Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
, maar hee, mijn pony is wel 24 
ellepel schreef:Lekker zo houden sls ze het er goed op doen![]()
Misschien heb jij wel heel,goed hooi met veel voedingswaarde, dan kom je al een heel eind.
Gewoon die 3 handjes per dag, worden ze toch rustiger of zint het je niet helemaal dan geef je weer wat meer en kijk je hoe het gaat.
Niet te moeilijk over doen en laat je vooral niet gek maken door wat je leest.![]()
Zeg ik die dagelijks bijna een kilo krachtvoer geeft,met vitaminesupplement, maar hee, mijn pony is wel 24
Mocht je toch iets willen doen...ik ben fan van NAF, ze hebben wel kompleet supplement.
Info staat wel op google!

Angela schreef:Ik zou overstappen van de sportbrok naar een vitaminekorrel. Daarin zit wel alles wat ze nodig hebben, zonder de extra energie die je nu niet wilt geven.
papagroom schreef:Ik snap t even niet.....je paarden zitten bom vol energie,en zijn als ik het goed begrijp kerngezond,,,,en dus ga je ze knijpen op t voer,om dan later eventuele tekorten weer aan te vullen.....beetje vreemd hoor.
RianneH schreef:Heb je het gevoel dat ze iets tekort komen of ben je bang dat ze door ze terug te zetten in hoeveelheid tekort komen?
Echte tekorten kan je alleen bepalen met een bloedonderzoek. Bij sportpaarden kan dat praktisch zijn.
Zelf voer ik een vitaminekorrel bij omdat ik de adh wou voeren, maar met brok en muesli te veel kilo's moet voeren dan.
papagroom schreef:Nee hoor ts.....
Als je ruwvoer van voldoende kwaliteit is,is dat voldoende...ze krijgen hier niets anders....ipv vitamines kun je echter beter sporen elementen, en mineralen bijvoeren, zo dat je paard instaat is zelf vitamines aan te maken cq op te nemen.
RebeccaC schreef:Inderdaad, wat Angela zegt.
Overstappen naar een vitaminekorrel.
Aanvullend zou ik sowieso 2x per jaar een bloedonderzoek doen, zeker omdat ze toch 5x per week intensief gereden worden.
Zo spoor je eventuele tekorten op tijd op.
Succes!
om vervolgens elke ochtend bij je ontbijt nog een lading pillen te nemen voor het geval we misschien iets tekort komen.Arabesk schreef:Als je onbeperkt ruwvoer geeft en dat is van redelijke kwaliteit, krijgen ze echt voldoende binnen, alleen zout niet, maar daar heb je je liksteen voor.
Bloedonderzoek laat ook niet alles zien en is alleen zinvol als je paard echt iets mankeert. Als je paarden er goed uitzien, lekker in hun vel zitten, komen ze echt niks tekort.
We laten van onszelf toch ook niet jaarlijks bloed trekken om daarna naar de drogist te rennen en potjes supplementen in te slaanom vervolgens elke ochtend bij je ontbijt nog een lading pillen te nemen voor het geval we misschien iets tekort komen.
Een licht tekort aan iets is veel minder schadelijk dan een klein beetje teveel. Veel sporenelementen zitten echt ruim voldoende in ruwvoer en een kleine overdosering geeft grote gezondheidsschade. Bovendien kan het zijn dat mineralen in een bepaalde verhouding aanwezig moeten zijn wil het lichaam er iets mee kunnen.
De voederfabrikanten en supplementen drogisten weten ons aan te praten dat in gewoon goed voer niet alles zit, dat is onzin. Alleen als je paard ziek is of je echt slecht ruwvoer hebt, is het zinvol om een eventueel tekort aan te vullen, gericht aan te vullen, dus niet zomaar 'iets' voor de 'zekerheid'.