Aanhoudend probleem spieren na bezoek osteo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Indigo

Aanhoudend probleem spieren na bezoek osteo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:31

Na 6 weken op de sukkel te zijn met mijn merrie, leek het me tijd ons probleem even voor te leggen aan de bokkers. In ieder geval bedankt als je dit lange verhaal uitleest ;) ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen maken.

Een 6-tal weken geleden kwam voor mijn 6-jarige merrie (PRE x quarter) de zadelpasser nog eens langs. Dit was een nieuwe persoon (aangezien mijn vorige gestopt is) die ook osteopaat bleek te zijn. Bij het bekijken van het zadel, kijkt hij ook het paard eens na. Daarbij ontdekte hij dat een van de laatste wervels van mijn paard niet meer goed zat. Hij heeft deze 'teruggeduwd' en een beetje behandeld waarna hij verder ging met het aanpassen van mijn zadel. Daarna heeft hij niets meer gezegd over eventueel verder verloop van wat ik met mijn paard moest doen na de behandeling. Dit was ook mijn eerste ervaring met een osteopaat dus ik wist ook niet wat te verwachten.

De dag erna echter viel het mij en mijn instructeur op dat de spieren aan beide kanten net achter de schouder enorm "gezwollen" stonden en aanvoelden als 'pap'. Ik heb het twee dagen rust gegeven om te zien hoe het evolueerde maar daarna heb ik de osteo opnieuw opgebeld en hem ingelicht. Hij is die week nog langs gekomen voor een tweede behandeling. Hierbij ontdekte hij dat bepaalde spieren wat warm stonden en dat de opgezwollen spieren zelfs kouder waren dan de rest van het lichaam.
Opnieuw weinig uitgebreide uitleg gekregen op mijn vragen en de enige uitleg over het verdere verloop was dat ik de week erna elke dag een halfuurtje aan de hand mee moest stappen over het harde.

zogezegd zogedaan, maar een dag erna stonden de spieren alweer enorm dik en papperig. Toevallig moest mijn dierenarts de week erna nog eens langskomen voor de jaarlijkse vaccins. Omdat ik toch ongerust werd, heb ik hem gevraagd dat even te bekijken. Hij vertelde mij dat hij nog nooit zoiets had gezien. :( Hij heeft het onderzocht in detail (gekeken of er etter of bloed in zat), aan de wervels op de rug gevoeld maar kon niets opvallend vinden. Hij heeft mij als advies gegeven om voorlopig lang en laag te longeren en aan de hand te werken en er sowieso geen zadel op te leggen zolang het zo gezwollen is (ik had zelf ook al sinds het zadelpassen niet meer gereden omdat het zadel echt vlak steunt op die spieren). Daarna longeerde ik haar of deed werk aan de hand om de dag, met ook speciale oefeningen van mijn instructrice om de rugspieren zoveel mogelijk te activeren.

Sinds die tijd is de zwelling van de spieren enorm afgenomen en zo goed als weg. Dus vond ik het vandaag tijd om er even het zadel op te leggen. Bij het rijden weigerde ze echter om links in te buigen of zelfs stelling aan te nemen. Ik voelde de bui al hangen... Afgezadeld en één van de spieren (de linkse) stond terug helemaal opgezwollen.

Ze heeft nooit mank gelopen door dit probleem. Ze is alleen wat stijf in het begin van het werk, maar dit verbeterd dramatisch eens ze 'opgewarmd' is. Maar ik word stilletjesaan ongerust dat dit maar blijft aanhouden...

Herkent iemand dit? En wat is jullie advies?
Ik kan jammer genoeg geen foto posten want het is amper te zien op foto's...

Dezelfde osteo terug laten komen twijfel ik aan... Voor de prijs die hij vraagt, zou je meer uitleggen verwachten en vooral een beter paard aan het einde! (Namen van goede osteo's die langskomen in het Belgische Oost-Vlaanderen zijn wel altijd welkom ;) )

anjali

Re: Aanhoudend probleem spieren na bezoek osteo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:37

:( Voordat deze persoon aan je paard ging "dokteren"mankeerde ze niets, begrijp ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:38

Wat een vervelend verhaal! Ik lees dat je paard een kruising Quarter is, bij mij gaan dan toch ook belletjes rinkelen mbt PSSM en HYPP. Wat is de bloedlijn van je paard? Wellicht is het een idee om je paard te laten testen op deze aandoeningen.

Verder kan ik me voorstellen dat je twijfelt over deze osteo, klinkt niet zoals het hoort te gaan. Ik wil je aanraden hier te kijken: http://www.icreo.com/nederlands/behande ... lgi%C3%AB/ voor een eventuele andere osteopaat.

__Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:44

@anjali
Uiteindelijk zat die wervel ook echt niet goed, ze was gevoelig aan haar rug op dat punt. Dus dat heeft hij dan wel goed gedaan veronderstel ik...

@Jessica
Haar vader is de hengst Taffy's Mister Pep. Voor de rest ben ik een echte leek op het vlak van bloedlijnen ;) Dierenarts terug laten komen en verder testen laten uitvoeren lijkt mij een mogelijke verdere stap voordat ik terug bij een osteo langs ga...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:49

Ik zou die testen zelf laten uitvoeren via Animal Genetics, zie: http://www.pssm.eu/testen.php

Gezien de bloedlijnen is HYPP niet te verwachten, maar voor de zekerheid testen op PSSM lijkt me wel een goede.

En verder zou ik in samenwerking met de dierenarts en een andere osteopaat of chiropractor verder kijken. Het kan na een behandeling even slechter gaan, max een week of 2, maar ik meen in je bericht te lezen dat je geen goed gevoel hebt bij de behandeling en dat is ook de moeite van het luisteren waard. ;) Dus wellicht verder kijken als je nog eens een behandeling wil.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:10

Het kan natuurlijk twee kanten op: misschien is er iets niet goed gegaan tijdens de behandeling van de osteopaat en heeft je paard daarom zoveel last, maar misschien is dit voor het eerst sinds tijden dat de boel nu wel goed zit en moet het lichaam van je paard daar ontzettend aan wennen.

Mijn paard werd destijds ook slechter na een behandeling, maar dat duurde nooit langer dan een week of twee en uitte zich voornamelijk in stijfheid en slapte. Ik ben dus erg benieuwd wat hier uit gaat komen, ik volg even!

__Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 20:32

Sowieso zat haar lichaam daarvoor niet goed. Zadel bleek al een tijdje niet meer goed te liggen doordat ze op relatief korte tijd haar 'volwassen' lijf heeft gekregen ;) Een week of twee zou ik mij geen zorgen over gemaakt hebben, maar we zijn nu toch al bijna 6 weken verder...

Ik heb via de link van Jessica iemand gevonden die zowel osteo als dierenarts is. Lijkt mij een goede keuze om eens naar te bellen na nieuwjaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:40

__Indigo schreef:
Sowieso zat haar lichaam daarvoor niet goed. Zadel bleek al een tijdje niet meer goed te liggen doordat ze op relatief korte tijd haar 'volwassen' lijf heeft gekregen ;) Een week of twee zou ik mij geen zorgen over gemaakt hebben, maar we zijn nu toch al bijna 6 weken verder...

Ik heb via de link van Jessica iemand gevonden die zowel osteo als dierenarts is. Lijkt mij een goede keuze om eens naar te bellen na nieuwjaar.

de combi dierenarts en osteo is een betere :7 ....er zijn veel prutsers onder de mensen die zich osteopaat noemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:17

geerke schreef:
__Indigo schreef:

de combi dierenarts en osteo is een betere :7 ....er zijn veel prutsers onder de mensen die zich osteopaat noemen.

Klopt. -:(-

__Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 15:50

Kleine update: net mijn reguliere dierenarts gesproken en als het na het feestweekend nog niet beter is, contacteert hij een chiropractor die hij kent om eens langs te komen. Hij vindt ook dat deze vreemde situatie nu toch echt wel lang genoeg geduurd heeft. Mijn dierenarts kent mijn paardje al heel haar leven (en heeft haar twee weken geleden onderzocht van kop tot teen) en denkt niet echt dat het hier om PSSM gaat (maar als er na bezoek chiropractor niets uitkomt, laat ik de test toch doen :p)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:20

Helaas laat de kennis mbt PSSM bij veel dierenartsen te wensen over. Je kunt zelf een formuliertje invullen en wat haren trekken en eea opsturen naar Animal Genetics. Voor ongeveer $30 en de postzegel weet je t dan zeker...

__Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:03

Update: Chiropractor is geweest een paar dagen geleden. Paardje zat volledig vast op twee plaatsen in de wervelkolom (vooraan en aan wervel die terug 'geduwd' is). Momenteel moet ik tien dagen longeren, dan terug aan het werk zetten en zelf evalueren of het beter gaat.

Ik merk zelf al heel wat verbetering, het is nog niet perfect maar de zwelling is verdwenen en ze beweegt al een stuk 'soepeler'. Chiropractor had wel gezegd dat het waarschijnlijk niet geklaard ging zijn met één behandeling, wat begrijpelijk is... Maar we zijn in ieder geval terug op de goede weg en ik weet nu tenminste wat er aan de hand is! :)