Zou ik afscheid moeten nemen van mijn lieve meid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariantjuh

Zou ik afscheid moeten nemen van mijn lieve meid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:08

Hoi Bokkers,

Ik zou dit graag even aan jullie kwijt willen.
Vanmiddag ging ik naar mijn verzorgpaardje toe om te gaan rijden.
De eigenaar had haar al uit de wei gehaald en ze stond er heel ziekjes bij.
Toen hij haar ging halen lag ze in de wei en was heel vies. Hij moest veel moeite doen om haar overeind te krijgen.

Toen ik aankwam, was hij aan het borstelen en zag ze er echt heel slecht uit. Oren in de nek, hoofd naar beneden en heel erg trekken met haar buik.
Ik dacht al gelijk dat het koliek was, dus we zijn met haar gaan wandelen en de dierenarts gebeld.
Elke keer wilde ze gaan liggen en we moesten moeite doen om haar overeind te houden.
Ze ging toch nog een keer liggen, maar gelukkig hebben we ze weer overeind gekregen.

Na een kwartier kwam de dierenarts en heeft pijnstilling gegeven. Het was dus koliek..
We moesten nog een kwartier stappen tot het ingewerkt was en daarna even lekker laten longeren zodat de darmen weer op gang zouden komen.
Bij het longeren was ze nog niet erg enthousiast en vervolgens hebben we haar op stal gezet en eten gegeven. Ze ging lekker eten en at alles op.

Eigenaar belde me net op dat het nog steeds niet goed zit.
Dierenarts er weer bij en heeft aangeraden om naar de kliniek te rijden.
Ze zijn dus nu onderweg naar de kliniek.
Er zit een bal in haar darmen of een knoop.
Ze willen haar waarschijnlijk niet gaan opereren (reden weet ik niet precies).
Ik ben erg benieuwd wat ze bij de kliniek nog kunnen doen, maar vrees voor het ergste.
Het zou dus heel goed kunnen dat ze ingeslapen moet worden en dat op 5 jarige leeftijd.
Het is zo'n schat van een paard en wil haar echt niet missen!

Respect voor iedereen die het leest, maar ik moest het even kwijt..
Ik zit echt met tranen in m'n ogen en handen in het haar...
Lieve Gaike, ik wil je nog niet laten gaan. Je bent nog veel te jong.

Desiree

Re: Zou ik afscheid moeten nemen van mijn lieve meid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:10

Het klinkt allemaal niet zo goed. Misschien kunnen ze die prop wegspoelen met parafine. Heel veel sterkte!

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:10

Desiree schreef:
Het klinkt allemaal niet zo goed. Misschien kunnen ze die prop wegspoelen met parafine. Heel veel sterkte!

Ja ik ben heel erg benieuwd. Ik hoop maar op het beste. Arm paard, moet ze nog in de trailer...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:14

Klinkt raar maar een rit in de trailer kalmeert de darmen wel eens. Dus dat is het ergste niet.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:15

Ik vind het raar dat een paard direct erna weer mag eten. Is dat normaal?

Ik duim voor je.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:17

Wat een verschrikkelijke situatie :( ik herken het al te goed.

Wat betreft niet laten opereren doen mensen dit voornamelijk omdat de overlevingskans bij een operatie vaak niet zo hoog is. Áls de operatie slaagt blijft er vaak kans dat het paard óf een lange tijd moet revalideren, of zelfs een terugval krijgt en alsnog ingeslapen moet worden. Dit hele proces kost natuurlijk erg veel geld, sommige mensen vinden het risico te hoog en laten het paard daarom meteen gaan zodat het geen pijn meer hoeft te lijden.
Mijn paard is er ook aan geopereerd en heeft het helaas niet overleefd. Uiteraard zijn er paarden die het wel hebben gered en nog een goed leven leiden na de koliek.

Voor nu wil ik je heel veel sterkte wensen met de onzekerheid en natuurlijk voor je verzorgpaard en eigenaar. Y;(
Laatst bijgewerkt door ninji op 06-01-16 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:18

Saaams schreef:

Ik duim voor je.

Ja dat snap ik ook niet. Daar had de dierenarts niets over gezegd

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:18

Wat ontzettend naar zeg, en dat terwijl jij natuurlijk rusteloos thuis zit. Sterkte en hopen op het beste!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:21

Saaams schreef:

Ik duim voor je.

Nee, dat is niet normaal. Door de pijnstilling hebben ze niet meer in de gaten dat er iets mis is, en dus eten ze door wat het probleem helaas groter kan maken. Mijn DA adviseert bij verstoppingskoliek vasten tot de eerste parafine mest eraf is gekomen; evt. hele kleine plukjes hooi tot die tijd.

TS: veel sterkte; hopelijk helpt het rijden met de trailer, soms trilt er nog wel eens wat los onderweg.

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:22

HorseRituals schreef:
Wat een verschrikkelijke situatie :( ik herken het al te goed.

Wat betreft niet laten opereren doen mensen dit voornamelijk omdat de overlevingskans bij een operatie vaak niet zo hoog is. Áls de operatie slaagt blijft er vaak kans dat het paard óf een lange tijd moet revalideren, of zelfs een terugval krijgt en alsnog ingeslapen moet worden. Dit hele proces kost natuurlijk erg veel geld, sommige mensen vinden het risico te hoog en laten het paard daarom meteen gaan zodat het geen pijn meer hoeft te lijden.
Mijn paard is er ook aan geopereerd en heeft het helaas niet overleefd. Uiteraard zijn er paarden die het wel hebben gered en nog een goed leven leiden na de koliek.

Voor nu wil ik je heel veel sterkte wensen met de onzekerheid en natuurlijk voor je verzorgpaard en eigenaar. Y;(

Ja dat is denk ik de grootste reden. Als je een half paard terug krijgt is ook niet alles. De kosten spelen inderdaad ook een rol, maar als ze er echt iets aan kunnen doen hebben ze het er miss wel voor over

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:23

Hè bah wat naar!

Ook als er niet geopereerd wordt kunnen ze in de kliniek veel doen. Naar de kliniek betekent nu dat de DA nog kansen en mogelijkheden ziet!

Duimen draaien

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:25

EquiPhoto schreef:
Wat ontzettend naar zeg, en dat terwijl jij natuurlijk rusteloos thuis zit. Sterkte en hopen op het beste!

Bedankt voor het meeleven allemaal!! Ja rusteloos ben ik sws. Het voelt echt als een eigen paard. Mag er alles mee en kom er ook 3 of 4 keer in de week.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:33

wat vreselijk!ik hoop dat ze opknapt,begrijpelijk dat je in de zenuwen zit!
Ik heb nog nooit een koliekgeval gehad,lijkt me heel erg! |(

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:54

geerke schreef:
wat vreselijk!ik hoop dat ze opknapt,begrijpelijk dat je in de zenuwen zit!
Ik heb nog nooit een koliekgeval gehad,lijkt me heel erg! |(

M'n eigen pony heeft het ook gehad. Die is er gelukkig weer bovenop gekomen. Hopelijk hoor ik snel iets.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:02

wat verschrikkelijk!!! |( mijn paard heeft ook een koliek operatie gehad..het was zwaar maar hij is er bovenop gekomen!!ik brand een kaarsje voor jullie,en duim heel hard mee ;(

justirisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:07

Het beste lijkt mij vast afscheid nemen...stel je er op in da het niet goed komt..hoe vervelend dit klinkt. Het moment dat je er 100 procent van uit gaat, ze komt er boven p is de klap veel grooter als het niet zo is...Heel veel sterkte....

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 22:19

justirisx schreef:
Het beste lijkt mij vast afscheid nemen...stel je er op in da het niet goed komt..hoe vervelend dit klinkt. Het moment dat je er 100 procent van uit gaat, ze komt er boven p is de klap veel grooter als het niet zo is...Heel veel sterkte....

Ja ik ga er inderdaad vanuit dat het niet goed komt. Maar toch heb je altijd een klein beetje hoop. Als ik de verhalen hoorde klonk het ook niet positief. Zou het zo jammer vinden dat ik geen persoonlijk afscheid heb kunnen nemen als ze wordt ingeslapen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:23

kun je de eigenaar niet bereiken dan?Niet de hoop opgeven hoor,er zijn er genoeg waarbij het gewoon weer goedkomt!
Weet je waardoor de koliek kwam?

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 22:28

geerke schreef:
kun je de eigenaar niet bereiken dan?Niet de hoop opgeven hoor,er zijn er genoeg waarbij het gewoon weer goedkomt!
Weet je waardoor de koliek kwam?

Eigenaar is onderweg naar de kliniek. Is er ondertussen denk ik. Zodra hij meer weet hoor ik het. Ik ga hem dus even niet bellen. Hij heeft ook wel even iets anders aan zijn hoofd.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:29

Jemig wat heftig.. Ik duim voor je!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:29

Weet je al meer?
Edit: sorry je was me net voor :)

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:30

Betrap mezelf er elke keer op dat ik check of er al een update is.
Hou vol TS!

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:31

pff wat naar...
hoop dat je snel wat van dr hoort!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:32

Sterkte ts. Hou vol!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:36

heel veel sterkte!

ik hoop dat je al wat meer weet en dat het goed gaat...

ik heb jaren een verstoppings koliek gehad en paard mocht ook eten en de eerste dag deed hij dat ook
volgens de DA was er kans dat het eten de prop naar voren zou duwen
na 5 dgn parafine [ wat gelukkig na 1.5dag uit zijn kont kwam] heeft hij in de nacht volop gemest
dit was in de strenge winter van 1996/1997 paarden stonden gelukkig buiten en hij moest een deken en kon zo veel bewegen

ik hoop voor jou dat de trailer rit verlichting gegeven heeft! :(:) :(:)