been op foto of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

been op foto of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 11:27

Hey,
Mijn new Forest pony van nu bijna 2,6jaar heeft soms problemen met zijn linker achterbeen.
Het lijkt namelijk of de knie op slot blijft.
Ik heb dit 1x op film gehad maar was onduidelijk te zien.

De eerste keer dat ik iets vreemds merkte was toen we hem gingen halen om naar de nieuwe pensionstal te gaan. Bij het uit de stal halen sleepte hij zijn been gewoon mee. Na enkele passen ging het terug goed.

De tweede keer was toen hij in vrijheid door de piste galoppeerde. Hier ging hij over naar draf en pas na het bekijken van het filmpje zag ik waarom hij in draf ging.

Hij lijkt soms zelfs op wandeling even te struikelen of te slepen.
Ook staat hij altijd met dit been op rust.

Nu is mijn vraag, kan ik zijn been op de foto laten zetten of best wachten tot hij 3 is omdat dan de spieren, pezen en botten meer ontwikkeld zijn?

Extra weetje: zijn moeder had een knie die op slot bleef en zij is maar 4 jaar geworden.

Janine1990

Re: been op foto of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:30

Zoek even op een filmpje van Patella Fixatie, lijkt het daarop? Zoja, haal er een goede hoefsmid bij. Die kan dit probleem heel vaak oplossen.
In de groei zitten pezen en banden vaak wat losser om de gewrichten, waardoor de kans vergroot. Maar het ongemak kan je gemakkelijk weglaten halen en erger voorkomen mocht het door verkeerd bekappen zijn gekomen.

Als het niet beter wordt van bekappen zou ik er inderdaad verder onderzoek naar laten doen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:31

Persoonlijk zou ik de da ervoor laten komen. Die kan gaan voelen hoe het zit en bijvoorbeeld bekijken of het zou schelen als je hoefsmid hem wat binnendoor kan zetten. Foto heeft weinig zin denk ik.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:33

Ik snap niet dat je dit op Bokt vraagt met dat 'extra weetje'... Bel naar je DA. Die 4 maanden gaan het echt niet maken hoor...
Wil je zekerheid, zet hem op de foto.

Hij zal ook niet gekeurd zijn geweest bij de aankoop?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 11:42

XAnthea hij was wel gekeurd bij aankoop. Maar door de DA van mijn kennissen die ook zei dat Harley nooit de D maat zou halen. De buigproeven heeft hij wel gedaan en dit met positief resultaat.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:44

Dus is het dan een slechte DA? Want ik snap je post niet goed :+

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:47

Veel jonge paarden/pony's hebben dit, meestal gaat het over maar voor zekerheid laat je hem anders bekappen door je smid.. tenminste als je smid goed genoeg is, want hij is vorige week nog maar bij de smid geweest dus normaal gezien zou dit al gedaan zijn. :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:49

LauLauu schreef:
Veel jonge paarden/pony's hebben dit, meestal gaat het over maar voor zekerheid laat je hem anders bekappen door je smid.. tenminste als je smid goed genoeg is, want hij is vorige week nog maar bij de smid geweest dus normaal gezien zou dit al gedaan zijn. :)

Ik heb altijd jonge paarden gehad, ik ken ook veel jonge paarden en ik heb het werkelijk nog nooit gezien.

Ik vind het een beetje gek dat je je paard anders gaat laten bekappen als je nog niet weet wat het is. Straks heeft die weer iets anders door die 'andere bekapping'.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:52

Vele hebben dit hoor, niet allemaal.. is meestal omdat de spieren niet sterk genoeg zijn.
Als de knie zich op slot zet en het is een jong dier, gaat de smid meestal die binnendoorzetten.

Mijn vorige (nf) jaarling had dit ook, smid heeft hem binnendoor gezet en is nooit meer op slot gegaan.
Uiteraard was de DA voor de smid gekomen om te kijken en voelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:54

Art_Ificious schreef:
XAnthea hij was wel gekeurd bij aankoop. Maar door de DA van mijn kennissen die ook zei dat Harley nooit de D maat zou halen. De buigproeven heeft hij wel gedaan en dit met positief resultaat.

Een positief resultaat betekent dat hij kreupel was op de buigproef, maar ik denk niet dat je dat bedoelt.

Het beste dat je kunt doen is naar de DA. Liefst niet de DA van je kennissen die gekeurd heeft, maar een paardenkliniek en laat daar een kreupelheidsonderzoek uitvoeren.
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat dit een patella luxatie of patella fixatie is.
Het verhaal met de moeder erbij als extra "weetje" klinkt ook al niet bemoedigend dat deze pony gezond is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 11:57

Babootje dat bedoel ik idd niet

Laulau, hij is idd pas bekapt. Heb het na het bekappen wel tegen de smid gezegd en hij zei dat het komt doordat de spieren en pezen nog niet sterk genoeg zijn.

Ik laat mijn paardje wel veel achterwaart stappen, over balkjes stappen en overgangen maken van stap naar draf en van draf naar halt of van halt meteen naar draf. Deze oefeningen had ik namelijk al gevonden via google.

xAnthea schreef:
Dus is het dan een slechte DA? Want ik snap je post niet goed :+

Ik heb gewoon niet veel vertrouwen in die DA. That's all.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:59

waarom laat je je paard dan ook keuren door die DA,
aankoopkeuring is juist het belangrijkste waar je veel belang aan moet hechten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 12:01

Omdat ik toen wel nog vertrouwen had in die arts.

Maar die arts heb ik nu niet meer nodig. Er zit een zeer goede paardenarts in mijn buurt. Die ga ik contacteren

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:55

keuring op een jong veulen, want hij was toch pas een paar maanden?

zegt natuurlijk zeer weinig over hoe het zich gaat ontwikkelen (dat is ook vaak het risico van een veulen nemen, in plaats van een die al wat meer is uitgegroeid, waar dus op de keuring meer over te zeggen valt)..

dierenarts bij halen en aan de hand van die uitkomst foto's laten maken of een hoefsmid erbij halen..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 18:00

Hij was anderhalf bij aankoop.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:01

da erbij halen! ik heb je een pb gestuurd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 18:05

Thnx ik dacht aan equivet in Spalbeek op de wijerstraat

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:13

Patella luxatie/fixatie ga je op een foto niet zien. Een goede da kan dit vrij eenvoudig voelen.