[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:59

Ik geef het zelfs aan al mijn paarden, juist ook aan de kleintjes. De 8-jarige minishetten (±120kg) krijgen hier 100g sojaschroot (per dier), dit kregen ze ook met weidehooi (nu graszaadhooi). De bijna 4 jarige (nog 35 dagen) haflinger x fries van ±550kg krijgt nu 300g i.v.m. graszaadhooi, maar eerder 200g en de 8-jarige Groninger van 750-800kg krijgt sinds vandaag 400g i.v.m. dat hij iets terugzakt in zijn basisbespiering. Eerder kreeg hij 300g i.v.m. graszaadhooi en op weidehooi had hij voldoende aan 200g.

Voor een welsh A/B van 300kg? zou ik 150g doen, eerst 4 dagen de helft.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:32

Ah oke bedankt!
Dat klopt wel met wat ik eerder gelezen heb. Voor m’n sportpaard (550kg) bouw ik nu op naar 300 gram.
Voor de pony doe ik met ontwormen altijd de helft (geschat op 250kg). Ik ga het eens een tijdje proberen. Gelukkig is dat soja schroot niet duur en zuinig in gebruik!

Trouwens ik voer mn paarden (pony niet) wel lucerne bij. Hoe staat dat in verhouding? Ongeveer 1 emmer per dag per paard.
Moet ik dan toch iets minder soja schroot geven?

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:56

Hoeveel gewicht is de luzerne? Ik verwacht 1-2kg? En wat is het eiwitgehalte van je luzerne, dat staat op de zak (en zit ergens tussen de 12-24%). Bij een hoog-eiwit luzerne zou ik maar de helft van sojaschroot geven en dat eerst een paar weken aankijken. Als je denkt dat er nog verbetering aan basisbespiering kan komen, rustig verder opbouwen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:10

Ik gok op 1 kg, maar zal eens wegen.
Eiwit gehalte is 12% (hartog lucerne), dus niet zo hoog.
Sportpaard kan altijd meer spieren gebruiken natuurlijk.
De 2 oudjes zijn beiden wel wat schraal op de rug/hals (typisch oude paardenlijf).

Bedankt voor de tips!

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:12

In dat geval zou ik het niet meerekenen. Hartog luzernemix is op dat vlak eigenlijk gewoon goede kwaliteit hooi.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:15

Mizora schreef:
In dat geval zou ik het niet meerekenen. Hartog luzernemix is op dat vlak eigenlijk gewoon goede kwaliteit hooi.


Ah oke, daar voer ik het in principe ook voor!
S ochtends zodat ze niet als eerste maaltijd alleen biks krijgen, en s avonds als extra omdat de oude moeilijk hooi eet.
Voor de eiwit kan ik bij mn sportpaard dan s avonds net zo goed stoppen met lucerne en alleen sojaschroot extra geven. Lucerne is best duur in die hoeveelheden.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:19

Ik zou dan wel een plak hooi extra geven en niet alleen stoppen met de luzerne.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 08:34

ik zit een beetje te dobben over voer.

mijn hafje met ppid nog goed in bespiering, nog fit, niet op medicatie. (in overleg met da) krijg nu halve kilo pavo18+ aanvullend met vitaminekorrel pavo vital.

Nu hoor ik ook goede verhalen over pavo inshape. Iemand ervaring hier mee? aangezien daar stuk minder suiker/zetmeel in zit.

als ik pavo website mag geloven zou mijn haflinger ongeveer 850 (volle schep) voldoende moeten hebben. Maar liever geef ik 500 gram met zelf 50-75 gram pavo vital nog extra toe te voegen. Maar hoeveel moet ik dan geven?

Mijn zak pavo18 plus is bijna op, blijf ik daarop voor de winter en daarna voorja over pavo inshape? ik heb nog genoeg pavo vital.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:45

Waarom wil je anders gaan voeren ? Bevalt het toch niet helemaal zoals je nu voert ? Of echt vanwege het aantal suikers ?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:10

Maris schreef:
Waarom wil je anders gaan voeren ? Bevalt het toch niet helemaal zoals je nu voert ? Of echt vanwege het aantal suikers ?


Vanwege de aantal suiker. En het is een haflinger wat eerder te dik dan te dun is. andere 'gezondere'merken zoals vitalbix eet hij niet.. dus het is al afentoe een mieperd. Pavo eet hij altijd wel goed.

Ruwvoer is ook laag in suikers, met genoeg eiwtten. Prima ruwvoer voor koudbloed. Winters valt hij altijd wel wat af, zomers staat hij 3 uur op het land. Maar dit wordt opgebouwd. En zorg ik regelmatig ervoor dat hij eerder van het land af is.

femke_harley

Berichten: 3161
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:26

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. We hebben een paard op stal staan met cushing. Zij krijgt momenteel 1 pil prascend per dag. Echter heeft zij aan één oog af en toe een hele blauwe waas. Ze ziet er wel mee en er zijn geen beschadigingen aan het oog. De blauwe waas trekt weer weg, maar komt soms ineens weer terug. Kan dit een gevolg zijn van de cushing?

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:23

Ik kom even uit de meeleesmodus. Mijn 24-jarige pony staat nu zo'n twee jaar op de Prascend, ze krijgt een pilletje per dag. Afgelopen week is hb bij haar vastgesteld. Het is niet extreem, ze liep nog redelijk maar gewoon niet goed en zag duidelijk aan haar dat ze pijn had. Hoefsmid was maandag al geweest, die viel het vooral op dat ze teveel op de zool liep en die dacht in eerste instantie dat het daar van kwam. Het verbeterde zeker wel wat, maar woensdag toch weer een terugval en de da gebeld. Die heeft nu Novacam en Ascal 600 voorgeschreven. Ze is al aanzienlijk verbeterd, weer vrolijk op stal en ze loopt er weer redelijk over.
Ze krijgt op stal onbeperkt hooi, maar ze eet zeker niet continu en ze krijgt een paar brokjes in de ochtend om de Prascend door te verwerken die ze dan gemakkelijk op eet. Geef haar liever nu niks natuurlijk, maar de Prascend eet ze echt heel makkelijk met 5 brokjes, bij wijze van. Ze komt wel buiten op de wei, maar staat eigenlijk helemaal niks en ze staat eigenlijk grootste deel van de tijd met haar fjordenvriendjes in de hoek te staan..

Afbeelding

We hebben geen paddock ofzo, dus helaas niet mogelijk om volledig van de wei af te halen.

De dierenarts raadde aan om met 6 week een bloedtest te doen om te kijken of de dosering voor de Prascend misschien wat omhoog moet. Het was aan mijzelf om daar misschien direct al mee te beginnen. Maar aangezien er niks veranderd is in haar voeding etc, denkt hij dat de oorzaak hier ligt..
Wat denken jullie wat wijsheid is? Nu al verhogen of toch eerst de bloedtest met 6 week afwachten?

_Carien

Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-05-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:37

Heel veel sterkte KootMiraDum! Het is altijd oneerlijk, maar dan ook nog 2 tegelijk :(

Samantha89, gaat het beter met je merrie? Zou je de bloedwaarden niet weer een keer laten meten door je dierenarts? Dan kan je er wellicht wat meer over zeggen wat er aan scheelt.

Darinka, mijn quarter ruin staat op 1 hele pil per dag. Ik schat hem rond de 400 kilo.

Plutolover, heel lastig zo'n kieskeur. Ik kan er over meepraten :+ Heb je al eens gekeken naar de balancer van Pure Feed of Agrobs? Zijn wel de merken waar minder troep in ziet. Mijn ruin doet het erg goed op de Vitalbix en de Veteran mix van Purefeed. Als hij de Vitalbix niet had gelust had ik over gestapt op de balancer van Purefeed. Ik kreeg de tip van een stalgenoot, echt heel fijn voer. Hij zit ook voor het eerste jaar echt mooi glimmend in zijn vacht.

Femke_harley, ik zou een dierenarts raadplegen met jouw vraag en daar ook niet te lang mee wachten.

Naath86, gaat het beter met je merrie? Waarom zou je niet nu een bloedtest doen om te bepalen of het omhoog moet? Ik kan me indenken dat je nu met ophogen van Prascend ook geen onnodige ongemakken aan je merrie wilt geven. Lastig...Sterkte en beterschap in ieder geval.

Hier gaat alles zijn gangetje. Volgende week wordt zijn bloed opnieuw getrokken om te kijken hoe het ervoor staat met de ACTH waarden. We zijn dan ruim 8 weken onderweg met de prascend. Ik ben heel benieuwd. Ik merk wel wat verbetering al is het per dag verschillend en is de verandering ook niet de wereld. Ik denk vaak 'beeld ik het me nou in'. :o
Over het algemeen staan zijn ogen de laatste tijd veel beter, in het begin was hij niet happy. Ben daarom ook pas later over gegaan naar 1 hele pil.

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:16

Dank jullie wel voor de antwoorden.
Zijn er ook bij die alleen bijv kruiden gebruiken zoals de hypo balance van phytonics ivp de pillen?

Pandora2
Berichten: 19867
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:20

Naath86 schreef:
Ik kom even uit de meeleesmodus. Mijn 24-jarige pony staat nu zo'n twee jaar op de Prascend, ze krijgt een pilletje per dag. Afgelopen week is hb bij haar vastgesteld. Het is niet extreem, ze liep nog redelijk maar gewoon niet goed en zag duidelijk aan haar dat ze pijn had. Hoefsmid was maandag al geweest, die viel het vooral op dat ze teveel op de zool liep en die dacht in eerste instantie dat het daar van kwam. Het verbeterde zeker wel wat, maar woensdag toch weer een terugval en de da gebeld. Die heeft nu Novacam en Ascal 600 voorgeschreven. Ze is al aanzienlijk verbeterd, weer vrolijk op stal en ze loopt er weer redelijk over.
Ze krijgt op stal onbeperkt hooi, maar ze eet zeker niet continu en ze krijgt een paar brokjes in de ochtend om de Prascend door te verwerken die ze dan gemakkelijk op eet. Geef haar liever nu niks natuurlijk, maar de Prascend eet ze echt heel makkelijk met 5 brokjes, bij wijze van. Ze komt wel buiten op de wei, maar staat eigenlijk helemaal niks en ze staat eigenlijk grootste deel van de tijd met haar fjordenvriendjes in de hoek te staan..

[ [url=m/tahRio.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hebben geen paddock ofzo, dus helaas niet mogelijk om volledig van de wei af te halen.

De dierenarts raadde aan om met 6 week een bloedtest te doen om te kijken of de dosering voor de Prascend misschien wat omhoog moet. Het was aan mijzelf om daar misschien direct al mee te beginnen. Maar aangezien er niks veranderd is in haar voeding etc, denkt hij dat de oorzaak hier ligt..
Wat denken jullie wat wijsheid is? Nu al verhogen of toch eerst de bloedtest met 6 week afwachten?


Is er een mogelijkheid om niet meer onbeperkt te voeren?
Ik zie fjord. Die zijn vaak al te dik :P
Hier 2 cushies ( warmbloed) en onbeperkt werkt absoluut niet. Bij geen van beide.

Pandora2
Berichten: 19867
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:23

darinka schreef:
Dank jullie wel voor de antwoorden.
Zijn er ook bij die alleen bijv kruiden gebruiken zoals de hypo balance van phytonics ivp de pillen?


Ik heb een jaar de CushX van Hilton Herbs gegeven. Haar vacht werd er beter door, maar het bleef niet duren. Dus na een jaar toch maar op pillen gezet.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:50

Naath86 schreef:
Ik kom even uit de meeleesmodus. Mijn 24-jarige pony staat nu zo'n twee jaar op de Prascend, ze krijgt een pilletje per dag. Afgelopen week is hb bij haar vastgesteld. Het is niet extreem, ze liep nog redelijk maar gewoon niet goed en zag duidelijk aan haar dat ze pijn had. Hoefsmid was maandag al geweest, die viel het vooral op dat ze teveel op de zool liep en die dacht in eerste instantie dat het daar van kwam. Het verbeterde zeker wel wat, maar woensdag toch weer een terugval en de da gebeld. Die heeft nu Novacam en Ascal 600 voorgeschreven. Ze is al aanzienlijk verbeterd, weer vrolijk op stal en ze loopt er weer redelijk over.
Ze krijgt op stal onbeperkt hooi, maar ze eet zeker niet continu en ze krijgt een paar brokjes in de ochtend om de Prascend door te verwerken die ze dan gemakkelijk op eet. Geef haar liever nu niks natuurlijk, maar de Prascend eet ze echt heel makkelijk met 5 brokjes, bij wijze van. Ze komt wel buiten op de wei, maar staat eigenlijk helemaal niks en ze staat eigenlijk grootste deel van de tijd met haar fjordenvriendjes in de hoek te staan..

[ [url=m/tahRio.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hebben geen paddock ofzo, dus helaas niet mogelijk om volledig van de wei af te halen.

De dierenarts raadde aan om met 6 week een bloedtest te doen om te kijken of de dosering voor de Prascend misschien wat omhoog moet. Het was aan mijzelf om daar misschien direct al mee te beginnen. Maar aangezien er niks veranderd is in haar voeding etc, denkt hij dat de oorzaak hier ligt..
Wat denken jullie wat wijsheid is? Nu al verhogen of toch eerst de bloedtest met 6 week afwachten?


Als het kan zou ik voor de bloedtest gaan. Het kan best zijn dat je zou kunnen ophogen.Mijn da geeft ook aan dat de meeste onderdoseren wat ook niet veel meer bijdraagt dan.
Maar ik zou wel willen weten wat de waarde is op dit moment als t mijn paard was.

Darinka, ik geef kruiden maar blijf ook altijd nog prascend geven. Mijne staat sinds 2014 op de pillen

femke_harley

Berichten: 3161
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:38

@Carien: de dierenarts is al vanaf het begin erbij betrokken en het oog wordt ook behandeld. Zij zien alleen geen verband met de cushing. Wij zelf misschien wel, vandaar mijn vraag.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:23

darinka schreef:
Dank jullie wel voor de antwoorden.
Zijn er ook bij die alleen bijv kruiden gebruiken zoals de hypo balance van phytonics ivp de pillen?


Ik zelf gebruik de kruiden van horsecomplete.nl zei meet kruiden aan. Voordeel vind ik dat kruidenmix steeds veranderd/varieert zodat er minder kans op gewenning is. Wel wat duurder maar mijn Haf doet het super goed op!! En staat (nog) niet op medicatie

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:33

Bedankt voor jullie reacties.

Maar de waarden kunnen toch juist een verkeerd beeld geven als ze pijn hebben met hb?

Ze is al wel echt aan de betere hand. Ben nu aan het afbouwen met Novacam. Krijgt nog maar een halve dosis en dat lijkt goed te gaan.

Pandara: het is niet de fjord hoor, die krijgen idd niet onbeperkt hooi! De mijne is de vos, maar is totaal geen vreetzak. Kan ook wel uren voor haar hooinet staan zonder te eten. Op de wei krijgt ze nu sowieso geen hooi, dat eet ze dan niet.

Hoeveel Prascend geven jullie? Als ik ga ophogen zou ik meer dan een hele pil moeten gaan geven.

Pandora2
Berichten: 19867
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:39

Ik had het hele stuk verkeerd begrepen lees ik nu :)* :')
Dacht dat het één van de fjorden was en ze 24/24 onbeperkt hooi hadden. :+

Die waarde kan zeker hoger uitvallen als ze pijn hebben.

Mijn ene merrie staat op 1 3/4 pil nu sinds oktober. Kwpn merrietje van 1.60m
Om de 2 à 3 jaar moet ik ophogen.
De andere merrie krijgt al 3 jaar geen pillen meer. Deed zo goed als niks bij haar dus verloren kosten.

Voor wat het waard is... die laatste kan niet zonder ijzers vooraan sinds ze hb werd 9 jaar geleden.
Ook vanwege te dunne zool. Loopt als een kievit met ijzers :Y)

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:56

cynthiar schreef:
Dit kan inderdaad wel voorkomen bij ppid. De mijne kan soms ook ineens heel gestressed zijn zonder echte reden. Terwijl hij een hele flegmatieke fjord is.

Hoi. Ik zit net een beetje bij te lezen omdat PPID bij mijn Briolette blijkbaar ook weer wat heftiger opspeelt, ineens heel veel last van verlatingsangst als haar buurpony van stal wordt gehaald. Allemaal hyperdingetjes merk ik op. Ben beginnen met haar Pergolide van 1 naar 1 1/3 tabletje te verhogen. Verder vul ik het aan met Hypo Balance. Ook heb ik me weer eens helemaal ingelezen in het hele PPID gebeuren. Eigenlijk begint het, als ik het goed begrijp, bij versleten zenuwbanen richting de hypofyse, waardoor de aanmaak van dopamine verstoord wordt met als gevolg dat de hypofyse op hol slaat en er in het lichaam bijv. teveel cortisol wordt aangemaakt dat niet meer in balans wordt gehouden door de dopamine. Vandaar het hevig overspannen gedrag. Klinkt logisch tot zover. Alleen is Briolette altijd een hittepetitje geweest, maakt het nog ingewikkelder. Dat heftige geklit en hypergedrag zorgt er wel voor dat ik mijn hele regime moet aanpassen. Geen lange wandelingen meer nu, omdat ze halverwege weer terug wil naar "haar kudde". Klinkt dit bekend?

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:16

Sorry dat ik zo even binnenval.

Mijn PPIDer heeft bijna 9 jaar nog fantastisch geleefd op pergolide, helaas was de koek op en is ze ingeslapen.


Ik heb nog 64 tabletten Prascend. Mocht er iemand hier interesse in hebben:
https://www.bokt.nl/markt/ad/508094/64- ... n-prascend

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:58

Heel veel sterkte met het verlies, hoe oud is ze geworden?

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:59

Heel veel sterkte...