Wat kan dit zijn?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabinehof

Wat kan dit zijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 15:42

Hallo paardenvrienden,

Ik zit met een ziek paard en wij en ook de DA komen er niet uit wat dit kan zijn.

Symptomen:

Het viel mij al een tijdje op dat hij onder het rijden vaak chagarijnig en down was, ook als ik aanspoorde bokte hij telkens.
Op 23 December haalde ik mijn paard van stal met een dik been, direct gekoeld en gestapt, zakte af maar elke keer werd hij weer dik.
Na enkele dagen ontstonden er 2 grote bulten aan de hals, en bij de keel. En ook krijg hij een erg dikke koker.
Direct DA laten komen die natuurlijk meteen dacht aan droes, neusswab genomen en ondertussen wel behandeld voor droes, maar bleek het niet te zijn. (Ook aan de penceline geweest)
Toen kwam erbij dat hij ook nog dikke koorts kreeg, zon 39 graden.
DA heeft bloed afgenomen, maar omdat de kerstdagen en oud & nieuw er tussen zat duurde dit allemaal erg lang, en krijg hij ondertussen ook een ontstoken oog. DA heeft trimsulv meegegeven (voor luchtweginfecties) en Metacam (pijnstiller)
Uit het bloed komt ook niks.
Hij hoest ook veel.

Hij is erg suf, en down maar eet en drinkt wel goed.
Ook met de ontlasting is niks mis.

Wat kan dit toch zijn, wij zijn ten einde raad.

HELP.

elenaMM77

Re: Wat kan dit zijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:47

als hij op meerdere plekken verdikt is..
eerst been, dan hals, nu ontstoken oog.

down en chaga..

dat klinkt mij als een infectie in de oren, of het baceteriëel of viraal is, valt zo niet te zeggen natuurlijk.

vragen wat er precies onderzocht is aan het bloed en hoe er verder gezocht kan worden..
het is namelijk niet zo dat je met bloed alle opties afgaat, maar er wordt naar specifieke ziekteverwekkers of kenmerken gezocht.. dat wil dus niet zeggen dat er niets in zit, alleen niet datgeen wat bekeken is..

misschien een breedspectrum antibiotica tijdens het uitzoeken, maar daar zal je DA meer over kunnen zeggen dan zo blind gokken op een forum ben ik bang..

verder zou je misschien de stal even goed moeten leegtrekken en ontsmetten.. baat het niet dan schaadt het niet om hem in ieder geval even zo schoon mogelijk te zetten..

idem eigenlijk met paddock en weide even nalopen of deze er 'schoon' bij staan.. zodat je de kans op besmetting of verergering door omgevingsfactoren zo klein mogelijk maakt..

meer dan dat en blijven zoeken naar de oorzaak waarbij je de symptomen controleert kun je eigenlijk niet doen volgens mij.

sabinehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 15:51

elenaMM77 schreef:
als hij op meerdere plekken verdikt is..
eerst been, dan hals, nu ontstoken oog.

down en chaga..

dat klinkt mij als een infectie in de oren, of het baceteriëel of viraal is, valt zo niet te zeggen natuurlijk.

vragen wat er precies onderzocht is aan het bloed en hoe er verder gezocht kan worden..
het is namelijk niet zo dat je met bloed alle opties afgaat, maar er wordt naar specifieke ziekteverwekkers of kenmerken gezocht.. dat wil dus niet zeggen dat er niets in zit, alleen niet datgeen wat bekeken is..

misschien een breedspectrum antibiotica tijdens het uitzoeken, maar daar zal je DA meer over kunnen zeggen dan zo blind gokken op een forum ben ik bang..

verder zou je misschien de stal even goed moeten leegtrekken en ontsmetten.. baat het niet dan schaadt het niet om hem in ieder geval even zo schoon mogelijk te zetten..

idem eigenlijk met paddock en weide even nalopen of deze er 'schoon' bij staan.. zodat je de kans op besmetting of verergering door omgevingsfactoren zo klein mogelijk maakt..

meer dan dat en blijven zoeken naar de oorzaak waarbij je de symptomen controleert kun je eigenlijk niet doen volgens mij.

Ze hebben alle mogelijke opties in het bloed bekeken. Express naar gevraagd.

In ieder geval bedankt!

__elise__

Re: Wat kan dit zijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:53

Het eerste waar ik aan denk is Lyme, is dat ook onderzocht?

sabinehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 16:03

__elise__ schreef:
Het eerste waar ik aan denk is Lyme, is dat ook onderzocht?

Ik neem aan dat dat dan wel uit het bloedonderzoek was gekomen.

Ook eet en drinkt hij wel goed, en een van de symptomen van Lyme is dat ze slecht eten.

Of zie ik iets verkeerd?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:17

Even een paar vragen. Staat je paard op stal of komt hij in deze tijd nog los buiten? Zo ja, staat hij op zand of op gras? Heb je de laatste maanden heel af en toe misschien slappere mest gezien? Of juist drogere mest met onverteerbare stukken erin? Is je paard met poetsen en/of opzadelen ook zuurder dan normaal? Is er nog ander grootvee ( koeien, varkens, schapen) op de plek waar je paard staat? Waarmee wordt het land bemest?

Het kan van alles zijn, maar ik denk toch dat er ergens inwendig een ontsteking aan de gang is waardoor de lymfebanen hard aan het werk zijn. Dat geeft vaak of bulten, of een lange baan met vocht.

Trimsulv ken ik niet, wel Sulfatrim. Dat zit in witte tubes die je in de mond spuit, net als een wormenkuur. Dat werkt als ontstekingsremmer, niet alleen voor luchtweginfecties. Metacam is inderdaad een pijnstiller, maar ook ontstekingsremmend. Hoe is het inmiddels met de koorts? Is die wel gezakt?

En nog heel belangrijk? Hoe ontworm je? Waarmee is hij het laatste half jaar ontwormd? Hoe oud is je paard en hoe lang heb je hem? Hoe ziet zijn vacht eruit?

Heel veel vragen zo, maar dan kunnen we beter meedenken met wat er mis kan zijn met je paard.