[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:17

Kitty_ schreef:
Volgens mij heb ik het al eens eerder geplaatst maar Atcom Horse heeft een vitamine korrel speciaal voor cushing paarden. http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... ital-horse
Pb maar voor info

Nou als je bezwaar zou hebben tegen toegevoegd ijzer ( wat vooral bij IR van belang is) dan moet je dit product zeker niet hebben. Veel hoger dan bv Metazoa.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:44

Jannepauli schreef:
Kitty_ schreef:
Volgens mij heb ik het al eens eerder geplaatst maar Atcom Horse heeft een vitamine korrel speciaal voor cushing paarden. http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... ital-horse
Pb maar voor info

Nou als je bezwaar zou hebben tegen toegevoegd ijzer ( wat vooral bij IR van belang is) dan moet je dit product zeker niet hebben. Veel hoger dan bv Metazoa.


Dat ben ik niet met je eens. Voor een paard van 500 kg voer je 250 gram Metazoa = 231 mg ijzer
Van Atcom horse geef je 100 gram =100 mg ijzer. basisbehoefte voor een paard is 0,8 - 1 mg per kg lichaamsgewicht per dag = voor een paard van 500 kg 500 x 0,8 = 400 mg. Uiteraard moet dit vanuit het gehele rantsoen komen en niet alleen een vitaminebrok

Daarnaast bevat de Metazoa 4,8% suiker en zetmeel en de Atcom ECS 0,9%

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:58

Je specifieke vragen of ijzer staan er niet in beantwoord maar in het kort is ijzer een oxiderende stof in het lichaam wat er bij een overschot voor zorgt dat de cellen aangetast worden. Een theorie van Dr. Kellon is dat het ook de cellen in de hersenen aantast en daardoor PPID (Cushing) veroorzaakt.

Het lastige van ijzer is dat het in de basis van paardenvoer (gras, hooi, etc) veel tot erg veel aanwezig is. Een volwassen paard van 500kg heeft voor onderhoud zo’n 400mg ijzer per dag nodig. Als je dan weet dat waardes van 250-300mg per kilo hooi of kuil heel normaal zijn dan weet je dat je paard eigenlijk altijd meer ijzer binnen krijgt dan hij nodig heeft. Daarbij komt dat een paard geen actief mechanisme heeft om ijzer uit te scheiden; het hoopt op in de lever.

Een aantal sporenelementen wedijveren met elkaar voor opname in het lichaam en dat is onder andere ijzer en zink, en zink en koper. Het inzicht en de ervaring van dr. Kellon is dat het ophogen van voornamelijk zink en koper (maar ook het overall balanceren van de mineralen in de voeding) door die competitie, maar ook door hun mogelijkheid om de lever te ondersteunen in opschoning, veel kunnen helpen bij paarden met Cushing (naast de juiste medicinale aanpak).



Ik heb dit ooit eens als info binnen gekregen, tijdens mijn zoektocht mbt tot ijzer en de nadelen.
Ik zeg niet dat het waarheid is, maar klonk voor mij logisch genoeg, om toch voor een vitamine supplement te kiezen , waarbij geen ijzer is toegevoegd.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:05

Interessant! Laatst waren er toch gevallen van paarden die overleden zijn aan een ijzeroverschot?

Welke supplementen bevatten geen of weinig ijzer? Ik weet zelf wel LiquiHorse, geen toegevoegd ijzer en calcium maar er zijn er vast meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:17

Ik ben o.a. fan van LiquiHorse, omdat het geen ijzer en calcium bevat. Maar dat vinden die van mij niet lekker.
De balancer van je paard gezond en fit bevat ook geen ijzer. Die heb ik nu weer voor de wintermaanden.
Dat vinden die van mij wel erg smakelijk.

Klopt van die overleden paarden, van het drinken van ijzerhoudend slootwater.
En ik wist wel dat ijzer ophoopt in de lever, dus voor mij klinkt bovenstaand stukje ook echt heel logisch.

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:17

Hallo allemaal.
Ik lees al een tijdje mee hier omdat bij mijn 21-jarige fjord onlangs Cushing is geconstateerd.
Het doet me goed om te zien dat veel paarden opknappen van de medicatie.
De Prascend van de veearts vind ik wel erg duur dus ben ik op zoek gegaan naar pergolide.
Nu heb ik dit in mijn bezit en vroeg ik me af met hoeveel mg per dag jullie zijn begonnen en is het handig om na een tijdje weer het ACTH te laten prikken door de veearts?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:36

Prascend is 1 mg pergolide per pil en het advies van de fabrikant is 1 pil per dag. Dus als je met een kwart pil prascend zou beginnen is dat vergelijkbaar met 0,25 mg pergolide. Afhankelijk van de pergolide pillen die je hebt (1 mg of 0,25 mg) moet je dan dus kijken of je de pil in stukjes maakt of niet.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:53

Citaat:
Een theorie van Dr. Kellon is dat het ook de cellen in de hersenen aantast en daardoor PPID (Cushing) veroorzaakt
.

Dat Dr Kellon er dat soort theorieën erop na zou houden... écht niet!

Zoals ik al eerder meldde: IJzer ( ferritin) is mogelijk een factor bij IR, en daar heeft voorlopig onderzoek op plaatsgevonden. Voorlopig, omdat het voor zover ik weet nog altijd geen concrete resultaten heeft opgeleverd of aangetoond is dat het een schadelijke rol speelt bij IR. Wel is aangetoond dat er bij paarden waar de vit|min balans niet onder controle was, er meer ijzer (ferritin) in de lever is teruggevonden. Maar welke rol dit in het ziektebeeld heeft gespeeld is onduidelijk. Bij mensen is het beeld wat duidelijker; daar is het wel herkend als risicofactor voor de ontwikkeling van IR, en de zgn 'iron overload' ( dus: te veel ijzer in het lichaam) een mogelijk gevolg van IR. Dit gegeven doet Kellon ervoor waarschuwen dat een paard met IR beter niet te veel ijzer moet binnenkrijgen. Aangetoond dat zij het bij het rechte eind heeft is echter niet het geval.

In humans, several studies have identified iron overload as both a risk factor for the development of insulin resistance, and a consequence of insulin resistance. The purpose of this study was to determine if insulin resistant horses and ponies also show blood indices indicative of iron overload.

Discussion
Risk factors for equine insulin resistance have not been completed identified but likely represent an interaction between genetic predisposition, underlying disease states and the environment. Since genetic factors are beyond our control and drug therapy for PPID does not necessarily lead to resolution of IR, identifying external factors has the potential to improve control. The role of iron overload as a risk factor for IR (Fernandez-Real et al, 2002; Jehn et al, 2004), and therapeutic effect of lowering body iron levels (Fargion, 2005; Piperno, 2004), has been documented in man. Ferritin has been shown to be highly correlated with hepatic iron stores in horses (Smith et al, 1984). This study has documented a highly significant elevation of body iron in insulin resistant horses on uncontrolled mineral intakes. This elevation is believed to be real, and not the result of occult inflammation, since transferrin saturation in these horses was also elevated and serum iron was not depressed (McLean et al, 1987). Animals on mineral balanced diets had normal TSI and ferritin levels, and improvement in their insulin resistance, but since other measures were undertaken concurrently (e.g. reduction in NSC of the diet), the effect of the mineral balancing per se could not be determined. More extensive prospective and intention to treat studies are necessary to clarify the role iron might play in equine IR

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:50

Dank je.
Ik heb de 1mg tabletten dus dat worden kwartjes.
Na hoeveel dagen ga je dan over op een halve?
Een week ofzo?

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:55

Dat staat in de OP dry.
En als jullie nog even geduld hebben, kunnen jullie de verbeterde versie lezen. ;)

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:18

ohjajoh6 schreef:
Ik ben o.a. fan van LiquiHorse, omdat het geen ijzer en calcium bevat. Maar dat vinden die van mij niet lekker.
De balancer van je paard gezond en fit bevat ook geen ijzer. Die heb ik nu weer voor de wintermaanden.
Dat vinden die van mij wel erg smakelijk.


Zijn er nog meer alternatieven? Van die balancer van JPGEF moet je best wat geven wil het echt wat aanvullen. De Liquihorse is voor ons niet praktisch omdat ik het bij het ochtendvoer geef wat ik de dag er voor klaar zet. Vloeistof zakt dan naar de bodem.

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:39

Ik weet niet wat jij veel vind eigenlijk? Ik geef gewoon de dagelijkse hoeveelheid aan grote en de helft vd dagelijkse hoeveelheid aan kleine, want die kreeg vorig jaar zelfs een terug valletje van der hb toen ze op volle dosis stond.

Maar ga eens op onderzoek uit? En laat het ons weten? Er zijn niet zo heel veel vitamine supplementen zonder ijzer dacht ik, tenminste niet toen ik ging zoeken en ik ben tevreden over de balancer, dus ik hoef niet zo nodig... ;)

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:56

Ik vind 200 gram per dag toch al richting veel voor een vitamine & mineralensupplement. Maar ik zie het als extra naast een kleine gift aan muesli. Die zou ik in principe weg kunnen laten maar ik weet dat ze het lekker vind en ze krijgt haar pil er tussen gevoerd. Daarbij kan ze de energie uit de muesli ook goed gebruiken om op gewicht te blijven.

Is inderdaad volgens mij best een klus om een ijzervrij supplement te vinden. :D Was al bezig met zoeken

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:45

O ja, bedankt.

Sab123
Berichten: 390
Geregistreerd: 27-06-06

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:13

Mag ik hier weer even binnen vallen, met een vraag advies? Mijn paard liep achter af en toe wat raar, niet heel noemenswaardig en was ook niet met regelmaat. Nu vandaag weer een keer erop gestapt en voelde meteen dat hij niet goed liep achter, niet kreupel. Op de manier hoe hij zijn achterhand neerzet en af en toe zijn been raar optrekt begin ik te denken aan ataxie. Nu las ik dat dit indd voor kan komen bij paarden met cushing. Hij is 23 en sinds eind oktober aan de pergolide, hij zit nu op 0,75. Hebben hier verder mensen ervaring met ataxie bij cushing paarden en wat daar verder eventueel aan te doen is? Even voor de duidelijkheid, vandaag ben ik er pas op gekomen dat het wellicht ataxie zou kunnen zijn en neem volgende week contact op met de da.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:56

fransje23 schreef:
Ik vind 200 gram per dag toch al richting veel voor een vitamine & mineralensupplement. Maar ik zie het als extra naast een kleine gift aan muesli. Die zou ik in principe weg kunnen laten maar ik weet dat ze het lekker vind en ze krijgt haar pil er tussen gevoerd. Daarbij kan ze de energie uit de muesli ook goed gebruiken om op gewicht te blijven.

Is inderdaad volgens mij best een klus om een ijzervrij supplement te vinden. :D Was al bezig met zoeken


*breekt hier even in*

misschien de poeder van Your Horse Trace.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:08

Zo ik weet voorlopig weer de hele OP uit mijn hoofd... :+

Ben er nu best trots op eigenlijk en vind de aanvullingen van JP helemaal super!

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:31

ohjajoh6 schreef:
Zo ik weet voorlopig weer de hele OP uit mijn hoofd... :+

Ben er nu best trots op eigenlijk en vind de aanvullingen van JP helemaal super!


Terecht trots, hebben jullie goed gedaan! :j

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:18

..

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:21

Anoniem schreef:
*breekt hier even in*

misschien de poeder van Your Horse Trace.


Zou een optie kunnen zijn :)
Zag op de site van Pure feed sowieso dat alle supplementen geen toegevoegd ijzer bevatten.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:36

Hoefbevangenheid komt helaas veel voor bij PPID patiënten. Ik vond nog een interessante Engelse link die hier dieper op in gaat:

http://www.talkaboutlaminitis.co.uk/
met foto's en filmpjes!

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:54

Bij de pony van mijn zusje was cushing geconstateerd. Nou dat was wel even slikken maar we waren blij dat we nu eindelijk na ik weet niet hoelang van klungelen wisten wat er met haar was. We zijn toen begonnen met de medicijnen van de dierenarts (prascend)? De beroemde roze pilletjes. Na een korte tijd begon zich echter een grote 'bult' tussen haar voorbenen en doorlopend onder haar buik te vormen. Dit hebben we 2 dagen afgewacht maar er kwam een bult bij. Wij de dierenarts weer bellen en die is meteen gekomen. Deze heeft de hele pony nagekeken en de bulten bleken vocht ophoping te zijn omdat haar hart erg was verslechterd. Dit bleek een onbekende bijwerking van de cushing medicijnen te zijn. Wij hebben dezelfde middag de pony nog gedag moeten zeggen omdat ze niet zonder de medicijnen kon maar dus ook niet met. Ik vroeg mij af of er meerdere gevallen bekend zijn van hartklachten als bijwerking van de medicijnen? Uiteraard heeft de dierenarts een melding gemaakt.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 06:23

De werkzame stof in Prascend is pergolide mesylaat. Deze stof werd oorspronkelijk gebruikt als medicijn voor mensen met de Ziekte van Parkinson, maar is later vervangen door diverse andere medicijnen omdat in enkele gevallen hartklachten ( lekkende hartkleppen) ontstonden.
Voor zover ik weet zijn vergelijkbare bijwerkingen bij paarden niet geconstateerd.

Is er sectie op jullie pony verricht? Het kan natuurlijk zijn dat hartproblemen bij het dier al latent aanwezig waren en mogelijk verslechterden door het medicijn.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:06

De mijne heeft een flinke hartruis. Hij staat al dik 5 jaar op Pergolide, maar de hartruis had hij al voordat hij op Pergolide stond. Het is niet erger geworden in de loop der jaren.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:47

Ik meld me ook weer.
Dennis gaat prima. Hij ziet er uit als een kruinen cavia maar doet het prima.
Judith maak ik me wat zorgen om. Stond altijd 3e in rang en moet nu haar best doen om niet onder aan te staan. Ze komt ook veel bij me staan als ik aan het mesten ben (dat voor een terughoudende pony) en met voeren komt ze pas als de rest rustig staat omdat ze er niet meteen bij durft te gaan staan. Ze loopt nog wel blij en super haar pony lesjes.
Van de week maar even met de dierenarts overleggen of ik moet hertesten of met een kwartje op moet hogen.

Ik voer metazoa, maar ben er nog niet uit of dat de fijnste vitamine brok is. Pony's doen het prima er op, cushies en mijn sportpony's.