[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48149
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 06:12

Ja ze was hier op de foto wel aan de vette kant, dat viel mij ook al op :=

Eind van de dag komt er iemand kijken, klinkt wel als een potentieel fijn plekje, aan huis met andere mini en aandacht van kinderen ook, dat vindt ze heerlijk :)

Ik ben verdrietig maar ook opgelucht, zie er al jaren tegenop dat dat afscheid er aan zat te komen en was erg bang om haar op een dag op een hele vervelende manier te vinden. En dat ze dan niet meer lopend naar een laatste plekje langs de weg kon maar ze in stal zou liggen / we haar naar de weg zouden moeten slepen ofzo, brrrr.

Ik ben blij dat ze nu nog tot het laatst okee is geweest. De laatste week begon ze ineens af te vallen maar deed wel nog gewoon tevreden haar ding verder. Stond gisterochtend gewon vrolijk met de oortjes erop in de deuropening toen ik buiten kwam om te kijken of ze de nacht een beetje goed doorgekomen was. Met haar soort van hyperventilerende rare hinnik-murmel-prutteltje zoals altijd :+:

Het was wel tijd maar niet schrijnend. Ik heb heel sterk het gevoel dat het geen dag meer had moeten duren omdat het anders snel achteruit zou zijn gegaan. DA vond het ook wel haar tijd, snapte het heel goed dat we toch op zondag gebeld hadden en erge spoed voor wilden zijn.

Ik hoop nu vooral dat ze snel gehaald wordt.... ligt nu al een dag onder een zeiltje waar gisteren de hele dag de zon op gestaan wordt, dat word ik niet echt enthousiast van....

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 07:25

Heel veel sterkte Pmarena.
Ik denk als ik je zo hoor dat je echt de juiste keuze genomen hebt.
Daar waar ik veel mensen door zie gaan terwijl het dier duidelijk aan geeft dat het klaar is, heb jij gekozen voor wat voor haar het beste is en niet voor jou.
Hopelijk krijgt de mini ik een fijn nieuw plekje.
Nogmaals heel veel sterkte.

pmarena

Berichten: 48149
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:54

Super bedankt allemaal! Eind van de dag komen er mensen kijken voor de mini, ik duim dat dit een match is want klinkt als een prima plekje. Samen met andere mini aan huis, buurpaardjes er omheen, wandelingetjes maken, gezin met kinderen..... ze houdt van gezelligheid en aandacht dus dat gun ik haar wel :j

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:32

Dat zou fijn zijn en anders blijft mijn aanbod staan, hoor!

Kan me je gevoel overigens heel goed voorstellen....je weet dat het eraan zit te komen en toch ;(
Maar het is in elk geval een rustgevende gedachte dat ze het zo duidelijk aangaf en dat jij en de dierenarts het er ook over eens waren.

Nu nog wennen aan de stilte -O-

pmarena

Berichten: 48149
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:42

Ik heb nog iets van 14 pilletjes Prascend over. Kan ik daar nog iemand blij mee maken hier in het topic....?
Mag weg voor 5 euro voor de kosten van een brievenbuspakje :)

_yvonne

Berichten: 2904
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:53

pmarena schreef:
Ik heb nog iets van 14 pilletjes Prascend over. Kan ik daar nog iemand blij mee maken hier in het topic....?
Mag weg voor 5 euro voor de kosten van een brievenbuspakje :)


Hopelijk is het ene fijne plak voor de shet, ik heb je een pb gestuurd mbt de medicatie

pmarena

Berichten: 48149
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:14

De pilletjes zijn besproken :)

Ja het klinkt als een fijn plekje aan huis, waar ze meer aandacht krijgt, met een andere mini samen op een weitje met inloopstal zou komen te staan met meer paarden in de weides van de buren er omheen. Hopen dat er een goede klik is strakjes.... het is echt een gezelligheidsdiertje en ze hebben meerdere kinderen en houden van wandelen...dus het klinkt wel als een match.

Skessa_
Berichten: 10636
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:24

Gisteren is de dierenarts/tandarts geweest en helaas moeten er toch weer 2 tanden getrokken worden voor de EORTH. Heb ook gevraagd of een half pilletje oke was. Hij heeft nog bloed afgenomen en belde net al met de uitslag.
Ze zit nu op een waarde van 50, wat volgens hem een beetje grijs gebied is. Voor het mooie zou ze onder de 30 moeten zitten. Maar hij raadde wel aan om dit zo te blijven geven en dan volgend jaar weer opnieuw te testen. (In Oktober zat ze op 186).


Hoe is het afgelopen met de shet pmarena?

pmarena

Berichten: 48149
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:40

Oh dan is de waarde wel al mooi gezakt +:)+

De mini hebben we gisterenmiddag weggebracht naar een gezin met een mini en wat ander beestenspul aan huis, met paarden van de buren er omheen. Lieve dochters. Nu hopen dat de kleintjes vriendjes worden....

Ik wilde liefst een plekje met minstens 1 ander kleintje want dat is toch leuker dan weer als aanhangsel voor zo'n groter dier fungeren. En met wat liefdevolle aandacht. Dus fingers crossed dat dit goed uitpakt. Ik denk het wel want het is echt een heel lief diertje, maar je weet maar nooit natuurlijk....

Skessa_
Berichten: 10636
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:52

Als je er zelf een goed gevoel bij hebt is al heel belangrijk. Hopelijk klikt het met de ponys!

BelgenGek

Berichten: 2248
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:53

Wat is EORTH Skessa_ ?
Is dat iets met de tanden?
Mijn pony mist 1 voortand..

Pmarena, hopelijk is het een blijvend plekje en hebben de pony En de verzorgers het fijn samen

BelgenGek

Berichten: 2248
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:26

Ik heb het al gevonden,
Nooit geweten van het bestaan er van.
Ik ga morgen eens kijken in de mond vd pony hier..

Skessa_
Berichten: 10636
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:19

Ja klopt! Het is een aandoening aan de snijtanden waarbij de wortels zeg maar vergroeien en heel pijnlijk.
Deze dierenarts denkt dat er een verband zit tussen ppid en eorth, omdat paarden die eorth hebben ook vaak ppid hebben.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:59

Hier een EOrth paard die echt geen ppid heeft. Is het verband niet meer dat het beide een oude paarden ziekte is en mogelijk erfelijk?

Celebi
Berichten: 3673
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:42

Was er niet ook een schatting dat ongeveer een kwart van de paarden PPID heeft? Of het in ieder geval op een vroeg of laat moment krijgt? Als het echt zoveel voorkomt is het niet gek dat het vaak ook met andere ziektes voorkomt. Het zou wel interessant zijn als er echt een verband is naast ouderdom trouwens. Gelukkig hier nog geen verschijnselen van EORTH.

Sanet

Berichten: 7961
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:59

LianB schreef:
Hier een EOrth paard die echt geen ppid heeft. Is het verband niet meer dat het beide een oude paarden ziekte is en mogelijk erfelijk?


En hier andersom :)

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:14

Hier is de ppid bij 1 van de pony's aan het licht gekomen toen zijn wonden in zijn mond maar heel langzaam genazen. Bij hem waren toen alle snijtanden getrokken i.v.m. EOTRH. Verder had ik er toen ook geen duidelijke aanleiding voor om hem te moeten testen. Of het gerelateerd is aan elkaar tja geen idee, maar bij mijn pony met EOTRH was het dus wel het geval.

Skessa_
Berichten: 10636
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:40

Het is beide een ziekte die het immuunsysteem aantast. Het is ook niet bewezen, het is een vermoeden van hem. Omdat hij veel paarden krijgt die het allebei hebben.

LouLi
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-03-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:24

Wij zijn ondertussen aan de derde dag prascend. Ik ben begonnen met een kwartje, ipv van de hele die de da voorstelde. Maar waar moet ik nu op letten? Hoe zie je dat het beter gaat? Ze had als symptomen vooral haar vacht en spierverlies, beide geen dingen die direct opgelost zijn. Hoe zagen jullie dat je de juiste dosis had gevonden?
Daarentegen had ze gisterenavond bijna niets van haar eten opgegeten en ook weinig hooi. Zou dat al een bijwerking van de medicatie kunnen zijn? Het lijkt mij wel snel >;)

Celebi
Berichten: 3673
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:15

Voor wat mij verteld is: de werking zie je gemiddeld binnen 3 tot 12 weken optreden geloof ik. Maar soms kan het tot een jaar duren voor je verbetering ziet. Vetophopingen en een vacht zijn natuurlijk niet opeens anders. Gedrag kan natuurlijk wel wat sneller gaan. Meer looplust, opgewekter, dat soort zaken.

Alles was je meteen merkt zijn helaas juist vaak de bijwerkingen. Die kunnen meteen intreden. Minder/niet willen eten hoort daar wel bij. Zou het even een paar dagen aankijken (was het eenmalig of is de eetlust echt weg) en dan met je dierenarts overleggen. De mijne zei me hij bijwerkingen contact op te nemen en even een paar dagen te stoppen met de pilletjes en daarna weer met een hele lage dosis starten. Soms hielp dat tegen de bijwerkingen zei ze. Even het systeem resetten.

Om te weten of je voldoende geeft moet je helaas de ACTH test een paar keer herhalen. Ik heb het na een paar weken opnieuw laten testen met een kwart pilletje. De ACTH waarde was van 144 naar 65.5 gegaan dus een enorme verbetering, maar nog niet voldoende om hem op een kwartje te houden. Nu dus al een aantal weken een halfje en in principe zou ik dan weer moeten testen om het te weten. De dierenarts durfde het wel te gokken om dat pas weer in het najaar te testen omdat het zo goed aansloeg en met een halfje we dus wel in de buurt van de juiste waarde zouden moeten komen. Geen garanties natuurlijk, dus ik twijfel nog om de test alsnog extra te laten doen. Maar eerst even stress met het landseizoen, kreupelheid en nog wat andere zaken. Komt daarna dus wel weer als ik het ga doen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:18

LouLi schreef:
Wij zijn ondertussen aan de derde dag prascend. Ik ben begonnen met een kwartje, ipv van de hele die de da voorstelde. Maar waar moet ik nu op letten? Hoe zie je dat het beter gaat? Ze had als symptomen vooral haar vacht en spierverlies, beide geen dingen die direct opgelost zijn. Hoe zagen jullie dat je de juiste dosis had gevonden?
Daarentegen had ze gisterenavond bijna niets van haar eten opgegeten en ook weinig hooi. Zou dat al een bijwerking van de medicatie kunnen zijn? Het lijkt mij wel snel >;)


De verbetering in vacht ga ja pas zien na de volgende rui. Voor deze naar zomervacht is het waarschijnlijk al te laat, maar je weet maar nooit. :P
De juiste dosis is waar ze het klinisch goed op doet. Ik zou voor jouw pony opbouwen tot een half of 3/4 en zien welke verbetering het brengt na enkele maanden.
Als ik op acth waarde zou moeten verdergaan, zat ik vast al aan 10 of meer pillen per dag bij mijn ouwe besje :+

Slechter gaan eten is een bijwerking inderdaad. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:45

Slechter gaan eten is idd een bijwerking. Die van mij ging ook heel veel drinken en mega veel plassen, heb weken een zeiknatte stal gehad en toen stabiliseerde de boel en werd het weer 'normaal'

LouLi
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-03-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:46

Bedankt voor het meedenken, we kijken het nog een paar dagen aan. Lastig dat ze vanaf nu 24/7 buiten loopt, dan zie ik toch minder goed of ze voldoende eet. Ik heb er maar vertrouwen in dat de medicijnen gaan werken, arme pony ziet er nu niet zo goed uit :(:)

Celebi
Berichten: 3673
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:13

Je zou trouwens met wat moeite kunnen starten met 1/8 pilletje. Zie je bij shetjes nog wel eens gebeuren. Als de eetlust weg blijft zou het advies van mijn dierenarts geweest zijn om een paar dagen te stoppen en dan met een kleinere dosis, dus 1/8 te beginnen. Gelukkig ging een kwartje en een halfje bij mij zonder bijwerkingen, maar dat was het alternatieve plan geweest.

brxtt
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-04-24

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:36

Hallo allemaal, ik ben zelf nooit lid van Bokt geweest, maar heb wel regelmatig dit topic gelezen om andere hun ervaring met Cushing te lezen. Wat erg leerzaam is geweest.

Helaas heb ik mijn pony met cushing twee weken geleden in moeten laten slapen. Daardoor heb ik nu nog heel veel Prascend over... Nog z'n 110 pillen. Ik heb hier zelf dus niks meer aan, maar wellicht dat een van jullie ze over zou willen nemen. Mocht je ze willen stuur maar even een PB :)