[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:30

De mijne laat ook graag haar eten liggen als er psyllium door heen zit. En zelf gebruik ik het ook wel eens, en het is echt goor.. Dus geef haar groot gelijk.
Waarom wil je nu perse psyllium voeren?
Als ze zo slecht eten en afvallen zou ik zorgen dat er vooral meer in komt.

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:45

Ik geef 1 week per maand een flinke hoeveelheid psyllium Door de agrobs gruner mash. Zijn ze gek op en is heel laag in suiker!

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:57

Ethelate schreef:
De mijne laat ook graag haar eten liggen als er psyllium door heen zit. En zelf gebruik ik het ook wel eens, en het is echt goor.. Dus geef haar groot gelijk.
Waarom wil je nu perse psyllium voeren?
Als ze zo slecht eten en afvallen zou ik zorgen dat er vooral meer in komt.



Ik moest dit doen als zandkuur had ik begrepen van de dierenarts. Maar ga er mee stoppen. Is er een slobber met voldoende eiwitten maar toch lage suikers. De eiwitten zouden zijn voor de spieropbouw .. ik dacht de all in soup van Aveve te halen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:02

Misschien iets van equifyt? De green power ofzo?

Mijn oude leeft op marstall wiesen fasern en nu in de winter tussen de middag schepje bergwiesen mash van marstal erbij. Ik zal even voor je kijken welke van equifyt hoog in eiwit zit en anders misschien schepje erwten proteïne erover? Of coolstance copra dat is kokos.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:25

Boven de 12% ruw eiwit heb je ieder geval (waar je slobber van kunt maken)

Equifyt
Green power 14.2
Sainfoin 12.8
Zupa 12.4
Flaxseed cubes 20.5

Agrobs
Alpen grun mash 12.6
Fetura 12.9
Luzerne vond 13.4

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:03

Ik zou hem seniorenslobber van Masters bijgeven ( vinden ze heel erg lekker) en voor de zekerheid een wormkuur de Equest Pramox. Deze wordt toch wel geadviseerd om in het najaar te doen.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:51

Hij wordt ten laatste woensdag ontwormd.

Die zupa was me idd ook al geadviseerd !

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:52

Hoe moet trouwens zo een slobber eruit zien ? Zoals nat voer of echt dat het een soepje is.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:08

De Masters ziet eruit als een dikke brij. Vaak als het te waterig is vinden ze het niet lekker.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:09

Hey, Ff een vraagje;

Waar kan ik het beste een pillensnijder bestellen?
Moet ik ergens opletten?
Maakt het uit welke pillensnijder je hebt voor welke vorm pil?
Of maakt het niet uit?

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:13

Ik maak slobber nooit te dun, want dan gaat die van mij aan de dunne. Maar ook met wortels en appels is het vaak bingo. Slobber word hier als pap gevoerd is het iets te nat gaat er een beetje luzerne doorheen om het weer iets steviger te maken.

Pillensnijder kan je bijna bij iedere apotheek halen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:28

Ik had een pillensnijder bij de drogist vandaan. Super ding! Zeker zijn hele 1,50 meer dan waard ;) .

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:56

Haha ok bedankt!
Dan ga ik daar ff naar kijken.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:56

Dennis schreef:
Ik had een pillensnijder bij de drogist vandaan. Super ding! Zeker zijn hele 1,50 meer dan waard ;) .


Dat ik daar nog niet aan gedacht had zo handig !!

Ik heb een vriendin die Zupa geeft dus vanavond even geprobeerd. Hij begon er goed aan maar zag me intussen het hooi in de stal aanvullen en daar ging zijn interesse eerder naar uit. Toch raar voor zijn doen vroeger at hij alles wat je hem voorschotelde en nu.. uiteindelijk heeft hij de bodem maar laten liggen. En flink aan zijn hooi begonnen. :o

Woensdag komt de da, nog iemand ideeën wat er kan nagekeken worden ? hij wordt zowiezo ontwormd, en ga ook gebitscontrole laten doen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 01:45

Is het te testen of hij misselijk is/last van maag heeft/buikpijn heeft?
Honden en katten gaan vaak zo lekker lopen smekken als ze misselijk zijn. En eten dan slechter.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 06:57

Idifix: doe nu eens even in een tijdlijn opsommen wanneer er wat voor problemen kwamen als je wilt? En wanneer je precies met prascend bent begonnen en hoe je hebt opgebouwd? En wanneer je getest hebt met welke waarde en welke symptomen, dat je bent gaan testen?
Is niet alleen voor ons handiger om er iets zinnigs over te zeggen, maar voor jezelf wellicht ook. ;)

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 07:53

Eind augustus: gestart halve pil prascend
Half september: diarree ->Vanaf toen: op schraal stukje met antibiotica en hooi
oktober: geen beterschap -> prascend geminderd ( toen werd hij plots ook minder vrolijk, dus prascend terug naar half gebracht ) dus vannopbouwen was hier geen sprake heb gewoon gevolgd wat de dierenarts me toen meegaf aangezien ik hier ook op vertrouw.

Er is toen ook bloed geprikt om de oorzaak van de diarree te zoeken en daar kwam ook niks uit.
Eind oktober: gestart met equi digest en zandkuur
Sinds half vorige week : lijkt wel minder eetlust te hebben, staat er wat verdrietig bij ( behalve als hij eten hoort maar is zeer kies keurig plots) minder beweeglijk ook, hooi eet hij nog steeds prima. Wel erg vermagerd lijkt wel op een week tijd en spierverlies.

Nu woensdag komt dus nog gebitscontrole en ontworming.

Ik had ook zitten denken mss een maagzweer ? Maar heb hier geen ervaring mee

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:10

Hoe zwaar is je pony?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:03

Dierenarts geeft zelden advies om op te bouwen. Wil niet zeggen dat hij/zij het dan beter weet dan alle ervaringsdeskundigen hier

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:53

MiniMeLona schreef:
Hoe zwaar is je pony?



Goh geen idee hoor. Is een ouder type haflinger van ongeveer 1m 42. Tegen de 400 zou dat kunnen ?
Afbeelding
Hier zie je hem in betere tijden.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:05

lailapri schreef:
Boven de 12% ruw eiwit heb je ieder geval (waar je slobber van kunt maken)

Equifyt
Green power 14.2
Sainfoin 12.8
Zupa 12.4
Flaxseed cubes 20.5

Agrobs
Alpen grun mash 12.6
Fetura 12.9
Luzerne vond 13.4


Handig lijstje, als aanvulling:
Vitalbix Nutrimash 12.8
Marstall Bergwiesen-Mash 17.3 (waarvan ze 11.9 als verteerbaar vermelden)

Ik gooi er een schep HP23 van Metazoa voor extra eiwitten bij en week het tot een dikke pap.
Levertraan erbij voor de goede vetten + omega 3.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:22

Vandaag kunnen we niet meer spreken van mest maar gewoon groen water. Of dat nu ten gevolge is van dat beetje zupa gisterenavond of niet geen idee.

Probiotica enzoverder kan ik niet meer geven wil hij niets meer van weten. Zelfs van de seniorenmix zonder de poedertjes wil hij niet of neemt het in zijn mond 1 hap en laat dan alles terug vallen.
De zupa wil hij helemaal niet meer .. zucht.

Positief zijn hoofd staat er wel wat frisser op vandaag.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:29

Ik weet niet hoor, zou je niet gewoon even stoppen met de prascend ? Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat dat de oorzaak is.

p.s. er is al eerder in dit topic ( of ik denk eigenlijk in vorige topic ) iemand geweest met een paard met alleen maar dunne mest. Maar ik weet niet of je dat verhaal wilt lezen ......

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:32

Heb je al eens geprobeerd wat mest/mestwater van een ander paard aan hem te geven? Krijgt ie weer wat gezonde darmbacterien binnen.

Mijn merrie staat nu bijna 8 weken op de prascend maar geeft nog steeds melk.. Zou dit betekenen dat de dosering prascend toch te laag is ? Want ik heb inmiddels wel weer laten testen en ze had nu een waarde van 30, de dierenarts zei tegen mij dat ik de dosering (half tabletje) kon aanhouden. Of duurt het gewoon lang voordat ze geen melk meer zal geven?

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:51

Maris schreef:
Ik weet niet hoor, zou je niet gewoon even stoppen met de prascend ? Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat dat de oorzaak is.

p.s. er is al eerder in dit topic ( of ik denk eigenlijk in vorige topic ) iemand geweest met een paard met alleen maar dunne mest. Maar ik weet niet of je dat verhaal wilt lezen ......



Ja ik durf niet goed er zo bij stoppen. Welk verhaal van wie was dat ?
Ik heb trouwens wat doorgelezen in het vorige topic kom toch regelmatig diarree tegen en het verminderen van de dosis idd. En dat het soms even duurt voor ze aan een lagere/ hogere dosis gewend zijn. Ook het misselijk zijn en niet eten is erbij maar hij eet wel de st hyppoliet muesli. Alleen het voer die ik heb staan plots niet meer. En dat is gewoon niet van zijn gewente normaal eet hij ALLES !

Als er morgen niets uitkomt dan ga ik mss toch opnieuw proberen met de dosis te verlagen en het wat langer aankijken.
Het ding is ook ik had nu vandaag niet de indruk dat hij zich slecht voelde. Integendeel was weer een pak alerter enzo in de weide ook.