BAL-spoeling - hoe wat waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

BAL-spoeling - hoe wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 19:53

Mijn merrie kampt redelijk vaak met luchtwegproblemen. Mogelijk mede vanwege een slechte weerstand. Er waait wat door stal heen, er kucht er een, een ander heeft een ontstoken oogje... en ik ben mijn best aan het doen infecties weg te houden, maar heb toch vaak de jackpot met mijn paard. Dit jaar is het weer een luchtwegeninfectie in haar longen. Inmiddels een tijd verder, antibiotica hier, ventiprlmin daar.... de geelste snot is weg, maar de hoest is nog steeds aanwezig en eigenlijk niet verbeterd al dan niet verergerd. Omdat we meer verleden hebben met luchtwegproblemen heb ik met mijn DA overlegd en zij geven het advies; prednison proberen en/of naar de kliniek voor een BAL-spoeling.

Ik ben ook al eens bij een homeopaat geweest, die bevestigde voor mij een slechte weerstand en een slechte rechter long. Deze infectie is overigens vooral links aanwezig helaas.
Zodra het weer veranderd, er stress is, etc etc geef ik druppels voor de weerstand. maar dat helpt blijkbaar niet altijd :) Ze is ook super snel gestrest wat niet helpt (hier krijgt ze ook dingetjes voor).

Maar goed. We gaan nu dus waarschijnlijk naar de kliniek. Ik heb de longen nooit van binnen laten bekijken. Dus toch maar eens een BAL-spoeling.
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen. Hoe gaat het in zijn werk, hoe hebben jullie het ervaren, moet je paard onder narcose, en vooral benieuwd naar de uitkomsten van dit en of het echt een verschil heeft gemaakt, je er wat mee kon en het wat heeft toegevoegd.

Wat voor klachten hadden jou paard, en heeft een BAL spoeling antwoord kunnen geven op een groot vraagteken? Wat kan er zo al uitkomen?

Verder ben ik ook benieuwd naar de kliniek waar jullie zijn geweest. Ik twijfel over Utrecht of Raaphorst in Wassenaar. Met de laatste heb ik zeer goede ervaringen met een beenblessure. Utrecht ben ik nog niet eerder geweest.

Kom maar op met die ervaringen :) Zodat ik een beetje weet wat ik kan gaan verwachten....

Myca

Re: BAL-spoeling - hoe wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:09

Met dieren heb ik hiermee geen ervaring, wel bij mensen.
Een deel zal wel overeenkomen, maar natuurlijk niet alles.

Bij een B.A.L. (broncho­alveolaire lavage) wordt door een bronchoscoop onder zicht, wat zout water in de longen gespoeld en daarna weer opgezogen. Bij mensen gebeurd dit onder plaatselijke verdoving, eerst de bronchoscoop een klein stukje er in dan Lidocaine, laten inwerken en dan wat dieper de longen in met de scoop.

De vloeistof die wordt opgezogen wordt daarna onderzocht in het laboratorium en afhankelijk wat ze daar dan vinden wordt er een behandelplan opgesteld.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:21

Ik heb bij mijn merrie 2 keer een BALspoeling laten doen. Beide keren ging gewoon met een roesje. Daar ben ik bij geweest, was in de kliniek in Bodegraven. Uit de spoeling ben ik toen niet heel veel wijzer geworden, weet het niet meer zo heel goed maar er werd niets gevonden geloof ik. Wel duidelijkheid gekregen na de bronchoscopie. Sowieso is een keer een bronchoscopie wel fijn om het van binnen te bekijken. Mijn merrie had ook altijd een hoest, maar uiteindelijk bleek dat we haar de eerste keren verkeerd behandelde omdat het een voorste luchtweginfectie was ipv in haar longen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:44

Ik heb het jaren terug bij een veulentje laten doen, zonder verdoving want ze was toen al heel slecht. Uiteindelijk wel gericht kunnen behandelen en ze heeft het overleefd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 10:41

Bedankt voor de antwoorden!

Bronchoscopie, gaan ze dan ook heel diep of dan alleen de voorste luchtwegen? Of is het echt iets anders dan een endoscopie?

Meer ervaringen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:45

Ik ben in Emmeloord geweest met oude tinker. Zonder verdoving trouwens omdat hij heel braaf en rustig was. Er is toen tenminste duidelijk geworden en de oorzaak bevestigd van zijn ellende. Sinds die tijd is hij strict graan, schimmel en stro vrij en gaat het eigenlijk vrij goed met hem. Wel heeft hij homeopathische middelen ter ondersteuning om zijn allergie te onderdrukken. Alleen zoals nieuwjaarsdag met die dikke vieze mist had hij het erg zwaar.

Het was bij hem zo erg op tijden dat het bijna einde verhaal was voor hem.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:13

Bronchoscopie gaat volgens mij maar tot de ingang van de luchtwegen! Tot die vertakking geloof ik!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:28

Ik heb vorig jaar een BAL-spoeling laten doen in de universiteitskliniek van Merelbeke (België)

Net als bij karuna was het bij mij bijna einde verhaal voor m'n paardje. Sindsdien houden we alles zo goed mogelijk stof- en schimmelvrij, waardoor hij nu gelukkig een stuk beter is :) Niet helemaal stabiel maar wel bijna.

Sem moest trouwens wel verdoofd worden voor de BAL-spoeling, ze hebben 2x geprobeerd met de praam maar het lukte echt niet :') Meestal lukt het wel zonder zeiden ze me toen.

Ik heb trouwens ook een RX laten maken van de longen en luchtwegen, daar was toen ook littekenweefsel in de longen te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:00

Tancreda4 schreef:
Bedankt voor de antwoorden!

Bronchoscopie, gaan ze dan ook heel diep of dan alleen de voorste luchtwegen? Of is het echt iets anders dan een endoscopie?

Meer ervaringen?

Bij een bronchoscopie worden ook de bronchiën bekeken, dit zijn de vertakkingen van de luchtpijp naar de longen toe. Bij een endoscopie worden alleen de voorste luchtwegen bekeken.

Om antwoord op je eerst vraag te geven, tijdens een BAL-spoeling worden er cellen uit de diepere luchtwegen gehaald en deze worden onder de microscoop bekeken. Dit ziet er misschien niet altijd even fijn uit maar het geeft wel heel veel informatie wat uiteindelijk heel zinvol kan zijn voor een goede behandeling. :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:02

Ik heb dit recent laten doen bij mijn shetlandpony dit nu sinds enkele maanden hoest bij inspanning. Een scopie plus de spoeling. Uit het onderzoek is gekomen dat ze ergens allergisch voor is. Waarvoor is nog onbekend. Geen slijm in de luchtpijp dus stof was niet meteen de meest voor de hand liggende allergie. Het kan echt alles zijn. Wel hebben we haar nu buiten gestald, tot op heden nog geen verschil maar we blijven proberen.

De spoeling zelf hebben we gedaan onder sedatie. Ze hebben in het ene neusgat de scoop gedaan en in het andere neusgat de slang om de vloeistof naar binnen te brengen. Toen ze de luchtpijp in waren ging de scoop er uit en kreeg ze lidocaine. Ze gaan even flink hoesten maar het is mij erg meegevallen.

Voor mij dus zeker wel zinvol om gedaan te hebben, echter is er nog geen oplossing. Ik hoop dat er bij jou paard iets uit komt waar je verder mee kunt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 21:06

karuna schreef:
Ik ben in Emmeloord geweest met oude tinker. Zonder verdoving trouwens omdat hij heel braaf en rustig was. Er is toen tenminste duidelijk geworden en de oorzaak bevestigd van zijn ellende. Sinds die tijd is hij strict graan, schimmel en stro vrij en gaat het eigenlijk vrij goed met hem. Wel heeft hij homeopathische middelen ter ondersteuning om zijn allergie te onderdrukken. Alleen zoals nieuwjaarsdag met die dikke vieze mist had hij het erg zwaar.

Het was bij hem zo erg op tijden dat het bijna einde verhaal was voor hem.

Ben ook wel beneiuwd hoe jij hem schimmel & stro vrij houdt? Krijgt hij voordroog/kuil? En gaat dat goed qua gewicht?

Mijn paard heeft altijd op veldbeem of engelsraai gestaan = heel arm. Nu moeten we over naar voordroog. Ben zo bang dat ze daar (weer) gevoelige voeten van gaat krijgen en compleet van dichtgroeit :(

Bedankt voor alle antwoorden trouwens!! Lastig M1992 dat je nog niet weet waar hij nu allergisch voor is, wordt dat nog verder onderzocht?

Wij zijn vandaag naar de kliniek gegaan. Klinisch was er weinig aan de hand. Voor de endoscopie wilde ze eerst niet een roesje doen, maar ik heb er wel om gevraagd omdat ze toch een muts is die echt dat niet gaat goedvinden zo bang dat ze dan wat kapot maakt door raar te doen. De TA kan ook niet vijlen zomaar bv. Dus toch een roesje gekregen gelukkig. De balspoeling vond ik verschrikkelijk, omdat ik er teveel over nadenk. Wat gaat er een hoop vloeistof in zeg!!!! Maar qua intensiviteit naar paard kijkend vond ik het meevallen, ze hoestte wel wat maar viel ook nog wel mee. Morgen krijgen we hopelijk de uitslag. Gelukkig hebben we dit achter de rug! Was er echt zo zenuwachtig voor :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:54

Fijn dat het nu achter de rug is en afwachten op de uitslag.

Strovrije omgeving gezocht als stal. Ook absoluut uit de buurt van standaard brokken en zo houden. Buitenlucht voornamelijk buiten. Hij krijgt nu al even een tijdje droog hooi wat gaat omdat de rest ok is. Al merk je dan dat de grens erg dun is, vandaag is een kleiner pak voordroog afgeleverd waar ik morgen mee ga beginnen. Gras is het beste voor hem, maar nu is dat nagenoeg op dus dan hooi/voordroog als hoofdvoeding, en daar gaat heel veel van in. Al heb ik geluk dat ik vanaf morgen tot half februari grasland van foeragehandelaar mag opmaken met ze.

Maar het vergt een heel secuur houden, stal vinden is lastig maar te doen. Al staan ze nu best ver weg. Was eerder 20 km van huis nu 14. Verder hygiene, schoonhouden en er boven op zitten. Bij heel nat weer allert zijn op schimmels in het gras. Wei delen met anderen is lastig. Hooi dat je koopt moet in een strovrije omgeving zijn opgeslagen. Dus even iets kopen of een stal zoeken doe je niet. Maar met de juiste leefregels kom je een heel,eind met een blij en fit paard.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:15

Tancreda4 schreef:
Ben ook wel beneiuwd hoe jij hem schimmel & stro vrij houdt? Krijgt hij voordroog/kuil? En gaat dat goed qua gewicht?

Ik heb een stomer waarmee ik m'n droge hooi stoom. Zo is niet alleen het stof weg maar zijn alle schimmels ook effectief dood :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 22:38

Hoeveel verbruikt zo'n zelfgemaakte hooistomer Eline?

Mevrouw had een hoop ontstekingscellen in haar longen, wat past bij stofallergie. dus haar stofvrij maken/houden is van groot belang. Daar zie ik wel echt veel moeilijkheden in zo in de winter.... Ik heb haar vannacht buiten gelaten, maar wel met ongenoegen van haar kant. Hopelijk blijft ze rustig en chill. En wordt het niet zo nat weer... (geen schuilhok helaas).

Hooi gelijk de stal uit gedaan, morgen even de ruif legen. En dan gaan kijken of ik dat ga klaarspelen, want ik heb er een shetlander bij staan die eigenlijk niet mee moet doen met onbeperkt voordroog. Gepuzzel gaat dat worden...

Verder 2 weken ventipulmin in combinatie met prednison was het geloof ik puffen 2x daags.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:45

Er is dus iets gevonden. Op zich gelukkig nu weet je wat er aan de hand is.

Puffen, ik wens je er veel plezier mee. Hier geprobeert, door emmeloord geprobeerd maar na 7 dagen opgegeven omdat het te gevaarlijk werd toe te dienen. Mijn zo vriendelijke tinker veranderde in een heel boze vechtmachine die knokte voor zijn leven. Als hij inhaler zag ging de knop om. En gevaarlijk dus, babyhaler en officieel masker niks maakt uit, o ja babyhaler ligt hier niks te doen. Die mag je wel van me hebben als je wilt tegen verzendkosten.

Op zich kun je ook met s nachts op stal je paard aardig stof vrij houden. Wat voor bodem bedekking heb je in de boxen liggen? Overstappen op hennep, stofvrij houtkrul, vlas of rubber tegels. Dat is al een stuk minder stoffig. Hooi niet opslaan boven de box of zelfde ruimte. Stallen openhouden. Geen deuren en ramen sluiten. En vooral niet vegen als ze binnenstaan. De laatste jaren staat hier hij pas continue buiten. Daarvoor ging het s nachts op stal goed mits er aan alle voorwaardes werd voldaan.

En voordroog hoeft niet rijker te zijn dan hooi. Ook daar zit verschil inkwaliteit in. Een gode foeragehandelaar heeft meer soorten op voorraad. Alleen even zoeken naar kleine pakjes. Anders hooi natmaken en dat twee keer per dag vervangen voor nieuw nat hooi. Rot werk, kost meer hooi maar zeker schimmelvrij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:39

Mijn paard heeft in de dagen na het BAL onderzoek last gehad van toenemende hoestbuien. Hij is er echt heel sneu van geweest en het duurde wel een week voordat hij weer een beetje tot zichzelf kwam.
De DA wilde het onderzoek twee weken later herhalen maar daar heb ik voor bedankt. Ik zal geen van mijn paarden ooit weer zo'n onderzoek aandoen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 10:54

Ook inet als het nodig is? Ik ben wel blij dat ik het heb gedaan. Klinisch was mijn paard weer 'in orde' maar er is wel degelijk een hoop troep uit gekomen. Niet alleen het slijm wat te zien was, maar de zeer hoge ontstekingswaarden die uit de spoeling is gekomen. Bloed is overigens 2 weken terug ook afgenomen, en daar was geen ontstekingswaarde in te zien. Dus dat zegt ook niet alles wat er in de longen aan het sluimeren waren.

Mijn paard lijkt er gelukkig geen last van te hebben. heb haar niet horen hoesten. Ze ging ook niet enorm hoesten toen ze met de spoeling bezig waren. Wel een paar keer, en die waren wel erg heftig vond ik, vanuit uberdiep :=

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:06

Ik heb nog een stomer staan, verbruikt niet veel en stoomt goed. Waar mijn pony nu allergisch voor is is dus niet bekend en verder onderzoek is er eigenlijk niet.. Het is uitproberen om te kijken of iets werkt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:46

@ Karuna, hoelang moest jij de inhaler op het neusgat houden? En wisselde jij van neusgat? Iig in de tijd adt het misschien nog wel wat lukte :o

Ik heb vandaag eindelijk de spullen binnen en ik was heel enthousiast; kunnen we gelijk beginnen. Maar we doen de komende dagen oefenen met dat ding op een neusgat (afwisselend) houden voor iig 10 seconden, voordat ik echt door ga met puffen. Ze had eerst echt zo iets van noooo way. Maar we gaan haar omkopen met snoep, en toen ik het later weer probeerde ging het beter. Ze moet alleen haar lip niet gaan optrekken :+

vind het alleen jammer dat er niet echt een gebruiksaanwijzing bij zit... ja, voor kinders en bij de pufjes voor mensen :+

Binnen op stal stofvrij krijgen gaat m niet worden. Er staan ok een aantal paarden op stro, er zijn ook mensen die savonds (als mijne al binnen staat) nog moeten uitmesten, en er ligt in het midden voor iedereen voer en dus ook hooi. En tja, het kan ook goed voorkomen dat iemand die savonds is nog even de boel bij elkaar veegt voor zijn/haar eigen stal, en dat is ook al niet goed.

Ze staat nu buiten dag en nacht. Best moeilijk hoor met dit weer... maar tot dusver gaat het goed, ze is niet eens boos en shaggo wat ze wel snel wordt als het ontstuimiger weer is. Maar ze zijn heel chill!!

Ze vreten wel echt enorm veel voordroog. Denk dat er ruim 20 kilo doorheen gaat op een dag. Ze is wel rond aan het worden...

werkt de stomer fijn M1992? Ik probeer het eerst zo op de voordroog en 24/7 buiten.

Al is dit jaar de ellende begonnen in oktober, en toen stond ze nog op het land. Niet meer dag en nacht misschien (moet ik even nakijken) maar toen hadden ze nog niet binnen gestaan...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:56

Wat ik me nog kan herrinneren is het voor het neusgat houden tot ze zeker een keer hebben ingeademd door dat neusgat. En theoretisch moesten we idd afwisselen met de neusgaten. Alleen zo ver zijn we niet gekomen. Was eerder mee omhoog en heen en weer gaan en hopen dat de babyhaler tegen het gat bleef zitten goed genoeg. En ondertussen hopen niet te vallen of geplet te worden of een voor of achterbeen te ontwijken. Vraag me ook af of hij na dat eerste pufje ooit nog iets heeft binnengekregen. Hij was zo erg kwaad door dat eerste geluid en gevoel van die puffer dat het daarna echt klaar was.

Is ook smerig ik heb dezelfde gehad en het gevoel en de geur zijn best vies,

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 21:00

Ben benieuwd.... want het is nog best een gevoelig paard.... die bv met hoofd gaat schudden en maar blijft briezen als er warm water op een afstandje staat, dus ik hou mijn hart vast. Gaat iig een zware maand worden, want ik moet 2x daags erheen ook voor mijn werk. Vroeg!!