[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:13

Volgens mij rond de twee a drie weken. Maar ieder paard reageert anders natuurlijk.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:17

Maris schreef:
Volgens mij rond de twee a drie weken. Maar ieder paard reageert anders natuurlijk.


Ze heeft nu 2x prascend gehad en ga nu alles onder een vergrootglas leggen (ik heb nogal een moeilijk jaar achter de rug met haar)

Dus vandaar dat ik het me afvraag

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:30

Als je langzaamaan opbouwt is de kans op bijwerkingen echt een stuk kleiner. Veel succes hoor.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:35

MiniMeLona schreef:
Even voor mijn totaal beeld moonfish: over welke medicijnen heb jij het dan die je buiten de prascend waar je nog over nadenkt al geeft? Je wilt hem net als bij jezelf cortisol gaan spuiten? Of begrijp ik dat verkeerd?

Ik kan je trouwens uit eigen ervaring vertellen dat monnikspeper super werkt tegen overdreven hengstig zijn, maar niets deed voor de ppid. Toch andere hormonen waar monnikspeper iets voor doet. Ook niet helemaal onlogisch als je bedenkt dat mijn ppid pony na diagnose nooit meer hengstig is geweest. (Ik heb de monnikspeper namelijk ook gebruikt bij mijn slettebak van niet ppid merrie).

Nee hoor, ik ga geen cortisol spuiten, hij moet juist minder krijgen.
Maar ik weet dus wel wat teveel cortisol op je lijf doet, en juist daarom ben ik er zo scherp op.

Die dikke wangen zie je idd echt.
Mijn pony heeft liefkozend de bijnaam dikkop.
Vandaag keek ik naar foto’s van drie jaar terug, herinnering op facebook.
Toen zat hij volledig strak in pak en glom je tegemoet, nu heb ik al deels geschoren.
Dat zegt mij genoeg, zeker nu mijn pony gister zijn eerste keer medicatie gekregen heeft, en me vandaag dus al stond te terroriseren met een pretbek.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:19

s_v schreef:
Hoi,
Ik val even binnen in dit topic :) Had het weleens voorbij zien komen, maar nooit de tijd genomen om rustig te lezen. Als je dan een dagje ziek in de zetel ligt, is dat een mooie gelegenheid om daar eens werk van te maken :D

Ik heb een shetlander van +/-30j rondlopen, die in mei de diagnose 'verhoogd risico op PPID kreeg' na een bloedtest met licht verhoogde waarden: 37.9 waar het dus onder de 29 had moeten liggen.
Ze kwam wat trager uit de vacht, dat is het enige symtoom dat ze vertoonde. In maart had ik dr nog laten testen en waren de waarden (tot verbazing van de DA) gewoon helemaal normaal.

We hebben daar toen op 1/4 prascend gezet (het gaat om een grote maat shet, 1.10m en 180kg) begin deze maand even terug laten testten. Niet de meest ideale periode, lees ik nu maar haar waardes waren nog steeds binnen de grijze zone: 36.9 deze keer. 1/4 prascend blijven geven was het advies van de DA, en ik kreeg ook nog eens complimenten over haar algemene conditie, ze zag er 'super' uit volgens hem :j

Verder staat ze 24/7 buiten op een ruime paddock (paradise in wording ;) ) van ongeveer 80x30, samen met haar fjorden vriend. Ze staat +/- 2 uurtjes per dag op het gras, krijgt onbeperkt schraal hooi in slowfeeders (onbemest natuurhooi) en 1x per dag 2 handjes fiber force van cavalor. Daarbij krijgt ze ook nog 15g supplement met wat zeewier, bithone en MSM.

Nu kan ik van iemand tweedehands een 'cushing kruidenmix' overnemen, ik vraag me af of er al mensen zijn in het topic die hier ervaring mee hebben?

Ik wil op zich best prascend blijven geven, het gaat nu gewoon goed. Maar ik lees ook mensen in het topic, die hele andere ervaringen hebben. En paarden met hogere waardes (Vlekje heeft enkel 'risico op' nog geen echte PPID) die dezelfde dosering krijgen dan mijn kleine meid. Dus ik begin een beetje te twijfelen, of die kruiden een alternatief kunnen bieden?

Het gaat om deze knappe dame:
[ [url=m/3vMEjG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als het goed gaat zou ik niets wijzigen.

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:37

Heeft iemand van jullie ervaring met het geven van hypo balance van phytonics naast de prascend?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:47

Ik!
Je mag het vlgs Laarakker gewoon naast de prascend geven.
Bij mijn pony deed t helaas niks.

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:49

Ow wat jammer zeg dat het niks deed bij jouw pony....

De mijne heeft vandaag zn eerste keer prascend gekregen dus nog even aankijken hoe het aanslaat. Voor nu staat hij op 1/8 tablet

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:00

Mijn spook heeft nu 2x prascend gehad, hij krijgt het s’avonds.
Maar hij stond me vandaag erg vrolijk aan te kijken, en humor te over.
Hij is alleen erg stijf en kreupel, s’avonds kreeg hij zijn pil en volgende dag was hij katskreupel, maar vandaag leek het al beter.
Het lijkt in zijn schouder te zitten, oud puntje wat bij hem bij spierpijn en niet fit zijn op kan spelen met zijn EMS.
Hij wilde wel heel graag clickeren, en ook travers aan de hand deed hij erg braaf en met duidelijk veel plezier, terwijl het best wel een mietje is qua pijn.
Dus we gunnen hem tijd, zolang hij zo vrolijk is laat hem maar wennen. :j

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:44

-O- mijne heeft nu 3 dagen prascend gehad en ik kan nu al een paar dagen stoppen en daarna met verlaagde dosering beginnen.
Zo suf als een konijn. Gisteravond niet willen eten
Wat een rotzooi

mysa

Berichten: 10483
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:19

Die bijwerkingen zijn meestal wel tijdelijk hoor. Maar langzaam opbouwen is belangrijk.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:50

Met hoe veel ben je begonnen Lotus?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:19

tylando schreef:
Ik!
Je mag het vlgs Laarakker gewoon naast de prascend geven.
Bij mijn pony deed t helaas niks.


Wat had t moeten doen? Ben ik dan nieuwsgierig naar.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:24

Ter ondersteuning bij alle hormonale verstoringen en verstoringen die bij de hypofyse betrokken zijn.

Tijdens gebruik werd mijn pony toch weer HB -O-
En zijn symptomen speelden op terwijl er niks veranderd was in voer ofzo.

Ik denk nog steeds dat stress bij hem de hoofdfactor is.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:57

Mag ik vragen of jullie ook de ervaring hebben of wel eens gehoord dat paarden met cushing vaker plekjes of wondjes hebben.

Mijn paard krijgt vask korsten etc in zijn vacht. Dat los ik op door het scheren. Meer lucht dus dan is het weg.

Maar nu heeft hij vaak plekjes die niet of heel slecht helen.

2 op zijn voorbeen net alsof hij gevallen is terwijl wij hier niks van weten. Heeft geen ijzers en staat op dik vlas. Het wil maar niet dicht.

Ook heeft hij een kale plek wat lijkt op mijt of iets maar volgens da was het dat niet. (Zou je toch moeten afschrapen)?

Foto van voorbeen en achterbeen.
Afbeelding



Afbeelding

En hele paard. Blij dat nu zonder medicijnen redelijk op gewicht blijft.


Afbeelding

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:33

Dennis schreef:
Met hoe veel ben je begonnen Lotus?


1/2 tablet. Moet nu paar dagen stoppen en dan 1/4
Haar uiteindelijke dosis moet 3/4 worden.
En van alles wat ik lees had ik dit kunnen verwachten.

@Mysa. Ja dierenarts zei ook dat het tijdelijk is en de bijwerking zijn nu al tijdelijk. Het begint ongeveer een uur na ingave en na een aantal uren neemt de sufheid af.
Maar toch even minder geven.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:38

simongek schreef:
Mag ik vragen of jullie ook de ervaring hebben of wel eens gehoord dat paarden met cushing vaker plekjes of wondjes hebben.

Mijn paard krijgt vask korsten etc in zijn vacht. Dat los ik op door het scheren. Meer lucht dus dan is het weg.

Maar nu heeft hij vaak plekjes die niet of heel slecht helen.

2 op zijn voorbeen net alsof hij gevallen is terwijl wij hier niks van weten. Heeft geen ijzers en staat op dik vlas. Het wil maar niet dicht.

Ook heeft hij een kale plek wat lijkt op mijt of iets maar volgens da was het dat niet. (Zou je toch moeten afschrapen)?

Foto van voorbeen en achterbeen.
[ [url=m/pzehj5.jpg]Afbeelding[/url] ]



[ [url=m/dSxPYP.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hele paard. Blij dat nu zonder medicijnen redelijk op gewicht blijft.


[ [url=m/3o54bH.jpg]Afbeelding[/url] ]


De weerstand is minder daardoor hebben cushies vaker dan andere paarden huidklachten ed.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:43

Tovh eens kijken of een supplement scheelt.

Dank je wel.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:51

@Simongek: de mijne heeft dat ook. Bij hem helpt Cortavance spray heel goed. Dit is eigenlijk voor honden en alleen bij de dierenarts verkrijgbaar. Ik heb het toen van mijn veearts gehad voor mok, maar werkt ook bij andere plekjes op het lichaam.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:52

Lotus:
Een half in 1x is echt wel heel veel. Ik zou zelfs met 1/8e beginnen ipv een kwartiertje. Niet allemaal krijgen bij werkingen, maar hoe rustiger opbouwen hoe beter.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:53

Mijn c pony krijgt 1/8, en ik valt me tot nu toe zo enorm mee!
Ik was echt bang dat hij zou stoppen met eten of zoiets, en dat kan bij hem wel erg hardnekkig zijn weten we uit ervaring.
Het enige wat mijn pony heeft is dat hij echt niet lekker loopt nu, best harde spieren en in draf echt katskreupel.
Hij word wel beter van vrijheidsdressuur, en dat vind hij onwijs leuk.
Het belangrijkste nu is dat hij vrolijk is, dat is een graadmeter bij dit spook want als hij niet lekker is is hij al gauw gelijk enorm zielig.

Laatst had hij een dik been, verstapt op de wei ofzo.
Het was dikkig en warm ja, maar meneer ging staan als zijnde hoefbevangen en bezorgde het personeel een hartaanval.
En katskreupel, dan bel je dus de dag erop, en dan krijg je te horen dat hij in galop het land door gaat en de dierenarts zag dus niks meer aan zijn been.
Ja nog ietsje algeheel dik ja, maar niks wat wijst op een peesblessure of iets wat verder onderzocht moest worden, dierenarts was er voor de tandarts.
Toen zij hij ook: dit is zo’n pony die al 5x op de kliniek had kunnen staan voor iets wat niks voorstelde, dus het is goed dat jullie hem zo goed kennen.
Ik heb dus ook gehad dat ik hem een half uur na het binnen zetten katskreupel uit stal haal, en dat ik dan vraag hoe hij liep naar stal en dat ze er niks aan zagen.
En dan de dag erna ook inderdaad niks meer aan de hand, hij kan bij mij ook stukken zieliger doen dan bij het personeel, dus dat peil ik altijd eventjes.
Van de week was het: oh, er zit vast weer een haar scheef. :+
Clown, hopelijk is dit ook iets wat bij cushing hoort en komt hij van zijn watjes imago af, dat zou zijn ego wel goed doen.
En anders houden we allemaal van hem zoals hij is, met af en toe een ‘baas ik ga echt dood hoor’ bui, waar we hem met liefde doorheen helpen. :)
Ik heb een bucas recuptex deken voor hem besteld gisteravond, heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 00:03

Ik vind dat best wel een gevaarlijk verhaal, naar mijn mening doen paarden niet alsof de wereld vergaat als ze eigenlijk nergens last van hebben. Het zijn tenslotte prooidieren die zich eerder te groot/ sterk houden als dat ze zwakte laten zien.
Persoonlijk zou ik die pony dus wel binnenstebuiten keren, ik denk eerder dat er een spier of zenuw niet goed zit als dat het een scheve haar is.

Sed heeft wel sinds de PPID dat ik hem vitamine E en selenium bij moet geven. Als ik dat niet doe gaat hij zichtbaar slechter lopen..

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:28

Goedemorgen! Ik wil me graag melden in dit topic. We hebben een merrie van 28 die het laatste jaar enorm is ingevallen op de bovenlijn en met de PPID test kwam eruit dat ze een Cushing waarde van 24 had. We moeten nu beginnen met een pil per dag en als dat te heftig is terug naar een halve. Maar ik lees hier dat het veel beter is om het op te bouwen? En voor de mensen met magere dieren, knapten ze op qua figuur van het geven van de Pergolide? En is het ook zo dat Cushing dieren gevoeliger kunnen zijn voor spierbevangenheid? Sorry voor alle vragen, maar ik heb er nogal wat. (Mijn zus heeft het contact gehad met de VA)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:37

Voorzichtig aan op bouwen is vaak veeeeel beter om bijwerkingen te voorkomen. Dus als je paard nu (weinig of geen klachten heeft, gewoon beginnen met 1/4 tablet ofzo ( bij shet of kleine pony zelfs met 1/8)
Invallen op bovenlijn is vaak het terugvallen van bespiering, Dit komt ( vaak) door eiwittekort. PPID rooft eiwitten van het lichaam.
Vaak hebben oudere paarden ( ook die geen PPID hebben ) aanvulling nodig van goede eiwitten.

Misschien heb je hier nog wat aan : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:19

Maris schreef:
Voorzichtig aan op bouwen is vaak veeeeel beter om bijwerkingen te voorkomen. Dus als je paard nu (weinig of geen klachten heeft, gewoon beginnen met 1/4 tablet ofzo ( bij shet of kleine pony zelfs met 1/8)
Invallen op bovenlijn is vaak het terugvallen van bespiering, Dit komt ( vaak) door eiwittekort. PPID rooft eiwitten van het lichaam.
Vaak hebben oudere paarden ( ook die geen PPID hebben ) aanvulling nodig van goede eiwitten.

Misschien heb je hier nog wat aan : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html


Heel erg bedankt voor je reactie Maris!

Ik twijfel zelf ook enorm over het plompverloren beginnen met de hoge dosis gezien de mogelijke bijwerkingen.

Qua eiwitten, heb je misschien aanvullende tips over hoe ik deze het beste kan aanvullen?