Dikke manenkam??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Dikke manenkam??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 18:30

hoi
Ik heb lang over dit topic getwijfeld maar open het toch...

De merrie die ik rijd heb ik laatst in de zomer gezien (september). Daarna tot enkele weken terug niet meer.
Nu viel mij wel op dat zij een enorm verdikte hals gekregen heeft en de schouders ook dikker zijn. De kont en buik lijken nog normaal (niet verdikt).
Ze loopt verder wel goed mee met de andere 2 paarden en in galop ook. Ook kan ze nog erg goed bokkenspongen maken in de wei.

Ik rij haar nu terug om haar conditie weer goed te krijgen, maar heb ook gelezen dat dit een voorteken van HB is?
Wat kan ik nog meer doen om haar te doen afvallen? Ik kan maar 1x per week met haar bezig zijn.
Haar voeding:
-> 24/24 gras
-> hooi 24/24
-> af en toe onderhoudsvoer

Van de hals heb ik een foto (helaas is ze enorm vuil door het rollen)
Afbeelding

En zo was ze in de zomer:
Afbeelding

Floortz

Re: Dikke manenkam??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:33

Harde manenkam zonder verdere klachten kan lichte Insuline Resistentie zijn. Vooral omdat ze op gras staat, en er nog steeds fructaan in zit, (voorjaar en najaar zijn erger dan de zomermaanden omdat het gras amper groeit) denk ik eerder in die richting. Jeukt ze ook bij de kam? Ik zie korte afgeschuurde haren.
Zet haar maar eens twee weken op alleen hooi, als die kam dan weer dun is dan weet je waar het aan ligt ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 18:53

nee schuren doet ze niet. Bazin heeft de manen lelijk geknipt omdat deze enorm in de klit zaten. De manen ga ik morgen dus netjes bijwerken.

2 weken alleen hooi is onmogelijk. Deze merrie is niet ene die je zomaar even bij de anderen weg houdt . Daar wordt ze enorm nerveus en onhandelbaar van. In de stal zetten gaat daarom ook niet (zij breekt uit)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 10:13

De DA is thans geweest voor haar tanden en die zei alleen dat de paarden te dik worden en de grote weides best nog extra opgesplitst worden.
In de zomer vroeg ik aan hem of Astra (de haflinger) IR zou kunnen hebben want die had vetophopingen maar geen dikke nek, maar hij gaf een vreemde uitleg omtrent de benaming Insuline Resistentie.
Ik denk dus ook dat hij niet in IR gelooft ofzoiets.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:18

Zelfs al is de merrie te vet, er is toch niets wat je kunt doen met 1x per week.
Wanneer laat je het eens een keer los dat je niet verantwoordelijk bent voor paarden van een ander?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:21

Dit kan heel goed een voorteken zijn van hoef bevangenheid. Bij de mijne kon ik precies aan d'r manenkam voelen wanneer er veel fructaan in het gras zat. Als een ander voerschema geen optie is, dan zal ze meer beweging moeten krijgen. Nee niet allemaal op 1 dag in de week, maar mss dat er een verzorgster bij kan komen die haar 2 of 3 dagen in de week extra beweging kan geven

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 11:01

Sizzle, moei u toch eens niet. De paarden van mijn kennissen gaan mij heel erg aan, maar ook hun bazin wil de beste zorgen voor hen. Ze had anders net zo goed kunnen zeggen dat ik met een te kleine zadel moet blijven rijden ipv een nieuw zadel te zoeken. Zij is ook content van mijn omgang en bezorgdheid over de dieren. (niet alleen de paarden) En ik heb zelf al gezegd dat ik het niet pluis vind dat de merrie zo dik is aan de manenkam.
Verder lijkt ze ook drachtig, maar dat zou volgens de DA niet zijn (opgevoeld geweest). Dus zal ze gewoon een grasbuik hebben.

En ik kan de paarden nu eenmaal beter de baas. Kennissen zelf hebben niet meer de kracht om haar te longeren aangezien zij enorm sterk is (Er is ooit een zeer sterk longeertouw gebroken door haar kracht).
Wat ik wel kan voorstellen is om de merrie een paar keer per week in de het stuk te zetten waar ik met haar rij, en dan los longeren. Dan heeft ze sowieso meer beweging dan wanneer ze enkel op de wei staat.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:25

Is de weide af te zetten met linten zodat er een track ontstaat? Dan moeten ze veel lopen, kunnen nog wel op het gras maar veel beperkter. Ze gaan dan vanzelf meer hooi eten (hooinetten of slowfeeders verspreid ophangen) Voordeel is dat volvreten met gras niet meer kan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 11:30

Is mogelijk maar de weides worden sowieso nog verkleind. Alleen moet men nog palen en draad kopen.

Even erbij melden dat ze 5 weides hebben (totaal 3ha grond) en 2 weides van 0,7/0,8ha. Momenteel hebben ze toegang tot 3 weides. Omdat die in verbinding staan met poorten en de poorten nu allemaal open staan. Misschien toch maar behouden tot 1 wei.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:36

Of tracks maken zodat een ver weg gelegen weide (deels) open is, en aan de andere kant hooi en waterbakken ook weer ergens waar het vullen makkelijk is. Moeten ze ook steeds heen- en weer. Maak het ze niet te makkelijk, dan bewegen ze gewoon meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:00

Het is nu winter. Als ze nu van het wintergras al te dik is dan kun je daar in de zomer nog 100kg bij optellen. Krijgen ze dan niet gewoon te veel bijgevoerd?
Als de eigenaar oprecht wat wil doen moet je meer denken aan een graaskorf en/of slowfeeders.
Een keer per week bewegen is sowieso niet aan te raden. Daarmee bouwt het paard geen conditie en geen spieren op. Je hebt eerder kans op overbelasting.
Beter zou het paard 4x per week wat doen. Een verzorger dus.

Het vraagt dus een mentaliteitsomstelling van de eigenaar. Niet voor een week, maar iedere dag de rest van hun paardenleven. Aangezien je eerder steeds zei dat de niet zo snuggere broer voor het voeren van de paarden moet zorgen geef ik je dan weinig kans.
Je zegt zelf steeds dat hij lui is en slecht met de paarden omgaat. Dan zie ik die nog geen efficient weiland beheer doen.

Edit: kleinere weides geven nog minder beweging. Dan kun je beter een lange wei maken met de drinkbak zo ver mogenlijk weg. Daarbij het gras tijdig maaien, schapen erop (meteen dat wormprobleem deels opgelost) en inzaaien met arme grassoorten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 17:55

Vandaag op de weides geweest. De 3 die ze kunnen betreden staan eigenlijk zo goed als kaal. Veel bruine plekken in het gras en ook veel plekken met distels waar ze dus niet eten. Je kan het zand zo tussen hef gras zien. De weides waar ze niet komen staan wel mooi groen en ook langer dan 15cm gras.

Wat bijvoeren betreft... nee te veel zeker niet, de zak van 25 kg zou normaal binnen de maand leeg moeten zijn, en nu 2 maanden later is die nog steeds niet leeg. Ze krijgen ook af en toe een voederbiet in de wei.
er is maar 1 hooibak dus moeten ze sowieso altijd erheen lopen als ze daarvan willen eten, met drinken hetzelfde. En deze staan in de kleine weide. Dus als de paarden in de grote staan moeten ze sowieso al 800m stappen.

Weides worden jaarlijks gemaaid ivm onkruiden die maar niet te verdelgen zijn met bofix (jkk, distels en nog wat soorten). Inzaaien is ook al jaren niet meer gebeurd. De paardenmest wordt wel opgeruimd of door de weide gesleept met een sleep achter de tractor.
schapen zijn geen optie, geiten of koeien evenmin om de reden die ik ook ooit eens gezegd heb en die je zelf ook al vernoemt.

Verder ga ik kijken wat voor mijzelf mogelijk is om met de merrie bezig te zijn. Zaterdag's zou ik ook de hele dag kunnen gaan. En kan dan 2 uur met de merrie bezig zijn, 1x voorliddag en 1x namiddag bijvoorbeeld.
De fjord en de haflinger zijn namelijk niet zo dik. De merrie echt wel. Hoe dit komt begrijp ik niet aangezien zij niet zo'n veelvraat is als de haflinger.m

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:00

Het is juist omgekeerd, met schapen en koeien zijn opruimers van paardenwormen. Beter dus voor je wei om dat af te wisselen.

Waarom geven ze dikke paarden die niets doen krachtvoer?
Op de laatste rijfoto's die je geplaatst heb afgelopen zomer was de haf in iedergeval ook overgewichtig.

1x per week en dan 2 uur is echt niet goed en helpt sowieso niets tegen dik zijn. Dan liever gewoon niets.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-01-16 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 18:05

Is onderhoudsvoer voor paarden op rust of geen arbeid verrichten. Maar krijgen ze dus zeker niet elke dag te eten en als ze het krijgen wordt het in 1 trog gegooid waar de 3 paarden dus samen uit moeten eten, de een heeft dus sowieso meer dan de ander en de merrie laat zich makkelijk verjagen door de haflinger, ze eet ook een stuk langzamer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:09

Basisbrok zonder minimum en regelmaat is geldverspilling. Dat is bedoeld om tekorten op te vangen. Met zo'n onregelmatig en ongericht schema kunnen ze beter regelmatig per paard een afgemeten hoeveelheid mineralenbrokjes geven of een emmer met likbare mineralen neerzetten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 18:35

Zo'n emmer is wel een idee, maar kan dat in de egen staan of best onder een afdak? Anders zou ik er daar in elke uiterste hoek ene van kunnen zetten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 13:06

Ik ben aan het denken geweest om de paarden snachts op een kleiner stuk te zetten. Een paddock met toegang tot de vaste stallen om te drinken en te schuilen.
Maar het zijn dus 3 paarden, hoe groot moet zo'n paddock dan zijn?

Eventueel is er een mogelijkheid om hen gewoon op die wei te laten waar de vaste stallen staan en de andere 2 poorten gesloten die toegang bieden naar de andere weides.
De weide met de vaste stallen is van veel mindere kwaliteit. Er is hierop ook een bodemtest gedaan en zelfs omgeploegd geweest maar hier blijft altijd het meeste onkruid op groeien. De bodem is van deze wei te zuur ofzoiets.
Daarom is dat ook de wei waarin ik mag rijden met de paarden. Als die kapotgelopen wordt is dat minder erg zei de eigenaar.

Er groeit wel gras maar minder dan op de andere weides.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 16:24

Intussen ook een tweede ruiter gevonden. Het meisje dat al eens op de merrie gereden heeft in de zomer.