Wat is dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:09

Bokkers,

een aantal weken geleden ontdekte ik dat mijn pony van 2,5jaar oud een gekke bloeduitstorting/bloedblijn op zijn penis had. Omdat hij al een jaar fulltime schuurt ( hij is allergisch voor gras/kruid/schimmel en zijn lever is ontstoken) dacht ik eerst dat hij zich gebeten had of iets dergelijk.
Nu een paar weken later veranderd het van vorm, kleur en word het groter en nu begin ik me toch ergens af te vragen wat dit precies kan zijn. Op internet lees ik dingen over wratten, sarcoide... Ik heb er geen ervaring mee, en wil graag weten of dit gevaarlijk is en of het noodzakelijk is de dierenarts te bellen. Mijn pensionbaas vind dat ik me zorgen maak om niets, maar ik kan er niets aan doen dat ik toch met een ietwat naar gevoel zit en wilde dus graag weten of er bokkers zijn die dit herkennen, en weten wat ik het beste kan doen.

alvast bedankt

Afbeelding

Afbeelding

MarliesV

Re: Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:13

Geen idee wat het is. Misschien iemand hier op Bokt.

Maar als het mijn pony was had ik absoluut de DA er bijgehaald.

Iets ongewoons op mijn pony is DA bij mij. Geen uitzondering.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:14

Dat je hier zelf nog niet een DA voor gebeld hebt..

Iedereen weet/ziet dat dit ongemakkelijk is voor het dier,vooral bij het uitschachten..
Tijd voor DA te bellen dus morgen of maandag.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:16

Ik zou zeker de dierenarts even bellen. Dingen die je "kan zien groeien" en niet horen te groeien zijn nooit goed. Al is het maar te vragen om advies, maar als ik jou was zou ik hem langs laten komen

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:16

ik heb geen idee.. maar als niemand het hier weet zou ik toch de DA bellen hoor... voor de zekerheid

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:18

Ik snap werkelijk niet waarom je zoiets op internet post ipv een DA te bellen...

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:31

De reden waarom ik er zelf nog niet voor gebeld heb is omdat de man waar mijn paarden staan wel verstand heeft van paarden en zei dat dit niets ernstig is, maar zelf maak ik me zorgen. Ook is de dierenarts afgelopen maanden/weken wel meer dan tien keer langsgekomen voor bloeduitslagen en behandeling van de lever. Omdat het me deze week opgevallen was dat het dus van vorm/kleur veranderd is wilde ik even kijken of bokkers dit herkende alvoor ik mijn da (nodeloos) zou lastigvallen. Mijn pensionbaas vind me zowiezo al te 'schrikkerig' en te snel de da erbij halend, vandaar
Ik bel de dierenarts natuurlijk wel , maar misschien zijn er bokkers die er ervaring mee hebben en dit herkennen

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:32

LauLauu schreef:
Dat je hier zelf nog niet een DA voor gebeld hebt..

Iedereen weet/ziet dat dit ongemakkelijk is voor het dier,vooral bij het uitschachten..
Tijd voor DA te bellen dus morgen of maandag.

Hij heeft er voorlopig geen last van bij het uitschachten en plassen. Alles verloopt normaal en zonder problemen, vandaar dat ik dus nu na het zien van de verandering pas alarmbellen krijg, eerst dacht ik dat hij zichzelf gebeten had en dat hij een wond op zijn penis had die zou genezen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:40

Snap je gedachtengang heel goed TS.

Niet toevallig binnenkort de DA voor andere zaken op stal? Kan je er mooi een combinatie bezoekje van maken.

Eventueel van te voren de foto's naar de kliniek mailen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:42

Ja, ik zal mijn dierenarts alvast een mailtje met de foto's sturen en een afspraak vragen voor volgende week . Better safe than sorry dan maar, hoewel het banketstaaf zal zijn als blijkt dat dit iets is wat gewoon weer verdwijnt na x aantal tijd. Ik heb de laatste maanden al zoveel geld verloren wat eigenlijk niet had gehoeven, dat ik dus ook niet voor elke scheet meer haar wil opbellen. :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:08

Laten we voorop stellen dat ik GEEN dierenarts ben, maar mij lijkt dit een melanoom. Mijn oude verzorgpaard had ze om zijn anus zitten. Dit waren toen melanomen. Deze schijnen bij schimmels vaker voor te komen. Ik zou er even een dierenarts bijhalen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 07:08

idylle schreef:
Laten we voorop stellen dat ik GEEN dierenarts ben, maar mij lijkt dit een melanoom. Mijn oude verzorgpaard had ze om zijn anus zitten. Dit waren toen melanomen. Deze schijnen bij schimmels vaker voor te komen. Ik zou er even een dierenarts bijhalen.

Dat lijkt me ook..Zeer vervelend komen vrijwel altijd terug na verwijdering..
Sterkte..
@de ts: je stal baas heeft vast t beste met je voor maar een DA geeft pas echt uitsluitsel..
Ook ik bel zelden de DA..Ben erg van zelf doktoren..Door 30 jr paarden steek je heel veel op maar soms ontkom je dr niet aan..

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 07:13

dat je niet meteen een dierenarts belt prima hoor. Lijkt me geen spoed, ( iig geen weekenddienst )maar wel iets waar een x naar gekeken moet worden. En dat je niet voor iedere scheet belt lijkt me ook logisch.
advies vragen hier kan altijd. mi lijkt me het melanoom.

haagje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 03:00

Ik vind het juist heel fijn dat dit hier gevraagd wordt. Beetje jammer dat en er meteen vanuit gaat dat je de dierenarts er niet naar zou willen laten kijken. Als mensen zeggen "uhm weet niet" of "Ja is een probleem" dan kun je altijd meteen de da bellen, maar aangezien we allemaal weten dat paarden hebben duur is en een dierenarts al helemaal is het toch logisch dat je het eerst aan "kenners" wilt vragen? Als 20 mensen zeggen...."oh dat had de mijne ook. De dierenarts zegt dat het onschuldig is en als je hem 3x daags een wortel voert is het in een dag weg" dan ga je 1 met een geruster hart naar bed en 2 met een minder lege portemonee. Laat mensen toch gewoon effe antwoorden. Ik lees mee ......interessant om te zien wat je allemaal kunt tegenkomen zo leren we nog eens wat

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 03:08

Ik kwam laatst op Facebook een bericht tegen waarbij het paard iets soortgelijks had, ook op de koker. De eigenaar zei ook dat het paard er geen last van had en wou het nog even aanzien. Na de aandringende reacties van mensen heeft deze toch een DA laten komen, bleek het om een kwaadaardige tumor te gaan.
Paard was al oud, dus eindelijk had de eigenaar ook beslist om er niks meer mee te doen. Ik weet niet hoe het verder met het paard is afgelopen.
Maar de moraal van het verhaal is hier wel better safe than sorry ;)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:28

Ik ben ook geen DA! Maar dit lijkt me inderdaad een melanoom. Mijn ruin, schimmel, heeft zijn hele koker en penis en anus vol zitten met melanomen en deze bloeden ook regelmatig (ziet hetzelfde uit als bij jou paard). Da is erbij geweest kan helemaal niets meer voor hem doen. Hij plast en poept nog gewoon zodra dat niet meer gaat is het einde oefening...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:33

Bij mijn oude haflinger waren dit sarcoiden zag er precies hetzelfde uit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:37

Smakelijk als je net aan het eten bent.
DA is misschien geen slecht idee.. weet ook niet wat het is..

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:41

Het lijkt onwijs op een sarcoid in dat geval meteen dierenarts bellen. En bij ons zei de keuringsarts ook dat het niks ernstigs was en het iets cosmetisch was om het weg te halen maar het bleek dus uiteindelijk een kwaadaardige sarcoid te zijn. Ik zou toch echt even snel een belletje doen.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:43

Snollygoster schreef:
Ik kwam laatst op Facebook een bericht tegen waarbij het paard iets soortgelijks had, ook op de koker. De eigenaar zei ook dat het paard er geen last van had en wou het nog even aanzien. Na de aandringende reacties van mensen heeft deze toch een DA laten komen, bleek het om een kwaadaardige tumor te gaan.
Paard was al oud, dus eindelijk had de eigenaar ook beslist om er niks meer mee te doen. Ik weet niet hoe het verder met het paard is afgelopen.
Maar de moraal van het verhaal is hier wel better safe than sorry ;)

Paard bij ons op de manege had zoiets, alleen zat dat op de penis, dus binnenin bij inschachten. Na verloop van tijd ging dat schuren en ontsteken en kwam er veel rommel uit. Bleek volgens mij ook een kwaadaardig gezwel. Paard heeft uiteindelijk een penisamputatie gehad... Oftewel, ik zou niet met spoed de DA bellen in het weekend, maar er zeker wel even naar laten kijken.