Paard slaat eigen tong uit mond.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvdM

Paard slaat eigen tong uit mond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 16:28

Hoi,
Mijn paard slaat sinds een tijdje zijn tong steeds naar (dezelfde) buitenkant van zijn mond. Ik weet nou niet of dit stereo type gedrag is of dat hij ergens last van zou kunnen hebben. Tanden zijn op het moment in orde. Het is een 3,5 jarige ruin.

Heeft iemand dit ook al eens gehad?
Groetjes.
Laatst bijgewerkt door Gini op 31-12-15 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fout uit de titel gehaald

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:31

toch teken van pijn, hoeft niet te zien te zijn aan de buitenkant (tanden in orde zeg je) kan ook ontsteking zijn van wortel of zo

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:31

Als er echt niks mis is met het gebit heeft het waarschijnlijk met het wisselen te maken, maar als er een tandarts bij is geweest zal die je dat toch wel al verteld hebben denk ik?

Gini

Re: Paard slaat eigen tong uit mond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:59

BEH >> MD

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:04

Handmatige tandarts erbij gehad toevallig? Dan is het gebit waarschijnlijk toch het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:36

Is het tijdens rijden of ook daarnaast?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:38

Grote kans dat hij aan het wisselen is, maar als het steeds op dezelfde manier is lijkt het me handig om het even extra in de gaten te houden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:44

Beetje flauw.. Een geluk dat hij zijn eigen tong naar buiten slaat en niet die van een ander

Zollieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:56

Mijn verzorgpaard doet dit volgens mij ook; opeens tijdens het poetsen haar tong helemaal in haar rechter mond hoek naar buiten steken en soort van smakken.
Is dit een teken van pijn?

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 03:14

Is dit met rijden of zo in de stal of wei?
Het kan meerdere dingen voor de hand liggen... met rijden is de tong uitsteken een teken van scheefheid, als een paard niet optimaal in balans kan blijven. In stal kan dit een betekenis van stress hebben of verveling. Het kan ook zijn dat een paard een trauma of iets dergelijks hebben opgelopen en kan z'n tong naar buiten gooien voor zichzelf proberen te herstellen. Zie je wel eens vaker bij dravers, die koersen vaak alleen linksom waardoor de tong vaak ook rechts uit de mond voor het te kunnen compenseren.
Ik zou gewoon eerst verder uitzoeken waar het gedrag nu echt vandaan komt, aangezien de tanden het niet zijn?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 07:15

Oei..Dit moet je eigenlijk wel snel zien op te lossen voordat t een gewoonte wordt!

biancaegypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 07:31

Ik had een veulen van 1 maand die zn tong ontdekte, stom gezicht, gelukkig stopte het na een week of 2

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 07:36

ik heb een paard van 17 die dit doet, al zo lang ik hem heb (14 jaar) en misschien deed hij het daarvoor ook al. Bij hem is het stereotiep gedrag. Hij doet het als hij moet wachten: op z'n eten, op een activiteit, op mij, tot de wei open gaat enz.
iedereen vindt het "enig" en "grappig" behalve ik..... het hem afleren is mij nooit gelukt helaas.

Mijn tip: onderzoek of er iets lichamelijk aan de hand isl, zo niet, snel afleren voor het echt stereotiep gedrag wordt!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 07:47

Maarja Hoe leer je t af??

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:43

Je kunt een tonglepel aan het bit doen als hij de tong over het bit doet. Zoniet de tong met een veter vast zetten. Schoenveter om de tong 1 enkele knoop erop en rond de onderkaak vastzetten.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:57

Pillow, meen je dit serieus? :oo

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:59

pillow schreef:
Je kunt een tonglepel aan het bit doen als hij de tong over het bit doet. Zoniet de tong met een veter vast zetten. Schoenveter om de tong 1 enkele knoop erop en rond de onderkaak vastzetten.

Ik hoop dat je een grap maakt...

miekxlady97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:08

pillow schreef:

Dat moet je dus niet doen... :n

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:21

Weet je zeker dat zijn bit goed past?
Hoe staat hij verder aan de hulpen? Is hij op 1 kant sterk bijvoorbeeld en wil hij nageven? Als met de tanden alles goed is (elektrisch gedaan?) en het bit goed past dan kan het heel goed een rijtechnisch probleem zijn.
Ik zou er gauw iets aan doen voordat het een gewoonte wordt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:22

Ninx schreef:
pillow schreef:

Denk wel dat t helpt :D maar miss niet helemaal diervriendelijk..

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:20

Ninx schreef:
pillow schreef:

Nee hoor ik maak geen grap. Je moet die veter natuurlijk niet zo strak trekken dat je de tong afknijpt. Het dier heeft er helemaal geen last van en werkt prima, is niks dieronvriendelijks aan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:21

miekxlady97 schreef:
pillow schreef:

En waarom dan wel niet?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:32

pillow schreef:
miekxlady97 schreef:

Dit wordt wel gedaan bij paarden die hun tong over het bit gooien indd. Heb de littekens ervan gezien en de trauma's die het geeft. In dit geval met een panty in plaats van veter. Je kan nooit zeggen wanneer iets te strak om de tong heen zit gezien je wil voorkomen dat de veter om de tong moet blijven zitten, zit deze altijd strak. Dit is verre van diervriendelijk en alleen symptoom bestrijding!!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:41

Daarnaast is het een lapmiddel en geen oplossing van het ongemak. Miz alleen maar groter ongemakvoor het dier zelfs...

Doet ie het tijdens het rijden? Dan is het vrijwel altijd scheefheid. Rechtstellen, rechtstellen en nog meer rechstellen en hij houdt hem dan vanzelf binnen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:41

pillow schreef:
miekxlady97 schreef:

En waarom dan wel niet?

Omdat je het probleem wil oplossen en niet het symptoom wil bestrijden. Ik zou dus eerder onderzoeken waarom dit paard het doet, zodat je het kan oplossen.
Voor hetzelfde geld zit er een ontsteking, dat los je niet op als je een tonglepel gebruikt.

Dit paard geeft een signaal af, dat is alleen maar goed. Aan TS de taak om uit te zoeken waarom hij dit signaal af geeft.