ziek paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurapalmer

ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 20:22

Dit is eigenlijk me eerste topic die ik open.ben geen goede schrijfster,dus mocht iets onduidelijk zijn..vraag dan om opheldering..

Mijn oogappel is een kwpn ruin van 15 jaar(bijna 16)1.69 hoog..een luchtzuiger en koliek gevoelig,singeldwang.heeft ook al een darm operatie achter de rug..hij was toen 8

vorige maand zijn we van stal verhuisd,en we hebben het erg goed naar ons zin..

hij komt overdag buiten met soortgenoten(nu op de paddocken in zomer de hele dag op de wei),krijgt 1,5 kg pavo/fiberforce(laag in suiker/eiwit) verdeelt over 3 voerbeurten.en 6xper dag veel hooi
Door zijn krachtvoer zit een schepje gastro aid voor zijn spijvertering en een schepje magnesium..

Ik rij elke dag een uur/anderhalf..klinkt misschien veel 7 dagen maar hierdoor blijven zijn darmen lekker opgang en blijven de koliek verschijnselen uit..het werkt voor ons..1x per week een half uur les

Een knap stralend blij paard,tot 3 dagen geleden..

Ik wilde een stukje rijden,maar merkte dat hij geen fut had vreemd want hij is altijd even kijkerig aan het begin..ook meste hij in die 20 min 3-4 x achter elkaar..eerst harde mest daarna nattige mest..

ik ben dus gestopt met rijden,heb hem getemperatuurd (37,7)en hij maakte verder geen doffe indruk en at gewoon.

gister wilde hij geen krachtvoer meer alleen ze hooi..
ik heb dus vanmorgen direct de veearts gebeld..
zij kon niet echt iets constateren,maar denkt aan een maagzweer..

Vertelde me over een gastrocopy,maar ik wil dat liever niet om zoveel mogelijk stress te voorkomen.besloten om wel de maagmedicatie te starten:omeprazol pasta..voor 4 weken
Donderdag telefonisch overleg of het beter gaat,zo niet word er bloed afgenomen.
morgen komt om 1 uur de tandarts..(ook al kon de veearts niets qua wondjes e.d vinden)

Ik ben gewoon hartstikke ongerust,en wilde even me ei kwijt..
misschien herkent iemand hier iets in?

In ieder geval bedankt voor het lezen voor dit lange misschien onduidelijke verhaal

geerke

Re: ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:51

krachtvoer niet willen eten en wel hooi kan inderdaad duiden op een maagzweer.
Wanneer is hij voor het laatst ontwormd?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:51

Heb je al rondgekeken in het maagzweren topic? Daar ziten veel ervaring experts. Sterkte met je paard! Als het maagzweer Is zal hij sbel opknappen van omeprazol.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:58

Hij is vorige maand ontwormd,voordat we naar de nieuwe stal zijn verhuist

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:00

Luchtzuigen en singeldwang zijn ook vaak gerelateerd aan een maagzeer toch? Hopelijk slaat de behandeling aan!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:05

Je mag best weten dat ik al heel bokt heb uitgepluisd..
Ben gewoon enorm gestressed omdat de veearts niet echt iets kon vinden..en iets klopt er niet :(

In ieder geval bedankt voor het lezen en reageren
Laatst bijgewerkt door Gini op 05-01-16 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:08

wacht even de tandarts af,wie weet zit er daar iets niet goed... :(:)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:13

Ja morgen om 1 uur..ik hoop op een haakje in zijn gebit,ookal zag de veearts niet iets afwijkends.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:49

Het zou eventueel ook nog zand in de dikke darm kunnen zijn. Ik zou ook de mest maar eens een paar dagen ( dag of 4-5) achter elkaar daarop testen. Drie-vier bollen mest in een opvoelhandschoen of in een witte emmer met water oplossen. De handschoen kan je ophangen en na verloop van tijd zakt het zand in de vingers van de handschoen. Als het met drie-vier bollen mest meer dan een theelepel zand is, kan dat goed de oorzaak zijn. Als je het in een emmer doet, moet je na verloop van tijd voorzichtig het water met de onopgeloste deeltjes afgieten en dan blijft er een ring van zand achter onderin de emmer. Ook hier is meer dan een theelepel zand teveel. Je moet dit echt meerdere dagen achter elkaar doen omdat zand er in golven uitkomt en niet altijd evenveel.

Weet je ook waarom hij op 8-jarige leeftijd aan zijn darmen geopereerd is? Dat heeft altijd een reden en misschien speelt die reden nu ook weer op?

Ik duim voor je dat het geen zand is, dat is best lastig om uit de dikke darm te krijgen. Als het dat wel is, moet je plantaardige olie door je krachtvoer gaan doen, dit kan je opvoeren tot twee keer per dag 100 ml. Verder is droog hooi ook goed om zand af te voeren. Je kan ook je paard eens een tijdje goed in de gaten houden ( stiekem, zodat hij je niet ziet) als hij buiten in de paddock staat. Zo kan je zien of hij ook zand of klei binnen krijgt. Vaak gaan ze op zoek naar worteltjes van gras, of als er wat gras staat trekken ze dat met wortel en al eruit en eten ze dat op. Daar zit veel zand in. Over de jaren heen hoopt dat op en dat kan op de leeftijd van jouw paard ook dit soort klachten geven. Vooral eerst harde mest en daarna dunne mest geeft me dat idee, tesamen met niet voorwaarts en geen krachtvoer willen eten.

De andere opties die gegeven zijn kunnen ook hoor, daar niet van, maar dit is toch weer een andere oorzaak en het testen is niet moeilijk.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 10:45

De operatie was na zijn erge koliekaanval..best heftige operatie waarbij zijn buik echt van voor naar achter is open gemaakt,hij heeft toen een jaar moeten revalideren..

Ik ga dat met de handschoen in ieder geval gelijk proberen.
in de gastro aid poeder die hij door zijn eten krijgt,zitten een soort zaadjes die zouden moeten werken tegen zand in de darmen.

Maar ja dit is natuurlijk een supplement en geen 'echt medicijn'
Bedankt voor het meedenken..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:53

Het eerste wat ik ook gelijk dacht was een maagzweer, goed dat de da daar al mee kwam. Ik zou eigenlijk juist wel de gastroscopie overwegen. Ik weet van een bijrijdpaard van me dat deze ook vage klachten had en juist door de gastroscopie bleek dat hij meer dan 20 plekken in zn maag en slokdarm had (!!) waardoor deze veel gerichter te behandelen waren.

Ja, stress vermijden is belangrijk, maar soms kom je daar niet onderuit als je juist daardoor een hoop leed kan voorkomen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:08

Misschien inderdaad toch maar nadenken over de gastroscopie? dan ben je tenminste wel zeker over wat het wel of niet kan zijn :)

laat je weten wat de tandarts zei?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 11:11

Ja maar als in een gastrocopy zou blijken dat hij maagzweren heeft,zou de arts hem die omeprazol voorschrijven..(gastrogard)
maar we zijn daar alvast meegestart..dus nu heeft hij de medicatie voor maagzweren..en geen homeopatisch iets..dit loopt al bijna naar de 700 euro voor 4 weken..wat me helemaal niets kan schelen e.d al kost me een arm en een been

Hopelijk heeft de tandarts zo nieuws

Een gastroscopie doet onze veearts kliniek niet,ze vertelde over een tekorte camera..vandaar dat we gelijk met die medicatie zijn begonnen..
Ik laat zo uiteraard weten wat de tandarts zei..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:27

Hopelijk biedt het dan een oplossing! ik duim voor je

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 11:29

Dank je wel!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:36

Ik snap wel dat die operatie door koliek kwam, maar weet je wat voor soort koliek dat was en waardoor dat veroorzaakt werd? Dat was eigenlijk meer mijn vraag, maar ik had wel duidelijker mogen zijn.

Welke Gastro Aid geef je eigenlijk, van welk merk? Ik heb al even gezocht, maar ik kan eigenlijk nergens vinden dat er zaadjes in zouden zitten die helpen zand af te voeren uit de dikke darm, eigenlijk zie ik alleen ingrediënten die op de maag inwerken voor zover ik het kan zien. Maakt niet uit hoor, maar nu ben ik wel benieuwd eigenlijk :o .

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 16:00

De gastro aid is een witte doos met rode/roze letters,te koop bij divoza..50 euro..

Hij heeft toen gas koliek gehad..

De tandarts is geweest,zijn gebit zag er goed uit op wat scherpe haakjes en tandsteen na..
hij heeft alles weer netjes gemaakt en het eten ging gelijk stukken beter..hij wilde zelfs wat van zijn krachtvoer..
ik heb anderhalf uur met hem aan de hand gestapt en vond hem toch wel zwakjes..
verder goed gemest..wel wat hard.

Ik zal later even op de achterkant kijken(gastroaid)en kijken welke zaadjes de veearts nou bedoelde..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:11

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 16:12

Ja dat is hem!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:14

Je zegt dat je 7x per week rijdt voor zijn darmen, wat voor voordelen heeft meer rijden op de darmen?
De darmen (het verteringstelsel) staat namelijk op een laag pitje bij inspanning.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 16:21

Daarom zeg ik erbij,voor ons werkt het..
hij heeft wel is eerder wat rust gehad..(met rijden)
Daarna op en aan koliek verschijnselen..
sinds hij elke dag gereden word hebben we daar geen 1 dag meer last van gehad,was ook op aanraden van onze veearts..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:29

Laurapalmer schreef:
Daarom zeg ik erbij,voor ons werkt het..
hij heeft wel is eerder wat rust gehad..(met rijden)
Daarna op en aan koliek verschijnselen..
sinds hij elke dag gereden word hebben we daar geen 1 dag meer last van gehad,was ook op aanraden van onze veearts..

Ben dan weer benieuwd waardoor dat komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:51

Verhuizing naar een nieuwe stal zei je. Is het voer ook veranderd? Misschien toch wat stress gehad. Maagproblemen zou goed kunnen. Ik zou even aankijken wat de maagmedicatie doet. Ik zou hem wel goed in beweging houden (eventueel met alleen stappen) gezien zn voorgeschiedenis.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 16:58

Nee geen ander voer..
hij krijgt zijn eigen voer,ja idd ook stress.misschien ook vanwege de jaarwiseling(vuurwerk)..

Na morgen zou de maag medicatie echt moeten werken,we maken uiteraard de gehele kuur af.
Donderdag is er opnieuw contact met de veearts,en dan als hij niet opknapt gelijk bloed laten afnemen.

@cardy

Ik ook,maar probeer me nu maar vasthouden aan wat de veearts zegt,zodra hij opgeknapt.is dat zeker een belangrijk punt om is grondig na te gaan..
Laatst bijgewerkt door Gini op 05-01-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:09

Ik zie dat er in die Gastroaid van NAF prsylliumzaadjes zitten, die helpen normaal gesproken om zand af te voeren. Maar of dat voldoende is wat daarin zit kan ik niet terugvinden, er staat niet bij hoeveel ervan in zit.

Toch maar even blijven testen op zand denk ik, je weet maar nooit.

Je hebt je krachtvoer niet veranderd, dat begrijp ik, maar het ruwvoer op je nieuwe stal is waarschijnlijk wel anders dan op je oude stal, of koop je dat ook zelf in? En weet je ook hoeveel hij daarvan op de oude stal kreeg en nu op de nieuwe stal? Komt hij op de nieuwe stal meer of minder buiten en zit er nog verschil in de ondergrond waarop hij vrij buiten komt?

Dagelijks bewegen is goed heb ik ook gehoord bij paarden met darmproblemen, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je ze dagelijks vol aan het werk moet zetten, een uur stappen is ook bewegen en dat is voor zover ik begrepen heb wel goed. Verder moet je oppassen met veel galopperen als het wel maagzweren zijn. Normaal gesproken liggen de maagsappen in het onderste deel van de maag. Dat gedeelte is bekleed met een bepaald iets, waardoor die sappen geen invloed hebben op de maagwand. In galop gaan die maagsappen zeg maar "klotsen". Dan komen ze ook tegen de wand in het hogere deel van de maag en die heeft die beschermlaag niet. Ik zal eens zoeken of ik dat artikel kan terugvinden waar ik dat in gelezen heb.

De tandarts heeft dus wel wat kunnen betekenen, of het voldoende is zal nu moeten blijken. Ik hoop voor je dat de kuur aanslaat en dat het weer snel goed gaat met je paard hoor!