Paard al lange tijd buikpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dominiqu389

Paard al lange tijd buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 16:55

Mijn paard, een ruin, is 9 jaar oud, woont al 7,5 jaar bij ons.
Afgelopen voorjaar werd hij ziek, in de kliniek werd gedacht aan koliek. Na een paar weken
was hij weer goed te pas en hij mocht naar huis.
Afgelopen zomer dan ook weer springwedstrijden met hem gereden, het ging top!
We zouden net over naar de klasse M toen hij afgelopen najaar opnieuw ziek werd.
Weer dacht dezelfde kliniek aan koliek. De DA zou alleen net op vakantie gaan, waardoor
we naar een andere kliniek zijn gegaan. Daar hebben ze hem van top tot teen onderzocht,
na een maagendoscopie bleek dat hij maagzweren had, 2 grote en een aantal kleine.
Bijna 3 maand heeft hij een kuur gekregen hiervoor, hij was weer erg goed te pas, maar bleef
erg mager. Steeds ging het 3 weken goed met hem en dan was hij weer een dagje minder te pas.
We kregen poeder voor over zijn eten, dit moest zijn maagzuur naar beneden houden.

Oudjaarsdag werd hij weer zieker, 2 jan. ging het niet meer, want hij wilde bijna niet meer eten.
We zijn weer naar de laatstgenoemde kliniek gegaan. Daar staat hij nu bijna een week. Ze hebben
weer een maagendoscopie bij hem uitgevoerd, zijn maag is helemaal mooi en de maagzweren zijn weg!
Waar wordt hij dan nu wel zo ziek van en waarom komt hij geen kg aan!?
Ook is z'n bloed weer gecontroleerd, ook hier komt niks uit. Nu krijgt mijn paard elke dag cola via een sonde, omdat zijn maag en darmen wel steeds behoorlijk vol zitten, terwijl hij haast niks eet.
Gras wil hij trouwens erg graag eten! Maar hooi.. af en toe wat hapjes, de ene dag wat meer dan de andere. Ook vandaag had hij weer zichtbaar buikpijn, keek constant achterom naar zijn buik.
Wie o wie heeft soortgelijke ervaringen (gehad) met zijn/haar paard?? Of wie heeft er tips wat we nog zouden kunnen proberen zodat mijn paard weer beter wordt!?

dresjoepie

Re: Paard al lange tijd buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:26

Jeetje wat een verhaal sterkte iig voor je paard

Misschien heel kort door de bocht Maar is het gebit in orde? En of geen ontskekingen in voorhoofdholte/kaak

Kan me voorstellen dat als het paard slecht kan eten/kauwen die ook buikpijn krijgt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:34

google eens op hind-gut ulcers. De zweren hoeven niet alleen in de maag te zitten namelijk, verder kunnen ze met een scopie uberhaupt niet kijken. Mijn paard met ook heftige maagzweren kon niet zonder onderhoudsdosis (www.abler.com).

Is de GG destijds wel goed afgebouwd ?

Dominiqu389

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:43

Dankjewel al voor jullie reacties dresjoepie en Mist! Erg blij mee!
Zijn gebit is in orde, dus dat zal het helaas niet zijn.

De afgelopen tijd had hij soms periodes dat hij heel goed at! Het hooi was niet aan te slepen. En dan na een paar weken wilde hij ineens weer n dag niet eten..

De GG hebben we destijds afgebouwd. Dat de zweren wie weet nog wel verder zitten dan de maag heb ik nog niet aan gedacht! Ik ga direct googlen, dankje!!

Als mensen nog meer tips/ervaringen hebben dan hoor ik ze erg graag! Geeft weer moed :)!!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:26

Welk hooi krijgt hij? Voordroog of echt hooi?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:29

Wat voer je nu? Eet hij gehakseld ruwvoer of bietenpulp wel op de dagen dat hij slecht eet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:29

Wormen kunnen ook beschadigingen maken die tot maagzweer kan leiden he :j
Kijk dus of je paard goed ontwormd is

Wat voer je precies?
Zou in elk geval kijken of je graan vrij kunt gaan voeren, het precieze verhaal weet ik zo niet,maar graan zou minder geschikt zijn voor paarden met maag darm problemen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:31

Hebben ze ook wel eens verder gekeken dan de maag alleen? Bv dmv echo of de darmwand niet verdikt is en daar evt ontsteking of iets dergelijks zit. Als de darmen niet juist werken kun je ook klachten krijgen. Wellicht waren de maagzweren slechts gedeelte vd puzzel.

Dominiqu389

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:34

Hij krijgt echt hooi.
Op de dagen dat hij slecht eet wil hij eigenlijk alleen maar gras eten, dus dan gaan we vaak met hem naar een volle weide waar we hem dan 'uitlaten', zodat hij toch eten binnen krijgt.
Op deze dagen verder van alles geprobeerd, maar hij wil dan ook zelfs geen slobber eten.

Normaal gesproken krijgt hij hooi, verdeeld over de hele dag, gras en sportbrokken.
De laatste tijd hebben we muesli en merriebrokken gevoerd als krachtvoer, in de hoop dat hij wat aan zou komen, maar hij blijft mager.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:42

Hetzelfde gehoord van een paard wat vol wormen zat, wilde alleen nog gras eten en vermagerde zichtbaar. Dit paard had ook geen dagen meer dat het heel goed at.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:51

Hoeveel kg krachtvoer krijgt hij (en is het gewogen of in scheppen) en welk merk precies (en eventueel welk soort sportbrokken/muesli/merriebrokken)?

Ik zou zijn krachtvoer in ieder geval standaard gaan voeren in combinatie met 2 scheppen luzerne. Daarnaast zou ik het paard olie bij gaan voeren, rustig opbouwen tot 0.5ml/kg paard (dus bij een paard van 500kg, 250mL), normaal zou ik zeggen, zonnebloemolie. Maar omdat hij mogelijk met ontstekingen toch nog zit zou ik half zonnebloemolie, half lijnzaadolie doen of zelfs helemaal lijnzaadolie gecombineerd met een vitamine E supplement zonder selenium.

https://www.pharmahorse.nl/vitamine-e-paard.html

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:15

Probeer hem eens een goede theelepel maagzout te geven voor het eten (lost goed op in water- spuitje in de mond) als hij dan na 15 minuten wel gaat eten dan weet je vrijwel zeker dat het maagzweren zijn.

maagzout kost een paar euro bij de drogist of apotheek.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:19

Heeft hij koorts op de dagen dat hij niet wil eten?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:19

Tips wb maag- koliek heb ik niet, wel om je paard qua voer luzerne te geven of een gehakselde grasmix om zo de ruwvoeropname te stimuleren.
Om je paard voller te krijgen kan je pavo topsport proberen, hier zit veel eiwit en vet in zodat je paard voller zal worden. Wordt ook aangeraden bij paarden die aan moeten sterken