Wat is er loos??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_VB

Wat is er loos??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 10:50

Paspoort
Arabische volbloed 15-05-2002, ruin
Schimmel met altijd overgewicht. Zo heb ik hem gekocht en ik krijg het er met geen mogelijkheid af. Rare is dat nu hij niets meer doet ook zeker niet dikker wordt. Dat is niet normaal voor hem.
L3 western geklasseerd, overgestapt naar dressuur nu L2+1. Hij kan nu niet eens meer een B proefje lopen ;( .

Afgelopen mei is het begonnen. Niet meer vooruit te krijgen met rijden terwijl eerst een gedachten genoeg was. Geen plezier meer, terugtrekken, afzijdig houden.

Geen koorts, niet hoesten, gekraakt, gemasseerd, zadel nagekeken, gebit door Daan Staller laten doen, preventief ontwormd (iom VA na een 0 telling eitjes in mest).

We rijden inmiddels niet meer, kan net een kwartiertje stappen en dan is de koek op. Als ik aan het bit zit loopt hij te hijgen en dan vraag ik nog helemaal niets. Geen aanleuning alleen contact.
Als hij mag spelen in de bak geeft hij een huppeltje en dat is het terwijl hij normaal als een echte arabier als een gek loopt te showen, staart op de rug en snorken. Rijden in het donker was altijd goed voor een paar zitlesjes, nu sjokt hij overal langs. Mijn wilde, stoute pony is veranderd in een triest hoopje.

Bloed laten onderzoeken. Beeld geeft een lichte parasitaire infectie.
Afwijkende waarden:
* Alpha-1 globulin 3--
* Beta-1 globulin 12,2++
* MCHC 35+
* Monocytes 7+
* Monocytes absolut 443+
* ACHT 19,1 (normaal)
* Rest van de waarden allemaal binnen de richtlijnen.

Wie heeft er een idee?

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:36

Niemand een idee??

Ingeeu

Re: Wat is er loos??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:44

Ik heb je een PBtje gestuurd. :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:45

Bloedwaardes ben ik niet in thuis. Zandkuur al eens gegeven?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:45

Heb je ook op vitamines en mineralen getest?
En wat geef je aan voer?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:48

De symptomen en de verhoogde waardes voor parasitaire infectie doen me denken aan Lyme. Is je paard daar al eens op getest?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:50

Ik neem aan dat zijn hartslag wel al gechecked geweest is?

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:54

Zand is niet aanwezig in zijn ontlasting, is regelmatig nagekeken.

Hij krijgt ruim veel droog voordroog (ongeveer 10 kg over de dag), 2x brok ¼ structuurmusli van Hartog en ¼ draversbrok van Havens. In de winter 3 of 4 wortels elke dag.

De parasitaire infectie is een paar jaar geleden ook al vastgesteld. Hij heeft toen op advies van de DA pramox gehad. Het gekke is dat mijn hengst dit ook laat zien in zijn bloed. Er zijn echter al jaren geen wormen gevonden maar in overleg met de DA wel een paar keer ontwormd met verschillende middelen.

Hij is nog nooit op Lyme getest. Ik ga dat eens voorleggen bij mijn DA. Bedankt voor de aanwijzing.

Hartslag is normaal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:57

Amanda schreef:
Heb je ook op vitamines en mineralen getest?

Voer klinkt op zich niet verkeerd als in: dat zou voldoende energie moeten geven.
Maar ik vraag me af of hij wel alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Daarom ook bovenstaande vraag :j

Lyme is ook zeker een idee. En vanwege overgewicht: spierbevangenheid of verzuring?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:59

Wat rot zeg..

Ik dacht ook aan Lyme. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik daar niet veel van weet maar een aantal dingen komen wel overeen.
Je paard heeft geen ir, Cusching oid?

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:01

Nee, uit het bloed blijkt geen spierbevangenheid of verzuring. Cusching is getest en negatief.
Hij is niet stijf geweest of overwerkt. Ik pas erg goed op mijn witte prins :D .
Te lief en te zuinig op hem krijg ik vaak te horen en dat beschouw ik maar als complimenten :P

Ik heb net de symptomen van Lyme bekeken. Die komen niet bekend voor. Heb ook nooit een teek gevonden bij hem. Ik zat zelf in de richting van leverbot te denken maar daar is het bloedonderzoek weer aspecifiek voor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:08

Pfoe, lastig dan. Soms kunnen ze maar beter overduidelijk goed ziek zijn, dan deze vage klachten.
Leverbot zou ook nog kunnen inderdaad.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:11

Maagzweer had je hem geloof ik al eens op laten checken he? Ook geen gekke dingen in het water ofzo? (Neem ik niet aan want dan zouden je andere paarden ook wel symptomen hebben). Lastig! Misschien een tip (voor als je echt aan het eind van je opties bent) om Michael Hamerslag eens te laten kijken? Is osteopaat maar gaat veel verder dan alleen "losmaken" en is zeer kundig met arabieren. Wil je vooral veel sterkte wensen en hopelijk kom je erachter wat het is!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:17

Lyme kan zich op vele verschillende manieren uiten (heb een merrie met chronische Lyme; ook nooit teek op gevonden) dus als je verder gaat kijken zou ik die toch meenemen. Leverbot zou idd ook kunnen.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:18

Afbeelding

Dit is mijn vriendje tijdens een clinic twee jaar geleden.

Hij is een paar keer gemasseerd en behandeld door een osteopaat. Ook met dry needling. 
De paarden drinken allemaal kraanwater. Ik zit in landbouwgebied en er wordt hier wel eens gespoten dus ik vertrouw het oppervlaktewater niet.

70% van de paarden heeft maagzweren en we willen eerst kijken wat een kuur Tribex doet (tegen Leverbot). Daarna op aanraden van de DA eventueel Puur Maag. Maar hij heeft daar niet echt de symptomen voor.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:53

Mijn AV heeft alweer heel wat jaren geleden dit beeld gehad. Zag er goed uit maar zo snel uitgeput. Ook allerlei onderzoeken gehad. Bleek uiteindelijk leverbot te zijn. Dat was destijds iets waar ze niet zo snel aan dachten bij paarden. Maar bij zijn bloedbeeld was de Gamma GT wel door het dak heen zo hoog.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:35

Mijn AV is afgelopen voorjaar ook erg ziek geweest, hij was erg verzwakt en lusteloos en hij bleef maar gewicht verliezen. We hebben behandeld tegen leverbot en daar is hij enorm van opgeknapt :)

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:41

Wanneer is hij op cushing getest? Mijn paard is namelijk in oktober getest en had een Ahct waarde van 20 wat in het najaar 12 de boven grens is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:42

Is er ook gekeken in het bloed naar tekorten?
Zeker selenium tekort kan deze verschijnselen ook geven,zou daar dus zeker naar laten kijken :j
Je geeft wel krachtvoer,maar het is niet erg veel .

Zeker met de afwijkende waardes die duiden op een parasitaire besmetting kan het toch zijn dat hij bloedworm heeft.
Als die ingekapseld zitten geeft mestonderzoek niks aan.
Bij het loskomen kunnen ze de darmwand beschadigen waardoor het moeilijker is voor de darmen om voldoende voedingsstoffen uit het voer te halen.

Zou dus zeker binnenkort nog eens goed gaan ontwormen met pramox en laat nakijken hoe het met de selenium en vitamine E waarde in het bloed zit.

Mijn welsh heeft vroeger ondanks hetzelfde voer wat jij geeft toch een selenium tekort gekregen,had ook de afwijkende globuline waardes., hij was ook zo rustig, echt snel moe, haast sneu om te zien
Vermoeden dus een beschadigde darm en advies extra vitamines en dat hielp, na een maand al een fittere pony :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:06

Wat je ook kan proberen is 'm melassevrij gaan voeren. Sommige paarden zijn erg gevoelig voor melasse, en dan bedoel ik niet insulineresistent maar zich belabberd voelen en lusteloos zijn (opgeblazen buik hoort daar ook bij) door de melasse. Er is tegenwoordig genoeg melassevrije voeding te vinden. Je zou ook alleen een goede kwaliteit hooi/voordroog kunnen voeren (liefst in een slowfeeder) met daarbij wat melassevrije luzerne met een vitamine en mineralen supplement. Misschien dan ook magnesium erbij geven.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:30

Naast zijn voer, wat bewust niet veel is ivm zijn gewicht, krijgt hij ook een schepje IJslands zeewier, magnesium en selenium/vit. E/druivenpitextract.

Hij is een paar keer ontwormd met pramox. De dagen na het ontwormen controleer ik altijd de mest op dode wormen. Ik overdoseer ivm met eventuele resistentie en om het jaar bemesten wij het land met Perkla omdat dit eventuele rode bloedworm die in het land zit doodt. Elke dag wippen we de drollen uit land/paddock om eventuele besmettingsdruk zo laag mogelijk te houden.

Hij is vorige week op Cushing getest en de waardes liggen volgens het rapport binnen normaal. Van november tot juli <29 en augustus tot oktober <49 is negatief. Xavier scoorde <20 :j

Hij krijgt hooi/voordroog van goede kwaliteit en idd in een slowfeeder :D

We doen er zoveel mogelijk aan om de paarden gezond en blij te houden.

Xavier is geboren bij een koeienboer, heeft tot zijn achtste op land gelopen dat zeer nat was en begraasd is geweest door koeien en schapen. Daarom vermoed ik toch zeer sterk leverbot vooral omdat 90% van schapen/koeienland besmet is. Hij heeft daar ook rode worm gekregen maar die is met pramox aangepakt. Sinds hij thuis staat heeft hij het nooit meer gehad.

Ik ben blij met alle meedenkende Bokkers. Zo krijg ik weer een nieuwe richting om te onderzoeken.