Artrose, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Artrose, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 01:01

Een paar maanden terug is artrose bij mijn Fries geconstateerd, waar ik persoonlijk best van ben geschrokken omdat ik dacht dat dit alleen voor kwam bij oudere paarden. Mijn fries is 14 en loopt er waarschijnlijk ook al anderhalf tot twee jaar mee rond. Het is volgens de dierenarts nog niet heel ernstig en kan ook gewoon zonder pijnstillers lopen, echter vraag ik mij af of ik nog wel kan rijden en zo ja, wat kan ik doen?
De reden dat ik deze maanden weinig tot niet heb gereden is omdat ik vreselijk bang ben om hem pijn te doen. Ik heb een hele tijd gereden met het idee dat het paard lui was en zijn achterbenen gewoon niet wilde optillen, dus met mijn instructrice hier aan proberen te werken, wat weinig tot niets hielp. Mijn opa (wie officieel de eigenaar is) heeft de DA erbij gehaald omdat hij tijdens het mennen met hem begon te merken dat hij met zijn achterbenen sleepte wanneer hij een lang stuk had gedraaft.
Maar nu mis ik het paardrijden heel erg en vraag me daardoor af; wat kan ik, en hoeveel kan ik dat zonder dat het paard te lijden heeft?

Pocca_Locca

Re: Artrose, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 01:10

Heel goed van je, dat je zo voorzichtig bent met hem!
Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste in deze situatie, dat je respect hebt, en goed op blijft letten en observeren, zodat je niet over grenzen heengaat.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 06:12

Artrose? Als in verbening van t Hoefkraakbeen?

Of andere vorm van artrose?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:36

Er is eigenlijk maar 1 antwoord te geven en dat is neem weer contact op met de DA die de foto's gemaakt heeft. Alleen deze kan beoordelen in hoeverre het paard daar last van zal hebben. Het is namelijk erg afhankelijk van de mate en de plaats of het paard wel of niet pijnvrij aan het werk kan.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:45

Mijn mening,atrose is pijn/last hebben van.zo niet weet je niet of ze artrose hebben,ja of bij stom toeval.je komt er nml achter door middel van foto's en die laat je niet voor niets maken.
Klinkt een beetje vaag misschien maar weet niet hoe ik t anders kan verwoorden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:48

Een paard met artrose moet juist (gedoseerd) in beweging blijven. Rust roest.
Ga om de tafel met de behandelend arts en stel een bewegingsplan op :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:50

Als ik goed naar de TS luister, heeft dit paard atrose in de sprongen, dus spat (slepen met de achterbenen).
Hou 'm lekker in beweging, rust roest! Bekijk het per dag, de ene dag zal wat het beter gaan dan de andere dag (bij nat en guur weer had de mijne altijd meer last). Beweging op geleide van de pijn, zoals een fysiotherapeut zou zeggen. Zorg dat ie netjes op de hoeven blijft staan, voorkom standsveranderingen a.g.v. teveel tijd tussen de beslagbeurten. Bij sommige paarden helpt binnendoor zetten.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 12:37

Klopt, hij sleept met beide achterbenen en dan rechtsachter het meest, echter doet hij dit het meest als hij uitgeput raakt. Dus of na een half uur bakwerk, of na een vrij lang stuk draven op buitenrit. Ik vind dit alleen zo moeilijk zelf in te schatten omdat hij dus absoluut geen pijn aangeeft behalve dan dat hij na een tijdje met de achterbenen begint te slepen. Hij vind het ook nog geweldig op buitenrit, oortjes naar voren, een 'dansende' draf zoals dit wel bekend is bij Friezen, aandacht krijgen van kinderen in het dorp etc. Ik weet dat een paard het niet makkelijk aan zal geven dat het teveel word, daarom durf ik ook niet teveel van hem te vragen voor zijn eigen bescherming.

Met de DA om tafel is inderdaad het beste om te doen, dit ga ik binnenkort ook zeker regelen. Kan alleen met dit weer niet de stal uit ivm gladheid. Hoop dat dit snel weer beter word.

Hoe doen andere bokkers dit met hun paarden, rijden die nog wel of niet? En zo ja, wat doen jullie dan en hoelang? Wanneer weet je dat het officieel tijd is voor pensioen?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:43

Wij hebben er hier meerdere gehad die a.g.v. leeftijd en slijtage last hadden. Tot een half uur voelde en zag ik als de warming-up, dan konden ze wat stijf bewegen. Na 3 kwartier tot een uur werd het niet fijn meer. Ik zorgde dus altijd dat ik er op een goede dag niet langer dan een uur op zat. De paarden lopen hier de hele dag buiten en 's zomers 24/7, in beweging blijven is echt het voornaamste bij artrose.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:30

Bij artrose is beweging zeker beter als stil laten staan.
Alleen extra gewicht zou ik zelf het paard niet aandoen.
Weet niet hoe het bij spat zit maar mij werd aangeraden alleen recht te laten lopen,geen voltes ect.

Ik heb zelf artrose en nu ik in een wat mindere periode zit ben ik achteraf gezien heel erg blij dat ik niet meer op mn pony ben gestapt toen hij het had.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:46

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:06

Artrose hoeven ze geen last van te hebben. Meestal word het zichtbaar als ze verkeerd getraint word. Net als paarden met hoefkatrolontsteking. Als je gaat rijden goed bezig gaan met recht richten. Op de site van Antoine de both staan meerdere paarden met spat en artrose die prima nog presenteren in de sport. Veder kan je als extra glucosemine bijvoeren. Dit smeert de botten als het ware. Www.hoefkatrol.be is de site van Antoine en www.paardenbegrijpen.nl is van Marijke de jong

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:25

hoogendroog schreef:
Als ik goed naar de TS luister, heeft dit paard atrose in de sprongen, dus spat (slepen met de achterbenen).
Hou 'm lekker in beweging, rust roest! Bekijk het per dag, de ene dag zal wat het beter gaan dan de andere dag (bij nat en guur weer had de mijne altijd meer last). Beweging op geleide van de pijn, zoals een fysiotherapeut zou zeggen. Zorg dat ie netjes op de hoeven blijft staan, voorkom standsveranderingen a.g.v. teveel tijd tussen de beslagbeurten. Bij sommige paarden helpt binnendoor zetten.

Is dit zo TS, heeft hij inderdaad spat? Kan ook nog iets anders zijn natuurlijk, bijv. slijtage / artrosevorming in het kniegewricht.

Spat is een chronische ontsteking van de onderste geledingen van het spronggewricht en bevindt zich vooral in de centrale spronggewrichtbeentjes en de onderste laag van de spronggewrichtbeentjes.
De chronische ontsteking gaat gepaard met een ontsteking aan het gewrichtskraakbeen en met een agressieve botwoekering op de randen van het gewricht.
Spat kan zeer sluipend zijn (ontwikkeling in maanden) maar kan ook zeer agressief optreden (ontwikkeling in weken).
Dan heb je "schone spat" en "vuile spat". Bij schone spat beperkt de artrose zich Dit betekent dat de artrose zich tot het gewricht van de centrale spronggewrichtbeentjes en de onderste laag van de spronggewrichtbeentjes en zet het gewricht volledig vast.
Het gevolg van deze spat is dat het paard goed bruikbaar blijft, maar in de eerste passen een lichte stijfheid zal vertonen. Na enige tijd zal deze stijfheid verdwijnen,
Bij "vuile spat" ontwikkelt de artrose zich ook om het gewricht heen; de prognose daarvan is veel slechter.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 16:23

Ik heb de dierenarts niet over spat gehoord, maar begin daar nu toch over te twijfelen..
Friso laat alleen merken dat hij er last van heeft na een zwaardere training, voordat ik begin met rijden merk ik dus weinig tot niks. Stijfheid heeft hij dus het eerst halfuurtje weinig last van als ik hem bijna dagelijks train. Dit verschilt ook een beetje per dag, ene dag loopt hij beter dan het andere.

Bedankt voor jullie reacties, zal die site van hoefkatrol en Marijke de Jong ook even bekijken.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:52

Aedema schreef:
Ik heb de dierenarts niet over spat gehoord, maar begin daar nu toch over te twijfelen..
Friso laat alleen merken dat hij er last van heeft na een zwaardere training, voordat ik begin met rijden merk ik dus weinig tot niks. Stijfheid heeft hij dus het eerst halfuurtje weinig last van als ik hem bijna dagelijks train. Dit verschilt ook een beetje per dag, ene dag loopt hij beter dan het andere.

Bedankt voor jullie reacties, zal die site van hoefkatrol en Marijke de Jong ook even bekijken.

Ben benieuwd wat je ervan vind :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:33

Ik denk dat het wel belangrijk is om eerst te weten wat hij heeft alvorens je met training aan de slag gaat.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:39

Mijn paard had ook op jonge leeftijd artrose. Geconstateerd op 11 jaar, maar hij had er al langer last van. In zijn hoefgewricht. Nog twee jaar gereden met speciaal beslag, allerlei supplementen geprobeerd en op het laatst met pijnstiller (aspirinepoeder). Op een gegeven moment had ik er geen plezier mee in, kon nooit voluit rijden en had het gevoel dat ik hem aan het kwellen was met het rijden. Ander paard gekocht om mee te rijden en deze loopt nu al bijna 3 jaar lekker dag en nacht op het land. Zo heeft hij nergens last van, in drie jaar tijd heb ik hem een keer een week kreupel zien lopen. Zo is het ideaal, de hele dag wat beweging, maar niet zoals met rijden, dat is dan toch weer te belastend.
Maar bij elk paard is het weer anders natuurlijk, ligt er aan waar de artrose zit en hoeveel last hij er van heeft.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:58

Mijn (net als joun paard) nu 14 jarige paard heeft ook al een hele tijd spat in zijn spronggewricht,
Wij hebben hem op de foto laten zetten omdat hij twee jaar terug nog in de winter heel vaak stijf liep of soms kreupel was. Bleek dus spat in beide achterbenen in het spronggewricht, De DA zei dat hij gewoon alles kon doen en dat het juist super goed was om hem beweging te geven. Bij mijn paard, hoe meer hoe beter, vaak in de stapmolen , wandelen, rijden, lange lijnen etc... wees creatief!
Inmiddels is de spat bij mijn paard vastgegroeid en heeft hij er geen last meer van!
Hij is deze winter nog geen een keer stijf of kreupel geweest! :j Helemaal super. Hij zit beter in zijn vel dan ooit, hij ging er laatst nog vandoor op buitenrit in rengalop (oopss...) :') :') _O-
Mijn advies; Kijk goed naar je paard, je leert er vanzelf mee omgaan! Heeft tijd nodig, maar komt goed. Als hij stijf is, juist bewegen , zo veel mogelijk laten bewegen!! Heel veeel succes hou vertrouwen. +:)+

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 03:20

Ik was er niet bij toen de DA langs kwam, sterker nog, ik wist er niks van. Heb dus alles van mijn opa moeten horen, ben laatst bij hem langs geweest en hij zei dat het artrose was, geen spat.
Ik heb ook met hem afgesproken geen bakwerk meer te doen, dus alleen buitenritten en dan maar per rit zien wat het paard aangeeft te kunnen doen. Ik was ook een tijdje bang dat hij verkocht zou worden hierdoor, zijn moeder was ook kreupel, bij haar konden ze alleen niet ontdekken wat het was. Zij werd uiteindelijk verkocht. Dit is voor Friso gelukkig niet het geval, hij blijft tot hij komt te overlijden. Als het rijden uiteindelijk niet meer lukt dan blijft hij weidemaatje voor zijn merrie. Binnenkort begin ik met een studie dus meer dan buitenritten zullen er dan ook wel niet in zitten, misschien dat als ik na mijn studie een vaste baan heb dat ik dan om een paard voor mezelf zoek. Mijn opa zou mij hier dan mee helpen en mocht ook bij hem op stal komen te staan. Dus dat is lief aangeboden.

Ik denk, laat het jullie even weten dan zijn jullie ook op de hoogte van hoe of wat :) Iedereen bedankt voor de berichten, word erg gewaardeerd!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:45

Goed idee om het zo te doen. Met buitenrijden hebben ze er inderdaad stukken minder last van dan met bakwerk. En als dat ook niet gaat, dan is dat zo. Dat merk je vanzelf wel wat er nog wel en niet kan.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:13

een artrose paard kun je niet verkopen...

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:09

Jawel hoor, de slager neemt ze wel over. Uiteindelijk het de moeder van mijn paard daar ook terecht gekomen, ik zie mijn opa hetzelfde wel doen bij Friso, wat gelukkig niet het geval is.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:41

Ja , dat is ook precies wat ik bedoel! aan de slager.
Kun je niet maken, beestje is verder niks mis mee.