[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:49

Ja, bij mijn paard was de ACTH waarde ook verhoogd toen. MAAR mijn paard was wel op leeftijd, dus dat zou die hogere waarde dan kunnen verklaren. Bij jouw paard is het dus heel veel ???? waarom de ACTH in de SR zo sterk verhoogd was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:17

Blij dat je er toch achter bent gekomen dat je paard geen ppid blijkt te hebben.

En stiekem ook een beetje opgelucht dat je de moeite neemt om je verhaal even te vertellen, want jouw verhaal is dus een schoolvoorbeeld, over wat ik jullie al jaren probeer te vertellen over het juist niet voor het eerst gaan testen in de SR en dus gratis test periode, ivm de vals positieven.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:22

Hmm is ook precies wat er in dat engelse artikel wat ik al een paar keer hier geplaatst heb te zien was. Van die kudde met paarden zaten er 2 binnen de normaalwaarde in de SR , de rest er allemaal boven.
MAAR als ze dat dan toch weten, waarom passen da's die waarde in de SR dan niet meer aan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:25

Zo enorm hoog was de waarde toch niet? Ik dacht dat het een minimale verhoging was zelfs?

Even een bevangen Sed-update;

Vandaag was Sedje alweer een bijna woeste hengst, na het rollen bokken, in drafje over de tegels van de overkapping, weer omdraaien en rollen, bokken, draven. Toen ik hem zn prascend wilde geven zette hij het zelfs op het rennen in galop! :oo

Dit is dus dag 4 van de bevangenheid, de 3e dag van de buut. Zagen jullie ze ook zo snel opknappen of is dit geluk hebben van Sed?



De smid zou eigenlijk eergisteren al komen, dat werd toen gister, werd uitgesteld naar vandaag, en nu wordt het morgen.. wel balen dat het zo “lang” duurt, het is dat ik graag deze smid erbij wil hebben..

Ik heb ook nog een ander puntje, namelijk Sed drinkt slecht (zoals altijd, al is hij nu nog geen shar-pei) en ik gaf hem dan met dit weer erg waterige slobber of appelsap of wat anders lekkers zodat hij wel zn vocht binnen zou krijgen. Nu hij HB is durf ik dat echter niet zo goed meer aan. Kan hij nog wel slobber of is daar een (smakelijk) alternatief voor? Sedje is wel een kieskeurige shetlander, hij laat met gemak zn voer staan als hij er geen zin in heeft of het hem niet smaakt..

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:00

Lust hij bietenpulp? Speedibeet bevat maar 5% suiker en appelsap moet je even op de verpakking kijken, maar een slokje doet vaak al veel dus dan zou ik het wel aandurven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:02

Wat fijn dat jouw pony geen PPID heeft!
En fijn dat Sedje aan de beterende hand is. Wat betreft slobber, wellicht kun je bergwiesen mash proberen? Ook erg geschikt voor PPIDers. Ik zit bij je in de buurt en heb nog ruim anderhalve zak over, mijn pony eet het helaas niet. (Dag €40 ;( ) Mag je gratis op komen halen als het je wat lijkt :)

Met mijn pony gaat het echt goed, ze staat nu nog steeds op 1/8e tablet en dat gaat goed. Geen last meer van bijwerkingen en ook het eten gaat er weer goed in. Ze loopt goed, af en toe nog wel wat stijfjes maar vergeleken bij een maand geleden ben ik zo blij. Ze staat zelfs een half uur tot een uur per dag op de wei, zonder problemen *\o/* Ga haar nu ook weer oppakken met wandelen en longeren zodat ze lekker in vorm blijft. :)

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:18

MiniMeLona schreef:
Blij dat je er toch achter bent gekomen dat je paard geen ppid blijkt te hebben.

En stiekem ook een beetje opgelucht dat je de moeite neemt om je verhaal even te vertellen, want jouw verhaal is dus een schoolvoorbeeld, over wat ik jullie al jaren probeer te vertellen over het juist niet voor het eerst gaan testen in de SR en dus gratis test periode, ivm de vals positieven.


Ja ik dacht misschien kan iemand er z'n voordeel mee doen. Ook fijn dat prascend sommigen wel helpt. Maar bij mij was het geen succes

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:27

Ja klopt MiniMelona, dat had ik dus ook !!! Paard gaf toe hoge waarde aan en paar maanden later was alles in orde. Blij dat ik destijds niet aan de prascend ben gegaan!!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:44

ElCamino schreef:
Ja klopt MiniMelona, dat had ik dus ook !!! Paard gaf toe hoge waarde aan en paar maanden later was alles in orde. Blij dat ik destijds niet aan de prascend ben gegaan!!


Zelfde hier. Maar lang niet iedereen gelooft erin. In dit topic een aantal jaren geleden zeker ook niet. Maar goed, (voor) oordelen kunnen veranderen. En ik hoop echt dat dierenartsen ook wat verder door gaan denken/kijken.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:49

Wanneer is dan de beste tijd om te testen? Mijn dierenarts zegt sept/okt en t gaat mij niet eens om of de test gratis is of niet..

Ik heb vorig jaar in okt getest zat hij op 33.1 dus onder de 47. Wil dit jaar ook in okt weer testen ivm dat hij nu wat slecht uit z’n vacht komt. Verder geen symptomen.

Maar nu twijfel of ik toch niet eerder zal testen.

En waarom ik twijfel over de uitslag een week voor t bloedprikken gaf ik monnikspeper. (Meneer voelde zich hengst.. en ging onder draad door naar de merries.. en aangezien dit t 2e jaar was dat hij zich zo gedroeg.. ging ik dit proberen)

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:13

Ik vind maart/ april de beste tijd om te testen. Komt er iig een eerlijke waarde uit. Geloof niet in de gratis testen. ja dat ze gratis zijn.
Kan ook wel voorspellen dat in een SR de waardes hoger liggen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:24

Het testen in okt doe ik niet omdat gratis is maar omdat ik altijd gedacht heb dat dan de juiste tijd is om te testen.. t intreseert me niks zo gratis test.. maar in okt moet hij ook ingeeint worden dus dacht kan ik t mooi combineren

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:44

Ik vind dit de beste tijd ook idd. Maart/April/mei. Als je maar een paar maanden speling hebt voor en na de SR die van augustus t/m oktober loopt.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:02

Tenzij je natuurlijk een curly-beer hebt staan, als de krullen en lange haren van top tot teen de spuigaten uitlopen dan is cushing toch wel duidelijk tezamen de hoge acth.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:30

Ik zal je maar niet gekker maken als dat je zelf waarschijnlijk al gedaan hebt toen je op onderzoek ging naar ppid hannanas. ;) . Zolang de eigenaar er van overtuigd is dat het ppid is dan is het goed denk ik. Een eigenaar kent zijn paard het beste tenslotte.
Maar alleen slecht verharen en een berenvacht als enige symptoom, zou voor mij juist een extra reden te zijn om niet in de SR lees rui te gaan testen. Dan wachte ik juist een paar maanden, want alleen maar zo een vacht kan zoveel oorzaken hebben namelijk

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:41

Zou ik idd sowieso doen, is hier ook gebeurd: testen in maart.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:38

hij had geen cruly vacht. Het aparte is alleen in januarie heb ik nog zn lichaam en hals geschoren. Dat is in een korte tijd (waarschijnlijk door de kou en 24/7 buiten , wel met deken) snel aangegroeid.. en dat verhaard juist slecht.. terwijl het dekje wat er in heb gelaten juist heel goed aan het verharen was, net als zn buik en benen. dus misschien is dat de oorzaak en maak ik me zorgen om niks..

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:21

Sed heb ik weer helemaal geschoren, vandaag de smid (van de kliniek waar mijn andere paard ook bij in behandeling is) erbij en gelukkig nog geen tekenen van de HB in de hoef te zien! We zijn er mooi optijd bij geweest dus!
Nog steeds is het risico niet over natuurlijk, maar het stukje wei waar Sed staat was perfect voor een shetlander in zijn toestand, hij mag zelfs zonder graasmasker ook in de bak lopen!
Dat komt mooi uit want het graasmasker zat zo strak rond zn neus dat ik hem terug heb gebracht.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:39

Hoe raden jullie het afbouwen van de buut af? Sed staat momenteel op 2xd 1/2 zakje, volgende stap volgens DA advies is om de dag 3/4e a 1. Ik twijfel echter of ik niet beter elke dag 1/2e kan geven of misschien 2xd 1/4e? Om de spiegel meer op peil te houden?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:25

Ik zou dat laatste doen. En van daar uit 1 x pd 1/4. Dan mss nog om de dag, maar ik denk dat je er dan wel ben.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:41

Ik ga toch nog keer op chusing testen. Puur voor m’n eigen gerust stelling.

Woensdag wordt er bloed afgenomen en dan vrijdag als goed is de uitslag.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:00

Hoi,

Ik kom hier ook weer eens binnenvallen helaas.

Ben al een tijdje actief in het hb topic maar wil even ander advies.

Ik voer nu geanalyseerd hooi en een beetje marstall Vito voor de laminaze en de but.
Ze krijgt 1 pil prascend pd en is een pony van 1.42.
Mistral is sinds december op en aan aan het kwakkelen met hoefbevangenheid. Verder is de algehele gezondheid momenteel eigenlijk vrij goed maar zoek toch naar nog betere omstandigheden.

De marstall Vito is de laatste tijd voor mijn gevoel te vaak verschillend. Soms maïskorrel erdoorheen dan een ander brokje of haver.
Dat pluk ik er braaf uit, maar vraag mij af of er geen beter alternatief is?
Ze moet echt minimale aan suikers en de rest van de bende hebben.

Vraag is uiteindelijk wat kan je naast but en laminaze
nog meer geven ter ondersteuning? Vit e durf ik haast niet aan want heb het gevoel dat ze daar op reageert.

Ze staat sinds kort op ijzer met opvulling daar knapte ze van op maar met de warme dagen van nu zie ik haar weer gevoelig worden. Ze komt niet op het gras.

Sorry als het wat warrig is, ik zit er even enorm doorheen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:03

Had ik dus ook dat gevoel dat mijn pony heel erg op vitamine e reageert.
De Vito klopt. Had marstall gemaild en was wss fabricage fout en kreeg netjes een nieuwe zak toegestuurd.
Ben nu toch wel overgegaan terug op de fiber force , omdat hij het voor mijn gevoel daar veel beter op doet.
Hoe bevalt de laminaze ?
Ik geef nu ook biergist erbij voor bloedsuikerspiegel op peil te houden

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:39

Sed krijgt juist wel vitamine E en selenium en magnesium er los bij. Heeft hij ook echt nodig, hij reageert er dus positief op!
Verder ben ik nog helemaal nieuw met de HB kant bij de PPID dus kan ik je verder niet helpen..

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:44

Shanna schreef:
Sed krijgt juist wel vitamine E en selenium en magnesium er los bij. Heeft hij ook echt nodig, hij reageert er dus positief op!
Verder ben ik nog helemaal nieuw met de HB kant bij de PPID dus kan ik je verder niet helpen..


Die van mij krijgt ook al jaren Vit E met selenium en magnesium los erbij. Is hij erg van opgeknapt. Verder geen ervaring met HB gelukkig, dus kan ook niet helpen. Onze ppid-er heeft vandaag op 24-jarige leeftijd zijn rentree gemaakt in de bixie. Zoooo schattig.