luis? elk jaar weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

luis? elk jaar weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 18:12

De sheet van mijn zoontje heeft zeker 2 x per jaar last van luis wie heeft de tip om het meer weg te houden?

Morgen zal ik hem weer wassen met spul van da.. en stukje scheren voor de warmte?

Feiten op een rij
Shet met ruim vacht
Ruin 2 jaar word om de dag gepoetst door buurmeisjes ( zoontje is ook net 2) met poets set die alleen voor onze gebruikt word

Krijgt gras en hapje kuil en paar brok voor de snoeperij en stro om te knabbelen heeft beschikking over mineralen lik steen

Wie heeft de tip.? Onze andere paarden geen last

tamary

Re: luis? elk jaar weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:47

Veeluispoeder, dan hoef je niet te wassen of scheren. Meestal is dit naast de dikke vacht een weerstandprobleem. Mineralensteen kan wel eens te weinig zijn om alles binnen te krijgen. Voer een mineralenkorrel bij.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:47

was je normaal ook al zijn spullen dekens dekjes borstels enz enz enz.
Helpt het middel van de DA wel voldoende.
Heb je kippen rondlopen daar kunnen ze het van krijgen meen ik

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:48

Ik heb een paar jaar geleden luis gehad in de kudde, in februari dus allemaal wintervachten.
Wassen met sebacil hielp niet, ook niet toen ze helemaal geschoren waren.
Heb ze uiteindelijk allemaal cydectin op de rug gegoten. Kost wel wat, maar werkte erg goed, en werkt 6-8 weken lang.
En borstels, halsters, etc na elk gebruik in sebacil gedompeld. Voerkisten, stal etc ingespoten met sebacil. Een paar keer.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:51

in de lente scheren, in de winter behandelen met poeder..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:53

Dat hebben die kleintjes nu eenmaal snel, weinig aan de doen dan elk jaar opnieuw behandelen.

Kippen geven geen paardenluis door, wel kippenluis wat eigenlijk geen luis is maar een mijt. Die mijt is zo klein dat je hem maar zelden zien kan.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:56

tamary schreef:
Veeluispoeder, dan hoef je niet te wassen of scheren. Meestal is dit naast de dikke vacht een weerstandprobleem. Mineralensteen kan wel eens te weinig zijn om alles binnen te krijgen. Voer een mineralenkorrel bij.

Mag veeluis poeder wel op paarden ? De gene die wij op de geiten gebruiken Mag niet... en ja hebben ei gelijk elke diersoort ongeveer ook kippen maar die hadden vorige week nog niks en zitten in andere schuur

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:02

Spullen heel vaak wassen en veeluispoeder gebruiken als dat op paarden mag (weet niet zeker). Eventueel toch scheren?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:14

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:17

Wassen met sebacil/farmyard kerato. Dat laatste gebruiken wij voor onze shets die moeilijk door de verharing komen en hierdoor vaak luis hebben. 2x dezelfde routine achter elkaar(nat maken, insmeren met spul & uitwassen) & daarna 2 weken wachten en dan nog een keer wassen. Onze pony's hebben het ook ieder jaar. Ik moet zeggen de afgelopen 2 jaar niet meer, maarja ik klop wel even af..

Veolieta24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:26

Wassen met Sebacil, meerdere keren herhalen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:30

Om nu te verhelpen wassen, even overleggen met de DA wat je het beste kunt gebruiken en hoe vaak etc. Om in de toekomst te voorkomen zou ik, zoals tamary al aangeeft, vitaminebrok bij gaan voeren; luis heeft met een verminderde weerstand te maken.
Mijn Welsh stond ooit bij twee shetten. De shet met slechte weerstand had luis, de andere twee niet.

DogWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 07:01

Ik heb ook een shet met luis. Ik heb hem pas 2 weken en volgens mij had hij al luis toen hij kwam Straks ga ik de dierenarts bellen om te kijken wat ik kan doen. Hij krijgt hooi en vitaminebrok. Ik lees in veel topics dat je hem moet wassen met Sebacil. Is dat nu niet te koud?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 08:14

Tja warm is het niet buiten maar je moet wat zo laten kan niet... dus dan maar effe kou lijden

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 08:22

OneAndOnlyx schreef:
Wassen met sebacil/farmyard kerato. Dat laatste gebruiken wij voor onze shets die moeilijk door de verharing komen en hierdoor vaak luis hebben. 2x dezelfde routine achter elkaar(nat maken, insmeren met spul & uitwassen) & daarna 2 weken wachten en dan nog een keer wassen. Onze pony's hebben het ook ieder jaar. Ik moet zeggen de afgelopen 2 jaar niet meer, maarja ik klop wel even af..

Bij Sebacil maak je de droge vacht nat met de Sebacil-oplossing, dan laten opdrogen. Niet uitspoelen en dan na 2 weken herhalen.

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:07

Lees even mee, die van mij krijgt het ook elk jaar weer. Heb al overwogen hem te scheren.. :(

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:11

Hilary schreef:
Om in de toekomst te voorkomen zou ik, zoals tamary al aangeeft, vitaminebrok bij gaan voeren; luis heeft met een verminderde weerstand te maken.

Precies!

Zorg ervoor dat je paard/ pony gezond is. Zoals hierboven aangegeven.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:15

Kippen... mijn shet had ieder jaar luis. Mijn buren hadden kippen grenzend aan de wei. Sinds ik ben verhuisd geen luis meer.
De een is er gevoeliger voor dan de ander. Het waren altijd dezelfde twee shets die luis hadden. De andere shet en het paard hadden nergens last van

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:32

wassen met sebacil. Ook al je borstels in een emmer sebacil een nacht laten weken en daarna laten luchtdrogen. Als ze een dikke vacht hebben is scheren wel beter, door de dikke vacht is het lekker warm voor die luizen en blijf je ze houden. Ook als hij dekens draagt die laten wassen. dat is hoe ik het altijd doe als er 1tje luis heeft. komt gelukkig niet vaak voor. Vorig jaar 2 shetten overgenomen die helemaal onder zaten, 1 keer wassen en scheren en ze hebben er daarna geen last meer van gehad.

DogWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:11

Shet gewassen met Sebacil. Staat nu helemaal nat op stal. Volgende week nog een keer. Ben benieuwd

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:15

tiwi1969 schreef:
OneAndOnlyx schreef:

Bij Sebacil maak je de droge vacht nat met de Sebacil-oplossing, dan laten opdrogen. Niet uitspoelen en dan na 2 weken herhalen.

Oh oké. Ik dacht dat het eerste en het tweede hetzelfde was maar niet dus.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:47

MirandaDvG schreef:
Hilary schreef:
Om in de toekomst te voorkomen zou ik, zoals tamary al aangeeft, vitaminebrok bij gaan voeren; luis heeft met een verminderde weerstand te maken.

Precies!

Zorg ervoor dat je paard/ pony gezond is. Zoals hierboven aangegeven.

Jongen paarden hebben vaak nog niet zo'n goede weerstand. Mijn fjord had ook elk jaar luizen op die leeftijd. Pas toen hij ouder werd en zijn weerstand sterker waren de luizen voorbij.

En we zitten natuurlijk een soort tropisch oord voor die beesten: warm weer, warme vacht.

Idd wassen met sebacil, niet uitspoelen en na 2 weken herhalen. Dan moet het haast wel weg zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:17

Hier bij ons trekpaard ook 2x per jaar luis. In het voorjaar en in het najaar :D bij het wisselen van de vacht.
Vitaminebrokken krijgt ze al dus dat maakt geen verschil.
Ze heef er wat jeuk van maar verder kan het weinig kwaad.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:29

Mijn shet heeft ook dat probleem. Ondanks alles bi elkaar loopt is het alleen de shet die ze krijgt.

Wassen is nu echt niet mogelijk. Over een maand (als het weer meewerkt) gaan zijn haren er weer af.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:46

Inspuiten met veerust en dan goed inborstelen. Ook goed onder de manen, maantop en rond de staart. Paar keer per week doen en dan heb je nergens geen last meer van.