calorisch ruwvoer te verteren in een onafgebroken stroom.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 16:50

Mag het land dan absoluut niet bemest geweest zijn? De boer waar ik nu van kocht bemestte dit niet meer na de eerste snede. Ik had dan de tweede snede. Dus van ham wist ik zeker dat het niet te rijk was en de paarden hadden het graag.

Is een eerste snit altijd te rijk of hangt dat ook van bemesting af? Want hij heeft nog gewoon hooi eerste snit liggen, en de kwaliteit van bij hem is altijd goed...

Ik vind het weer moeilijk om ergens anders te gaan kopen waar ik het niet ken, ze kunnen je wat wijsmaken ....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:55

Als je wilt weten wat er in zit zul je moeten laten analyseren.
Eerste snee is niet altijd rijk, en hooi van arm land dat op het verkeerde tijdstip is gemaaid kan bomvol fructaan zitten. Zonder verdere gegevens kan je er zonder te analyseren dus niets van zeggen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 17:03

Dat wordt dan een moeilijke....
Heb nu een mail gedaan naar een boer die vooral voor paardenmensen hooi heeft. Hopelijk kan ik daar terecht en heb ik mooi spul...

Niet simpel...

Hoorde verleden week van mijn DA dat ze een spierbevangen paard had gehad, paard had enkele dagen ervoor een nieuwe lading hooi gekregen dat blijkbaar van een sterk bemest land kwam.

Ja dat wil je dus niet voorhebben...