Welke vitamine?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZPCT

Welke vitamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 23:23

Mijn paarden krijgen onbeperkt hooi, 3 maal per dag kuil en 3 x een half bix. Ze gaan elke dag 3 kwartier in de stapmolen, worden 5 dagen in de week 3 kwartier intensief gereden ( gesprongen en dressuur ) en wandelen na het rijden nog is een rondje polder van 3 kwartier. Daarnaast gaan ze ook nog los de bak in om te rollen en rennen. Toch zitten ze bomvol energie. Vooral met de nieuwe stal en andere SPORTbrokken zijn ze te blij. Ik heb ze dus vanaf morgen op een handje bix gezet. Dus ze krijgen 3 keer een handje bix op een dag zodat ze niet voor niks staan te hinniken als ze langs komen met voer.

Maar nu lees ik op internet over eventuele tekorten. Welke vitamine is handig bij te geven? Eventueel iets wat ik dagelijks in 1 keer kan geven met olie en wat lekkers? Ik heb namelijk geen idee hiervan.

Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:30

Lekker zo houden sls ze het er goed op doen :j

Misschien heb jij wel heel,goed hooi met veel voedingswaarde, dan kom je al een heel eind.

Gewoon die 3 handjes per dag, worden ze toch rustiger of zint het je niet helemaal dan geef je weer wat meer en kijk je hoe het gaat.
Niet te moeilijk over doen en laat je vooral niet gek maken door wat je leest. :)

Zeg ik die dagelijks bijna een kilo krachtvoer geeft,met vitaminesupplement :') , maar hee, mijn pony is wel 24 :P
Mocht je toch iets willen doen...ik ben fan van NAF, ze hebben wel kompleet supplement.
Info staat wel op google!

RianneH

Re: Welke vitamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:56

Heb je het gevoel dat ze iets tekort komen of ben je bang dat ze door ze terug te zetten in hoeveelheid tekort komen?

Echte tekorten kan je alleen bepalen met een bloedonderzoek. Bij sportpaarden kan dat praktisch zijn.
Zelf voer ik een vitaminekorrel bij omdat ik de adh wou voeren, maar met brok en muesli te veel kilo's moet voeren dan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:53

Ik gaf eerst een kwart biks, maar het resultaat met vitaminekorrel is echt anders.
Dat verschilt ook weer per paard welke fijn is.
Zelf heb ik een proefemmer metazoa gekocht voor 12 euro, en dat bevalt goed.
Hij krijgt maar 1/3 van wat hij mag, maar dit hooi is wel erg schraal om niks bij te geven aan vitamines.
Ik zou als je geen analyses van het hooi hebt gaan voor bijvoorbeeld pavo vital complete, makkelijk te krijgen en alles zit er in.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:06

Ik snap t even niet.....je paarden zitten bom vol energie,en zijn als ik het goed begrijp kerngezond,,,,en dus ga je ze knijpen op t voer,om dan later eventuele tekorten weer aan te vullen.....beetje vreemd hoor.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:29

Ik zou overstappen van de sportbrok naar een vitaminekorrel. Daarin zit wel alles wat ze nodig hebben, zonder de extra energie die je nu niet wilt geven.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 09:15

ellepel schreef:
Lekker zo houden sls ze het er goed op doen :j

Misschien heb jij wel heel,goed hooi met veel voedingswaarde, dan kom je al een heel eind.

Gewoon die 3 handjes per dag, worden ze toch rustiger of zint het je niet helemaal dan geef je weer wat meer en kijk je hoe het gaat.
Niet te moeilijk over doen en laat je vooral niet gek maken door wat je leest. :)

Zeg ik die dagelijks bijna een kilo krachtvoer geeft,met vitaminesupplement :') , maar hee, mijn pony is wel 24 :P
Mocht je toch iets willen doen...ik ben fan van NAF, ze hebben wel kompleet supplement.
Info staat wel op google!

Ja je hebt gelijk. Moet het gewoon aankijken alleen las ik dat je te korten vaak niet opmerkt met het oog maar er dan wel zijn. Dus ik zal rustig aan gaan kijken voor iets van vitamine zonder dat ze drukker worden. Ga me inlezen over die NAF thanks! :D

Angela schreef:
Ik zou overstappen van de sportbrok naar een vitaminekorrel. Daarin zit wel alles wat ze nodig hebben, zonder de extra energie die je nu niet wilt geven.

Ja dat bedoel ik dus. Ik wil ze wat extra geven want de tekorten kan je soms niet zien met het oog maar zijn er dan wel. Gelijk antwoord op Papagroom, ik wil ze op minder voer omdat ze de laatste tijd teveel energie hebben en ik geen zin heb in ongelukken door al die vreugde van hun. Daarnaast is het voor hun ook frustrerend als ze teveel energie hebben ondanks de beweging die ze krijgen. Als je ziet dat ze na intensief parcour te hebben gesprongen nog lopen te dansen aan de hand alsof ze net uit stal zijn dan zal je begrijpen wat ik bedoel. Een extra vitamine die dus alleen tekorten aanvuld leek mij dan wel wat wat is daar vreemd aan? Of zal jij het anders doen? Training verdubbelen?

papagroom schreef:
Ik snap t even niet.....je paarden zitten bom vol energie,en zijn als ik het goed begrijp kerngezond,,,,en dus ga je ze knijpen op t voer,om dan later eventuele tekorten weer aan te vullen.....beetje vreemd hoor.

RianneH schreef:
Heb je het gevoel dat ze iets tekort komen of ben je bang dat ze door ze terug te zetten in hoeveelheid tekort komen?

Echte tekorten kan je alleen bepalen met een bloedonderzoek. Bij sportpaarden kan dat praktisch zijn.
Zelf voer ik een vitaminekorrel bij omdat ik de adh wou voeren, maar met brok en muesli te veel kilo's moet voeren dan.

Ik ben inderdaad bang dat ze iets tekort komen. Helemaal niet het gevoel. Heb ook geen analyses van het hooi dus zou niet weten. Maar dat is inderdaad een goed idee ik zal over een maand is een bloedonderzoek laten doen, denk wel beter dan extra's geven zonder dat ik weet hoe en wat! :)
Laatst bijgewerkt door Gini op 11-01-16 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:39

Nee hoor ts.....
Als je ruwvoer van voldoende kwaliteit is,is dat voldoende...ze krijgen hier niets anders....ipv vitamines kun je echter beter sporen elementen, en mineralen bijvoeren, zo dat je paard instaat is zelf vitamines aan te maken cq op te nemen.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:15

papagroom schreef:
Nee hoor ts.....
Als je ruwvoer van voldoende kwaliteit is,is dat voldoende...ze krijgen hier niets anders....ipv vitamines kun je echter beter sporen elementen, en mineralen bijvoeren, zo dat je paard instaat is zelf vitamines aan te maken cq op te nemen.

Ja en dat weet ik dus niet en daarom vraag ik wat ik eventueel moet bijvoeren. Ik haal mijn balen hooi via via. Ik zou wel een bloedonderzoek willen doen om te kijken of ze überhaupt iets missen. En wat raad je aan met sporen elementen en mineralen? Doe je dat zelf ook? Ik heb ze ook liever gewoon puur op ruwvoer maar ben gewoon bang dat ik iets verkeerds doe. :D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:18

waarom gelijk terug van 1.5 kilo per dag naar nog geen kwart? Je kan toch ook eerst 3x 1/4e proberen etc.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:25

Cyrina schreef:
waarom gelijk terug van 1.5 kilo per dag naar nog geen kwart? Je kan toch ook eerst 3x 1/4e proberen etc.

Gewoon omdat ik ze eigenlijk liever helemaal van brok af heb maar dit leek me nog aardig voor ze als de bixkar langskomt.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:32

Inderdaad, wat Angela zegt.
Overstappen naar een vitaminekorrel.

Aanvullend zou ik sowieso 2x per jaar een bloedonderzoek doen, zeker omdat ze toch 5x per week intensief gereden worden.
Zo spoor je eventuele tekorten op tijd op.

Succes!

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:40

RebeccaC schreef:
Inderdaad, wat Angela zegt.
Overstappen naar een vitaminekorrel.

Aanvullend zou ik sowieso 2x per jaar een bloedonderzoek doen, zeker omdat ze toch 5x per week intensief gereden worden.
Zo spoor je eventuele tekorten op tijd op.

Succes!

Ik lees net inderdaad dat het gissen is als ik extra ga voeren omdat het of alsnog te weinig kan zijn maar ook teveel en dan is het ook niet goed. Verstandigst lijkt mij nu dus ook het hooi te laten anyliseren, even vragen of ik altijd wel hetzelfde hooi krijg, en een bloedonderzoek te doen. En daarvan uit eventueel extra te voeren..

Geven jullie na een zwaar intensieve wedstrijd nooit een extra boost? Of ervoor? Dus zomaar zonder onderzoek maar omdat je weet dat de waardes even onderste boven zijn of is dat niet zo snel?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:29

Als je onbeperkt ruwvoer geeft en dat is van redelijke kwaliteit, krijgen ze echt voldoende binnen, alleen zout niet, maar daar heb je je liksteen voor.

Bloedonderzoek laat ook niet alles zien en is alleen zinvol als je paard echt iets mankeert. Als je paarden er goed uitzien, lekker in hun vel zitten, komen ze echt niks tekort.

We laten van onszelf toch ook niet jaarlijks bloed trekken om daarna naar de drogist te rennen en potjes supplementen in te slaan :? om vervolgens elke ochtend bij je ontbijt nog een lading pillen te nemen voor het geval we misschien iets tekort komen.

Een licht tekort aan iets is veel minder schadelijk dan een klein beetje teveel. Veel sporenelementen zitten echt ruim voldoende in ruwvoer en een kleine overdosering geeft grote gezondheidsschade. Bovendien kan het zijn dat mineralen in een bepaalde verhouding aanwezig moeten zijn wil het lichaam er iets mee kunnen.

De voederfabrikanten en supplementen drogisten weten ons aan te praten dat in gewoon goed voer niet alles zit, dat is onzin. Alleen als je paard ziek is of je echt slecht ruwvoer hebt, is het zinvol om een eventueel tekort aan te vullen, gericht aan te vullen, dus niet zomaar 'iets' voor de 'zekerheid'.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:49

Arabesk schreef:
Als je onbeperkt ruwvoer geeft en dat is van redelijke kwaliteit, krijgen ze echt voldoende binnen, alleen zout niet, maar daar heb je je liksteen voor.

Bloedonderzoek laat ook niet alles zien en is alleen zinvol als je paard echt iets mankeert. Als je paarden er goed uitzien, lekker in hun vel zitten, komen ze echt niks tekort.

We laten van onszelf toch ook niet jaarlijks bloed trekken om daarna naar de drogist te rennen en potjes supplementen in te slaan :? om vervolgens elke ochtend bij je ontbijt nog een lading pillen te nemen voor het geval we misschien iets tekort komen.

Een licht tekort aan iets is veel minder schadelijk dan een klein beetje teveel. Veel sporenelementen zitten echt ruim voldoende in ruwvoer en een kleine overdosering geeft grote gezondheidsschade. Bovendien kan het zijn dat mineralen in een bepaalde verhouding aanwezig moeten zijn wil het lichaam er iets mee kunnen.

De voederfabrikanten en supplementen drogisten weten ons aan te praten dat in gewoon goed voer niet alles zit, dat is onzin. Alleen als je paard ziek is of je echt slecht ruwvoer hebt, is het zinvol om een eventueel tekort aan te vullen, gericht aan te vullen, dus niet zomaar 'iets' voor de 'zekerheid'.

Hoe weet je of je echt slecht ruwvoer hebt? Ik weet dat echt niet.. Is dat te zien? Ik ga ook even extra liksteen halen dat heeft 1 nog niet. Hoe jij het verteld klinkt ook weer logisch. Geef jij niks extra aan jou paard?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:03

Nee, ruwvoer analyse laten doen, was allemaal heel redelijk. Alleen de ijslander met onherstelbaar slecht gebit krijgt het ouwe banketstaaf mengsel. De rest alleen onbeperkt hooi plus liksteen.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:21

Ik geef marstall force (vit +mineralen supplement) naast ruwvoer en een handje bix. Weet je zeker dat ze niks tekort komen, je kan ze desnoods ook op de helft van de adh op de verpakking zetten. Klein scheutje lijnzaadolie en dat is het. Ik heb een merrie van bijna 4 dus wil wel zeker weten dat ze geen tekorten heeft. Misschien is dat wat voor jou, kosten vallen ook erg mee.