[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:22

Valt het andere mensen ook op dat de vacht in zijn geheel verandert bij een PPID paardje...?

Normaal zit Mareentje nog vol met lange haren. Dat is nu niet zo op 1 of andere manier.
Kan nog zijn dat de vogels die weggepikt hebben. Ik zag pas geleden gewoon zo'n grote ekster aan haar been hangen en plukken := Nooit eerder gezien op die manier bij haar.

Maar al zo lang ik haar heb (sinds 2001, ze was toen 7-10 jaar) heeft ze een hele lichte wintervacht.
En een diep goudkleurige zomervacht. De wintervacht laat elk jaar van voren naar achteren los. Waar je de plukken winterhaar er uit haalt, komt diep goudbruine vacht onder vandaan.

Nu voor het eerst niet meer :? Er komt wel wintervacht vanaf, maar er zit geen goudbruin onder..... het blijft een beetje flets.

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:41

De insuline test werd hier voornamelijk genoemd omdat ik op een stal sta waar ze 24/7 op het land gaan in de zomer en ik mijn paard niet makkelijk alleen op een paddock kan zetten met verlatingsangst. Dus ze wilde kijken of het überhaupt dan slim is om hem op het land te gooien of dat hij daarvoor een negatief advies zou krijgen.

Goed ik ben verder al overgestapt op suikerarm voer en in de zomer wordt hij hier meestal juist te mager ipv te dik op het land. Staat nooit zo heel veel. En er is dit jaar een grote groep die langzaam op gaat bouwen dus wat dat betreft nemen we genoeg voorzorgsmaatregelen dat het testen niet noodzakelijk was. Even over denken dus maar..

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:27

pmarena schreef:
Valt het andere mensen ook op dat de vacht in zijn geheel verandert bij een PPID paardje...?

Normaal zit Mareentje nog vol met lange haren. Dat is nu niet zo op 1 of andere manier.
Kan nog zijn dat de vogels die weggepikt hebben. Ik zag pas geleden gewoon zo'n grote ekster aan haar been hangen en plukken := Nooit eerder gezien op die manier bij haar.

Maar al zo lang ik haar heb (sinds 2001, ze was toen 7-10 jaar) heeft ze een hele lichte wintervacht.
En een diep goudkleurige zomervacht. De wintervacht laat elk jaar van voren naar achteren los. Waar je de plukken winterhaar er uit haalt, komt diep goudbruine vacht onder vandaan.

Nu voor het eerst niet meer :? Er komt wel wintervacht vanaf, maar er zit geen goudbruin onder..... het blijft een beetje flets.


Herken ik hier niet, maar een schimmel. Winter iets witter, zomers wat meer zichtbaar vliegenschimmel. Verhaart gelukkig ook nog gewoon netjes.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:06

Vraagje....
Ik geef mijn merrie nu 3 maanden lang een kwart pil.
Het valt me op dat haar blik anders is, het is net alsof ze anders kijkt.... een beetje zoals iemand loenst of een beetje langs je staart, niet haar scherpe gerichte blik van voorheen.
Ook loopt ze soms wel erg traag..... ze valt nog net niet om zo langzaam.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?

LouLi
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:07

Hallo :) ik kom mij ook melden. Vorige week pony laten testen dmv bloedname en helaas positief. Had het wel verwacht, anders had ik haar niet laten testen, maar toch naar nieuws. Ze is 26 jaar, 148cm en rond de 400kg. Ze is al sinds veulen bij mij en was nu al een aantal jaar op pensioen. Symptomen waren hele dikke, krullende vacht, slecht verharen, op gekke momenten zweten en verlies van spiermassa op de rug en aan de billen. Ze had ook in beide ogen een roos vlekje gekregen, maar ik weet niet of dat te maken heeft met de ppid. Ze reageert ook enorm op tekenbeten, en we hebben echt massaal veel teken momenteel.

Vanuit de da weinig info gekregen, enkel dat het positief is en dat ze vanaf nu 1 pil prascend per dag. Geen opbouw schema, geen controlebloedname. Is dat normaal? := Medicatie kost 20,…€ per 10, is dat een normaal tarief?
Ik vind het wel moeilijk: langs de ene kant, wil ik haar gewoon weer beter hebben en er voor gaan. Langs de andere kant is ze ook al oud en zie ik erg op tegen het voeren van de medicijnen en de opvolging. Ik laat het allemaal even bezinken.

Skessa_
Berichten: 10635
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:13

Ninx schreef:
Vraagje....
Ik geef mijn merrie nu 3 maanden lang een kwart pil.
Het valt me op dat haar blik anders is, het is net alsof ze anders kijkt.... een beetje zoals iemand loenst of een beetje langs je staart, niet haar scherpe gerichte blik van voorheen.
Ook loopt ze soms wel erg traag..... ze valt nog net niet om zo langzaam.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?


Vind je haar ook depressief? Ik geloof wel dat het 1 vd kenmerken is, maar zelf merk ik helemaal geen verschil na beginnen met medicatie. Is een kwart pil niet wat weinig voor een ijslander? Of is het een andere?

@Louli: ik zou zeker niet beginnen met een pil per dag, maar echt gewoon opbouwen. En ja de medicijnen zijn duur, maar als ze verder nog fit is heb je misschien nog wel een aantal mooie jaren met haar?

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:16

Voor 400 kilo is de aanbevolen hoeveelheid toch sowieso een halve pil tegenwoordig? Zou het nog eens navragen bij jouw dierenarts. Hier in maart gestart met een kwart pilletje en nu sinds deze week naar een halfje voor een pony van 400 kilo. Tussendoor getest op bloedwaarden om te zien of de Prascend aansloeg en of we dus moesten verhogen. Blij dat ik zo'n fijne dierenarts heb die meedenkt zeg..

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:23

Het is natuurlijk erg afhankelijk van het dier zelf. Een van mijn Shetlanders van 100kg krijgt inmiddels 3/4 pil en als ik naar haar kijk, denk ik dat ze toch naar een hele pil moet. De andere Shetlander krijgt een halve pil en doet het daar (gelukkig) nog perfect op.

Skessa_
Berichten: 10635
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:25

Celebi schreef:
Voor 400 kilo is de aanbevolen hoeveelheid toch sowieso een halve pil tegenwoordig? Zou het nog eens navragen bij jouw dierenarts. Hier in maart gestart met een kwart pilletje en nu sinds deze week naar een halfje voor een pony van 400 kilo. Tussendoor getest op bloedwaarden om te zien of de Prascend aansloeg en of we dus moesten verhogen. Blij dat ik zo'n fijne dierenarts heb die meedenkt zeg..


In de bijsluiter staat 3/4 tot een hele pil voor 400 kilo. Maar ik geef ook maar een halfje.

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:31

Mijn Fries krijgt ook maar een halve. Ik weet ook niet of het is perse als ze hogere score hebben of het dan is dat ze ook hogere dosering nodig hebben

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:40

Nee volgens mij zegt het allemaal vrij weinig en is het per paard verschillend als ik het zo lees. Maar een hele pil in 1x is sowieso wel veel en waarschijnlijk voor je paard ook niet meteen nodig.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:48

Hier ook een halve pil voor 350 kilo.

Ik heb even een paar pagina's bijgelezen, maar wat zijn er een hoop paardjes overleden de afgelopen periode.
Mijn pony van 31 is nu ineens ook rap aan het afvallen zonder duidelijke oorzaak. Had altijd behoorlijk overgewicht door 24/7 op een enorme wei, maar nu zie je de ribben... dierenarts opperde nog even dat de PPID medicatie eetlust kan remmen, maar toen ze zag hoe ponylief op de slobber aanviel, zei ze dat dat niet de oorzaak zal zijn :D

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:28

Ontworming en tanden ook op orde MissCharlie?

LouLi
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:58

Skessa_ schreef:
@Louli: ik zou zeker niet beginnen met een pil per dag, maar echt gewoon opbouwen. En ja de medicijnen zijn duur, maar als ze verder nog fit is heb je misschien nog wel een aantal mooie jaren met haar?


Ik ga sowieso beginnen met een opbouwschema en dan zien we wel waar we stranden. Toch vreemd dat de da daar dan niets over zegt. Ik maak me wel wat zorgen over het niet te veel op gras staan. Ze staan hier 24/7 op gras en dat is moeilijk aan te passen. Tot nu toe lijkt dat ook niet zo'n probleem te zijn.

We wonen hier nog niet zo lang en dit was eigenlijk het eerste dierenarts contact (voor de pony's). Ik vond de da niet erg meedenkend. Ze maakte ook echt veel steriliteitsfouten bij de bloedname (verpleegkundige dus beroepsmisvorming om daar op te letten). Ik had er niet zo'n goed gevoel bij dus volgende keer proberen iemand anders te krijgen (is een groepspraktijk).

Ik lees hier dat sommige andere medicatie krijgen dan prascend, wat is de reden om voor andere medicatie te gaan?

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:00

Is allemaal dezelfde werkzame stof Pergolide, maar zoals Pergosafe heeft het pilletje in een omhulsel, dus niet breken maar 1 pilletje geven.

Skessa_
Berichten: 10635
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:05

Mijn da zei ook dat ik gelijk met 3 kwart pil moest starten, maar dat heb ik niet gedaan :o

Het zal er verder maar net aan liggen welke leveranciers de da heeft en daar afspraken mee heeft qua merk.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:33

Sanet schreef:
Mijn Fries krijgt ook maar een halve. Ik weet ook niet of het is perse als ze hogere score hebben of het dan is dat ze ook hogere dosering nodig hebben


Mijn ouwe besje van 1.60m staat ondertussen op 2 pillen per dag.
We zijn begonnen zo'n 10 jaar geleden met een acth waarde van om en bij de 400 dacht ik.
De eerste jaren ging het prima op 1 pil per dag. Klinisch dan, acth waarde is nooit beneden de 100 geraakt.
Maar na verloop van tijd toch 1 1/2 gaan geven en dan nu de laatste paar jaar 2 pillen.
Het effect neemt wat af na verloop van tijd blijkbaar :+

Wel opgebouwd in het begin. Begonnen met 1/4 en elke 5 dagen 1/4 erbij.

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:57

Gezien het een progressieve ziekte is, is het op zich niet gek dat de waardes in de loop der jaren stijgen en je meer pillen nodig gaat hebben.. :(

BelgenGek

Berichten: 2247
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:19

Hoe vaak laten jullie de waardes nakijken?

_yvonne

Berichten: 2904
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:57

1 keer per jaar

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:25

Ik heb de acth waarde nog 2x laten testen denk ik. De laatste keer was het weer in de 200 en toen kreeg ze 2 pillen per dag. Maar klinisch helemaal goed, dus ik geef geen geld meer uit aan testen :+

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:26

Ik heb het idee dat ik van de week de stekker er misschien uit ga bij Mareentje.... ze eet de laatste dagen slecht. Het staat haar niet aan dat ze die pil steeds tegenkomt. Ze wordt mager. Ze is minstens 30 inmiddels.

Ik geloof dat ik liever niet teveel aftakeling af ga wachten....

Maar ik zit dan wel met een mini die overblijft.... waar ga ik die dan weer laten....

Skessa_
Berichten: 10635
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:35

pmarena schreef:
Ik heb het idee dat ik van de week de stekker er misschien uit ga bij Mareentje.... ze eet de laatste dagen slecht. Het staat haar niet aan dat ze die pil steeds tegenkomt. Ze wordt mager. Ze is minstens 30 inmiddels.

Ik geloof dat ik liever niet teveel aftakeling af ga wachten....

Maar ik zit dan wel met een mini die overblijft.... waar ga ik die dan weer laten....



Ach getsie wat triest, veel sterkte en wijsheid gewenst!

_yvonne

Berichten: 2904
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 20:46

pmarena schreef:
Ik heb het idee dat ik van de week de stekker er misschien uit ga bij Mareentje.... ze eet de laatste dagen slecht. Het staat haar niet aan dat ze die pil steeds tegenkomt. Ze wordt mager. Ze is minstens 30 inmiddels.

Ik geloof dat ik liever niet teveel aftakeling af ga wachten....

Maar ik zit dan wel met een mini die overblijft.... waar ga ik die dan weer laten....


Verdrietig, maar wel begrijpelijk, ze heeft een mooie leeftijd behaald, sterkte :(:)

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 20:53

Heel veel sterkte Y;(