Paard heeft rare 'aanval'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Paard heeft rare 'aanval'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 20:36

Hallo allemaal,

Wellicht is de titel wat vreemd maar ik wist mij even niks anders om het beter te benoemen.

Ik ben in het bezit van een 4 jarige ruin genaamd Gameboy, van karakter vriendelijk met een groot hart, zou nooit opzettelijk iets fout doen en altijd erg opgewekt en vrolijk.

Vanmiddag heeft de stalbaas mij gebeld met het bericht dat hij 'raar' in de weide gelegen had rond 15:00 vanmiddag. Een stalgenootje is naar hem toe gelopen, hij schijnt met zijn tong uit de mond gelegen te hebben, getrappelt te hebben met zijn benen en zijn ogen zouden ook raar gestaan hebben (het is mij niet duidelijk of ze weggedraaid waren of gewoon een vreemde blik of dat ze open of gesloten waren.) het stalgenootje heeft hem 'wakker' gemaakt en hem overeind gehaald. Vervolgens heeft hij nog even gewankeld, alsin over eigen voeten struikelen en daarna was het weg en leek hij weer de oude.
Toen ik aankwam op stal was het stalgenootje die bij hem was geweest al naar huis, ik heb gecheckt of hij koortsig was, of zijn coördinatie niet goed was, of hij zijn voetjes op kon tillen en of hij alert was. En alles was weer van ouds.

Het zit mij alleen gewoon niet lekker en ik twijfel om na het weekend een belletje te doen naar de dierenarts, voor telefonisch advies.

Vandaar dit topic, ik hoopte dat iemand misschien iets soortgelijks had meegemaakt of dat er eventueel onderzoeken zijn waarmee dingen uitgesloten kunnen worden? Of moet ik me gewoon niet zo druk maken om 1 keer zoiets?
Ik kan het me gewoon niet voorstellen dat zoiets 'gewoon een keertje' kan gebeuren, het klonk zo heftig.. Ben er erg van overstuur geweest vanmiddag en merk ook dat ik maar blijf denken eraan.

Starbreeze

Re: Paard heeft rare aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:38

Volgens mij lag je paard gewoon te slapen, dat kan er idd nogal eens raar uitzien :D

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:40

Kan hij niet gewoon aan het dromen geweest zijn ? Heb hier ook al gezien bij mijn paard, dat als ze droomt, ze haar benen beweegt alsof ze aan het lopen is en ze maakt ook al wel eens geluidjes, hinnikjes enzo terwijl ze ligt te dromen. Met de ogen draaien lijkt mij dan ook normaal, dat doet eens mens ook in de droomfase van zijn slaap (REM-fase).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:35

Dromende paarden...nog nooit gezien.
Die van mij ligt gewoon voor dood....dat dachten mensen dan ook wel eens :D

De kat wel...die schudden altijd hevig en word soms blazend wakker :D Of ze vallen van de bank/aquarium.

beatje

Re: Paard heeft rare 'aanval'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:45

Ik vind het meer als een epilepsie aanval klinken dan als een paard wat slaapt hoor.
Alleen kan een dierenarts daar niks aan doen als je paard weer gewoon bij is,Je kan hooguit even een belletje met de DA plegen,ik zou ook gewoon ongerust zijn.

Ook het paard uit de eerste link van brainless dat paard heeft zijn ogen open,vind ik ook vreemd.Hier slapen paarden gewoon met hun ogen dicht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:51

Om 1 keer zou ik me niet al te druk maken. Onze shet lag ook eens te "dromen". Ziet er apart uit maar heb het maar 1 keer gezien en op dat moment zag het er ook niet zorgwekkend uit. Blijft toch moeilijk beoordelen als je het zelf niet gezien hebt maar zou me voor nu nog niet echt zorgen maken. Zeker niet omdat alles nadien gewoon normaal is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:37

Het ligt er maar aan hoe het er precies uitzag en hoe de aanloop er naar toe verliep. Hier ooit meegemaakt dat een paard als het ware min of meer neerviel en begon te "fietsen" met de benen. Bleek vermoedelijk een kleine tia te zijn. Maar zoals de filmpjes was het zeker niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:48

ik ga van dromen uit..

te meer omdat TS ook duidelijk aangeeft dat paard verward en onzeker was direct na het wakker maken..

Dat zijn wij ook als je in je droomperiode zit van je slaap en je wordt dan ineens overeind gehezen, het verschil tussen droom en werkelijkheid is dan niet duidelijk en je bent onvast.

Bij epilepsie kun je een paard niet even wakker schudden en is het ook niet bij een paar passen weer helemaal normaal.. zo'n aanval moet uitgezeten worden en dan is er ook even hersteltijd nodig..

mocht er twijfel zijn, dan kun je het beste een DA erbij halen als het vaker voorkomt..
maar voor mij gaat je OP over een dromend paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:45

beatje schreef:
Ik vind het meer als een epilepsie aanval klinken dan als een paard wat slaapt hoor.
Alleen kan een dierenarts daar niks aan doen als je paard weer gewoon bij is,Je kan hooguit even een belletje met de DA plegen,ik zou ook gewoon ongerust zijn.

Ook het paard uit de eerste link van brainless dat paard heeft zijn ogen open,vind ik ook vreemd.Hier slapen paarden gewoon met hun ogen dicht.

Als mijn hond luidruchtig droomt heeft hij ook zijn ogen half open.

Heb 1x gezien dat mijn Fjord liggend aan het dromen was, incl zachte proetsjes/hinnekjes.

Paarden met epilepsie liggen meestal niet en krijgen de aanvallen als ze staan.
Dan gaan ze bv rondjes om hun achterhand draaien of zakt alleen een achterhand weg (gaan zitten) terwijl hun lippen gaan trillen.
Heb al eens gehoord van een paard dat aan de dros door de draden ging.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:48

Kwa ervaring denk ik zelf ook meer aan een epilepsie aanval. Aangezien hij even nofig had om bij te komen en dat na slapen vaak niet zo is ookal hebben ze vast liggen slapen. En ik al vaker heb gezien dat eendier vrij snel bij kan komen van zo'n aanval. Ik zou me nu nog niet zn zorgen maken maar je paard goed in de gaten blijven houden als het nog een keer gebeurt zou ik de dierenarts hem even na laten kijken dat kan nooit kwaad.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:02

elenaMM77 schreef:
ik ga van dromen uit..

te meer omdat TS ook duidelijk aangeeft dat paard verward en onzeker was direct na het wakker maken..

Dat zijn wij ook als je in je droomperiode zit van je slaap en je wordt dan ineens overeind gehezen, het verschil tussen droom en werkelijkheid is dan niet duidelijk en je bent onvast.

Bij epilepsie kun je een paard niet even wakker schudden en is het ook niet bij een paar passen weer helemaal normaal.. zo'n aanval moet uitgezeten worden en dan is er ook even hersteltijd nodig..

mocht er twijfel zijn, dan kun je het beste een DA erbij halen als het vaker voorkomt..

Dit klinkt logisch, maar het is wel zo dat paarden vluchtdieren zijn en snel bij zinnen moeten kunnen komen, ook als ze diep slapen. Dat is het instinct. Nou heb ik niet heel veel verstand van diepe slaap bij paarden maar dit is het eerste wat in mij op kwam toen ik je antwoord las.
Ik zou dit persoonlijk toch even voorleggen bij de dierenarts, al is het maar telefonisch.
Liever een keer 'te veel' advies vragen dan te weinig :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:05

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:14

Ik kan je helaas niet helpen met gericht advies.
Paarden dromen wel. Ik heb ze hier regelmatig liggen slapen en ze maken daarbij soms ook geluid en soms zijn ze flink aan het galopperen. :D
Nog nooit meegemaakt dat een paard in de droom zo verward wakker wordt.

Ik herken je verhaal wel.
Mijn oude paard heeft twee keer deze "aanvallen" gehad tijdens het liggen. Ik was er bij en het was best eng.
Hij heeft deze aanvallen jaren daarvoor een keer aan de longe gehad en onder het zadel. Hij is toen ook in de kliniek nagekeken en er is niks gevonden. Ze hielden het op irritatie van het slijmvlies. Kreeg een neusspray mee, maar daar werd hij zo boos van dat ik na een tijdje ben gestopt.

Toen hij deze aanvallen tijdens het liggen had, was hij al met pensioen. Later kreeg hij er narcolepsie bij. Dit was vlak voor zijn inslapen.
Nu was mijn paard toen lichamelijk wel op, door de artrose was zijn lijf moe. De aanvallen onder het zadel waren echt jaren daarvoor en heeft hij toen een periode een aantal keer gehad en daarna jaren niet meer. Tot op het einde dus.

Ik zou toch even overleggen met een dierenarts. Bij mijn paard werd er niks gevonden, maar dan heb je in ieder geval de rust dat er lichamelijk niks heel erg mis is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:35

HorseRituals schreef:
elenaMM77 schreef:
ik ga van dromen uit..

Dit klinkt logisch, maar het is wel zo dat paarden vluchtdieren zijn en snel bij zinnen moeten kunnen komen, ook als ze diep slapen. Dat is het instinct. Nou heb ik niet heel veel verstand van diepe slaap bij paarden maar dit is het eerste wat in mij op kwam toen ik je antwoord las.
Ik zou dit persoonlijk toch even voorleggen bij de dierenarts, al is het maar telefonisch.
Liever een keer 'te veel' advies vragen dan te weinig :)

paard kwam toch ook snel bij zinnen?

een paard slaapt ook alleen maar als hij zich veilig voelt, in groepsverband vrijwel altijd als er iemand waakt.. dan kunnen nog alle paarden liggen.. maar er is er dan een allert genoeg zodat de rest naar dromenland kan vertrekken.

vergeet niet dat een paard dat uitzichzelf ontwaakt bij onheil iets anders kan reageren als een paard dat niet gewekt wordt door onheil maar wakker geschud wordt.

ligt er maar net aan wat ze in hun hoofd verwerken of ze makkelijk of niet makkelijk bij komen.

lol, ik ben zelf een keer wakker geworden omdat er een klant belde..
nam op.. En zei heel duidelijk: ik bel straks wel terug, want ik wordt net wakker.
'ja, maar ik moet nu antwoord'.
Ik ben stikchagerijnig uit bed geklommen.. kon die klant niet even wachten..
zei dan ook: alles best, maar als je mij zo vroeg belt, pak ik eerst wat te drinken..
Liep naar de koelkast, trok een pak melk eruit.. Nog steeds uber chagerijnig waarom ze mij wakker belden.. ik loop terug richting mijn bed om verder te gaan met het gesprek En pas toen.. En niet eerder.. realiseerde ik mij dat klanten mij thuis helemaal niet konden bellen.. Ik werkte aan de telefoon op een callcenter. En pas toen realiseerde ik mij dat ik dus ook geen headset op had en dat ik dus ook geen gesprek kon voeren. Het was geen slaapwandelen, ik was wel degelijk wakker geworden..

is ook maar 1x voorgekomen en nooit meer.

Vluchtdier of roofdier, wat betreft het verwerken van iets in onze slaap werkt het gewoon hetzelfde.. je kunt overeind schieten, rustig wakker worden.. of zelfs in een enkel geval niet wakker te branden zijn uit een droom ook al ben je al wakker geworden. :')

maar zoals ik ook al aangaf.. als TS twijfelt of het wel een droom was.. en als het vaker voorkomt, dan zou ik de DA bellen.. Een losse episode kan vaak niet aangetoond worden, of doet men niets mee tenzij het frequent voorkomt.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 02-01-16 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BlingBianchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:40

Bij ons op stal is hetzelfde gebeurd, ze slapen dan erg diep en zijn een beetje "slaap dronken" als je ze wakker maakt. Voor de zekerheid even in de gaten houden, maar zou me niet te druk maken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:10

Ik weet niet hoor maar ik zie regelmatig een paard met de ogen half open en tanden bloot slapen. Ziet er niet uit maar ze hebben echt niks dan hoor.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:59

Elena je kan jezelf toch niet met een paard vergelijken?
Paarden zijn idd vluchtdieren en kunnen vanuit hun slaap recht springen en weg galoperen,zeker op een open wei zullen ze zelden heel diep slapen en een paard wat wakker word gaat zeker niet slaap dronkend staan en over zijn benen vallen.

Epilepsie heb je in zoveel gradatie's en vormen daar staan helaas geen vastgestelde procudure's voor.Bovendien heeft niemand dit paard zien gaan liggen het lag er al toen de stalgenoort de wei opkwam.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:05

Na een epileptische aanval kan een paard vrij snel weer reageren en zelf opstaan. Het ligt aan de vorm epilepsie en hoe sterk de aanvallen zijn. Wij kunnen niet zeggen wat het is. Persoonlijk zou ik het even aankijken. Wanneer het epilepsie blijkt te zijn, zal het zich hoogstwaarschijnlijk weer voordoen. Ik zou wel vragen aan je stalgenoten dat mocht het weer gebeuren, ze dit even filmen met hun mobieltje.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:08

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:32

Ik heb dit twee keer meegemaakt met onze Shetlanders.
De eerste keer was de klok een uur vooruitgegaan in zomertijd. Dus ik kwam een uur vroeger voeren. Toen ik aankwam lag de shet languit op de grond, zijn benen leken een soort van spasmen te hebben. Ogen weggedraaid en mond half open.
Ik schrok me kapot en ik heb zijn naam geschreeuwd. Ik dacht die gaat dood...
Na een paar keer schreeuwen werd shetlief wakker en keek me aan met zo'n blik van wat doe jij hier zo vroeg!?!

De tweede keer belde mijn moeder me in paniek op. De andere shet lag dood in de stal! Ik probeerde mijn moeder te kalmeren en vroeg of hij nog ademde. Tijdens het gesprek werd ponielief wakker en stond op. Ik heb mijn moeder geadviseerd volgende keer eerst even een por uit te delen.

Dus eh die leeuw had toch 2 keer een een makkelijke maaltijd gehad.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:32

Misschien een stomme opmerking maar TS zegt dat de stalgenoot het paard heeft 'wakker' gemaakt en overeind gehaald heeft. Kun je een paard (dier/mens in het algemeen) 'wakker' maken uit een epileptische aanval? Ik dacht dat je bij mensen in ieder geval de aanval zo 'veilig' mogelijk moet proberen te laten verlopen maar dat je diegene er niet uit kan halen/tegen kan houden.

Oftewel wat ik wil zeggen, als de stalgenoot het paard wakker heeft kunnen maken uit deze 'aanval', kan het dan wel iets epileptisch geweest zijn?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:28

Het kan natuurlijk wel zijn dat hij zelf net bij kwam uit de aanval,een aanval duurt geen uren hè.dat kan van lutelle seconde tot een paar minuten zijn.

Ook bij mensen loopt een aanval heel verschillend ,je hebt mensen die alleen maar wat afwezig voor zich uit staren en je hebt mensen die een volledige aanval krijgen, soms zijn mensen zo bij soms gaan ze clusteren en dan moet er een dokter an te pas komen.
Bij honden zie je dit ook ,sommige honden zwalpen alleen en zijn vrij snel bij andere gaan volledig onderuit en komen naar 30 seconde weer bij andere doen er weer 5 minuten over.Op epilepsie staan geen regels helaas ,dat zou het herkennen wel veel makkelijker maken.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:56

Cayenne schreef:
Brainless schreef:

De eerste link lijkt mij toch eerder een soort van epileptische aanval. Paard draait ook alle kanten op met de ogen.

Mijn hond slaapt elke avond zo, inclusief poging tot rennen, wegdraaiende ogen en blafjes of grommen. Hij ligt dan echt te slapen! De vorige hond had epilepsie en die was dan niet wakker te krijgen. Aanval afwachten en het veilig houden was het enige wat je kon doen.
Ik zal eens zoeken naar een filmpje. Mijn hond doet echt exact hetzelfde als op het bovenste filmpje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:06

Een epilepsie aanval haal je ze echt niet zomaar eventjes uit en dan zijn ze ook een stukje langer verward dan een paar passen. Daar moeten ze zelf uit komen of met medicatie. Na epilepsie is een dier ook niet zomaar meteen zichzelf. Dat kan echt wel even (alsin een dag of meerdere) duren eer die weer helemaal zichzelf zijn. Zeker na een eerste keer.
Lijkt me ook eerder dromen dat deze deed (en een beetje balen dat ie gewekt werd er na. :D)