waarmee bijvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

waarmee bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 00:24

Ik wil even graag jullie mening. Ik heb twee shetlanders die momenteel weinig tot niks werken ivm de winter vacht. 1 is 18 de andere 21 die beide goed op gewicht zijn. De oudste misschien zelfs iets mager voor een shet maar die is nooit zwaar geweest. Ze staan op een weiland met 4 redelijk jonge merries (allemaal onder 10 jaar) die niet werken en dit ook nooit gedaan hebben. Drie zijn moddervet en de laatste is chronisch bevangen. Ze moeten bij elkaar blijven lopen. Weiland heeft een schuilstal.

Door de te dikke merries moet het land schraal blijven. Ze zijn allemaal erg voernijdig. Ik voer nu 1 maal daags bij. Mijn mannen krijgen een volle schep Cavalor fibre, een halve kilo penen en twee plakken hooi per pony. Ik heb regendekens op zodat ze weinig energie hoeven verbruiken aan warm houden.
De andere 4 pony's delen 4 plakken hooi en de bevangen mini krijgt een plak. Soms twijfel ik of het allemaal voldoende is. Ze zien er allemaal goed uit wat betreft vacht en dergelijke.
Wat zou ik mijn eigen pony's kunnen bijvoeren? Iets wat ze vlot op kunnen eten zodat de andere pony's ze niet voor zijn, en wat toch voldoende vulling geeft

Angela

Re: waarmee bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:25

Staan de pony's tijdens het bijvoeren apart?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:30

Omdat ze al wat ouder zijn misschien senioren slobber?

Ik weet niet of dat bij een shetlander past ivm hoef bevangenheid maar dat zal je de ingredientne lijst eens na moeten lopen.
Of bietenpulp met wat muesli of zo.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:31

Kan je ook geen stukje afzetten waar de shet onder door kunnen lopen maar de andere pony's niet?
En daar extra hooi neerleggen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 08:41

Mijn pony's eten apart van de rest in de schuilstal. Stal blijft open dus als de andere pony's zijn uitgegeten dan kunnen ze bij die van mij. Het zijn allemaal shetlanders trouwens

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:54

Mijn IJslanders moet sober gevoerd worden( staat wel samen hoor), maar krijgt 3x per dag een mand hooi en 650 gr krachtvoer. De helft hiervan is ponybrok en de andere helft is diabeet, beide van subli.
Bij het krachtvoer voer ik een schep grasmix.
Het krachtvoer is eiwit en suikerarm.

In de zomer krijgt ze minder, zo'n 450 gr en geen grasmix en 1x hooi minder omdat ze dan op het land staan.
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 11-01-16 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:56

Helaas moet je tot de conclusie komen dat de voerbehoefte van de pony's niet bij elkaar passen, en je ze voor een bepaalde tijd wel uit elkaar moet halen om te zorgen dat je pony's niets te kort komen.

Je kunt kiezen voor "snelle energie" in de vorm van brokken, maar dat valt bij shetlanders niet altijd in goede aarde. Onbeperkt (of een voor die pony's afgemeten hoeveelheid) ruwvoer is een betere oplossing, maar dat gaat niet haalbaar zijn omdat je ze dan een hele dag uit elkaar moet houden.

Ik zou gaan voor ze dagelijks een uur (of twee) los van elkaar voeren, zodat ze in die tijd extra ruwvoer kunnen eten los van de anderen. Voer ze een seniorenslobber bij, dat geeft vrij veel vulling in een korte tijd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:02

Omdat het niet de bedoeling is om twee topics over hetzelfde onderwerp te openen, komt hier een slotje. Verdere adviezen en vragen kunnen geplaatst worden in het eerdere topic [VS] Bijvoeren shetlanders