[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:35

Mijn pony is ook een lastige eter geworden sinds hij medicatie krijgt. In het najaar verhoog ik de dosis en lust hij bijna niks meer; vital bix daily en de muesli laat hij liggen. Het enige dat er op dit moment met smaak in gaat is de 18 plus muesli van pavo (zowel droog als nat), grasmix van hartog en de slobber mash van pavo. De rest laat hij staan, zelfs zo erg dat hij twee dagen niet eet.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:55

Mijn pony at in het begin ook slechter. Maar na ca half jaar trok het bij. Soms last hij nog wel bodempje liggen. Krijgt hij gewoon de volgende voerbeurt weer

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:38

Ik doe altijd kurkuma door de slobber. Mijne vind dat heerlijk en overheerst de andere supplementen.
En is nog goed voor de spijsvertering en ontstekingsremmend.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:59

Meer met dit probleem dus.. Kurkuma zou ik weleens kunnen proberen. Hoeveel doe je erdoor?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:03

Een eetlepel

Ethelate

Berichten: 21122
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:49

Het bizarre is dat mijn merrie al jaren een slechte eter is en nu na de opbouw periode van Prascend ze echt goed eet. Ze schrokt haar bak slobber nu weg dat ik bijna twijfel of het juiste paard wel in haar stal staat :=

Voor slechte eters, het is echt zoeken. Wat de ene dag lekker is, is de volgende dag nog geen hap proberen. Heel frustrerend. Ik had ook vaak veel verschillende zakken staan en als ze dan weer wat beter at mengde ik de dingen die ze niet zo vond langzaam aan door de slobber om het zo toch op te voeren.
Slobber met warm water maken, dampende emmer voor haar stal zetten en wachten tot het afgekoeld was werkte vaak ook, dan was ze ongeduldig en moest ze het hebben :+ Zeker als er een ongeduldige buurman/vrouwen doen alsof zij die emmer gaan opeten.
De lucernebrok HP23 van Metazoa week ik ook door de slobber, goede eiwit bron!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:17

Ik zet Leo apart, zodat hij de tijd heeft om te eten. Anders eet hij ook niet. Honden ook weg, want die loeren ook op de slobber en dan hoeft hij al niet meer. Ik zet m niet meer eerst op het gras, want dan hoeft hij zijn slobber ook niet en ook niet direct na veel hooi, want dan hoeft hij het ook niet. Het is inderdaad wel een gedoe. Alles wat hij ‘smorgens laat staan, geef ik m alsnog ‘s avonds, samen met zijn avondportie. Dan gaat t wel op :? . Het is dus echt puzzelen.

Britta31

Berichten: 13147
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:37

Mijn merrie van 34 eet ook als een dokwerker.Ze krijgt Senior Priores.Ze heeft toch een flinke dosis Prascend.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:14

Ik zit in zak en as, pony doet het niet goed vandaag. Eet bijna niks, hooi ook niet. Gras met stukken en beetjes.. ligt ook regelmatig op de weide.

Pff de vitalbix heeft hij een beetje gegeten. Moet ik de Da bellen of wat moet ik doen ? En wat gaat die zeggen pff ...

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:15

Als je het niet vertrouw bellen.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:18

Wat hierboven gezegt wordt is ook wel herkenbaar gisteren was de Vital nog super lekker vandaag lijkt het helemaal niet meer goed. Maar ben terug aan het opbouwen met de prascend dus kan niet van een te hoge dosis zijn.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:26

Klinkt als koliek door te weinig ruwvoer en misschien ondervoeding.Probeer de nutrimash eens van vitalbix

Ethelate

Berichten: 21122
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:33

Balen Ididix, hoeveel dagen heb je geen Prascend gegeven?
Opbouwen medicatie kan wel eetlust verminderen.
Ik zou bij twijfel zeker de DA bellen, mogelijk ziet die nog een aanleiding.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:34

pleiada schreef:
Klinkt als koliek door te weinig ruwvoer en misschien ondervoeding.Probeer de nutrimash eens van vitalbix



Ja maar hij moet willen he ik kan het er moeilijk in duwen. Ik moet toch de oorzaak vinden van dat niet eten he. En het is niet dat hij geen honger heeft hij zou moord doen voor wortels.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:18

Stop er dan wortels in. Uiteindelijk moet er wel iets in, anders gaat het niet goed komen. Soms weet je gewoon niet waarom ze bepaalde dingen niet eten, dan wordt het gewoon een punt om er in ieder geval iets in te krijgen, desnoods eten dat ze normaal niet mogen.

Dank voor de steun, natuurlijk missen we haar, maar het is goed zo.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:21

Idifix je moet echt op zoek naar iets wat hij wil eten ! Zo wordt hij per dag slapper.
Liefst iets met vezels. Dus grasmix, lucerne, pavo daily plus ( vinden veel paarden lekker geloof ik ) of anders seniores priores of masters slobber.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:47

Het is dat ik geen senior priores meer heb en nodig ben anders had je zo een kilo kunnen krijgen om te proberen.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:32

Ik heb dat wel staan, en de pavo daily plus ook. Geen idee waar je woont maar je mag best wat komen halen als je wilt testen.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:56

Ik ga mee met Marcella. Zorg dat hij wat binnen gaat krijgen. De Masters senioren slobber vinden ze meestal heel lekker.
Het klinkt inderdaad naar koliek door te weinig eten. Heeft de mijne ook weleens gehad.
En als anders voeren op deze stalling niet kan zou ik eens kijken voor een andere stalling.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:59

Kan trouwens wel wat cavalor fiberforce mee nemen van stal uit mijn voerton stuur anders maar PB als ik een kilootje ofzo mee moeten nemen.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:35

Ik ben van België. Allemaal super lief van jullie maar ik zit er even door :(
De vital wil hij helemaal niet meer nu, de slobber ervan ook niet heeft ie gewoon wat aan gelikt.

Ben de compact gras van hartog gaan halen dat wil hij ook niet heeft niet eens geproefd. Heb hem van miserie een banaan gegeven wat wortel en een yoghurt opgeduwd. Toen ik aan zijn hooi stond trok ik het was los uit de ruif toen was het net of er bij hem een lichtje ging branden, hij heeft mss 5 happen hooi genomen en het was ook weer klaar.

Donderdag komt de dierenarts hem mest van een ander paard opvoeren. Tenminste als hij het haalt tot dan ik ben zo bang dat gewoon zijn hartje het zal begeven of dergelijke. Pff

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:30

Sterkte ermee Idefix. Dit is echt moeilijk zo. Kan de dierenarts niet eerder komen dan? Hoe oud is je paard eigenlijk?

Ethelate

Berichten: 21122
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:58

Ididix, waar in België? Ik woon dicht tegen de grens aan onder Eindhoven. Heb 5 verschillende voeren die je zou kunnen proberen. Echt probeer hem zoveel mogelijk aan te bieden, alles wat er in gaat is meegenomen. Als je gras plukt, vindt hij dat lekker?
Zet meerdere emmers voer in zijn stal, zorg dat hij geplukt gras, hooi & stro heeft, zoveel mogelijk keuzes, dat als hij trek heeft..

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:52

Vlaams Brabant. Ik betaal je gerust de verzendingskosten.

Zijn hooi was vanmorgen wel op. En had de indruk dat hij wel net iets beter weer was. Zullen vanavond zien. In zijn stal ligt nu Hartog compact gras links in de ruif en rechts gewoon hooi.in de bak gerst, muesli en bied hem elk keer ook opnieuw terug de slobber aan en de vitalbix soorten. Hij staat buiten en was juist volop aan het grazen dus gras lukt ook wel.

Morgen brengt de Da ook gastro guard mee.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:28

Idifix, ik zit me net te bedenken: heb je zijn nier- en leverwaarden wel eens laten checken. Grote afwijkingen op dat frint willen ook wel eens stoppen met eten tot gevolg hebben.