Hoefzweer tot kroonrand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Claudxx

Hoefzweer tot kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:45

Beste bokkers,

Vanavond toen ik de paarden op stal zette liep er ineens een kreupel. Ik begon dus de hoeven te inspecteren, en toen vond ik bij een hoef een gat in de kroonrand.
Deze hoef heb ik schoongemaakt en in het soda gezet. Vervolgens op internet gekeken wat het kan zijn, en toen kwam ik uit op een hoefzweer. Blijkbaar is er een ontsteking in de hoef die we niet hebben opgemerkt, en is de druk daar zo hoog geworden dat het bij de kroonrand naar buiten moest.

Ik heb de hoefsmid al gebeld, deze komt morgen. Maar nu vraag ik me af of ik ook de dierenarts moet laten komen. En of het echt heel ernstig is, want als een nacht wachten betekent dat het veel verder zal ontsteken kan ik nu alsnog de dierenaets laten komen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wie hebben jullie er bij gehaald, en wat is er precies gedaan? En hoe lang duurde het herstel?

TinkerTreas

Re: Hoefzweer tot kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:57

Mijn paard heeft achteraf weken met een hoge hoefzweer gelopen (een kleintje ). Ze was niet super kreupel, maar steeds wat onrechtmatig en na een tijdje liep ze er doorheen. Toen hij uiteindelijk open was, heeft ze geen pas meer onregelmatige gelopen.

Ik zou zelf niet 's avonds in het weekend een dierenarts bellen denk ik. Of hij moet echt op 3 benen staan. Maar het is natuurlijk lastig oordelen via Internet.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 00:02

Oke, dus als het al open is dan is het niet meer nodig om verder uit te snijden?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:17

Bij mijn paard niet. Maar dat zal misschien ook verschillend zijn per geval.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:35

VSW--> BEH

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:40

Mijn paard had een zeer pijnlijke en niet uit te snijden hoefzweer. Die kwam er dus aan de bovenkant uit. Daarvoor zette ik hem elke dag in de biotex. Het advies van mijn smid en van mijn veearts was, zo min mogelijk aankomen, niet aan kloten nog een paar keer biotex en dan aan de lucht laten genezen. Het advies om er niet aan te klooien heeft te maken met de groei van het hoorn. Dit groeit vanuit de kroonrand en als die beschadigd dan heb je grotere problemen. Een zweer komt er vrijwel altijd uit zonder de groeilaag te beschadigen, maar dan moet je er dus niet aan gaan zitten.
Ik denk dus dat je niemand hoeft te laten komen, jij en moeder natuur zorgen prima voor je beest.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:43

Mijn paard staat op speciaal beslag (ijzers+zooltje+siliconen laag), deze worden elke 6 weken vervangen. Inmiddels is het 11 weken geleden dat wij een klein zweertje ontdekten, ze heeft geen pas onregelmatig gelopen. Gelukkig waren we er optijd bij want hij was echt nog beginnend, hij heeft hem open gemaakt en een klein stuk weg gesneden, aangezien ze nog steeds zuiver liep ervan uit gegaan dat het goed ging en 6 weken later was hij helemaal weg gelukkig :)

Maar ik denk niet dat je nu de dierenarts moet laten komen, als je morgen naar de smid gaat kan je altijd even met hem overleggen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:44

mijn paard heeft vorig jaar ook een hoefzweer gehad.
Helaas is daar een hoornzuil ontstaan.. de hoefsmid heeft niet echt goed bekapt/gekeken omdat het toch al was doorgebroken maar er bleek wel nog een steentje te zitten.

nb: een dierenarts zou ik (nog) niet bellen maar de hoefsmid wel vragen heel goed te kijken of er niet iets van onder in is gegroeid

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:46

No no was dat in de zool of in de kroonrand?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:50

Wat bedoel je?
Het steentje zat in de zool gegroeid, de ontsteking is aan de kroonrand doorgebroken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:50

Dan snap ik wat je bedoelt...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:54

mrie schreef:
Mijn paard had een zeer pijnlijke en niet uit te snijden hoefzweer. Die kwam er dus aan de bovenkant uit. Daarvoor zette ik hem elke dag in de biotex. Het advies van mijn smid en van mijn veearts was, zo min mogelijk aankomen, niet aan kloten nog een paar keer biotex en dan aan de lucht laten genezen. Het advies om er niet aan te klooien heeft te maken met de groei van het hoorn. Dit groeit vanuit de kroonrand en als die beschadigd dan heb je grotere problemen. Een zweer komt er vrijwel altijd uit zonder de groeilaag te beschadigen, maar dan moet je er dus niet aan gaan zitten.
Ik denk dus dat je niemand hoeft te laten komen, jij en moeder natuur zorgen prima voor je beest.

Dat dus.
De hoefsmid kan natuurlijk wel altijd even langskomen ter controle.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 00:57

Heel erg bedankt voor de reacties, klinkt al een stuk beter!! :D
Ik was serieus bang dat de hele hoef van binnen ontstoken zou zijn..

Ik lees wel overal dat ik minimaal 2x per dag de hoef in soda moet zetten, hoe lang deden jullie dit ongeveer per keer? en hoeveel weken/dagen moet ik het blijven spoelen?

Mrie, is het dan ook beter om te wachten met bekappen tot de hoefzweer weg is? Of maakt dat niet uit? Want eigenlijk wilde ik morgen gelijk laten bekappen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:20

Zolang een paard er geen koorts van krijgt, kun je de hoefzweer beten laten uitbarsten zodat ie z'n weg naar buiten vindt. Daarna zit je wel met een gat, maar dat groeit wel weer uit.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:40

Ik zou wel wachten ja, dat is gewoon minder belastend voor je beest. Pijn tijdens het bekappen is meestal geen garantie voor net werk. :+
Ik zette O 1 keer per dag een kwartier in warm water en biotex. Bij openbreken een keer spoelen en daarna aan de lucht laten genezen.
Beweging in de wei verspoedigd het genezingsproces. Ik geef ook nooit een pijnstiller, omdat ze dan er doorheen lopen die pijn is er om het beest duidelijk te maken dattie zich even koest moet houden.
Laatst bijgewerkt door mrie op 10-01-16 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:43

mijn paard heeft ook een hoefzweer gehad, alleen was deze aan de onderkant , de hoefzweer is er door de hoefsmid uit gensneden en enkele dagen later liep hij weer als van ouds (wel na die dagen in de soda!)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:49

Nog een nuttig advies wat ik ooit kreeg, krab de hoeven van je paard niet voor het rijden uit, maar er na. Dan voorkom je ingroei.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:40

Vandaag is de hoefsmid geweest, hij zij inderdaad ook dat het beter is om gewoon uit te laten groeien en nu 2x per dag half uur in soda. Bekappen heeft hij maar niet gedaan omdat de hoefstand iets gecorrigeerd moet worden en paardlief al wel genoeg last heeft van zn hoef, daarvoor komt hij volgende week terug. Hij verwacht dat de wond dan ook wel weer zodanig dicht is dat soda niet meer nodig is.

Ik ben hem alleen vergeten te vragen of ik hem beter op stal kan houden of juist in de wei (lees: vooral modder) kan zetten.. Wat hebben jullie gedaan?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:48

Zou het toch wel proper willen houden. In de modder lijkt me de eerste dagen wat risicovol.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:52

Claudxx schreef:
Oke, dus als het al open is dan is het niet meer nodig om verder uit te snijden?

Als het er bij de kroonrand uitkomt niet gaan snijden!
Haar wegknippen en twee maal daags in de soda,liefst even openhouden.
Op stal is beter,als die tenminste heel schoon is.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 20:11

Oke, duidelijk :)
Ja de stal is schoon, mest ik nu 3x per dag uit. Scheelt ook wel dat de wond dus aam de bovenkant zit, als hij dan per ongeluk in zijn poep gaat staan komt het niet gelijk in de wond.
Geerke, wat bedoel je met openhouden? Gewoon niets omheen doen qua bandages ofzo, of serieus steeds open prikken?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:22

door het weken zal het zacht worden,even met een stuk keukenrol er over wrijven.Zie je helemaal niets meer eruit komen kun je het dicht laten groeien

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:32

Zoals al gezegd kies ik voor de weide, modder of niet. De beweging in de wei geeft een betere doorbloeding. Hoe beter de doorbloeding de beter ens neller de genezing.
Die modder komt er wel weer af als ik hem in de biotex zet. Mocht je de modder van de benen willen spuiten voor je hem in de soda zet, gebruik een heel kalm straaltje, het moet anvoelen als regen. Als je een harde straal gebruikt spuit je het vuil in de wond, en da's niet best.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 20:37

Geerke ik kan het nauwelijks indrukken, en er komt ook niets uit.
Zo ziet het er uit:
Afbeelding

Mrie, ik denk dat ik toch voor stalrust kies .. Paardje is al oud dus het laatste wat ik wil is een infectie. Wel stap ik nu 2x per dag met hem ongeveer een kwartier over de weg.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:38

Ik zou ervoor kiezen om hem een uurtje of 3 voordat je hem in de soda gaat zetten even buiten te zetten zodat die wel even een frisse neus kan halen (als dat mogelijk is natuurlijk).