ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen maken.Een 6-tal weken geleden kwam voor mijn 6-jarige merrie (PRE x quarter) de zadelpasser nog eens langs. Dit was een nieuwe persoon (aangezien mijn vorige gestopt is) die ook osteopaat bleek te zijn. Bij het bekijken van het zadel, kijkt hij ook het paard eens na. Daarbij ontdekte hij dat een van de laatste wervels van mijn paard niet meer goed zat. Hij heeft deze 'teruggeduwd' en een beetje behandeld waarna hij verder ging met het aanpassen van mijn zadel. Daarna heeft hij niets meer gezegd over eventueel verder verloop van wat ik met mijn paard moest doen na de behandeling. Dit was ook mijn eerste ervaring met een osteopaat dus ik wist ook niet wat te verwachten.
De dag erna echter viel het mij en mijn instructeur op dat de spieren aan beide kanten net achter de schouder enorm "gezwollen" stonden en aanvoelden als 'pap'. Ik heb het twee dagen rust gegeven om te zien hoe het evolueerde maar daarna heb ik de osteo opnieuw opgebeld en hem ingelicht. Hij is die week nog langs gekomen voor een tweede behandeling. Hierbij ontdekte hij dat bepaalde spieren wat warm stonden en dat de opgezwollen spieren zelfs kouder waren dan de rest van het lichaam.
Opnieuw weinig uitgebreide uitleg gekregen op mijn vragen en de enige uitleg over het verdere verloop was dat ik de week erna elke dag een halfuurtje aan de hand mee moest stappen over het harde.
zogezegd zogedaan, maar een dag erna stonden de spieren alweer enorm dik en papperig. Toevallig moest mijn dierenarts de week erna nog eens langskomen voor de jaarlijkse vaccins. Omdat ik toch ongerust werd, heb ik hem gevraagd dat even te bekijken. Hij vertelde mij dat hij nog nooit zoiets had gezien.
Hij heeft het onderzocht in detail (gekeken of er etter of bloed in zat), aan de wervels op de rug gevoeld maar kon niets opvallend vinden. Hij heeft mij als advies gegeven om voorlopig lang en laag te longeren en aan de hand te werken en er sowieso geen zadel op te leggen zolang het zo gezwollen is (ik had zelf ook al sinds het zadelpassen niet meer gereden omdat het zadel echt vlak steunt op die spieren). Daarna longeerde ik haar of deed werk aan de hand om de dag, met ook speciale oefeningen van mijn instructrice om de rugspieren zoveel mogelijk te activeren.Sinds die tijd is de zwelling van de spieren enorm afgenomen en zo goed als weg. Dus vond ik het vandaag tijd om er even het zadel op te leggen. Bij het rijden weigerde ze echter om links in te buigen of zelfs stelling aan te nemen. Ik voelde de bui al hangen... Afgezadeld en één van de spieren (de linkse) stond terug helemaal opgezwollen.
Ze heeft nooit mank gelopen door dit probleem. Ze is alleen wat stijf in het begin van het werk, maar dit verbeterd dramatisch eens ze 'opgewarmd' is. Maar ik word stilletjesaan ongerust dat dit maar blijft aanhouden...
Herkent iemand dit? En wat is jullie advies?
Ik kan jammer genoeg geen foto posten want het is amper te zien op foto's...
Dezelfde osteo terug laten komen twijfel ik aan... Voor de prijs die hij vraagt, zou je meer uitleggen verwachten en vooral een beter paard aan het einde! (Namen van goede osteo's die langskomen in het Belgische Oost-Vlaanderen zijn wel altijd welkom
)
....er zijn veel prutsers onder de mensen die zich osteopaat noemen.