Help! Mok weg maar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emi_6

Help! Mok weg maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:37

.... het been van mijn merrie blijft dik. Nou geef ik haar al antibiotica bij. Ik kan verder geen vreemde plekjes of wondjes vinden. Het gekke is ik ben er laatst opgestapt om simpel buiten over het harde een rondje te stappen. Haar been werd niet dunner, maar ze loopt ook niet kreupel. Iemand nog een advies of een tip??? :(:)

8nnemiek

Re: Help! Mok weg maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:17

Hoe lang komt ze buiten per dag? Vaak zie je in de winter meer paarden met dikkere benen omdat ze ineens op stal moeten.
Kan verder vanalles zijn, van hoefproblemen tot allergieën of gewoon een verstuiking.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:59

Heeft ze van de mok een dik been gehad? Dan zou het aan de lymfevaten kunnen liggen....

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:30

Ze staat ongeveer 5 aan 6 uur buiten met deze periode. Zodra het weer warmer word staat ze 24/7 buiten en kan ze in en uit.
Ze heeft indd een dik been nadat ze mok heeft gekregen.

Droppie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:51

Heel vreemd. Mijne heeft ook een dik been na mok maar wordt dus wel dunner van over een verharde weg lopen of gewoon rijden aangezien ze toch niet kreupel loopt. Ik stap wel langer dan normaal, voordat ik de eerste draf passen vraag.
Aangezien je antibiotica bij geeft heb je contact gehad met een dierenarts, dus wat zegt die ervan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:57

Hoe lang geef je al antibiotica?Dat heeft een dag of twee nodig om te gaan werken

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:03

Hier een soortgelijk probleem, lijkt inderdaad lymfevatenprobleem tgv mok net als mijn paard, aldus mijn DA. Moet nu 's avonds op stal stalverband (soort drukverband) aanleggen en 's ochtends bij het naar buiten gaan weer af. Dit heeft effect, been wordt nu dunner. Volgens mij heeft antibiotica hier geen effect op.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:33

Ik volg even, mok bij mijn paard is zo goed als weg, nog 2 hele kleine plekjes. Been ook dik, maar niet gevoelig of kreupel.

Als ik een poosje heb gereden wordt het (gelukkig) wel dunner. Ik koel het ook, eerst met water werd been snel dun van. Maar omdat de mok droog moet blijven doe ik het sinds vandaag met coolingspacks gaat ook goed.

Goed opletten dat het been niet warm wordt / is. Maar je hebt al antibiotica.

Krijgt ze nu ook veel kuil? Merk dat die van mij daardoor (als wat natter kuil is) ook wat dikkere benen houdt achter. Maar na beweging direct weg.

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:43

Ze krijgt nu 3 dagen antibiotica, kon ook een zalf krijgen maar omdat de mok al weg is zou dit niet veel zin hebben.
Ze krijgt kuil gevoerd maar dit is eigenlijk niet nat en voelt meer als droog hooi. Helaas is mijn paard kramperig en kan ik er geen bandage om doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:30

Kuil/voordroog voer ik ook niet meer, daar krijgen ze bij mij ook direct dikke benen (en uiteindelijk ook open wondjes) van.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:04

Als je paard ernstige mok heeft gehad dan is helaas de kans groot dat in het ontstekingsproces bindweefselvorming heeft plaatsgevonden. Dat is een natuurlijke reactie van het lichaam - ik kan het wel uitleggen hoe het precies werkt, maar dan zijn we 10 pagina's verder. Bindweefsel is een taai materiaal en de kans is groot dat daardoor de bloedstroom en vochtafvoer belemmerd wordt, met als gevolg een (blijvend) dik been. Je ziet dit helaas vaak optreden bij Einschuss wat tenslotte ook een uit de hand gelopen ontsteking is van mok. In ernstige gevallen kan dat bindweefsel ook zenuwpijn veroorzaken en zal het paard gaan kreupelen. Veel beweging en eventueel massage ( van beneden naar boven, in de richting van het hart) wil nog wel eens wat verbeteren, en er zijn ook vocht afdrijvende medicijnen. Bespreek het met je DA. . Er is helaas niet veel anders wat je kunt doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:07

Qua vochtafdrijvende kruiden heb ik goede ervaringen met de mokthee chevadonyll. Ik voer het mijn paard met CPL, inderdaad om het vocht af te drijven, om ontstekingen te verhelpen/voorkomen en om de lymfeklieren te ondersteunen. Het werkt erg goed. De benen worden dan bij mijn paard langzaamaan weer helemaal slank.

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 22:03

Jannepauli ik zal dit is gaan overleggen. Ik hoop niet dat het blijvend is daar word je niet vrolijk van. 8nnemiek kan je me meer erover vertellen? En waar dit te verkrijgen is? Mag via pb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:20

Het is een kruidenmengsel waar je thee van trekt, en dat geef je (met de kruiden er nog in) door het voer of in het drinkwater.
Ik koop het hier: https://chevalcare.com/nl_NL/p/Chevadonyll-150-gram/38
Vrij duur, maar het werkt bij mijn paarden echt heel goed. Na een tot twee weken zie ik echt verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:47

Mijne heeft een keer einschuss gehad waarbij het been dik bleef na antibiotica, hij kreeg toen een prednisonkuur waarvan het been wel direct dunner werd.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:27

persoonlijk vind ik 5 a 6 uur per dag veel te weinig.

Kun je merken dat het been afslankt als je met haar stapt voor langere periode?