Wat denken jullie hiervan? (hoef foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Wat denken jullie hiervan? (hoef foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 13:33

Gisteren had ons veulen van 10 maand deze scheur in zijn hoef. Vraag me af wat jullie hiervan denken. Ik maak me beetje zorgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Interessant weetje is dat de smid pas 1,5 week geleden is langs geweest... (werd ervoor ook steeds tijdig bekapt) En toch zo'n scheur :?

Casarell

Re: Wat denken jullie hiervan? (hoef foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:37

Dit heeft aandacht nodig.. en dat moet niet te lang duren.
Het losse deel moet er eigenlijk af, zodat er van boven af een mooie vaste verbinding kan groeien.
Je smid moet er in ieder geval voor zorgen dat er op de losse flap geen druk kan komen, en er geen vuil in de witte lijn kan gaan zitten..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:47

Een scheur precies bij de kwartieren. Om te voorkomen kun je je smid vragen hier kwartier boogjes aan te brengen.
Dit overkomt je dan niet nog eens..

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 13:47

Ja heb de smid al gebeld, maar hij neemt niet op. Mijn gevoel zegt ook dat het snel aandacht nodig heeft, volgens mijn vriend moest ik me er niet druk in maken (en het is vnl zijn paardje).
Dus nu heb ik schrik dat ik de smid bel en die net als mijn vriend gaat reageren en mij gaat aankijken van "ok moest ik hier nou voor komen". Hij is hier tenslotte pas geweest. Als jullie dus ook het gevoel hebben dat het niet "niets" is, dan ga ik toch aandringen dat de smid komt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:50

En wat dan nog?
Jij wilt dit niet op zijn beloop laten, en dat zou ik zelf ook niet doen..
Het dier is nog zo jong.. dan is het juist zaak om een goeie start mee te geven.. :o

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:52

Casarell schreef:
En wat dan nog?
Jij wilt dit niet op zijn beloop laten, en dat zou ik zelf ook niet doen..
Het dier is nog zo jong.. dan is het juist zaak om een goeie start mee te geven.. :o

Helemaal mee eens, bij jong paard wil je de hoeven een goede basis en start geven.
En bij het oudere paard goed onderhouden !
No feet, no horse.. /3

Eilatan

Zonde dat zoveel hoefsmeden die kwartieren niet beetje hol maken als de hoef daarom vraagt, dan krijg je dit dus.

Opzich niet zo dramatisch, smid moet het losse stuk even kort maken, groeit er wel weer uit, maar in het vervolg hier hol houden, anders blijf je dit houden.

Shirley

Dan zegt of denkt hij dat maar ;)

Ik zou hier ook de smid bij roepen, juist omdat hij pas geweest is!

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 13:55

Ok bedankt, ik voel me al iets zelfzekerder om toch erop aan te dringen dat er naar gekeken wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:01

Inderdaad sowieso de smid even laten komen, want er moet echt een stukje af om te voorkomen dat het verder gaat scheuren.
En ik zou zelf leren om kwartierboogjes te maken. Smeden weten meestal niet eens wat het is, maar het is echt niet moeilijk en scheelt een hoop ellende en slechte hoeven :) Sowieso heeft het weinig nut als een smid dat doet, want het moet eigenlijk elke week gebeuren.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 11-01-16 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:06

Dat wist ik niet, bedankt voor de tip.
De smid komt sowieso wel heel frequent voor het veulen maar verschiet er toch van dat ondanks dat hoefjes zo vaak gedaan worden, dat het toch barstjes krijgt.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:14

FjordHorse schreef:
Dat wist ik niet, bedankt voor de tip.
De smid komt sowieso wel heel frequent voor het veulen maar verschiet er toch van dat ondanks dat hoefjes zo vaak gedaan worden, dat het toch barstjes krijgt.

Komt mogelijk omdat hij veel op zachte ondergrond staat. Hierdoor kunnen ze eindeloos doorgroeien. Als ze op de straat komen. Dan slijten ze af.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:16

Ja hij komt idd niet op straat. We gaan in februari wel een verharde paddock aanleggen, maar tot die tijd staat hij "maar" op gras (grote weide).

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:24

FjordHorse schreef:
Ja hij komt idd niet op straat. We gaan in februari wel een verharde paddock aanleggen, maar tot die tijd staat hij "maar" op gras (grote weide).

Misschien af en toe eens op de straat stukjes wandelen.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:30

Is zeker nog de bedoeling, maar voorlopig niet mogelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:25

Laat dat wat afgebroken is afknippen en zo mooi mogelijk rond vijlen zodat er niet een flap nog loszit en weer opnieuw gaat scheuren. In dit soort gevallen is het fijn als je zelf ook een vijl kunt hanteren....

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 16:33

Ik heb er jammer genoeg zelf geen kennis van (buiten dat ik mijn gevoel kan volgen om de smid te bellen). Durf er zelf niet goed aan komen, heb te veel schrik dat ik iets verkeerd doe.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:33

Ondanks dat je paard net 1.5 week geleden is geweest, zou ik toch even een smid langs laten komen. Als dit Veel verder uitscheurt ben je namelijk veel verder van huis en dat kan geen Prettige situatie zijn voor je paard. Ook zou ik gelijk even overleggen met de smid wat hij hier als mogelijke oorzaak ziet en of er iets is wat je kan doen om te voorkomen (crème/vitamine oid)
Succes :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:36

De wand is nog wat lang tov de zool, hierdoor is de wand dragend geworden, daar kan ie niet tegen en breekt dan af. De steunsels hadden ook wel iets korter gemogen. Lange steunsels hinderen het hoefmechanisme.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 18:08

Smid gaat ernaar komen kijken, gelukkig leek hij zelfde reactie als jullie te hebben +:)+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:09

Fijn +:)+

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:20

Is er toevallig iemand die zin en tijd heeft om uit te leggen wat kwartierboogjes precies zijn, hoe je ze maakt en het nut ervan? *D

Klinkt namelijk wel erg interessant!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:50

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:40

Thanks! Klinkt inderdaad wel goed voor een paard waarbij de hoeven snel scheuren.

Alleen snap ik het principe niet helemaal, want met die boogjes haal je de druk op die plaats wel weg, maar daardoor verhoog je toch juist de druk aan de voorkant van de hoef? Daar kan het dan toch vervolgens gaan scheuren ..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:17

Ik ben zelf ook hoefsmid, en tjaaaaa dit gebeurt wel eens vaker hoor, op zich niet echt iets waar je je zorgen over moet maken, dit komt wel weer goed.
Maar je zegt zelf dat jouw hoefsmid nog niet lang geleden de hoeven heeft bekapt, en dat is nu niet echt heel goed zichtbaar, want naar mijn gevoel is het eigenlijk dringend tijd om die hoefjes te bekappen.
De hoefwand is idd te lang doorgegroeid en die moet dus korter gezet worden, de wand lijkt me ook niet bijzonder stevig, dus mssn daar een beetje aandacht aan geven eventueel een suplement bijgeven en vooral meer beweging geven.
Mssn is het ook door het natte weer dat de hoefwand net iets zachter is, ...... maar het paard is zowiezo toch dringend aan een bekapbeurt toe.
Om dit te corigeren is het idd een noodzaak net iets meer van de steunsels af te halen, maar dat hangt natuurlijk ook van de stand van het paard af en dat zien we op deze foto's niet echt.
Is een beetje spijtig dat je dit nu voor hebt, is eigenlijk het gevolg van te lang gewacht te hebben om opnieuw te bekappen.