[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:13

Ethelate, houd je wel ook het eiwitgehalte in je voeding in de gaten? Veel suikerarm voer is ook heel laag in eiwit (stamt nog uit de tijd dat eiwit de schuld kreeg van HB) maar eiwitten heeft élk paard wat gereden wordt nodig en zéker een PPID-er. De afbraak van spieren moet juist gecompenseerd worden. Als je weinig spieren hebt kost alles wat je doet ook meer energie dan wanneer je meer spieren hebt. Meer spieren helpen ook weer bij de verbranding van suikers dus ook in dat opzicht is het opbouwen én onderhouden van spiermassa belangrijk. Maar zonder bouwstoffen valt er niks te onderhouden en/of opbouwen. Misschien dat daar nog wat winst te halen is?
Ik weet niet of je hooi getest is, ik heb zelf suikerarm hooi maar dat hooi is nóg lager in eiwit, zo laag dat het advies is om het áltijd aan te vullen, zelfs voor paarden in rust. Veel hooi wat met geprobeerd heeft suikerarm te maken is weinig tot niet bemest en dat maakt dat het ook heel laag in eiwit is. Voer je daar geen eiwitrijkere aanvulling bij, dan kan je paard dus gewoon gebrek aan bouwstoffen hebben om z'n spiermassa te onderhouden, laat staan op te bouwen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:04

Daarom heb ik de body builder erbij, maar heb t idee dat ie er toch te dik van word dus geef em maar een klein beetje IPV dagelijkse hoeveelheid

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:57

Goeie Francis, want ik voerde haar Metazoa Lucernebrok HP23 als extra eiwit bron, maar omdat ze Metazoa van de zomer slecht at, heb ik het na de laatste zak niet meer besteld.
In Gastro+ zit 10,7% vert. eiwit. Toch flink wat minder.
Gewoon lucerne liet ze steeds liggen (alle merken geprobeerd) en volgens de DA zou dat ook haar maag te veel irriteren, dus dat geef ik niet meer. Ga weer de HP23 bestellen.
Ze is haar spieren kwijtgeraakt in augustus, dat was de trigger om te testen op Cushing. Sindsdien is het stabiel, maar ja, ook weinig wat er nog kan verdwijnen & met weinig energie wordt er ook niet veel getraind om er spieren bij te kweken..
Hooi testen is helaas niet haalbaar, staan 70 paarden, gaan zoveel balen er door heen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:26

Weer niet welke body builder je voert tylando, maar veel merken bevatten vanalles wat je er weerniet in wilt, zoals graanproducten en druivensuiker. Coolstance copra is dan eenveel veiliger manier om eiwitten aan het dieet toe te voegen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:30

Ok thx zal t eens opzoeken

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:32

Dit is alleen online te bestellen ?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:39

tylando schreef:
Daarom heb ik de body builder erbij, maar heb t idee dat ie er toch te dik van word dus geef em maar een klein beetje IPV dagelijkse hoeveelheid


Toch dikker worden ervan ? :D

De Coolstance Copra wordt ook vaak aan volbloeden gegeven om op gewicht te blijven. Dus denk dat je daarmee hetzelfde probleem hebt met een dikkerdje :+
Is 100% kokos. Veel eiwit en veel vet dus.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:44

Ja zoek wel weer verder helaas. Magnesium mag hij niet vanwege zijn nieren

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:03

Francis schreef:
Weer niet welke body builder je voert tylando, maar veel merken bevatten vanalles wat je er weerniet in wilt, zoals graanproducten en druivensuiker. Coolstance copra is dan eenveel veiliger manier om eiwitten aan het dieet toe te voegen.

Worden die eiwitten goed opgenomen?

Zag via voervergelijk dat Marstall Bergwiesen-Mash meer eiwitten bevat dan Vitalbix Nutrimash.
Die laatste is nu echt favoriet, kan er alle supplementen ingooien, ze laat er alles voor liggen, dus beetje bang om die te gaan vervangen, ze eet nu eindelijk zo goed na jaren tobben.

Via Pure Paardenvoeding een zak Coolstance Copra besteld. Zij heeft ook Vitalbix en een grasbrok, de Dengie Alfalfa, dus maar meteen 70kg besteld, kan ik weer even vooruit. (vooral hopen dat ze kokos wil eten :+ )

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:23

Hij krijgt bergwiesen mash. Dus mss is dat voldoende.
Gaf de bodybuilder van mijten

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:44

Pandora2 schreef:
Is 100% kokos. Veel eiwit en veel vet dus.

Verwar 100% kokos niet met kokosolie.. het is zeker wat hoger in vet maar de copra is poeder gemaakt van gedroogde pure kokos nadat de olie er uit gehaald is voor de kokos olie productie. Het bevat 8 tot 10 % olie maar dus juist veel vezels en veel eiwit. Daarnaast is kokos olie een ander soort olie dan bijv. lijnzaad olie, kortere vetketens, waardoor het veel beter 'verbruikt' wordt en minder 'opgeslagen'.
De Powerstance bevat wel heel veel vet, dat is eigenlijk kokos olie in poedervorm en die wordt heel veel in de 'showwereld' gebruikt als 'bodybuilder' maar de copra dus minder en is als bijvoeding juist heel geschikt voor PPID-ers. Uiteraard voer je er bij een 'dikkerdje' minder van dan bij een paard die moeilijker op gewicht te houden is maar kan zeker een goede aanvulling zijn op schraal voer.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:04

Nee, ik verwar niet :D
Maar mijn ervaring is dat bij ééntje die snel tonnetje rond is, zelfs een matig vetpercentage te veel kan zijn.
Minder tot veel minder ervan voeren kan dan idd de uitkomst bieden. Maar is het dan nog wel ''rendabel ''in de zin van dat je dan ook veel minder eiwit geeft...
Het is altijd wat met die paarden :Y)

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:37

Ja lastig -O-

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:40

Francis schreef:
Weer niet welke body builder je voert tylando, maar veel merken bevatten vanalles wat je er weerniet in wilt, zoals graanproducten en druivensuiker. Coolstance copra is dan eenveel veiliger manier om eiwitten aan het dieet toe te voegen.


Mag ik vragen waar je dit haalt. Zag alleen buitenlandse shops.

Is misschien wat voor mijn paard. Krijgt speecibeet. Luzerne en cavalor fiberforce.

Wordt toch mager en meer ruwvoer voeren helpt niet. Laat hij liggen en smeert door zijn stal.

Meer krachtvoer is geen optie. Hij staat op rust trouwens.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:34

Pure paardenvoeding heeft het.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:24

simongek schreef:
Francis schreef:
Weer niet welke body builder je voert tylando, maar veel merken bevatten vanalles wat je er weerniet in wilt, zoals graanproducten en druivensuiker. Coolstance copra is dan eenveel veiliger manier om eiwitten aan het dieet toe te voegen.


Mag ik vragen waar je dit haalt. Zag alleen buitenlandse shops.

Is misschien wat voor mijn paard. Krijgt speecibeet. Luzerne en cavalor fiberforce.

Wordt toch mager en meer ruwvoer voeren helpt niet. Laat hij liggen en smeert door zijn stal.

Meer krachtvoer is geen optie. Hij staat op rust trouwens.


Is grasbrok of lucernebrok dan niet iets voor jouw paard?
De mijne is van grasbrok flink opgeknapt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 01:44

Ik heb trouwens ook goede ervaring met wiesencobs van Marstall om een paard op gewicht te krijgen. Geen idee wat het eiwitgehalte daarvan is. Op dit moment voer ik Fetura (van Agrobs), dat heeft een vergelijkbaar eiwitgehalte als luzerne en esparcette, maar bevat geen vlinderbloemigen, is ook 'gewoon gras', maar dan met iets meer eiwitten dan de gemiddelde 'cobs'.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:33

Ik zit met een voerdingetje. Mijn shet staat al een aantal weken met hoefbevangenheid en waarschijnlijk komt dit niet door zijn voeding. Hij is slank en heeft een zachte manenkam. De dierenarts vermoed dus dat hij HB is door de cushing. Hij krijgt nu een halve pil (ipv 1/4).

Ik heb Duits Kruidenhooi voor hem gehaald maar dat vind hij dus echt niet lekker en laat dus regelmatig wat liggen. Omdat hij aan de bute staat moet hij wel goed blijven eten. Hij is helemaal wild van het voordroog van mijn paard. Alleen nu lees ik op internet dat voor een paard met HB of cushing voordroog niet geschikt is. De reden hiervoor is dat het van wisselende kwaliteit is. Ik heb één partij en het is mooi droog langstengelig (praktisch hooi) en het ruikt fris en zoetig. Dus absoluut niet zurig, laag in eiwit en suiker. Zou ik dit voordroog aan hem kunnen voeren?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:38

simongek schreef:
Francis schreef:
Weer niet welke body builder je voert tylando, maar veel merken bevatten vanalles wat je er weerniet in wilt, zoals graanproducten en druivensuiker. Coolstance copra is dan eenveel veiliger manier om eiwitten aan het dieet toe te voegen.


Mag ik vragen waar je dit haalt. Zag alleen buitenlandse shops.

Is misschien wat voor mijn paard. Krijgt speecibeet. Luzerne en cavalor fiberforce.

Wordt toch mager en meer ruwvoer voeren helpt niet. Laat hij liggen en smeert door zijn stal.

Meer krachtvoer is geen optie. Hij staat op rust trouwens.


Bodybuilder van Hippalgo is via Mijten te krijgen.

Ik geef ook fiberforce icm deze bodybuilder aan mijn oudje met cushing in de winter.

Ik zag laatst dat Cavalor nu ook een gelijkaardig soort heeft, maar kan even op de naam niet komen

Edit; Cavalor Wholegain. Ook op basis van rijstzemelen en veel vet :9
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 06-03-18 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:42

Damian moeilijk is dit hé. Misschien een beetje mengen onder zijn droog hooi?

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:14

Als hij zich voor de gek laat houden, hooi een dag op de voordroog laten liggen voor de geur ;)
Shetjes die zo kieskeurig zijn hoor je niet vaak!

Als ik via voervergelijk zoek op Eiwit RE > 15, geen melasse & granen komen er maar 4 resultaten uit.
1. Vitalbix Daily Complete, die krijgt ze al als extra vitamine brok, maar dat voer je geen kilo's per dag.
2. Balance, Pure Feed
3. Bergwiesen- Mash, Marstall (vond ze niet zo lekker)
4. Flaxseed cubes, Equifyt (lastig te verkrijgen + voer liever niet te veel lijnzaad ivm omega verhoudingen)

Volgens voervergelijk zitten er granen & melasse in Stance Equine CoolStance Copra, terwijl het 100% gemalen kokos is.. :?

Goed voer is zo lastig te verkrijgen.
Dus moet wel online en dan lastig dat elke webshop maar een paar merken verkoopt, meteen weer zoveel verzendkosten.
Daarom blij dat ik bij Pure Paardenvoeding kon bestellen.
Alsnog voor 5 zakken, €13 verzendkosten 8)7

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:33

Ethelate schreef:
Als hij zich voor de gek laat houden, hooi een dag op de voordroog laten liggen voor de geur ;)
Shetjes die zo kieskeurig zijn hoor je niet vaak!

Dit is een hele verwende jongen. Grove sprieten eet meneer ook niet. Hij is heel goed in het uitzoeken van zijn eten. Hij vist dan alle fijnere sprietjes er tussen uit.
Zijn gebit is prima, dus daar ligt het niet aan. Hij is dus gewoon een lekkerbek.
Mijn grote paard is net een shetlander. Die eet alles.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:39

Ik ben hier al een tijdje bezig met speedibeet, subli priores en lucerne bij geven, o ja en nog olie erover heen. Er gaan gigantische hoeveelheden in de pony, maar er komt voor mijn gevoel helemaal niets bij -O-

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:21

Damian, ik zit hier met een vergelijkbaar probleem... de partij hooi die ik nu voer is bijna op, kan op dit moment nergens aangetoond suikerarm hooi krijgen en om nu eerst 10 partijen te gaan testen gaat me ook te ver. Nu heeft mijn hooiboer nog 7 grote ronde ingepakte balen van exact het zelfde hooi als ik nu in kleine droge baaltjes voer. Het is op dezelfde dag geoogst en gebaald, hij heeft het alleen in laten pakken omdat hij tijd te kort kwam om het hele perceel in kleine baaltjes te doen en heeft dus een loonwerker ingeschakeld om een deel in grote balen te doen. Hooi is dus net zo droog in het plastic gegaan als dat de kleine baaltjes gebaald zijn. Hiervan weet ik dus dat het qua suiker veilig hooi is en dat het kei-droog geoogst is.
Voordroog heeft twee bezwaren. Ten eerste gaat het normaal vochtiger in het plastic als normaal hooi, waardoor er in combinatie met de anaerobe bacterien die er in kunnen vermenigvuldigen, een fermentatieproces op gang komt. Hierdoor wordt voordroog makkelijker verteerbaar. Paarden halen dus meer energie en voedingsstoffen uit voordroog dan uit hooi en het gaat sneller door de maag en darmen waardoor ze ook meer kunnen eten. Dat is de rede dat paarden vaak meer aanzetten van voordroog. Puur omdat ze er meer uit halen en meer van krijgen. Als je zijn inname kunt beperken tot de hoeveelheid die bij zijn lichaamsgewicht past, dan verdwijnt dat bezwaar... je kunt voordroog dus niet 'onbeperkt' voeren. Ten tweede kunnen in voordroog (wat dus vochtiger van het land komt) makkelijker foute bacteriën ontwikkelen waardoor de darmflora van je paard aangetast kan raken.

Ik heb zelf besloten in ieder geval 1 grote baal te gaan proberen. Het huidige droge hooi eten ze heel slecht, de rede weten we niet, het is echt heel mooi hooi, ruikt echt lekker naar vers hooi, is groen en gewoon geen rede waarom ze het niet zouden eten. Raya eet nu dus ook eigenlijk te weinig (ook HB op dit moment, zwaar IR en verdacht van PPID, hoewel bloeduitslag een heel nette waarde gaf). Omdat de voordroog van mijn boer echt als hooi geoogst is durf ik het wel aan.. hierdoor is de kans op veel foute bacteriën minimaal, zal er weinig tot geen fermentatie zijn en het feit dat het een fractie vochtiger is (hooi wasemt na balen altijd nog wat uit, dat kan ingepakt hooi dus niet) kan misschien het verschil maken waardoor ze het wel willen eten. Omdat het wel veilig is qua suiker ga ik de gok dus maar nemen, hoewel ik eigenlijk absoluut geen voorstander ben van voordroog... maar ja.. soms moet je wat.

Dus in jouw geval zou ik kijken of mengen een optie is. De kans is groot dat hij dan wacht tot er nieuw voordroog gevoerd wordt en het hooi alsnog laat liggen, maar als je het hooi en voordroog echt door elkaar mengt heb je kans dat hij met de voordroog toch ook wel wat hooi eet. Of zo weinig voordroog voeren dat hij om 'vol' te raken wel hooi moet eten.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:58

Iemand interesse in 55 tabletten Prascend? Graag reageren per PB.

Jaren geleden heb ik wel eens in dit topic geschreven, maar mijn merrie was redelijk stabiel dus weinig nieuws. Voor wie het interessant vind een kort overzicht van haar ziekteverloop.

Augustus 2003 raakte ze op 13-jarige leeftijd acuut hoefbevangen. Bloedonderzoek wees insulineresistentie en PPID uit. Metacam voor de bevangenheid sloeg aan. Nog geen maand later, net 2 weken bezig met Prascend opbouwen, raakte ze weer zwaar bevangen. Aangepast beslag en opnieuw Metacam sleepten haar erdoor, op röntgenfoto's was te zien dat beide hoefbeentjes in de voorhoeven waren gekanteld, links bovendien verzakt.

Niettemin hobbelde ze door en was ik in de gelegenheid om haar uitloop zonder weidegang te bieden, dus werd ze behandeld. Bloedonderzoek na 3 maanden toonde nog altijd een te hoog gehalte ACTH, dus kreeg ze meer medicatie. We bouwden op tot 1,5 tablet per dag.

Elk jaar in mei en oktober liet ik de ACTH-waarde bepalen. In 2015 voldeden beide metingen aan de normaalwaarde, vanaf 2016 was er weer een lichte stijging te zien. Pas in 2017 durfde ik het aan om haar weer op de wei te laten (uiteraard geleidelijk opbouwen). Gedeeltelijk omdat ze dat steeds duidelijker zelf graag wilde en gedeeltelijk omdat ze langzaam maar zeker aftakelde en ik het risico op nog een bevangenheid vond opwegen tegen toekijken hoe ze heel geleidelijk inteerde.

Het gras deed haar goed, ze bloeide weer op. Uiteindelijk was haar enige taak om als gezelschap te dienen voor mijn andere paard, dus ik kon het me gelukkig permitteren om haar te houden. Zeker het laatste jaar heeft ze het nog erg naar haar zin gehad, ook de dierenarts en de smid vonden dat ze erg tevreden oogde. Twee weken geleden is ze doodgegaan. Ik hoorde lawaai in de inloopstal, ging kijken en daar lag ze op de grond. Terwijl ik de kliniek belde gleed ze weg. De dierenarts is alsnog komen kijken en constateerde dat ze is overleden aan een aorta-ruptuur, het was in no-time gebeurd en ze heeft er zelf niets van meegekregen.

Mijn merrie was relatief jong toen ze ziek werd en heeft in de 4,5 jaar na de diagnose nog een prima kwaliteit van leven gehad. Wel viel onmiddellijk op dat ze veel ouder oogde dan ze was, alsof het verouderingsproces dubbel zo snel ging als bij een gezond paard. Ze zag er uit als 30+, terwijl ze amper 18 was toen ze overleed. Na de diagnose heeft ze niet meer gewerkt, maar ze was dan ook een gezelschaps/recreatiepaardje. Voordat ze ziek werd deed ze ook niet veel, dus de stap naar pensioen was een stuk kleiner dan wanneer ze vol in de sport had gelopen.

Verder waren de weken/maanden opbouwen Prascend moeilijk, de pillen gingen er goed in maar ze werd nogal wazig door het veranderen van dosis, alsof ze knetterstoned was. Dat lijkt grappiger dan het was, omdat ze daardoor ook opeens anders (of juist helemaal niet) op haar vriendje reageerde en dat gaf veel onrust. Toen het uiteindelijk op 1,5 pil per dag redelijk goed ging en in 2015 zelfs langere tijd stabiliseerde, heb ik in overleg met de dierenarts besloten om die dosis vast te houden. Als de ACTH op termijn te veel zou gaan stijgen zouden we haar euthanaseren om complicaties als hoefbevangenheid voor te zijn. Ze werd ten minste 4 keer per jaar gezien door de DA, bij het bloed afnemen, de jaarlijkse vaccinatie en de gebitscontrole. Als de DA de indruk had dat ze te slecht werd, zou hij daar heel direct in zijn en als ik zelf om welke reden dan ook de indruk kreeg dat haar kwaliteit van leven achteruit ging, zou worden meegewerkt aan euthanasie. Uiteindelijk ben ik blij dat ik zelf nooit de beslissing heb hoeven nemen om haar te laten inslapen, rationeel gezien heeft ze een hele mooie dood gehad.

Het blijft een wonderlijke ziekte en uit de verhalen hier en de ervaringen van mijn DA weet ik dat het ziekteverloop bij elk dier anders is. Niettemin heeft misschien iemand iets aan dit verhaal.