Welk voeder geven jullie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoefslag2

Welk voeder geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:35

Welk voer gebruiken jullie voor jullie paarden ?
Ik heb namelijk geen idee welk voer ik moet kopen voor mijn nieuwe paard :)

grtjs
Laatst bijgewerkt door Gini op 08-01-16 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:36

Vraag wat voor voer het nu krijgt en als het daar goed op gaat dan ga je dat ook geven :j

pien_2010

Re: voeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:58

TAO → VS

elenaMM77

Re: voeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:11

Aangezien je je paard net hebt, en ook nog wilt verplaatsen.
En je aangeeft dat het een nerveus dier is..

zou ik nu zeker niet aan zijn/haar voer gaan sleutelen, maar het voerbeleid van de manage, waar hij/zij zijn hele leven al staat (want hij is nog nooit verplaatst?) voorlopig even handhaven..

als hij van binnen naar 24/7 moet ook nog, dan zou ik wel flink ruwvoer bijvoeren en misschien een 10-25% meer van wat hij er aan krachtvoer bij krijgt.. immers als hij snachts ook buiten komt te staan, dan verbrand hij ook nog eens meer omdat hij het absoluut wat frisser zal hebben in het begin en als het zo'n zenuwgeval is, dan verbrand hij door stress ook extra..

genoeg ruwvoer bijvoeren zodat hij 'warm' en gevuld blijft in de wenperiode

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:52

Ik kijk altijd naar het paard zelf, Ik voer voornamelijk Subli en Pavo.

Maar omdat je vraag is wat wij voeren hier even mijn schema's :) Hooi even voor het gemak er buiten gelaten, maar dat krijgen ze uiteraard ook!

Janske (fries, 4 jaar)
Ochtend: 1/4 Subli Ponybrok
Avond: 1/4 subli ponybrok, 1/2 pavo luzerne, 2 eetlepels olie, 2 schepjes magnesium
Als ze gewerkt heeft krijgt ze 1/2 subli zonder extra erbij savonds.

Rosa (Tinker, 4 jaar)
Ochtend: kleine 1/4 subli ponybrok
Avond: kleine 1/4 subli ponybrok , 1/2 pavo luzerne
Als ze gewerkt heeft krijgt ze 1/2 subli zonder extra erbij savonds.

Chicky( miniatuurpaard, 8 jaar)
Ochtend: handje Pavo Care 4 Life
Avond: handje Pavo Care 4 Life, 1/2 pavo luzerne

Macho (Mini shetlander, 16 jaar)
Ochtend: 2 handjes subli ponybrok
Avond: 1/4 Subli Senior Priors (dit is 1/4 voordat ik er water bij doe! dus het word ongeveer 3/4 kg), 1/2 Subli Zonder, 2 eetlepels olie

Flor (Miniatuurpaard, 3,5 jaar)
Ochtend: 1/4 subli ponybrok
Avond: 1/2 Subli Zonder, 2 eetlepels olie, 25 gram Pavo muscle build, 1 schepje MSM Zwavel
Als hij gewerkt heeft krijgt hij 1/4 subli zonder extra bijgevoerd.

Ik geef gewoon zonnebloemolie. Je ziet dat het per paard enorm bij mij verschild wat ze krijgen, en ik kijk ook altijd of ze minder/meer nodig hebben of dat ze een andere brok nodig hebben. Al mijn paardjes doen het goed op hun schema, en zo nodig pas ik het aan. Zo heb ik laatst die van macho omgegooid en krijgt hij nu senior priors, swinters als het wat kouder is valt hij altijd wat af, en zo hou ik hem mooi op gewicht.

Ik ben blij dat ik ze in eigen beheer heb en dus mijn eigen voermanagement kan hebben. Vind het enorm prettig, en zo kan ik het ieder gewenst moment eventueel aanpassen, en ik heb keuze uit heel veel soorten voer, wat het alleen maar makkelijker maakt om het aan te passen op je paard. Voor mij dus nooit een stalling waar ik niet mijn eigen voermanagement kan regelen :+

Dus ik zou zeggen, als hij het goed doet, waar hij/zij nu op staat zou ik het niet aanpassen, mits je geen andere keuze hebt uiteraard. Als je wel moet veranderen, zou ik iets kiezen wat het dichtste bij zijn oude voer in de buurt komt. En net zo lang blijven 'aanpassen'(wel geleidelijk aan!) tot hij/zij het er goed op doet.
Laatst bijgewerkt door sharon2013 op 09-01-16 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Britta31

Re: Welk voeder geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:54

Gerstenmix en voor mijn oudje er nog maisvlok bij.

xhannaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:32

sportbrok
luzerne+pavo natures best
slobber

ik wissel de luzerne en slobber vaak af soms krijgt hij beide op een dag
en natuurlijk ruwvoer.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:39

Voer is zo afhankelijk van verschillende factoren, waar de een het super op doet, hoeft voor de ander niks te doen.

Ik heb flink moeten puzzelen met het voer voor mijn menpony, voordat hij lekker liep. De gouden combinatie voor hem is Hartog Energy Classic (granenmix met haver), luzerne en uiteraard goede kwaliteit hooi. En zo nu en dan Pavo slobber als extraatje.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:42

Ik denk dat je het beste de oude eigenaren kan vragen wat het paard nu krijgt aan krachtvoer.

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:08

buiten het gewone hooi krijgt mijn veulen:

1liter luzerne + voordroog

pavo Podostart+veulen mineralen (geen idee hoe het noemt) + lannoo junior (allemaal gemixt ongeveer 300gr per 100KG, tot hij 1 jaar is)

MaartjeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:31

Mijn paard krijgt nu basisbrok, maar ik ga van stal veranderen waar ik mn eigen voer moet kopen. Ik wil hem dan eigenlijk sportbrok gaan geven, omdat hij elke dag gereden wordt enzo. Kan ik dit gewoon beginnen op mijn nieuwe stal? Of moet ik de verandering opbouwen?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:33

Mijn paard en 2 pony's krijgen onbeperkt ruwvoer en mijn oudste pony krijgt luzerne met foenegriek erdoorheen vanwege haar hoest. Mijn paard krijgt afentoe een snoepje of 2 maar ook niet vaak. Ook staan ze zomers op het gras overdag.

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:41

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:50

vraag vooral aan de oude eigenaar wat hij te eten kreeg en voer dit door tot je het paard kent en evt wat kan wijzigem

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:47

Mijn paard krijgt Subli basisbrok. 1,5 kg per dag verdeeld over twee keer (ochtend en avond)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:30

Iedereen heeft een eigen merk waar hij/zij tevreden over is en zul je dus ook van iedereen een ander advies of tips krijgen. Ik zou zeggen, ga naar de locale voerleverancier en vraag hen om advies.

Ik voer bijna alle paarden Havens, met name de Basissportbrok en mijn paarden lopen internationaal Endurance en doen het daar super op. Mijn CEI*** pony (1.43) loopt 160 km en is ook snel heet, zij krijgt de rode muesli van Havens. Ik heb er 1 die slecht op gewicht blijft en erg kwijlt bij brok (allergische reactie) en staat op de omega power plus mix van Horsefood.

Daarbij voer ik op het moment veel bietenpulp daar ze minder werken en anders te heet worden en seniorius priorus van Subli (beide met wat zemelen).

Uiteraard krijgen ze ook zonnebloem olie en electrolyten tijdens het wedstrijd seizoen.....

Standaard staan mijn wedstrijd paarden op de 2G van www.soulmate-nutrition.nl en eventueel andere supplementen van Soulmate