[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:11

Die van mij krijgt juist altijd in het voorjaar een dipje. Heel apart.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:13

Vachtwissel naar zomervacht valt 'm misschien iets moeilijker dan Reneee :)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:19

Ja dat is waar. Duurt ook altijd heel erg lang. Maarja hij is nu ook nog geen beer :’)

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:24

Thanks voor de adviezen. Het was weer een kort nachtje, ik ga zsm naar stal nu om te kijken hoe het nu is, en als het hetzelfde is direct verlagen.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:46

Metellica schreef:
Thanks voor de adviezen. Het was weer een kort nachtje, ik ga zsm naar stal nu om te kijken hoe het nu is, en als het hetzelfde is direct verlagen.


Fijn dat je dit topic gevonden hebt. Staat echt veel info in. Ongelooflijk dat de dierenartsen dat niet adviseren.
Zeker opbouwen, ik zou zelf met 1/4 beginnen en goed kijken hoe hij reageerd.
Mijn Joris kreeg in de opbouw na een maand een keer koliek. Toen legde ik het verband niet met de prascend, maar achteraf is het denk ik wel door de prascend gekomen.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:26

pluisbeer schreef:
Metellica schreef:
Thanks voor de adviezen. Het was weer een kort nachtje, ik ga zsm naar stal nu om te kijken hoe het nu is, en als het hetzelfde is direct verlagen.


Fijn dat je dit topic gevonden hebt. Staat echt veel info in. Ongelooflijk dat de dierenartsen dat niet adviseren.
Zeker opbouwen, ik zou zelf met 1/4 beginnen en goed kijken hoe hij reageerd.
Mijn Joris kreeg in de opbouw na een maand een keer koliek. Toen legde ik het verband niet met de prascend, maar achteraf is het denk ik wel door de prascend gekomen.


Nou indd. Ik had dit eerder moeten vinden. Maar goed dat is achteraf :-) ik laat jullie vanavond weten hoe het vandaag ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:59

Dan zal ik de knuppel maar in het hoenderhok gooien: Maar waarom op 29 jarige leeftijd zonder symptomen testen in de SR periode? En dan paardlief op de prascend gooien, alleen omdat hij een hoge waarde heeft, maar er voor de rest juist prima bijliep en meedeed in de kudde en geen symptomen had? Count your blessings als hij het op die leeftijd nog zo goed doet.
Ik zou hem er persoonlijk voor een week helemaal van de prascend af halen. Kijk even hoe hij opknapt, vooral hoe en of dat hij weer in de kudde opgenomen wordt (ik zou dat op die leeftijd echt veel belangrijker vinden dan die acth waarde) en of je gaat hem in maart/april nog eens testen als het allemaal wel goed blijft gaan zonder prascend, of je gaat als het slechter met hem gaat na die week zonder, heel voorzichtig beginnen met een kwartje. En dan niet na 5 dagen alweer gaan verhogen, maar geef dat dan gewoon eens een aantal weken en kijk hoe hij het daar op doet. Succes!!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:03

Ben het eens met MiniMeLona.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:11

MiniMeLona schreef:
Dan zal ik de knuppel maar in het hoenderhok gooien: Maar waarom op 29 jarige leeftijd zonder symptomen testen in de SR periode? En dan paardlief op de prascend gooien, alleen omdat hij een hoge waarde heeft, maar er voor de rest juist prima bijliep en meedeed in de kudde en geen symptomen had? Count your blessings als hij het op die leeftijd nog zo goed doet.
Ik zou hem er persoonlijk voor een week helemaal van de prascend af halen. Kijk even hoe hij opknapt, vooral hoe en of dat hij weer in de kudde opgenomen wordt (ik zou dat op die leeftijd echt veel belangrijker vinden dan die acth waarde) en of je gaat hem in maart/april nog eens testen als het allemaal wel goed blijft gaan zonder prascend, of je gaat als het slechter met hem gaat na die week zonder, heel voorzichtig beginnen met een kwartje. En dan niet na 5 dagen alweer gaan verhogen, maar geef dat dan gewoon eens een aantal weken en kijk hoe hij het daar op doet. Succes!!


Wauw... ik ben blij met je advies. Maar omdat meteen als knuppel in het hoenderhok gooiende te noemen... beetje rustig mag ook wel.

Ik ben puur uitgegaan van wat de DA tegen mij verteld zonder indd zelf even na te gaan of het slim is om zo snel met deze medicatie beginnen. Als ik op de hoogte was van de nadelen van dit medicijn ( of dit topic eerder had gevonden ) dan was ik uiteraard niet gestart....

Noem het wat je noemen wil, ik probeer mijn paarden te verzorgen met de beste bedoelingen. En ga altijd 1 op 1 uit van wat de DA tegen mij verteld. Sorry dat ik dit gedaan heb, maar ik ben uitgegaan van de kunde van mijn DA. :=

Edit: ben echt een leek op het gebied zoals je mss wel begrepen hebt... als TS zijnde zou je wellicht mensen een warmer welkom kunnen geven. Je geeft mij nu het gevoel dat ik “dom” ben en stom ben geweest. Klopt, maar nogmaals ik wist dit echt niet... ik wil mijn dieren echt niet onnodig laten lijden.. en voel mij al klote genoeg echt |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:33

Metellica schreef:
MiniMeLona schreef:
Dan zal ik de knuppel maar in het hoenderhok gooien: Maar waarom op 29 jarige leeftijd zonder symptomen testen in de SR periode? En dan paardlief op de prascend gooien, alleen omdat hij een hoge waarde heeft, maar er voor de rest juist prima bijliep en meedeed in de kudde en geen symptomen had? Count your blessings als hij het op die leeftijd nog zo goed doet.
Ik zou hem er persoonlijk voor een week helemaal van de prascend af halen. Kijk even hoe hij opknapt, vooral hoe en of dat hij weer in de kudde opgenomen wordt (ik zou dat op die leeftijd echt veel belangrijker vinden dan die acth waarde) en of je gaat hem in maart/april nog eens testen als het allemaal wel goed blijft gaan zonder prascend, of je gaat als het slechter met hem gaat na die week zonder, heel voorzichtig beginnen met een kwartje. En dan niet na 5 dagen alweer gaan verhogen, maar geef dat dan gewoon eens een aantal weken en kijk hoe hij het daar op doet. Succes!!


Wauw... ik ben blij met je advies. Maar omdat meteen als knuppel in het hoenderhok gooiende te noemen... beetje rustig mag ook wel.

Ik ben puur uitgegaan van wat de DA tegen mij verteld zonder indd zelf even na te gaan of het slim is om zo snel met deze medicatie beginnen. Als ik op de hoogte was van de nadelen van dit medicijn ( of dit topic eerder had gevonden ) dan was ik uiteraard niet gestart....

Noem het wat je noemen wil, ik probeer mijn paarden te verzorgen met de beste bedoelingen. En ga altijd 1 op 1 uit van wat de DA tegen mij verteld. Sorry dat ik dit gedaan heb, maar ik ben uitgegaan van de kunde van mijn DA. :=

Edit: ben echt een leek op het gebied zoals je mss wel begrepen hebt... als TS zijnde zou je wellicht mensen een warmer welkom kunnen geven. Je geeft mij nu het gevoel dat ik “dom” ben en stom ben geweest. Klopt, maar nogmaals ik wist dit echt niet... ik wil mijn dieren echt niet onnodig laten lijden.. en voel mij al klote genoeg echt |(


Was helemaal niet tegen jou persoonlijk bedoelt dat van de knuppel in het hoenderhok, maar omdat ik een compleet ander advies in het "hoenderhok - lees het topic" gooi.... ;) En jij hoeft je niet te verontschuldigen, dit is dus een probleem waar paardeneigenaren al jaren mee de mist in gaan; testen in de SR terwijl er geen symptomen zijn uit voorzorg, waardoor dus de fabrikant heel vies rijk wordt, omdat al die liefdevolle en bezorgde paardenmensen hun oudje zonder symptomen en met hoge waarde in de SR (die een jong en gezond paard trouwens ook kan krijgen in de SR) in paniek hun paard op de prascend zetten...

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:02

Metellica, ik denk dat werkelijk niemand in dit topic denkt dat je njet goed voor je paard zorgt hoor. Maak je daar geen zorgen om.
Veel mensen vertrouwen de dierenarts, en in veel gevallen is dat goed ook. Alleen dierenartsen zelf weten eigenlijk te weinig nog van ppid, er is ook gewoon nog te weinig van bekend. Daarom zijn de gebruikerservaringen in dit topic zeer waardevol ( denk ik ). En trouwens, je bent uit bezorgdheid gaan googlen en zo op dit topic gestuit. Dat zegt al genoeg. Vanaf nu gewoon goed naar je paard kijken en nadenken wat je wil met de prascend. Minderen kan zeer waarschijnlijk geen kwaad. Als je paard nu zwaar HB zou zijn, dan kan ik me starten met een hoge dosering voorstellen ( of heel snel opbouwen ). Heeft je paard bijna geen klachten dan , als je ermee wilt doorgaan, gewoon laag beginnen en je paard goed in de gaten houden.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:27

Hallo allemaal,
Even een aantal vraagjes. Ik heb mijn pony, Welsh a 24 jaar 2 jaar geleden laten testen. Toen was het in mei, uitslag: 53. Met halve pil pergolide gestart en behoorlijk bijwerkingen. Overgegaan op 1/4 pil en dit een tijd volgehouden maar bleef zo depri en slecht eten dat ik ermee gestopt ben. Vorig jaar bevangen geweest en op dit moment gaat het goed(afkloppen) natuurlijk met de nodige maatregelen. Ik heb m vorige week opnieuw laten testen en nu was het 194. Hij had behoorlijk stress met bloed nemen en mijn dierenarts zegt dat dat ook de waardes kan verhogen? Een andere dierenarts zegt van niet. Ik weet nu even niet wat te doen. Zal ik beginnen met pracsend en dan 1/8? Is dat te doen om 1/8 te pil te verdelen?

O ja, zijn vacht is super glad in de zomer en in de winter niet extreem. Verharen duurt altijd wat langer bij hem. Hij heeft geen dikke manenkam en is zeker niet dik. Hij heeft wel wat vetophopingen op zijn schouders.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:33

Gezien de hb zou ik het nog maar eens proberen. Een achtste lukt wel met een goede pillensnijder.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:31

Heeft hij geen IR ?

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:47

Hij is toentertijd wel Ir positief gemeten. Nu niet op getest. Ik voor hem wel zo min mogelijk suikers en getest hooi.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:54

Als hij in mei positief is getest, mag je er wel van uitgaan dat het PPID is. Dat de uitslag in de SR hoger is, is dan uiteindelijk alleen maar een bevestiging. Ik zou beginnen met 1/8e en dit even een aantal weken aankijken voordat je gaat verhogen met weer 1/8e erbij. Ik denk dat je met een welsh (geen idee hoe zwaar die is?) aan je max zal zitten als je op een halve uitkomt uiteindelijk. Maar dat is uittesten en opbouwen heel rustig.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:56

Hij is rond de 225/250 kg gok ik.Ik zal hem eens nameten.

Hester_R
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:45

Hi allemaal,

Mijn pony van 25 heeft sinds een aantal jaar o.a PPID en doet het goed op de pracend. Nu is hij verhuisd naar Rotterdam en ben ik op zoek naar een goede dierenarts die verstand heeft van PPID, IR, EMS en chronisch hoefbevangenheid.

De DA die hem nu getest heeft geeft aan dat ik zijn dosering (0,75 pil) niet hoef aan te passen ondanks dat zijn ACTH waarde maarliefst 83 was (vorig jaar: 10). :')

Iemand tips? Alvast bedankt!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:25

Hester_R schreef:
Hi allemaal,

Mijn pony van 25 heeft sinds een aantal jaar o.a PPID en doet het goed op de pracend. Nu is hij verhuisd naar Rotterdam en ben ik op zoek naar een goede dierenarts die verstand heeft van PPID, IR, EMS en chronisch hoefbevangenheid.

De DA die hem nu getest heeft geeft aan dat ik zijn dosering (0,75 pil) niet hoef aan te passen ondanks dat zijn ACTH waarde maarliefst 83 was (vorig jaar: 10). :')

Iemand tips? Alvast bedankt!


Met een DA kan ik je niet helpen, zit in belgie :+

Maar kijk niet teveel naar de acth waarde, wel naar het klinisch beeld van de pony.
Mijn merrie is nooit lager dan 109 gezakt met de prascend. Ze kwam van een waarde van 389 ofzo, dus best wel een verbetering :Y)
Ze is fris en fruitig, ziet er goed uit en staat al 4 jaar op dezelfde dosering. Ik hou haar dieet goed in de gaten en let er op dat ze niet dik wordt.

Ik laat ook niet meer testen de laatste jaren.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:50

Hier bij de diagnose 227,twee maanden na opstarten prascend 16. Dat was vorig jaar. Afgelopen week opnieuw getest en uitslag 56.(grenswaarde 47) maar pony is klinisch super dus d.a. zegt niet omhoog met de medicatie.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:10

Metellica, hoe gaat het nu met je paard?
Aangezien je meldt elk jaar te testen, vind ik het niet gek dat je start met Prascend aangezien er dit jaar ineens zo’n verhoging is. Maar dat de DA niet vertelt rustig op te bouwen is helaas bij veel dA’s.

Mijn merrie had vorig jaar 72 (norm 49) in september. Had & heeft geen uiterlijke kenmerken, maar wel veel spierverlies zonder aanleiding, telkens maagzweren ondanks goed voerbeleid, rare ontstekingen. Toen gestart met Prascend en dankzij dit topic rustig opgebouwd. Toen ze 6 weken op 1 tablet stond weer getest, 27,1 norm 29.
Vorige week weer geprikt en nu 20 (norm weer 49) dus helemaal blij.
Ze is (na jaren tobben) een jaar ontstekingsvrij, geen maagzweren, eet super goed, is echt weer een blij vrolijk paard en zo ziet ze er ook weer uit. Ben dus erg blij dat voor haar de prascend wel goed werkt.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:16

Ik kom (als meelezer) met een vraag/opmerking;

Mijn pony (23, ruin, PPID/IR) krijgt sinds afgelopen vrijdag probiotica in verband met aanhoudende diarree. Hij heeft diarree gekregen tijdens gebruik van Metacam, ging in het verleden altijd vrij snel over maar nu niet. Hij krijgt ook Prascend (half tablet).

Ik heb een compleet ander dier op de paddock lopen en vroeg me af of er bij jullie ervaring mee is? En met compleet anders bedoel ik: een stuk fitter, druk (bijna wild voor zijn doen), erg actief, loopt heel goed. Hij is afgelopen maanden ontzettend aan het rommelen met zijn gezondheid en had (naar mijn idee) erg last van de bijwerkingen van de Prascend.

Het kan toeval zijn, maar zit er wel mee in mijn hoofd :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:01

Je paard wel ern stuk beter, maar erg last van bijwerkingen van de Prascent? Van welke bijwerkingen? En je weet zeker dat de diarree van de metacam komt! Mijn ppider heeft niet zulke goeie darmen en heeft daardoor regelmatig last van diarree door zand. 1-2 wkn kuur Zandweg en dan doet ie t weer. Maar als t van de metacam komt, weet ik niet of dat m gaat doen. Maar mss iets om te proberen. Kan geen kwaad en kost niet heel veel.

Emmavdv
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:58

Hallo!

Mijn pony is 26 jaar oud, en heb net de resultaten van een bloedonderzoek binnen.
Zijn waarde ivm cushing is 80 terwijl dir normaal rond de 47 ligt (weet niet welke waarde dit juist is).

Bij de pony is enkel verlies van spieren en een dikkere vacht op te merken, en misschien ook meer plassen.

Hij krijgt nu 1x per dag equifyt zupa/pulp/1schep pavo 18+, gras en hooi

Hij is onlangs niet ontwormd en er is geen mestonderzoek gedaan.

De DA raadde aan om een halve prascend per dag te geven, kan ik eventueel ook starten met een kwart?

De foto's zijn van vandaag.

Groetjes!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:28

Ik zou starten met een kwart pil en kijken hoe hij het daar op doet.
Ik vind hem erg mager en zou dat eten wat je nu geeft vervangen voor seniorenslobber, van Masters bv. En ik zou er lucernebrok bijgeven voor de extra eiwitten om weer spieren op te bouwen. Van beide zou ik 1 kilo droog geven per dag.