Paard heeft ataxie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

Paard heeft ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:13

hallo,
Dierenarts is vandaag langs geweest aangezien mijn paard niet goed liep voor en achter en ik het vermoeden had dat hij ataxie heeft. Paard heeft cushing en de ataxie kan daaruit voortkomen, maar het is een schimmel en zo zei ze ook dat er misschien een melanoom op de zenuw drukt en daarnaast zijn er nog meer oorzaken wat het eventueel zou kunnen wezen. Maar door de leeftijd van mijn paard, zijn lichamelijk gestel ect. Zou je moeten afvragen of je het paard van voor naar achter op de foto wilt zetten. Nu reed ik niet veel met hem en is hij met pensioen, maar zij zei dat het rijden gevaarlijk is. Als ik niet kan rijden is het geen probleem, maar als ik zo even door bokt heen snuffel zie ik toch verschillende manieren om een atactisch paard te trainen onder het zadel. Waar ligt het verschil dan?

susannevdv

Re: Paard heeft ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:15

heb je iets meer context van je paard? sommigen zijn idd echt niet meer te bereiden en anderen lopen nog hoog in de sport met het juiste management. wat zou je zelf nog willen met je paard?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:19

Het paard van een stalgenoot viel soms om als het paard haar balans verloor. Dat wil je niet tijdens het rijden, want dan lig je met paard en al op de grond.
Dat paard heeft wel eens vast gelegen in de box en ging in de wei niet meer liggen (kuddeleider), waarschijnlijk doordat ze door haar gebrek van coordinatie niet snel weg kon komen.
Met het trainen (z1 niveau) kon ze het ook niet meer aan, omdat ze haar lijf niet goed kon gebruiken.
Maar verder zag je zo op t blote oog niets.

Dus ik zou ook kijken naar in welke mate je paard er last van heeft.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:23

Het gaat mij er niet echt of ik nog met hem zou kunnen rijden, maar wilde weten of ik lichte trainingen kan doen om te zorgen dat dit niet achteruit gaat. Zodoende dat ik op veel verhalen stuitte waarbij een paard met ataxie wel onder het zadel wordt getraind. Hij is 22 zit sinds oktober aan pergolide, deze wordt vanaf morgen verhoogd naar 1 Mg. Hij blijkt helaas licht bevangen te zijn, daarom ook de verhoging van medicatie. Ataxie is de ene dag zichtbaar en de ander niet of niet duidelijk, wel zie je het wanneer je de test doet door aan zijn staart te trekken. Zijn bespiering door de cushing nihil. 4 weken terug na een lange tijd een kort ritje gemaakt en was niks waarneembaar, vorige week wel en direct afgestapt. Voor nu vind ik het belangrijk dat hij nog lekker kan genieten en wil ik niet dat hij verder aftakeld, dat is het voornaamste!

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:04

Mijn paard heeft ook ataxie en heeft erg veel baat bij academisch grondwerk. Het is een soort van braintraining waarbij ze zich een stuk bewuster van haar benen/lijf en hoe het te gebruiken.

Die van mij wordt ook gewoon onder het zadel gereden maar vergt daaromheen wel wat management.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:09

susannevdv schreef:
Mijn paard heeft ook ataxie en heeft erg veel baat bij academisch grondwerk. Het is een soort van braintraining waarbij ze zich een stuk bewuster van haar benen/lijf en hoe het te gebruiken.

Die van mij wordt ook gewoon onder het zadel gereden maar vergt daaromheen wel wat management.

Ik ga dat even opzoeken. Hij vindt het leuk samen bezig te zijn, dus misschien wel wat voor ons.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:08

grondwerk zou denk ik nog wel kunnen naar wat ik hoor.
maar ik zou me afvragen of je het paard het nog aan moet doen als hij al zoveel problemen heeft om er nog een zadel op te leggen. persoonlijk zou ik het paard gewoon lekker in een weide laten genieten van zijn/haar oude dag. op de weide kunnen ze zelf beslissen wat zij kunnen en kan jij niet te ver gaan. ik heb zelf een keer een paard meegemaakt met ataxie en dat had geen evenwicht meer en kon niet goed meer lopen met haar achter benen. ik denk dat het er ook aan ligt in welk stadium het al is maar ik zou er zeker geen zadel meer opleggen want dat is behalve dat het paard al op moet letten waar het zijn/haar benen neer zet heeft het dan ook nog extra ballast op zijn/haar rug

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:17

Bedankt voor je reactie, maar als je kijkt naar mijn eerder bericht ben ik ook niet meer van plan mijn paard te rijden. Ik vroeg me meer af waar het verschil ligt dat de da tegen mij zegt dat ik hem beter niet meer kan rijden vanwege de ataxie, maar ik verschillende berichten lees dat paarden met atatxie wel worden gereden.