[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:26

Daar heb ik idd al naar gekeken. Maar geef je dat als hoofdvoer of voor erbij? Mijn voorkeur zou een poeder zijn maar ik weet niet of dat er echt is geschikt voor cushies?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:28

Ik geef een goeie halve schep van die bodybuilder ( 500gr ofzo ) bij haar portie Fibre Force.
Is heel smakelijk en duidelijk perfect geschikt voor ex-hb'ers en cushies volgens mijn merrie :+

In veel poeders voor spieropbouw zit veel suiker denk ik.

Edit; ik bedacht mij net dat Cavalor Whole Gain ook zoiets gelijkaardigs is. Is relatief nieuw ook. Heb 't nog niet geprobeerd.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:46

Even over de spieropbouw: misschien is pea proteïne / erwten eiwit isolaat ook iets voor ppid paardjes? Ik geef dit sinds een kleine maand aan mijn nieuwe jonge GVR en merk echt verschil. Ik geef wel het humane spul voor bodybuilders zeg maar. Ze geven dit aan pssm paarden, die dus of de spier afbraak variant of de tying up variant hebben. Omdat er ook al wordt het uit zetmeelhoudende producten gewonnen er in de isolaat vrijwel geen zetmeel en suiker meer inzit. Je geeft dan dus 80% aan pure eiwit.

Ik zit maar hardop te denken nu, maar voor degenen die graag eiwit bij willen voeren en geen zetmeel en suiker is dit wellicht een goed alternatief.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:18

Fiber Force eet de mijne niet. Dat vind hij echt niet lekker.
MinimeLona; van welk merk is dat?
Blijft lastig hoor dat voeren.

Is een ei over het voer misschien ook een optie?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:25

Mijn pony at vroeger altijd een paar eiers. De kipjes gebruikten zijn eetbak als legnest :')
Beestje is 30 jaar geworden, dus slecht kan het niet zijn. :Y)

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:34

Nee onze hond kreeg het voor de vacht en heeft ook een mooie leeftijd behaald. Ik heb het eens gezien bij een veulen om hem te leren slikken dus werkte ook goed.
Maar om eitwit toe te voegen dacht ik misschien niet te moeilijk denken en gewoon een ei over het voer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:39

Pit&pit.com heeft het en verder van die sportschoolsupplementen gedoe/winkels/online shops.
google maar eens...

Heb eventueel nog wel een mooi stukje over het bijvoeren van eiwitten aan paarden, door dat stuk, ben ik het zelf gaan proberen bij mijn paard. Wil ik eventueel wel via pb sturen als dat lukt, maar ik denk door dat stuk tekst, dat je het met 1 ei per dag niet gaat redden... :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:01

Het ultieme voer voor cushies blijft voor mij nog altijd de Cushcare Condition van Dodson&Horrell.
Zit echt alles in de juiste verhouding en juiste dosering in denk ik.
Je ziet ze echt op een paar weken tijd veranderen. Alleen werden ze er hier wel heel erg rond van :+
Enige nadeel is dat het niet overal gemakkelijk te krijgen is. Helaas.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:58

Ja dat spierverval is hier bij mijn oudjes ook een groot probleem.
En dan vreten ze ook nog eens niet dat voer of supplementen die het beste voor ze zijn.
Nadeel is dat het allemaal zo duur is om 'even uit te proberen'.
Ik heb naast de dure prascend om die reden ook een kapitaal staan aan wel of niet eetbare supplementen.
Want kant en klaar voer waar alles al in zit, zoals cushcare oid, dat is volgens hen niet te vreten. :+

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:11

Eten ze die Cushcare niet Isa? :wow: :x
Verwende nesten :Y) :')
Hier gaat alles erin als zoete koek. Wel zo handig, die kliko's :+

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:23

Wat is een GVR ?? :o

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:24

Grote Vriendelijke Reus.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:26

Als in paard ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:29

Hahahaha! Ja dus..

Ben je benieuwd, zie link in onderschrift.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:32

Ha wat fijn ! Gefeliciteerd hoor met zo'n knapperd !

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:41

Dank je! Lief van je.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:48

Fabster schreef:
Die van mij ook weer diarree en begint ook in te vallen. Bij mijnis dat meestal zand in de mest/datmen. Maar krijg t nu moeilijk onder controle.


Hier ook heftige diarrtee (soms prima mest en dan weer zo'n plens). Moet hem elke dag wassen en dan volgende dag weer bruine achterbenen - echt heel zielig. Vorige week ook twee dagen koliek en ws. van de koliek ook bevangen. Dus totaal ellendig |(

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:51

Aaah ! Kan de dierenarts niets geven tegen de diarree ?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:15

Maris schreef:
Aaah ! Kan de dierenarts niets geven tegen de diarree ?


Das een lastige. Diarree kan vele oorzaken hebben. Als t zand is, zal dat zand er uit moeten komen. Dus geef nu bergen zandweg. Helpt wel iets. Soms is het wormen. Dus dat wordt meestal ook eerst behandeld. Maar meestal weet de da er ook niks op, behalve prednison. Maar dat lost t probleem natuurlijk niet op...

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:06

Helpt prednison dan ook echt tegen de diarree?
Mijn pony heeft er ook al heel lang last van, moet hem dan ook regelmatig aan de achterkant wassen.

En heeft prednison invloed op de prascend?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:56

Mijn Belg had echt vreselijke diarree. Zo erg dat mensen dachten dat het een plassende merrie was ipv een poepende ruin. Niks hielp, behalve de prednison. Maar zijn darmen waren helemaal verrot. Kon er ook niet mee stoppen. Tot ik bij Laarakker kwam en die heeft uitgevonden wat het probleem echt was (en prednison onderdrukt natuurlijk alleen de symptomen, dus een echte aanrader is het niet). Dus nu al jaren van de prednison af, gelukkig. Of het dus goed is voor jouw pony, weet ik niet. Of het met prascent kan, weet ik ook niet. Maar ik zou je eerder aanraden om naar Den Hoek te gaan ipv aan de pred beginnen.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:54

Fabster schreef:
Maris schreef:
Aaah ! Kan de dierenarts niets geven tegen de diarree ?


Das een lastige. Diarree kan vele oorzaken hebben. Als t zand is, zal dat zand er uit moeten komen. Dus geef nu bergen zandweg. Helpt wel iets. Soms is het wormen. Dus dat wordt meestal ook eerst behandeld. Maar meestal weet de da er ook niks op, behalve prednison. Maar dat lost t probleem natuurlijk niet op...


Veearts is geweest - hij heeft darmontspanners gekregen en pijnstilling. Het lijkt geen zand te zijn (2x getest) we geven ook preventief elke maand een week kuur. Ook wormentest gedaan - niets zichtbaar. Voor de zekerheid krijgen hij en zijn maatjes nu toch de jaarlijkse ronde Pramox. Want niet alle wormen komen blijkbaar omhoog bij mestonderzoek. Als ook dan niet helpt gaan we volgende week verder met bloedonderzoek.

Paardje mankeert helaas best veel. Naast de PPID bleek hij ook Lyme te hebben. Die behandeling hebben we net 1 maand terug redelijk succesvol afgesloten .. en nu dus dit weer.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:23

Die van mij had toen ook lyme, toen hij zo n diarree had. Mss dat dat er iets mee te maken heeft. Bloedonderzoek en mestonderzoek kwam toen bij mij niks uit. Diarree is een lastige, als er niet het voor de hand liggende uit komt.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:27

Fabster schreef:
Die van mij had toen ook lyme, toen hij zo n diarree had. Mss dat dat er iets mee te maken heeft. Bloedonderzoek en mestonderzoek kwam toen bij mij niks uit. Diarree is een lastige, als er niet het voor de hand liggende uit komt.


De Lyme hebben we laten behandelen door een holistische arts. Ik zal haar ook weer inseinen. Dank Fabster!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:13

Halverwege de tweede zak CushCareCondition was mijn paard er op uit gegeten. Toen vond ze het niet echt lekker meer.