Mok en sneeuw..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Mok en sneeuw..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 10:59

Ik weet niet of het goed staat, mag verplaatst worden.

Ik woon in Noorwegen en heb sinds oktober een friese merrie.
Ze had geen last van mok toen ze hier kwam, door de nattigheid kreeg ze er een beetje last van. Ik heb de kootholtes uitgeschoren, gewassen en iedere dag ingesmeerd met sudocreme. Daardoor leek het beter te gaan, totdat de winter er eindelijk door kwam. Er ligt nu al even sneeuw en je snapt wel dat het haar allemaal sneeuw/ijsklonten vasthoud. Ook hebben we een periode gehad met hoge temperatuurwisselingen waardoor de toplaag van het sneeuw hard werd. Dus bij iedere stap zak je door de toplaag wat ook wondjes e.d.in de kootholtes veroorzaakt. Gisteren leek een kootholte iets gezwollen en heb ik er voor gekozen het goed te wassen en met een flinke laag pure honing in te smeren. Een soort wondverband met een bandage eromheen. Ik zou het normaal gesproken niet doen maar het moet een aantal dagen droog blijven zodat de honing ook zijn werk kan doen. Dat het gaat broeien ben ik met -18 niet bang voor.
Nu het volgende er is vannacht zeker 30cm sneeuw bijgevallen en er gaat nog een hoop vallen.. conclusie: Die bandages blijven niet droog natuurlijk!
Iemand hier ervaring mee? Of iemand een goed idee voor dit probleem?

Jildau

Re: Mok en sneeuw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:05

Misschien van die zakken die je ook ziet bij paarden met een hoefzweer? Pff lastig zeg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:17

Mok komt niet vaak door nattigheid, maar meestal van binnenuit. Bijvoorbeeld door verkeerd voer, door mijten, door een allergie of door slecht werkende lymfeklieren.
Sokken bieden juist bescherming. Door die eraf te halen zorg je juist dat vuil en zand in de wondjes komen en de huid beschadigen. Sokken zijn eigenlijk natuurlijke bandages, maar ze stoten het vocht juist af.
Wat krijgt je paard te eten?
En heeft ze wel eens jeuk aan haar benen?

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:32

Ik ben er van op de hoogte dat het niet van buitenaf hoeft te komen. In dit geval denk ik wel gezien het pas is begonnen toen hier de 'irriterende factoren' aanwezig waren. En het is voor haar natuurlijk een compleet ander klimaat en landschap wat ook invloed heeft. Ik heb de sokken er niet afgehaald alleen uit de kootholtes het meeste haar verwijderd. Het is anders niet schoon te houden en niet goed in te smeren.
Ze krijgt onbeperkt biologisch hooi, daarnaast heeft ze een liksteen van KZN. Ze heeft geen jeuk aan de benen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:33

Mineralenkorrel gaan bijvoeren, want liksteen is niet altijd genoeg. Tegen vocht beschermen kan je doen met sudocreme.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:37

Sudocreme helpt dus niet met zoveel sneeuw..
Mineralen bijvoeren wil ik sowieso gaan doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:55

Niet scheren, de haren helpen het vocht weg te houden. Gebruik vaseline of uierzalf in de kortsloten. Door de zalf kan er geen water bij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:55

Heb je ook uierzalf?
Smeer dat er op en blijf er van af, juist het steeds weer vochtig maken is niet goed met mok.
Een paardenlichaam kan zelf ook wel wat doen he.

Ik behandel het gewoon met uierzalf, flinke klodder er op, goed inmasseren en zitten laten.
Uierzalf houd nog meer vocht en viezigheid van buiten af ook tegen.
Ik kan dan meestal na 2 dagen de korstejes er af wrijven,door er nieuwe uierzalf op en laat dat weer zitten.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:58

Ik heb geen uierzalf denk ook niet dat het hier te krijgen is. Zal familie vragen of ze het eind januari mee kunnen nemen. Vaseline eerst ook toereikend?

Het probleem is dus dat het sneeuw klontert in de haren en het een grote ijsboel is wat snachts op stal weer smelt en zo blijft het steeds nat..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:01

wendely schreef:
Ik heb geen uierzalf denk ook niet dat het hier te krijgen is. Zal familie vragen of ze het eind januari mee kunnen nemen. Vaseline eerst ook toereikend?

Het probleem is dus dat het sneeuw klontert in de haren en het een grote ijsboel is wat snachts op stal weer smelt en zo blijft het steeds nat..

Bij het binnenhalen dus drogen en dan eventueel insmeren, dan heeft het ook tijd om in te werken.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:08

misschien een idee om het voor de nacht goed af te drogen zoals hierboven gezegd word en dan dik insmeren en overdag toch een bandage erom en dan met tape iets waterdicht maken ?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:10

Niet dicht maken, het heeft lucht nodig om te genezen. Dat is nou net het lastige, het moet wel watedicht maar niet luchtdicht anders gaat de boel lekker lopen rotten daarbinnen.
Vaseline volstaat ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:11

Als het hier sneeuwt hebben we daar ook last van he, wij hebben op stal tinkers, die lopen ook zo rond.
Maar ik laat het zitten, ook lopen ze soms lang in de blubber, ik kom niet aan de sokken.
Kijk ik toch dan zijn ze op de huid nog schoon :j

Vaseline kan denk ik ook wel hoor, net wat tamary zegt
,binnen halen drogen, wel voorzihtig en dan vaseline er op en zitten laten.
Niet de volgende dag weer gaan wassen ofzo,laat het dan aan de lucht drogen.

Bandage raad ik echt af, het word hoe dan ook warm vochtig er onder en dat wil je met mok niet

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 13:39

En dat drogen is een probleem. Met een handoek wil niet zo vastgevroren zit de sneeuw in het haar. Met een fohn durf ik niet aan. Als mens moet je je koude handen ook niet voor de kachel houden. Ze staan tot de knieën in de sneeuw.. dus aan de lucht drogen wordt het echt niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:25

He bah vervelend zeg! Wel mooi hoor de sneeuw,maar erg onhandig.
Ze hebben geen plek om te staan war de kootholtes en de hoeven wel wat kunnen drogen??

Oh wacht, je zegt toch zelf net dat ze snachts op stal staan en dat het dan smelt?

Bij het op stal,zetten zou ik dan het ijs lekker laten voor wat het is, eventueel smorgens dan de boel droog maken, vaseline er op en naar buiten :j

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 21:16

Ja het is een lastige situatie, alleen in de nacht op stal kan het wat drogen. Ik beb nu een soort mok beenbeschermers in het land. Dat zorgt ervoor dat er geen sneeuw en ijs in het haar vast vriest. Ik smeer het in de ochtend en avond in met honing. Maar even een aantal dagen aankijken..

Bedankt voor alle tips.

MonDos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:15

idd van binnenuit verhelpen. en wat ik doe is voordat ik iets met mijn merrie doe haar kootholtes ook insmeren met een dikke laag sudocreme voor wat bescherming.