[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:42

Ja dat is een goed idee om idd misschien even te wachten tot de SR echt begint..
Ik vind het lastig om te peilen of symptomen soms mogen “blijven” omdat ze ook medicatie krijgen. In mijn gedachten is het zo dat de medicatie alle symptomen zou moeten weghalen, daarom maak ik me daar soms zorgen over. Of mag ik dat niet verwachten bij ppid paarden? Ik weet namelijk ook dat sommige paarden ondanks medicatie een lange vacht behouden etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:14

Ik denk dat je dat zeker niet mag verwachten bij een progressieve ziekte als PPID. Je weet dat het alleen maar slechter zal gaan met het verstrijken van de tijd, beter worden ze nooit meer. Ook met medicatie.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:42

Oh ik lees overal iets anders over die seasonal rise. Mijn paard is maart 2016 gemeten en had toen geen verhoogde waarde. Ik ga dit nu over een week of 4 doen, half juli, dan zit ik nog wel save buiten de sr toch?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:52

Ik weet niet waar dat overal dan is waar jij dat leest hoor. Ik zou het niet doen half juli, mij te dicht bij de SR.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:30

Citaat:
De seasonal rise
Van ongeveer september tot in december is er een periode dat de ACTH-waarde bij alle paarden omhoog gaat, dus ook bij gezonde paarden. Dit heeft met de seizoenswisseling en de samenhang met hormonen te maken. In deze periode, die ook wel de seasonal rise (=SR) wordt genoemd, mag de ACTH-waarde in het bloed dus hoger zijn dan in de rest van het jaar.


bron: https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Citaat:
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise)


Bron: https://www.bokt.nl/wiki/Cushing

Citaat:
All horses (in the northern hemisphere) experience a seasonal rise in ACTH levels from around July/August to October/November, usually peaking in September/October.

bron: http://www.thelaminitissite.org/s.html

Volgens de ene begint het in juli en volgens de ander eindigt het in december. Zo worden drie maanden SR ineens zes maanden SR :?

Mijn paard zit nu nog in de rui, dan heeft het ook nog geen zin. Zou ik dan wel save zitten om het over twee weken te doen?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:38

Wat is de reden om voor jou weer te gaan testen eigenlijk? Slmt9? Als paard vorig jaar in de beste periode trouwens om te testen geen PPID had? heeft je paard bepaalde symptomen waardoor jij blijft twijfelen? Is dat niet het geval, zou ik lekker wachten tot volgend jaar maart om weer eens te testen. Dit is gewoon niet de handigste periode om te gaan testen, vooral niet als er geen symptomen zijn.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:17

Gelukkig dat het weer beter gaat Shanna!

Wouter loopt sinds gisteren ook weer met sliertjes voor z'n ogen ivb ontstoken ogen. Dit heeft hij sinds hij cushing heeft. Wil dit morgen eens navragen bij de lezing over ppid bij het ouder wordende paard in soest.

Wel is hij voor het eerst in 4 jaar goed door de rui heen en heeft zijn mooie zonervachtje weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:28

Het gaat nu iets te goed met Sed, hij is vandaag al weer onder het lint doorgedoken om bij de rest te gaan staan :oo

Die vieze ogen heeft Sed inderdaad ook, maar ik heb meer het idee dat zijn ogen meer tranen als dat ze ontstoken zijn. Ik ben benieuwd wat ze zeggen morgen! Fijn dat Wouter het verder goed doet! En zelfs verhaart! +:)+

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 07:05

Ik heb een update die voor jullie allemaal relevant is. Het blijkt dat een Lyme infectie verhoogde waarden kan geven tijdens een ACTH test waardoor je zou kunnen denken (zoals mijn veearts) dat je paard onvoldoende medicatie krijgt terwijl je feitelijk naast cushing een ander issue hebt: Lyme. En laat deze ziekte nu heel veel dezelfde symptomen hebben / versterken van cushing.

Wij zijn hier alleen achter gekomen doordat onze chiropracticer (ook veearts) niet vertrouwde hoe mijn paard eruit ziet en een uitgebreide bloedtest liet doen na mijn verhaal te horen. Mijn paard stond inmiddels al op extra Prascend (wat niet hielp). Dus let op allemaal en vraag bij twijfel om een Lyme test.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:59

Goeie tip, Caroline! Die hou ik in mijn achterhoofd!

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:06

Dank Caroline! Dat is hele interessante info. Zeker omdat ik in een gebied met een van de hoogste teekdichtheden in Nederland woon. Heb vorig jaar na een buitenrit een keer 30!!!!!! :r teken van kliek afgehaald.

Wat betreft de duur van de sr. Zoals ik het altijd begrepen heb hangt de start samen met de aanmaak van de wintervacht. 21 juni is de langste dag, daarna worden de dagen korter en gaan paarden zich voorbereiden op de winter. Ook toen kliek nog gezond was begon hij vaak in juli zijn zomervacht al los te laten. Ik begin zelf de eerste week van juli met het verhogen van de prascend. Zoals ik hem ken verwacht ik ook dat zijn waardes dan gaan stijgen. Midden september tot eind oktober is bij hem echt drama, hoeveel pillen ik er ook in stop, hij voelt zich dan niet goed. Midden november is alle ellende voorbij en heb ik mijn paard weer terug.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:23

Vreemd genoeg heb ik nog nooit een teek op mijn paarden gezien. Terwijl ik toch ook goed in tekengebied zit. Laatst lag ik met mijn hond in het gras in de tuin en liep er gewoon een teek iver haar heen :r . Nu moet ik wel zeggen, dat ik Caj (geen ppid), mijn rijpaard, inspuit met ontvlooispul voor honden, die ook tegen vliegen en mugjes werkt. Zij heeft IR en eczeem en dat werkt aardig. En dat is ook meteen anti-teek. Maar de rest van mijn paarden krijgen dat niet. Maar ook op gen heb ik nooit een teek gezien. En mijn hond had dus Lyme...

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:39

Even een mededeling welke misschien hier ook wel even gedeeld mag worden ivm verkoop prascend:
Afbeelding

Efri

Berichten: 159
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:04

Die van mij heb ik gisteren laten prikken... Aanleiding; dikke vacht, zonder te ruien... Verder, niet zoveel denk ik? hij is fit, eet goed, drinkt goed, plast normaal (hij heeft stofallergie dus staat op vlas, zo kan ik het ook goed bijhouden) en heeft geen spierverlies/vetbulten boven ogen etc. Pff, morgen de uitslag; nu al een beetje zenuwachtig...

Ik ben zelf helaas (nog) niet zo ingelezen in PPID; mocht hij het hebben (17 jaar, ruin, 1.72 KWPN) is, mits medicatie, alles nog mogelijk met hem rijtechnisch etc. Wat veranderd er voor een eigenaar/paard na diagnose PPID?

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:19

Slmt9 schreef:
Oh ik lees overal iets anders over die seasonal rise. Mijn paard is maart 2016 gemeten en had toen geen verhoogde waarde. Ik ga dit nu over een week of 4 doen, half juli, dan zit ik nog wel save buiten de sr toch?

Bij deze grafieken kan je goed zien wat de ACTH doet het gehele jaar.
Afbeelding
Afbeelding
Begin juli begint de ACTH al te stijgen, maar de 'echte' SR is augustus-oktober.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:47

Saravda schreef:
Even een mededeling welke misschien hier ook wel even gedeeld mag worden ivm verkoop prascend:
[ [url=m/Fc6YnS.png]Afbeelding[/url] ]


Ik las het net ook op facebook!
Echt uitkijken dus.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:44

Waarom mag dat niet?! Wat een gezeur. Liever weggooien zeker, die pillen. Lekker voor t millieu....

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:07

Belachelijk, te gek voor woorden |( , hebben ze niks beters te doen |(, of is het een grap, nog geen 1 april toch?

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:30

Het zijn medicijnen en die mogen alleen door dierenartsen worden verkocht. Maar als je paard overlijdt, zit je dus met dure pillen die je dan niet meer kwijt kan want de dierenarts mag ze niet terug nemen.

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:32

henshem schreef:
Het zijn medicijnen en die mogen alleen door dierenartsen worden verkocht. Maar als je paard overlijdt, zit je dus met dure pillen die je dan niet meer kwijt kan want de dierenarts mag ze niet terug nemen.

Precies dat dus... dit had ik ook met mijn overleden topper.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:34

En dan die super dure pillen maar weggooien ofzo?
Kan boeringher ze niet terugkopen? :j

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:35

tylando schreef:
En dan die super dure pillen maar weggooien ofzo?
Kan boeringher ze niet terugkopen? :j

Helaas niet... mooi 100€ weg kunnen gooien bij het chemisch afval helaas

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:38

Weggegooid???

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:47

tylando schreef:
Weggegooid???


verkopen is strafbaar, staat een enorme boete op... dierenartsen nemen het niet terug, fabrikant ook niet.... officieel moet je het dus bij het chemisch afval gooien...
maar het zure is dat ze het pas minimaal per 60 afgeven. Dit was voor mijn pony een voorraad van 240 dagen. Ze moeten ze gewoon per strip verkopen.. dan heb je dit probleem niet dat je bij overlijden paard 100€ weg kan gooien.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:50

Bij onze kliniek kan je ze gewoon per strip kopen.
Ik zou ze gewoon heel sneaky verhandelen .