Rare jeukende bultjes en korstjes op romp, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Rare jeukende bultjes en korstjes op romp, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 18:23

Sinds een week of 6 heeft m'n paard last van rare bultjes/korstjes op zijn romp. Aan de linkerkant zitten er heel veel, aan de rechterkant zit er bijna niets. Eerst had ik een paar bultjes onder zijn buik ontdekt, maar die waren plots weg en in die tijd zijn de korstjes op zijn romp ontstaan.

We dachten eerst aan iets van insectenbeten, maar hij heeft ze nog steeds en het zijn er door de weken heen ook meer geworden. Als ik de korstjes en bultjes bekijk, begint m'n paard er soms echt aan te krabben en bijten met zijn tanden. Een van mijn stalgenoten heeft hem ook een keer zien schuren langs zijn voerbak. Ik vermoed dat hij niet extreem last heeft van jeuk, want zijn deken is niet beschadigd door het schuren en we zien hem ook niet vaak schuren. Ik denk dat de bultjes vooral jeuken wanneer ze "geprikkeld" worden, door bijv. aanraking.

Als de korstjes loskomen zit er soms een heel klein rood (rond) puntje onder, ter grootte van een speldenknop. Soms is er na het afvallen van zo'n korstje nog steeds een bultje voelbaar, maar is de huid verder niet open of verkleurd. De huid lijkt soms ook een beetje schilferig, maar dat kan natuurlijk ook komen door de loslatende korstjes. Zijn vacht ziet er overigens nog steeds mooi glanzend en mooi gedekt uit (dus hij heeft geen kale plekken, of raar opstaande plukjes vacht).

De dierenarts is al geweest en heeft ook een afkrabsel genomen. Het is geen schimmel, rain rot of schurft. Zelf dachten we op een gegeven moment aan mijt. De buurvrouw van mijn paard is namelijk een Tinker en deze heeft mijt aan de achterbenen. Mijn paardje is nog jong en is in oktober verhuisd (toen heb ik hem gekocht), wat behoorlijk ingrijpend voor hem was en ik vermoed dat zijn weerstand daardoor ook een kleine tik heeft gehad. Maarrrr, onder de microscoop was geen mijt, of ander afwijkend iets te zien! En de DA heeft toch flink wat weggehaald van de korstjes en plekjes...

Op advies van de DA heb ik mijn paard nu gewassen met Sebacil, om te kijken of dat wat gaat doen. Maar ik vraag me af of iemand anders de klachten herkent die mijn paard heeft en wat jullie er aan hebben gedaan. Uit voorzorg heb ik wel de borstels en de halsters gewassen en ik zou ook nog zijn deken kunnen gaan wassen. Maarja, dan zou ik eigenlijk ook zijn stal moeten ontsmetten, etc. etc. en ik vraag me af hoeveel zin het überhaupt heeft, aangezien er in het afkrabsel geen mijt te zien was.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:43

Ik lees mee! Hier exact hetzelfde! Inmiddels bijna weg... Ik heb gewoon wondzalf gesmeerd.

Ook links veel meer, vooral voor op schouder/borst, paar bulten blijven hardnekkig en speldenkopjes blijven kale plekken...
Mijne heeft het twee jaar geleden in milde vorm gehad en voordat ik hem kocht moet hij het ookal gehad hebben want hij heeft twee grote plekken die kaal blijven en als je hem scheert zie je ook allemaal kale stipjes. Ik hoop dat op de huidige plekken weer haar komt maar ik vrees het ergste.

Afbeelding

Afbeelding

Veolieta24

Re: Rare jeukende bultjes en korstjes op romp, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:21

Onze schetlander had dit ook op zijn borst hals en onder op zijn buik. het bleek luis te zijn. De bultjes komen door het schuren aan bijv een hek en de splinters van het hout wat dan in de huid gaat steken en dan vormt zich daar een bult omheen. Naar mijn mening werkt alleen Sebicil snel en effectief tegen luis. je kan dit echter niet meer bij alle dierenartsen halen omdat het als ik me niet vergis, een verboden product is in Nederland

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 20:44

Het is geen luis, dat had ik zelf al snel gezien en de DA heeft het bevestig.

@ilsemarie: Wat raar he!! Ik zat er vandaag ook aan te denken om hem te scheren, zodat ik de plekjes goed kan zien en behandelen. Zijn vacht is nu net even te lang om makkelijk te wassen/smeren.

Ik zal eens kijken of ik er foto's van kan maken, maar denk dat het nog best lastig wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:59

Hier ook kleine bultjes. Ook links op de romp. Niet op de borst hier. Heeft ze al enkele maanden. Hebben ook wat grotere bulten bij gezeten opeens en toen vond ik mn paard niet fit. Veearts bij gehad en die heeft toen een anti allergeen gespoten. Grote bulten zijn weggetrokken. Kleine zijn overgebleven. Gewassen tegen schimmel. Is het ook niet. Heb het gevoel dat het een overgevoeligheid is van iets. Er zijn er meer die het hebben. Misschien het voordroog oid.
Verder is het natuurlijk warm en staan ze onder een winterdeken. Het zit ook aan 1 kant (links) en mogelijk de kant waar hij veel op ligt. Kan ook wrijving zijn.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:05

Hier cortisonen gespoten, hielp niks. Heel raar idd! Ik heb geschoren al in september en met dat warme weer zelfs weer onder 0 geam gezet, hielp niks. Wondzalf maakt de huid iig rustig maar dacht vanavond even weer niuwe bulten te voelen dus ben benieuwd... Was met weer begonnen met rijden.
En hij schuurt er niet aan en zit onder de deken ook dus niks van splinters oid.

Teershampoo hielp ook wel tegen de jeuk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:16

Hmm hier geen kale plekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:38

Wat voer je?

Mijn pony krijgt dit waarschijnlijk van bepaalde granen in voer of van een bestanddeel wat wel in brokken zou zitten,maar niet in granenvrije muesli.
Voer ik wel granen,dan krijgt hij plekjes die lijken op rainrot,maar het dus niet zijn.
Ook wassen met verschillende middelen haalt niks uit.
Bij mijn pony zit het voornamelijk in zijn liezen en op zijn schouder..
Enige wat wel lijkt te helpen is de plekken wat vet houden met bijvoorbeeld kokosolie.

Ik heb een gijd pavo gevoerd,maar nu goch maar terug gegaan op het oude voer waar hij het eigenlijk ook goed op deed en de plekjes worden wer minder.
Zou dus zeker goed naar de voeding kijken :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:01

Ik kan zelf niet het voer aanpassen. Sta op een manege. Maar er zijn meer paarden die het hebben nu. Maar eens een rondje inventarisatie doen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:24

bij mijne kan het eigenlijk niet echt aan de biks liggen denk ik (kreeg 2,5 jaar hetzelfde), hooguit dat er iets anders dan anders in het ruwvoer heeft gezeten?! maar het blijft vaag... en wat ik van andere begreep kan het al snel 4 weken voor begin van de uiting iets anders in het voer hebben gezeten dus dat achterhaal je ook niet echt makkelijk ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 10:26

Mijn paard krijgt voornamelijk kuil/hooi en heel af en toe een handje biks of muesli. Maar de biks en muesli at hij al een aantal weken voordat hij die bultjes kreeg. Hij krijgt trouwens Havens basisbrok en Pavo Nature's Best muesli. Wat voor ruwvoer ze krijgen dat wisselt nog wel eens. Het komt gewoon bij de eigenaar van het land, maar de ene keer zijn de balen wat droger en de andere keer is het nog bijna "gras".

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:40

Mijn paard heeft ook last van jeukende bultjes op de romp. Ik heb het idee dat het een allergische reactie op de deken (wasmiddel) is... Zit het ook op de hals of alleen op de plaats waar de deken zit?

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:40

Ik volg even...

Die van mij heeft rechts op de flank allemaal bultjes.
Lijken een soort muggenbultjes maar helaas! Elke 2 dagen spuiten we er (ik geloof??) sebacil op( die is voor schimmel toch?) en het is wel iets minder maar nog lang niet weg...

Ik vergeet altijd de naam van het schimmelspul... We hebben het iig verdund in een spuitbus zitten en dan spuiten we het erop.
Maar niemand weet wat de bultjes nou precies zijn....

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:50

Pony van mijn zusje heeft dit over haar hele lichaam.
Geen jeuk maar wel eerst een harde bult die dan uiteindelijk "open" gaat waar een perfect rond wondje onderuit komt.
Dierenarts heeft een biopt genomen maar wat het nu is, geen idee dierenarts weet het ook niet..
Oke uit de biopt kwam alergische reactie op iets. Maar
Waarop?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:52

Een paard bij mij op stal heeft zo iets gehad, die had een opstapeling van geneesmiddelen die het lichaam niet meer kon afvloeien. Met behulp van homeopathie is dat weg gehaald en was hij van de bultjes af.
Mijn merrie heeft wel eens zoiets gehad en dat was een allergische reactie op ?????? Noem het maar. Vanzelf weg getrokken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 12:40

Geneesmiddelen kan het in het geval van mijn paard niet zijn. Een allergische reactie zou wel kunnen, maar dat kan natuurlijk zoveel zijn!

@FCSA: Het begon eerst onder zijn buik, dat is weg, maar nu zit het echt voornamelijk op zijn romp. De linkerkant voelt op sommige plaatsen helemaal gebobbeld van de bultjes/korstjes, aan de rechterkant zitten maar enkele plekjes. Op de hals heeft hij het eigenlijk niet, dus je zou inderdaad kunnen zeggen dat het alleen op de plek zit waar de deken ligt. Maar het ontstond vlak voor hij een deken op kreeg, dus het is sowieso niet ontstaan door de deken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:35

Lastig hoor. Bij mijn paard ontstond het duidelijk bij een bepaalde deken.
Succes met het vinden van de oplossing!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:08

Hè fcsa, een bekende in dit topic.

Mijn pony heeft ook bultjes. Toen het er net was waren het etterige plekjes. Daarom geschoren om het wat lucht te geven. Hielp helaas niet.

Vandaag voor de 2de keer da erbij. We gaan door met de behandeling tegen mijt en ze krijgt op de aangedane plekken hydrocortiderm.

Omdat het een kleine pony is welke gevoelig is voor hoefbevangenheid durven ze geen andere middelen voor te schrijven.

Da gaf aan dat scheren ook weer de huid kan irriteren. Zo kom je dus in een cickel waar je niet makkelijk uit komt.

Volgende stap voor ons is tijdelijk alleen hooi geven en bekijken of het dan minder wordt.

zamira16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:02

Rainrot, Dermatophylis congolensis. Mijn paard heeft het ook nadat hij ziek is geweest, wassen met betadine scrub verminderd de klachten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 09:11

@Zamira: Het is geen rainrot bij mijn paard. Of wellicht bedoelde je dat de pony van Marg dat heeft? Die etterige plekjes passen wel in dat beeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:16

Die van mij staat binnen, dus dat is het ook niet. Ik denk ook niet dat de deken de oorzaak is, maar de warmte van de deken (het is natuurlijk ook niet koud nu) in combinatie met wrijving op de kant waar hij ligt kan het wel wat verergeren. Een betadine scrub is misschien wel goed om eens te proberen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:17

Bacteriële huid infectie ...
Heb t al veel meer gezien deze winter .
Hier uiteindelijk behandeld met AB spuit en poeder kuur , Endometricin

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:17

Adrienne93 schreef:
Ik volg even...

Lijken een soort muggenbultjes maar helaas! Elke 2 dagen spuiten we er (ik geloof??) sebacil op( die is voor schimmel toch?) en het is wel iets minder maar nog lang niet weg...

Ik vergeet altijd de naam van het schimmelspul... We hebben het iig verdund in een spuitbus zitten en dan spuiten we het erop.

Imaverol.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:18

Zinzi_jewel schreef:
Bacteriële huid infectie ...
Heb t al veel meer gezien deze winter .
Hier uiteindelijk behandeld met AB spuit en poeder kuur , Endometricin

Hier zie ik meer in.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:47

Babootje schreef:
Adrienne93 schreef:
Ik volg even...

Imaverol.

Dankje die bedoel ik!! Haal ze altijd door elkaar...