Is mijn paard te dun?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nickie00

Is mijn paard te dun?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:07

Hallo iedereen,

Ik heb eigenlijk altijd alleen maar meegelezen, maar nu toch maar een profiel aangemaakt omdat ik me een beetje zorgen maak over mijn 12 jarige merrie. Ik vind haar namelijk aan de dunne kant!

Ze is sinds deze zomer van mij en haar veulen (van bijna 8 maand) loopt nog bij haar.
Ze staan 24/7 buiten en hebben nu 1 hectare land tot hun beschikking en een fijne droge schuilstal.
Van het gras is nog weinig over dus voer ik beide dames flink bij. Het veulen drinkt nog, maar eet ook al lekker mee.

Dit krijgen ze per dag:
's ochtends geef ik ze nu voordroog voor de hele dag (een hooinet, een heel groot hooinet en een ruif vol).
Ook krijgt ze in de ochtend een halve schep bietenpulp met voldoende water en daardoor doe ik dan nog een volle schep basis muesli. Haar veulen krijgt een schep veulenbrok en bovenop het hooi (voordroog) in de hooiruif krijgen ze nog een emmer met wortels. 's avonds krijgen ze samen nog een volle emmer (12liter) lucerne.

Het veulen zou misschien eigenlijk afgespeend moeten worden, maar daar heb ik nu geen gelegenheid voor. Misschien als het weer wat beter is overdag allebei in het land met een draadje er tussen. Ik wil het veulen in april/mei eigenlijk pas echt afspenen.

Ook heeft de merrie geen wormen, dat heb ik pas nog laten onderzoeken.

Volgens mij is ruwvoer toch de beste dikmaker en ze eet echt veel! Met zo'n vierkante baal voordroog (grote ong. 400 kg?) doe ik momenteel maar 3 weekjes!
Ik zit er aan te denken om misschien 's avonds nog slobber bij te gaan voeren en misschien nog een extra emmer lucerne.. Maar ik heb ook gelezen dat maïsmeel en zonnebloemolie goede dikmakers zijn.

Wat vinden jullie? Is ze te dun en moet ik meer gaan voeren (suggesties welkom) of komen we zo wel de winter door? :)

Ohja, we gaan vaak elke week een halfuurtje/driekwartier wandelen, met soms een beetje draf, geen intensieve training dus momenteel! (Vandaag ook weinig bespiering)

Lang verhaal geworden, sorry daarvoor :D Ben benieuwd naar jullie meningen!

haar nek lijkt op de foto wel ieliger dan 'ie in het echt is, het gaat me voornamelijk om haar rug en billen
AfbeeldingAfbeelding

Deliana1993

Re: Is mijn paard te dun?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:10

Ze is inderdaad aan de dunne kant. Ik krijg het idee dat het veulen veel energie van je merrie vergt waardoor de merrie zo schaal blijft. In mijn ogen is het daarom dan ook wel noodzakelijk om je veulen van de merrie te halen. Dit gaat echter niet met alleen een draadje spannen in de wei. Het veulen zou dan door de draden gaan om bij moeders te komen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:11

Imo staat ze idd (veel) te mager. Ik zou beginnen met er nog merriebrok bovenop te geven (evt met een royale scheut olie).

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:12

Ik denk dat het meer komt omdat het veulen er nog bij loopt, dat vergt heel veel energie voor de merrie en vooral omdat ze dag en nacht buiten staan.

Onze merrie werd ook steeds dunner en we konen haar bijvoeren wat we wilde maar niks hielp, pas toen we het veulen hebben weggehaald bij haar werd steeds dikker

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:12

Komt de paardentandarts wel eens voor je paard?

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:13

Ik vind haar wel erg schraal.

Je zou haar eventueel merrie brok kunnen gaan bijvoeren, maar persoonlijk zo ik het veulen afspenen. Die kan nu makkelijk zelf eten en heeft niet meer echt de melk van moeder nodig.

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:14

maximuss schreef:
Imo staat ze idd (veel) te mager. Ik zou beginnen met er nog merriebrok bovenop te geven (evt met een royale scheut olie).

Hier heb ik ook wel over na gedacht, maar gaat ze dan niet juist weer extra melk aanmaken?
Misschien van het andere voer ook wel hoor, maar ik had gehoopt dat ze vanzelf op zou drogen. Haar uiers zijn vrij bescheiden..

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:14

dorientjuh schreef:
Komt de paardentandarts wel eens voor je paard?

Dat is misschien nog wel verstandig, maar als ik zie wat ze allemaal weg kaant kan ze prima eten (vind ook nooit rolletjes of propjes hooi)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:18

Ik vind haar niet te dun. Het komt vooral omdat ze geen enkele spier heeft. Hierdoor is haar nek ielig en kont ingevallen. Had ze spieren, zou ze er niet te dun uitzien, maar redelijk gezond.

Maar goed, merrie heeft een veulen aan de voet en dat kost veel energie. Dan zou ik zo'n merrie voor die periode toch graag wat voller willen zien, dus ik zou wel anders gaan voeren. Plus paardentandarts erbij voor de zekerheid, dat ze wel goed kan eten.

Maar ze is dus niet gevaarlijk dun, het is vooral een spierenkwestie, daarom dat ze schraal lijkt. Maar ze moet niet verder afvallen, dan kom je wel in die 'rode zone'

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:18

Vetreserves zitten op de bovenlijn en daar komt ze wat tekort, zeker gezien de tijd van het jaar. Is een deken opdoen een mogelijkheid?

400kg/20 = 20kg/dag en dat is voor een paard dat zeker 600kg weegt (of hoort te wegen) niet zoveel. Ze zoogt nog en dan mag ze zeker 2% of meer lichaamsgewicht aan droge stof eten, dan ga je al gauw richting de 15kg voordroog (rond de 75% droge stof) + wat het veulen eet en je bijvoer zou je zelfs wel eens aan de krappe kant kunnen zitten, zeker als je merrie invalt. Afspenen of flink meer ruwvoer voeren (richting 3% en dus 2 weken met een baal).

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:19

Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. 'S winters krijgt alles hier merriebrok bij (ook de ruïnen en de hengsten), door de extra proteïnen verteren ze het modderploeteren veel beter en blijven ze mooi rond.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:20

Ja, ze heeft te weinig 'gewone' spieren, dus dat komt omdat haar lichaam te weinig voeding krijgt en daardoor de spieren gaat opvreten, dit kun je met trainen niet beter krijgen, alleen als ze meer bouwstoffen heeft.
Dat kan heel eenvoudig komen omdat het veulen te veel van haar vergt.
Maar is ze ook gecontroleerd op bloedworm?
Mijn paard, een arab van 1.43 eet per week iets meer dan 100 kilo voordroog. (hij krijgt onbeperkt)
Dus jouwe zal dan nog best wat meer mogen, omdat ze ook een veulen aan de voet heeft, ik zou haar onbeperkt geven, dat kan net wat schelen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:26

Dat beetje wandelen wat je doet daar ligt het niet aan. En je voert zo te lezen voldoende ruwvoer, dus daaraan ook niet. Maar blijkbaar haalt de merrie er onvoldoende uit voor zowel haarzelf als het zogende veulen. Afspenen zou ik echter nog niet doen, dat kan prima na de winter (op ca. 11 mnd.) en is beter voor het veulen. Er moet dus meer hoogwaardig voer in. Dat kan zowel rijker ruwvoer zijn als merriebrok, of eventueel een combinatie daarvan. Niet in één klap overschakelen, ruwvoer over een periode van een week langzaam ombouwen, ivm risico op gaskoliek. Merriebrok met kwart scheppen per dag opbouwen tot 1½ à 2 kg p/d, verdeeld over 2 of 3 voerbeurten.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 05-01-16 14:34, in het totaal 3 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:27

Als ik 400 kilo door 21 dagen deel kom ik op zo'n 19 kilo voordroog per dag uit en dat voor 2 paarden, dat is echt aan de krappe kant. Van voordroog moet je zo'n 2 a 2,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht voeren. Dus je zit al zo op 13 a 14 kilo. Weet niet hoeveel je veulen eet? Verder kan je veulen niet afspenen door bijvoorbeeld overdag paddock te scheiden met een draad? Verder zou ik bloedworm niet uitsluiten, die zie je bijna niet in mest en die is echt heel moeilijk te bestrijden.

Edit: maismeel is niks voor paarden. Zetmeel zorgt alleen voor dikke buik niet voor extra vlees op de botten. Liever eiwitten of vetten.
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 05-01-16 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:27

Merriebrok zorgt niet voor melk, er zitten ook geen hormonen in. Wel geeft het extra vet en eiwit dat als er melk gemaakt wordt dit minder vraagt van de merrie. In dit geval dus wel echt een aanrader.

Vagebond2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:30

Ik vindt haar echt veel te dun, idd kost het veulen veel energie, en eet ze al aardig wat. Maar omdat ze zo dun is zou ik toch echt heel wat meer gaan voeren...
Is s'nachts het hooi op, of vul je dan weer aan? Ik zou er namelijk voor zorgen dat (nu er niet veel in het gras zit, en er geen gras meer te zien is) ze 24/7 hooi krijgen. Hoe ziet het veulen eruit?
Idd misschien een extra emmer lucerne per dag zou geen kwaad kunnen.
Maar heb zelf geen ervaring met dat olie helpt om ze dunner te krijgen?
Merriebrok helpt denk ik ook wel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:33

Ik verplaats dit topic van VSW naar -> MD.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:35

Ik ga mee met troy en marjan b, meer merrie brok en meer ruwvoer, en eventueel een dek op, warm blijven kost ook energie, en idd het veulen er lekker bij laten, heerlijk als dat kan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:36

Voor een paard die vrij kan bewegen vind ik haar erg aan de schrale kant. Je ziet dan toch vaak dat ze zelf een mooie ronde kont houden doordat ze nog aardig wat vrije km's maken.
Dat in combinatie met een nog zogend veulen en zo uit de berekeningen niet extreem veel voer, zou ik nu zeker het beleid gaan aanpassen, zodat ze niet meer in gaat vallen.

Een deken kan al een heel stuk helpen om wat minder energie te gaan verspillen aan warm houden. Verder zou ik zeker meer ruwvoer voeren en iets met meer eiwitten voor de spieropbouw kan denk ik ook geen kwaad.

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:37

Als ik de hooinetten/ruif weer vul zijn ze eigenlijk nooit helemaal leeg, er is altijd wel een half net over.
Misschien toch een idee om als nog weer merrie brok (of merrie/veulenbrok) bij te gaan geven inderdaad..
En dan ook maar zonnebloemolie bij gaan geven..
De merrie heeft wel bloedworm gehad, maar bij de check van 2 weken geleden was ze schoon.

Ik zie geen mogelijkheid om het veulen nu af te spenen. Behalve dan dat ik ze overdag apart kan zetten met draad er tussen. (Denk zelf dat dit wel goed zou gaan, veulen is wel vaker al even zonder de moeder en zolang ze elkaar zien is het denk ik prima, maar dat is dan afwachten.)

Het lijkt me ook geen goed plan om het veulen nu ergens alleen op stal te zetten en lijkt me ook niet erg verstandig om haar nu in de opfok bij andere veulens te doen. Ben bang dat ze haar dan zullen verwonden omdat ze nieuw komt in een bestaande groep in groepsstalling. (Maar misschien valt dit ook wel mee)

Ik denk zelf dat de beste oplossing is om de tandarts even langs te laten komen en dan toch nog meer voordroog bij te geven (ook al blijft er altijd al over). En daar bovenop nog meer lucerne en ook maar merrie/veulenbrok gaan geven. (Want dat is toch beter dan merrie brok wanneer het veulen ook er van kan eten?)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:39

Ik weet niet waar je woont maar in Den Dungen heb je de Den Dungense molen, daar verkopen ze paardenmeel en dat is een hele goede dikmaker! Ik had mijn merrie op een gegeven moment op 3 kilo brok & 1,5 emmer senioren priores bovenop goede kwaliteit ruwvoer maar dat werkte niet. Toen ipv senioren priores speedybeed (ook pulp) gaan voeren maar dat werkte ook niet. Ook nog verschillende slobbers geprobeerd, naar de tandarts geweest en ontwormd maar daar lag het niet aan.
Nu voer ik 2 scheppen paardenmeel op een dag naast 1,5 schep sport brok (ze wordt redelijk intensief gereden) en goede kwaliteit ruwvoer en nu is ze prima op gewicht!
En veulen eraf idd, die trekt heel de merrie leeg...

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:40

kun je merrie en veulen in aparte stallen zetten? Dat je misschien voor de nacht merrie apart zet in een stal naast veulen, zodat de merrie voldoende kan eten zonder dat het veulen mee eet. Dan weet je in ieder geval wat ze in de nacht op eet.

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:41

Vagebond2003 schreef:
Ik vindt haar echt veel te dun, idd kost het veulen veel energie, en eet ze al aardig wat. Maar omdat ze zo dun is zou ik toch echt heel wat meer gaan voeren...
Is s'nachts het hooi op, of vul je dan weer aan? Ik zou er namelijk voor zorgen dat (nu er niet veel in het gras zit, en er geen gras meer te zien is) ze 24/7 hooi krijgen. Hoe ziet het veulen eruit?
Idd misschien een extra emmer lucerne per dag zou geen kwaad kunnen.
Maar heb zelf geen ervaring met dat olie helpt om ze dunner te krijgen?
Merriebrok helpt denk ik ook wel.

Bij de volgende voerbeurt is er altijd nog hooi (zo noem ik het maar even, het is heel droog voordroog) over.
Veulen ziet er erg goed uit, niet te dik maar ook zeker niet dun!

Ik zal inderdaad nog meer lucerne en merriebrok er bij gaan voeren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:42

Nickie00 schreef:
maximuss schreef:

Hier heb ik ook wel over na gedacht, maar gaat ze dan niet juist weer extra melk aanmaken?
Misschien van het andere voer ook wel hoor, maar ik had gehoopt dat ze vanzelf op zou drogen. Haar uiers zijn vrij bescheiden..

Van merrie brok maken ze geen extra melk aan. De merrie blijft melk geven zolang het veulen bij haar drinkt. Als je het veulen eraf haalt, zal de melk productie ook stoppen.

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:42

oscar1996 schreef:
kun je merrie en veulen in aparte stallen zetten? Dat je misschien voor de nacht merrie apart zet in een stal naast veulen, zodat de merrie voldoende kan eten zonder dat het veulen mee eet. Dan weet je in ieder geval wat ze in de nacht op eet.

Dat is helaas niet mogelijk, wel overdag apart in het land..