[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:37

Afbeelding

Heb Stanley geschoren en hij ziet er nu stuk beter uit,

Kwa bespiering hoop ik door middel van gronfwerk dat het nog lang duurt voordat hij het zal verliezen

flettie

Berichten: 8654
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:26

Hallo :wave:

Mag ik mij hier ook melden?
Ik ben het jongere (en kleinere) zusje van MamaMiesje. En vandaag helaas ook het bericht gekregen dat mijn 16 jarige Shet zwaar PPID heeft. Ik had al geruime tijd een vermoeden dat er meer mis was met hem (ingevallen nek, slecht uit zijn wintervacht komen) maar nadat hij van het voorjaar 'opeens' zwaar hoefbevangen stond, het besluit genomen om hem in het najaar te laten testen.

Dus Hercules mag nu ook aan de Prascend.
Nou heeft hij een hele geschiedenis wat hoefbevangenheid betreft maar we hebben het altijd zeer goed onder controle kunnen houden met beperkt weidegang en een graasmasker.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18068
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:52

Helleu zusje,

"helaas" dan welkom to the family :(:)

Gelukkig heb ik over zijn 'Cushing broeder' dan wel goed nieuws vandaag:
vorig jaar gediagnosticeerd met een waarde van 97 pg/ml en na 1 jaar zit hij, met een dosis van 1/8 pil per dag, op 65 pg/ml.
Mooie daling dus, maar natuurlijk nog niet zo laag als zou moeten dus de dosis is nu verhoogd naar 1/6 pil per dag.
Voor de rest is hij gelukkig het hele jaar hartstikke mooi stabiel en gelukkig en gezond geweest :)

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:26

Fijn on te horen dat er ook paarden zijn doet het goed doen op de medicatie.

Ben bang dat ik vroeg of laat ook aan moet beginnen.

Maar eerst even test over half jaar afwachten

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:43

Er zijn heel veel paarden die het goed doen op de prascend!! Hier ook al een paar jaar.
Kan dus ook goed helpen, merk je vanzelf.
Ik varieer wel de dosering, begin dit jaar zelfs 4 maanden niks gegeven, nu nog een halve per dag, straks misschien weer afbouwen, dat hangt af van het klinische beeld. Blijft wel altijd goed opletten.

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:03

Enige wat nu wat speelt is zn vacht. Voor de rest geen andere symptomen

shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:08

Cilianne schreef:
Hoi, ik heb gisteren vernomen dat mijn ijslander van 14 jaar een (licht) verhoogde ACTH waarde in zijn bloed heeft. En de DA vertelde dat dit een indicatie was voor ppid.

Ik ben mij aan het inlezen hierover en was erg blij met de beginpost van dit topic.
Ik heb nog lang niet de 327 pagina's doorgenomen maar aangezien ik niet zoveel ervaringsgerelateerde info vind, ga ik wel beginnen lezen.

Ik ben nogal geschrokken, vooral omdat hij - buiten wat meer zweten dan zijn kuddegenoten - geen symptomen toont. Hij is mooi fit en uit de algemene check-up van de DA blijkt hij voor de rest prima gezond en in goede conditie. Hij is ook nog nooit hoefbevangen geweest. Hij stond wel te dik toen ik hem 2 jaar geleden kocht maar dat heb ik rustig aangepakt en nu is hij mooi op gewicht met goede bespiering.

Ik heb met de dierenarts afgesproken dat we even afwachten en hem half november opnieuw testen en van daar verdergaan.

Ik hoop in dit topic wat semi geruststelling te vinden.



Hoi,

Ik wil graag even reageren. Mijn pony is van mei 23 jaar en vorig jaar oktober getest op Cushing, omdat ze al een tijd een krullende vacht had. Voor de rest was ze ook helemaal fit en had ze geen andere symptomen.
In oktober 2018 heb ik haar ook laten testen, maar toen waren haar waardes nog te laag om over te gaan tot medicatie.
Oktober 2019 waren haar waardes 17 en dat was dus wel reden tot actie. We zijn begonnen met een halve tablet prascrend en na 4 maanden waren haar waardes 5.0. Een hele mooie verbetering. Toen hebben we een kwart tablet uitgeprobeerd en in mei waren haar waardes dus nog steeds 5.0 Dat was een heel erge geruststelling. Prascrend werkt echt heel erg goed. Mijn pony is nog steeds even gelukkig en het gaat echt heel erg goed met dr.
Wil je hoefbevangenheid voorkomen, dan zo min mogelijk suikers geven en heeeel erg goed oppassen met op de wei gaan. Mijn pony krijgt speciaal voer, maximaal een uur op de wei (als het gras niet groeit; groeit het gras wel, dan max een half uur) en hooi met zo weinig mogelijk mineralen erin.
Maar weet dat ook paarden met ppid oud kunnen worden en een gelukkig leven kunnen lijden

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:20

Shakirap bedoel je Soms hooi met weinig suikers? Want mineralen zijn juist wel goed.

_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 02:25

Na een tijdje meelezen toch ook even voorstellen.
Mijn draver van 19 heeft ook een positieve uitslag dit jaar gekregen, hij zat op 253, de reden waarom we gingen testen was vooral de langere vacht en erg terugvallen in gewicht in de winter .
Ook is zijn gedrag enorm veranderd, hij was echt mijn buddy , kon er alles mee en vooral ook overal mee buiten, luisterde altijd perfect.
Nu is er geen land meer mee te bezeilen. Hij schrikt van alles, maar echt panisch , ik kan hem dan ook niet meer houden, het is echt vaak gevaarlijk aan het worden, hij zou zo door je heen lopen als hij angstig is.
We zijn nu terug gestart met de medicatie , hadden een kleine tussen pauze gehad ivm verhuizing paarden en toen stond hij op de weide waar we niet dagelijks heen konden.
Nu hebben we alle paarden van ons bij elkaar staan op onze eigen stalling en kunnen terug goed de medicatie oppakken.
Zijn er nog paarden hier die serieuze gedragsveranderingen hebben ?
Zou dit beteren met de medicatie ?
Het zit bij mij momenteel zelfs zo hoog dat ik zijn levenskwaliteit echt te laag vind zo, hij is echt niet gelukkig , zoveel angst hebben doet me echt zeer om te zien .
Ik heb hem al 16 jaar en hij was altijd de leider van de kudde, en mijn lieve vrolijkerd , die in de weide naar de kanten rent als er mensen langs kwamen omdat hij zo sociaal was , nu loopt hij weg van mensen, gaat vaak apart staan, het is echt erg sneu.
Hopelijk kan de medicatie hem helpen.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 07:33

Inge, mijn pony was ook heel angstig maar nu op de prascend (denk inmiddels al zo'n 8 jaar) is dat veel minder. Hij ziet heel slecht (bijna blind), dus daar heb ik nog wel schrikreacties, maar verder niet.

En verder doet onze Amerigo het dus super, want 26 jaar en hij wordt nog zo'n 5x per week gereden door enkele bijrijdertjes. De hoop dus niet opgeven!!

ogidni
Berichten: 461
Geregistreerd: 16-10-13

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 08:31

Bij mijn oudje was het schrikken van dingen waar hij nooit van schrok één van de redenen om hem toch op de prascent te zetten. Hij had geen uiterlijke kenmerken en ook maar een licht verhoogde waarde. Het enige wat ik bij hem merkte was het schrikken, in zich zelf gekeerd zijn en heel veel plassen.
Met 3 weken had ik al een heel ander paard en met 2 maanden had ik mijn oude stoute stuiterbal weer terug.

shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:18

assebassie schreef:
Shakirap bedoel je Soms hooi met weinig suikers? Want mineralen zijn juist wel goed.


Ja waar zo min mogelijk suikers of dergelijke in zit. Ik heb hooi dat al meer dan 10 jaar oud is, gemixt met een beetje nieuw

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:29

shakirap schreef:
assebassie schreef:
Shakirap bedoel je Soms hooi met weinig suikers? Want mineralen zijn juist wel goed.


Ja waar zo min mogelijk suikers of dergelijke in zit. Ik heb hooi dat al meer dan 10 jaar oud is, gemixt met een beetje nieuw


Hooi van meer dan 10 jaar oud ?? := En dat geef je nog aan een paard ...serieus ? :')

In elk geval zit in dat hooi van meer dan 10 jaar oud nog net evenveel suiker als toen het pas gemaaid is. Het enige wat er niet meer inzit, zijn alle voedingsstoffen die een paard nodig heeft. :+

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:50

Inge was er al gedragsverandering voor hij medicijnen kreeg en voor de verhuizing?

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:35

Ik heb een vraag.

Gaan jullie nog wel op pad (met trailer) weg met jullie paarden? Ik lees dat stress beste moet vermijden.

Nu ga ik volgend jaar een opleiding guasha therapeut doen en een bijscholing van mijn instructeurs opleidings. Nu zou ik dan heel graag mn haf mee nemen, enige waneer hij stress ervaar is de terug weg.

Heen weg is geen probleem. Ook op de acomodatie is hij heel relax. Alleen dan weer naar huis ervaart hij wat stress (Trailer rit duurt 40 min)

Uiteraad kan ik ook mn jonge Haf van dan net 3 mee nemen, goed als oefening voor hem.

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:37

Ik las dit in de begin post

Omega 3 ( lijnzaad, lijnzaadolie maar vermijd combinatie-olie 3-6-9)

Nu geef ik de lijnzaadolie van pharmahorse

Afbeelding

Is deze nou wel of niet geschikt? Zo niet welke kan ik dan beste geven?
Ik zoek dan een lijnzaadolie die ik dan ook aan mn jonge Haf kan geven

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:38

Hier is alles hoogbejaard, dus is niet meer van toepassing :D

Als je een jonge staan hebt, zou ik toch daar de voorkeur aan geven om die mee te nemen.

Edit; je geeft toch geen liters van die olie, dus die is prima hoor. Anders wordt het wel een hele moeilijke oefening := In gras zit ook omega 3-6-9

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:21

Iemand bekend met het geven van oerbalans ( ecostyle).

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:23

plutolover schreef:
Ik las dit in de begin post

Omega 3 ( lijnzaad, lijnzaadolie maar vermijd combinatie-olie 3-6-9)

Nu geef ik de lijnzaadolie van pharmahorse

[ [url=m/YBMrqd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is deze nou wel of niet geschikt? Zo niet welke kan ik dan beste geven?
Ik zoek dan een lijnzaadolie die ik dan ook aan mn jonge Haf kan geven



Ik geef omega gold van de paarden drogist.
Is de juiste verhouding 3,6,9.
Waarom vermijdt je de combi als ik vragen mag?

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:44

tylando schreef:
plutolover schreef:
Ik las dit in de begin post

Omega 3 ( lijnzaad, lijnzaadolie maar vermijd combinatie-olie 3-6-9)

Nu geef ik de lijnzaadolie van pharmahorse

[ [url=m/YBMrqd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is deze nou wel of niet geschikt? Zo niet welke kan ik dan beste geven?
Ik zoek dan een lijnzaadolie die ik dan ook aan mn jonge Haf kan geven



Ik geef omega gold van de paarden drogist.
Is de juiste verhouding 3,6,9.
Waarom vermijdt je de combi als ik vragen mag?


Dat staat in de begin post dat je dat moet vermijden? Of begrijp ik het verkeerd

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:19

Ik denk dat je bedoelt dat omega 6 , bij een te hoge hoeveelheid, ontstekingsbevorderend kan werken. En aangezien omega 6 al vaak in overmaat in b.v. krachtvoer zit, daarom vermijden ? Pure lijnzaadolie ( omega 3) is redelijk goedkoop bij makana.de

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:13

Ah ok daarom kijk ik wel naar de juiste verhouding. 3 moet altijd hoger zijn.

Eapy

Berichten: 1746
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:48

Hee iedereen! Ik moet me helaas ook melden. Mijn merrie van 20 heeft vandaag de diagnose PPID gekregen (120). Nu wilde ik haar al langere tijd hooi geven ipv voordroog, alleen lig ik nogal in de clinch daarover met mijn stalbaas. Wat voeren jullie als ruwvoer, en zou je met een PPID-paard absoluut de voorkeur geven aan hooi (mits het uiteraard laag in suikers & eiwitten is)? Gaat het dan inderdaad om de suikers en de eiwitten die daarin zitten?

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:06

Het gaat om de suikers.
Eiwitten kan een paard met ppid nog wel eens goed gebruiken als ze wat gaan invallen op de bovenlijn.

Je krijgt enkel zekerheid met testen. Zowel voordroog als hooi kunnen hoog in suikers zitten. Is van buitenaf niet te zien.
Maar dat is meestal onbegonnen werk als je partijen hebt van verschillend land of op een pensionstal staat.

Ik geef enkel droog hooi. Gefermenteerd spul verteert er ééntje niet goed, dus dan is de keuze snel gemaakt :P

Eapy

Berichten: 1746
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:23

Pandora2 schreef:
Het gaat om de suikers.
Eiwitten kan een paard met ppid nog wel eens goed gebruiken als ze wat gaan invallen op de bovenlijn.

Je krijgt enkel zekerheid met testen. Zowel voordroog als hooi kunnen hoog in suikers zitten. Is van buitenaf niet te zien.
Maar dat is meestal onbegonnen werk als je partijen hebt van verschillend land of op een pensionstal staat.

Ik geef enkel droog hooi. Gefermenteerd spul verteert er ééntje niet goed, dus dan is de keuze snel gemaakt :P


Super fijn, dankjewel. Dat dacht ik inderdaad al. Hopelijk komt mijn stalbaas me een beetje tegemoet... hij is er van overtuigd dat mijn paard het "prima" doet op voordroog, maar ik wil die onnodige suikers gewoon niet...

Hoe zijn jullie met het geven van beloningen, in de vorm van appels bijvoorbeeld? Liever niet, of is zo nu en dan wel oke?