Advies gevraagd zware artrose en (losse) botfragmenten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannuuu

Advies gevraagd zware artrose en (losse) botfragmenten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 22:06

Hoi,

Dit is mijn eerste topic op Bokt, dus zal even kort het verhaal uitleggen. Ik heb 3 maanden geleden een 9-jarige merrie aangekocht, ik reed en verzorgde haar hiervoor al een jaar of 3/4.

Deze merrie is een jaar lang aan het sukkelen geweest (LV), kreupel, onregelmatig dan weer een maand goed en zo verder. In augustus was zij van de één op de andere dag ineens stokkreupel RA, dierenarts erbij die kon zo snel niet vertellen waar het vandaan kwam, dus een week op boxrust met metacam. Daarna weer de dierenarts erbij (geen rekening mee gehouden dat metacam nog wel even doorwerkt), paard liep weer zuiver dus ga maar opbouwen en kijken hoe het gaat. Na een week weer kreupel, toen is er besloten om naar Utrecht te gaan en haar daar te laten onderzoeken.

In september naar Utrecht geweest, daar kreupelheidsonderzoek gedaan, niets te zien aan RA. Zij zagen nu juist weer LA iets, wat leek vanuit de rug te komen. Toen de rug af gevoeld, was erg stijf. Het besluit is toen genomen om de rug op de foto te zetten, hier kwam niets bijzonders aan. Vanuit Utrecht is er toen aanbevolen om met een osteopaat aan de slag te gaan om de rug los te werken. Osteopaat is er bij geweest, vond de rug zelf wel mee vallen en het leek haar niet dat zo'n erge kreupelheid vanuit de rug kwam.

In oktober liep ze weer redelijk goed en heb ik besloten om haar over te kopen. Het is toen eigenlijk twee maanden heel goed gegaan, ze ging véél beter lopen. Tot ik haar vorige week dinsdag stokkreupel met een dikke kogel (niet warm) uit stal haalde... Ik heb toen besloten om gelijk de dierenarts te bellen en te vragen om de scan mee te nemen, omdat ik nu wel eens wilde weten wat er nou echt aan de hand was. Dus volgende dag dierenarts op bezoek met scan, kogel op de scan, zag er erg onrustig uit en de dierenarts wilde graag foto's maken, had een vermoeden dat er botsplinters zaten. Volgende dag weer dierenarts op bezoek, dit maal om foto's te maken. Er zaten inderdaad botsplinters bij het kogelgewricht, een vergroeiing aan het sesambeentje en artrose. De dierenarts heeft toen besloten om in overleg te gaan met een chirurg.

Gisteren een telefoontje van de dierenarts gekregen, hij had overleg gehad met de chirurg... De botfragmenten zouden uit het been gehaald moeten worden, dit heeft echter een kans van 25-30% op slagen en daarnaast heeft zij ook zware artrose in het kogelgewricht. Advies van de dierenarts was om te overleggen met de verzekering en als zij haar afkeuren kon ik beter mijn geld in m'n zak houden en sparen voor een ander (beter) paard.

Sorry voor het hele lange verhaal. Mijn vraag aan jullie is nu: Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zouden jullie doen in dergelijke situatie?

Arabesk

Re: Advies gevraagd zware artrose en (losse) botfragmenten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:32

We hebben hier twee paarden met zware artrose en eentje met lichte. Alles staat buiten dag en nacht, zonder ijzers en natuurlijk bekapt en kan vrij bewegen. Met rijden hebben ze soms wat opstartproblemen maar lopen daarna als een trein. Wij hebben geen van onze paarden verzekerd, omdat je ten eerste het geld maandelijks beter op een spaarrekening kunt zetten en ten tweede wil ik graag zelf zeggenschap hebben over welke behandelingen. Het is net wat je met je paard wilt. Ben je fanatiek wedstrijdruiter, tja, dan kun je beter naar een ander paard gaan uitkijken. Maar zijn je ambities minder hoog en vind je een buitenrit ook leuk, kun je overwegen haar te houden en het een kans te geven.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:38

Heeft het paard pijn en hoe zijn de vooruitzichten. Wanneer je tot een operatie besluit blijft de artrose bestaan.
Wat is je doel met het paard? Je wist al dat ze niet zonder gebreken was toen je haar kocht dus moet het een bijzonder paard zijn voor je :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:40

Wat naar TS.
Artrose is rot. Ik had een paard met artrose in beide voorkogels, hij had er echter ook HKO bij.
Ik reed hem recreatief, geen zware belasting, maar ondanks dat hij op de wei stond en pijnstillers kreeg knapte hij weinig op.
Ik had hem nog jaren in een landje kunnen laten staan, maar hij had duidelijk pijn, dus ik heb hem toen laten gaan. Bedenk inderdaad goed wat jouw wensen en ambities zijn en of je een operatie etc de moeite waard vindt. Ook als de operatie slaagt is de artrose nog niet weg, onthoud ook dat.

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 22:47

Arabesk schreef:
We hebben hier twee paarden met zware artrose en eentje met lichte. Alles staat buiten dag en nacht, zonder ijzers en natuurlijk bekapt en kan vrij bewegen. Met rijden hebben ze soms wat opstartproblemen maar lopen daarna als een trein. Wij hebben geen van onze paarden verzekerd, omdat je ten eerste het geld maandelijks beter op een spaarrekening kunt zetten en ten tweede wil ik graag zelf zeggenschap hebben over welke behandelingen. Het is net wat je met je paard wilt. Ben je fanatiek wedstrijdruiter, tja, dan kun je beter naar een ander paard gaan uitkijken. Maar zijn je ambities minder hoog en vind je een buitenrit ook leuk, kun je overwegen haar te houden en het een kans te geven.

Nee, ik ben niet echt een fanatieke wedstrijdruiter, maar ik had het wel leuk gevonden om weer te kunnen starten (was ook het plan toen het zo goed ging). Daarbij heeft het paard niet alleen zware artrose, maar natuurlijk ook een aantal (losse) botfragmenten, waardoor het ook altijd oppassen zou zijn, zodra dit weer belast zou worden..

justkid schreef:
Heeft het paard pijn en hoe zijn de vooruitzichten. Wanneer je tot een operatie besluit blijft de artrose bestaan.
Wat is je doel met het paard? Je wist al dat ze niet zonder gebreken was toen je haar kocht dus moet het een bijzonder paard zijn voor je :(:)

Ik heb geen idee of ze pijn heeft, ik weet wel dat dit paard ongelooflijk hard voor zichzelf is en erg werklustig. Ik heb de laatste twee maanden licht dressuurmatig werk met haar verricht, waren haar na een jaar eindelijk weer een beetje aan het oppakken.
Dit is zeker een heel bijzonder paard voor mij... De klik is er al vanaf de eerste keer dat ik op haar mocht rijden geweest..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:34

Ik zou de vraag aan je dierenarts voorleggen.
Al zegt hij al voorzichtig dat afscheid nemen beter is.

Als het mijn paard was en het zou pijn hebben dan is het hier hemelen. Maar dat is dan meer om de kosten van zo'n operatie.
Niet dat de keus makkelijk zou zijn want ik heb ze al 22 en 17 jaar.

sterkte met je keus

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:44

Maar er zijn al eerder foto's gemaakt? Dan zou dit te zien moeten zijn. Al zijn de botsplinters misschien recent, de artrose niet?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:44

Ik zou haar laten gaan.. Artrose is erg pijnlijk, kan zomaar progressief worden en wordt nooit meer beter. Je kunt voor een operatie ivm de botsplinters gaan, maar dat kan als complicatie hebben dat de artrose weer actief gaat groeien, dat doet het namelijk bij verstoring.
Mijn eerste paard had artrose in het kootgewricht. Heel werklustig en keihard voor zichzelf was ie. Maar dit deed hem zo zeer dat hij niet eens meer in de wei pijnvrij kon lopen. Ik zou niet willen dat een volgend paard van mij zoveel pijn zou kunnen krijgen zonder zicht op genezing. Dat zou toch echt als vrij snel een enkeltje slager worden, hoe hard ook.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:02

Mijn paard heeft ook artrose en wordt niet meer bereden. Hij gaat dan ook hemelen zodra hij niet meer zonder pijn in de wei kan lopen. Tevens heeft hij een hoornzuil.
Hij is ook enorm hard en gezien paarden prooidieren zijn en hun zwakte minder snel zullen uiten ben ik niet van plan om er voor mijn plezier op te stappen. Rijden op paarden met artrose vind ik persoonlijk Not done.
Jouw paard heeft dan ook nog losse botfragmenten .. Ik persoonlijk zou niet opereren..

Sterkte met je beslissing :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:06

Artrose is progressief, en met die losse botfragmenten is de diagnose nog slechter.
Heel moeilijk TS. Ook met een operatie heb je nog altijd het artroseprobleem en dat kan nooit meer beter worden, alleen maar slechter.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:24

No_No schreef:
Mijn paard heeft ook artrose en wordt niet meer bereden. Hij gaat dan ook hemelen zodra hij niet meer zonder pijn in de wei kan lopen. Tevens heeft hij een hoornzuil.
Hij is ook enorm hard en gezien paarden prooidieren zijn en hun zwakte minder snel zullen uiten ben ik niet van plan om er voor mijn plezier op te stappen. Rijden op paarden met artrose vind ik persoonlijk Not done.
Jouw paard heeft dan ook nog losse botfragmenten .. Ik persoonlijk zou niet opereren..

Hoe weet je wanneer een paard teveel pijn heeft om mee in de wei te lopen?

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 19:08

kiwiwitje schreef:
Maar er zijn al eerder foto's gemaakt? Dan zou dit te zien moeten zijn. Al zijn de botsplinters misschien recent, de artrose niet?

De foto's die in Utrecht zijn gemaakt zijn van de rug. Zij vonden het toen niet nodig om haar been op de foto te zetten, omdat hun het toen LA zagen en niet RA. Vorige week donderdag is het been pas op de foto gezet door mijn dierenarts. Er zitten meerdere botsplinters waarvan een aantal oud zijn en er zitten ook nieuwere. De artrose zit er waarschijnlijk ook al langer aangezien het zo ernstig is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:10

sannuuu schreef:
kiwiwitje schreef:

De foto's die in Utrecht zijn gemaakt zijn van de rug. Zij vonden het toen niet nodig om haar been op de foto te zetten, omdat hun het toen LA zagen en niet RA. Vorige week donderdag is het been pas op de foto gezet door mijn dierenarts. Er zitten meerdere botsplinters waarvan een aantal oud zijn en er zitten ook nieuwere. De artrose zit er waarschijnlijk ook al langer aangezien het zo ernstig is.

Oeps, even verkeerd gelezen! :o
Als je de foto's en dergelijke hebt, kun je altijd nog even met Tom Marien, Equitom contact zoeken. Die zijn over het algemeen net wat verder dan in Nederland. Dat is mijn ervaring. Heb er veel paarden binnen zien komen en weer netjes mee naar huis zien gaan die in Nederland al ''overleden'' waren zeg maar.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:04

Jet4You schreef:
No_No schreef:

Hoe weet je wanneer een paard teveel pijn heeft om mee in de wei te lopen?

Als hij niet meer rad loopt (draaft) en langdurig zijn voeten niet wil optillen met de hoefverzorging.
Als mijn paard last heeft van zijn artrose dan wil hij namelijk zijn voet niet optillen.
Ik heb dat voor mezelf als grens gesteld.
Als hij zijn open blik verliest is het al te ver.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:13

Losse botsplinters zijn te verhelpen ondanks het grote risico. Zware artrose erbij is echt een moeilijk verhaal. 24-7 en natuurlijk bekappen helpt echt niet.

Ik ben bang dat je afscheid moet gaan nemen. Hoe moeilijk het ook is, ze heeft al een medische geschiedenis en pijn laten lijden is ontzettend wreed. Sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:29

Ik denk dat het gezegde: 'Je kunt nooit te vroeg inslapen, wel te laat' hier wel van toepassing is.
Nogmaals sterkte.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:00

R12312 schreef:
Losse botsplinters zijn te verhelpen ondanks het grote risico. Zware artrose erbij is echt een moeilijk verhaal. 24-7 en natuurlijk bekappen helpt echt niet.

Doordat de operatie is een gebied met artrose plaats vind zie ik dit ook als extra risico.
Ik heb begrepen dat er in Belgie (zie een van de posts hier boven) zeker als je er vroeg bij bent goede resultaten worden geboekt. Overleggen lijkt mij een goede 2nd opinion.

24/7 op de wei en goed (evt. natuurlijk) bekapt verhelpen de artrose niet, er zijn wel een paar andere opmerkingen over te maken. Een paard met artrose is het best af met voldoende beweging. Een nacht op stal maakt dat alles stijf en pijnlijk is als ze de wei op gaan. Goed bekappen is een belangrijke ondersteuning voor het gewricht, alle onvolkomenheden uiten zich in meer pijnklachten. Dus door 24/7 weidegang en goed bekapt word de artrose heel vaak gestabiliseert met minimale klachten tot gevolg.
Het verhelpt de artrose dus niet die is en blijft aanwezig maar het help het paard wel heel erg.

In hoeverre je haar kan rijden is moeilijk te zeggen, opzich is het goed haar in conditie te houden omdat overgewicht ook ongewenst is.

wij hebben onze merrie gekregen met OCD/artrose en haar deze maand moeten laten gaan omdat ze steeds minder ging bewegen. Dat was voor ons het sein het is genoeg geweest. ze was 10 toen ze in 2007 uit de sport ging.

Sterkte

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:16

Tja, met zo'n lage slagingskans zou ik zonder de artrose al niet opereren eigenlijk. Laat staan met die artrose. Ik denk dat ik dit dier met pensioen zou laten gaan en als hij ook in de weide last krijgt zou laten inslapen.

Wel erg zuur omdat je het dier nog maar net hebt.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:25

No_No schreef:
Als hij niet meer rad loopt (draaft) en langdurig zijn voeten niet wil optillen met de hoefverzorging.
Als mijn paard last heeft van zijn artrose dan wil hij namelijk zijn voet niet optillen.
Ik heb dat voor mezelf als grens gesteld.
Als hij zijn open blik verliest is het al te ver.

Ik blijf dit erg lastig vinden. Hier een merrie van 20 met artrose in de kogel rechtsvoor. Ze draaft niet rad. Ook niet in de wei. Eigenlijk draaft ze heel weinig.
Voeten optillen is geen probleem, maar ja dat doet ze ook niet vanuit de kogel lijkt me.

TS sterkte met je besluit. Ik ben er hier nog niet uit dus. Maar wanneer je zeker weet dat ze pijn heeft dan zou ik d'r laten gaan.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:37

voor zowel ts als jet4you het advies om je paard een paar weken op pijnstilling te zetten. Krijg je ineens een heel ander paard kun je een inschatting maken van de pijn die het dier lijdt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:48

Kan dit paard niet terug naar de oude eigenaar? Lijkt me echt wel aan te tonen dat dit gebrek de aankoop aanwezig was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:56

Babootje schreef:
Kan dit paard niet terug naar de oude eigenaar? Lijkt me echt wel aan te tonen dat dit gebrek de aankoop aanwezig was.

Ze wist dat dit paard problemen had toen ze het kocht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:09

Wat erg dat je zoveel ellende hebt, dan moet ze wel bijzonder veel voor je betekenen dat je haar ondanks alles toch overkocht.

Ik persoonlijk zou er niet zoveel meer van verwachten maar mij gaan richten op het of het mogelijk is dat ze pijnvrij kan leven als grasmaaier/ wandelpaard aan de hand. En vandaar uit verder kijken hoe verder, maar blijf wel eerlijk en realistisch naar het dier toe.

Ik persoonlijk had het laten hemelen, zeker als het pijn heeft. Artrose is een erg naar iets en wordt alleen maar erger met de tijd. Zeker als je hier aangeeft dat het dier erg hard is voor zichzelf en als ze nu laat zien en merken dat het pijn heeft.......dan zegt dat voldoende.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:56

kippetje schreef:
voor zowel ts als jet4you het advies om je paard een paar weken op pijnstilling te zetten. Krijg je ineens een heel ander paard kun je een inschatting maken van de pijn die het dier lijdt.

Nou dat ben ik toch echt niet met je eens kippetje. Als een paard verdooft is voelt het weleenswaar geen pijn, maar daardoor loopt hij zonder het in de gaten te hebben de boel nog verder kapot. Alsie dan van de metacam afgaat is het meestal echt helemaal mis.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:21

Mijn paard had ook artrose en botsplinters, en ik heb haar direct laten inslapen. Ik merkte dat ze pijn had en niet zichzelf was. Ze liep aan beide benen kreupel, omdat ze het artrose en splinterbeen ontlaste had ze door overbelasting een zware peesschede ontsteking aan de andere kant.

Opereren vond ik onzinnig. De splinter zou weg zijn maar de artrose niet. Het been zou pijnlijk blijven en dan nog de revalidatie van de operatie erbij.. vond ik persoonlijk niet fair naar mijn paard toe.

Ik had ook de mogelijkheid om haar in de wei te zetten tot 'het echt niet meer gaat', maar dan was ik veel te laat geweest..

In laten slapen was voor mij heel moeilijk maar voor mijn paard het allerbeste en ik ben blij dat ik daar voor heb gekozen. Ik ben lijden voorgeweest en dat is een troost.

sterkte met je beslissing!