blaasontsteking --> cranberries voeren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharon2013

blaasontsteking --> cranberries voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 17:58

hoi hoi,

mijn moeder heeft een 4 jarige Tinker. laatst begon ze enorm veel te drinken en te plassen. Hele stal zeiknat na 3 dagen (en het is al zo'n smeerkees |( )
we hebben bloed laten prikken en daar kwam blaasontsteking uit, nu hebben we haar 2 weken antibiotica moeten geven, maandag komt de DA weer om bloed te prikken.

ze staat overdag buiten en hebben daar beschikking over onbeperkt water, in de stal staan emmers van 40 liter. en die is iedere ochtend leeg, dus in een nachtje drink ze al 40 liter, vond de DA ook beetje veel voor tijd van het jaar

echter is ze in de tussentijd niet minder gaan plassen/drinken. Nou had ik gelezen dat cranberrie's goed zijn voor de blaas en nieren.

dus mijn vraag: kan ik gewoon gedroogde cranberrie's kopen in de winkel en die voeren?

het is natuurlijk, dus baat het niet schaad het niet zeg ik altijd :o maar ik kan nergens op internet en het forum vinden of je gedroogde cranberries kan geven, of dat ik echt een product bij (bijv. paardendrogist) moet kopen met cranberrie erin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:07

Cranberry's doen niet heel veel vind ik.
Vitamine C tabletten wel, maar dan moet je er wel vrij veel geven. Die verhogen de zuurtegraad van de blaas waardoor de bacteriën dood gaan.
En verder drink ik zelf altijd brandnetelthee bij blaasontsteking. Dat werkt ontstekingsremmend en verzacht. Je kan verse brandnetel voeren, maar je kan ook bij de natuurwinkel een zakje gedroogde brandnetel kopen. Een paar eetlepels met een liter kokend water mengen, een half uur/uurtje laten trekken en dat twee keer per dag over het voer.

Fish_n_Chips

Re: blaasontsteking --> cranberries voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:48

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:53

Als je cranberry's voert moet je er wel opletten dat je niet cranberry's voert die volzetten met suiker. In de normale gedroogde versie zit vaak zo'n 40 procent suiker, je hebt ook zonder suiker, maar daar zit dan ook zoetmiddel in, zoals mais of tarwestroop. Het beste kan je dan vitamine C geven lijkt me, of cranberry tabletten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:55

Wat is de oorzaak
Is dat onderzocht?

Zomaar iets voeren zonder overleg met da zou ik niet doen.

Kort geleden een paard gezien met leverfalen en afbraak. Bleek haar goed bedoelde kurkuma heel slecht te zijn omdat dit de lever aantast wanneer de lever niet voor honderd werkt

Met lever ondersteunende medicatie wel kunnen redden. Maar óók kurkuma is natuurlijk!

En het zal niet t eerste paard zijn.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 14:15

maralyn schreef:
Wat is de oorzaak
Is dat onderzocht?

Zomaar iets voeren zonder overleg met da zou ik niet doen.

Kort geleden een paard gezien met leverfalen en afbraak. Bleek haar goed bedoelde kurkuma heel slecht te zijn omdat dit de lever aantast wanneer de lever niet voor honderd werkt

Met lever ondersteunende medicatie wel kunnen redden. Maar óók kurkuma is natuurlijk!

En het zal niet t eerste paard zijn.

wat ik van mijn moeder begreep (die had de DA aan de telefoon voor de uitslagen van de 1e keer prikken) dat er hoge ontstekingswaarde zijn en dat het (chronische) blaasontsteking was en dat we dus 10 dagen antibiotica moesten geven. Ik weet het niet precies hoor want heb hem zelf niet gesproken voor de uitslagen!

Maandag komt de DA weer om bloed te prikken om te kijken of de waarde's veranderd zijn na de antibiotica kuur, uiteraard overleg ik dan eerst of het hem een goed idee lijkt of er andere ideeën over heeft. dit ook omdat ik niet weet of hij een andere antibiotica of dergelijke wilt gaan proberen, nadat de uitslag bekend is.

@8nnemiek; dankje zal de brandnetels ook even bespreken morgen met de DA
@jasz ; daar ben ik me van bewust, mocht de DA het een goed plan vinden gaan we kijken wat het beste is, gedroogd/sap of tabletten. De hoeveelheid moet ik namelijk ook overleggen mocht het hem een goed idee vinden om te voeren.

Ik vindt het vooral vervelend voor me moeder, en probeer zoveel mogelijk mee te denken en onderzoek te doen om deze vervolgens weer met de DA te overleggen. Het is haar eerste "echte eigen" paard en dat is toch anders dan dat je die van je dochter zo nu en dan verzorgd :D

Verder oogt mevrouw wel gewoon gezond. gedraagt zich niet anders dan normaal behalve op het plassen en vele drinken na. Ik had eindelijk haar stal op orde en toen begon de ellende. Dus nu wachten tot het over gaat en dan weer opnieuw beginnen met een onderlaag maken, achja beestje kan er ook niks aan doen :+ zolang ze maar weer beter word!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:16

D-mannose is fijn spul, dat kan wel. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:19

Ook paarden kunnen suikerziekte hebben.

Bloedonderzoek liet een ontstekingswaarde zien, dat het blaasontsteking is kon de DA zonder verder onderzoek niet zien.

Het kan dus nog van alles zijn. Lukraak cranberry's voeren lijkt mij niet goed.

Ik zou toch wat meer onderzoek laten uitvoeren.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 14:28

Knert schreef:

Bloedonderzoek liet een ontstekingswaarde zien, dat het blaasontsteking is kon de DA zonder verder onderzoek niet zien.

zoals ik al zei, overleg ik morgen eerst met de DA, ik ga zowiso pas na de uitslag van dit bloedonderzoek met de DA (en me mams) overleggen.

suikerziekte hebben we ook aan gedacht. ze kreeg bij de vorige eigenaar een 1 of andere (suikerbom) koek gevoerd. Echter staat ze al een jaar bij ons. en bij mij krijgen ze voer met zo min mogelijk (toegevoegde)suikers erin.

Ik probeer nu gewoon zoveel mogelijk tips en info te verzamelen, zodat ik dit allemaal weer aan de DA kan voorleggen.

Of de DA ook naar (mogelijke) suikerziekte gekeken heeft weet ik niet... ik heb de DA de eerste keer niet zelf aan de telefoon gehad helaas en me moeder kan af en toe errug onduidelijk zijn :P

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:48

En suikerziekte sympthomen zoals veel drinken en plassen bij oudere paarden kunnen weer wijzen op cushing....

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:24

Wij hadden een paard op stal die ook zoveel dronk. Alles uitgesloten een voor een (IR, Cushing, Blaasontsteking), maar daar kwam niets uit. We zijn gaan opletten hoeveel ze nou dronk, bleek ze uit verveling zo'n 65 tot 70 liter water per dag naar binnen te werken en dus ook weer uit te plassen.
Na wat aanpassingen in stalmanagement (meer te doen, minder water, langer naar buiten) is het probleem van een natte stal volledig opgelost.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:42

Tsjah, als je als mens een blaasontsteking echt goed wit verhelpen heb je een overdosis Cranberry nodig, het helpt wel, maar ik neem volgens mij 3 x de max dosis dan per dag....Die dosis is al heel geconcentreerd. Als je dus bij een paard, wat al snel 10 x mijn gewicht is cranberry effectief wilt geven dan heb je OF kuubkisten vol nodig of je loopt volledig leeg op supplementen...

althans dat gok ik :+

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 15:48

brighteyes85 schreef:
Wij hadden een paard op stal die ook zoveel dronk. Alles uitgesloten een voor een (IR, Cushing, Blaasontsteking), maar daar kwam niets uit. We zijn gaan opletten hoeveel ze nou dronk, bleek ze uit verveling zo'n 65 tot 70 liter water per dag naar binnen te werken en dus ook weer uit te plassen.
Na wat aanpassingen in stalmanagement (meer te doen, minder water, langer naar buiten) is het probleem van een natte stal volledig opgelost.

Daar hebben wij en de DA ook aan gedacht Ja. Ze staan bij mij minimaal van 9 tot 3/4 smiddags buiten. Ze krijgen ook voldoende ruwvoer voor de hele avond(en zolang ze eten heeft vind deze alles prima haha) daarnaast hebben ze ook allemaal een oude melkfles om mee te spelen.

Maar omdat er toch ontsteking waardes waren willen we eerst dit uitsluitenen etc. Voordat we definitief kunnen zeggen of het toch verveling is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:50

sharon2013 schreef:
Knert schreef:

zoals ik al zei, overleg ik morgen eerst met de DA, ik ga zowiso pas na de uitslag van dit bloedonderzoek met de DA (en me mams) overleggen.

suikerziekte hebben we ook aan gedacht. ze kreeg bij de vorige eigenaar een 1 of andere (suikerbom) koek gevoerd. Echter staat ze al een jaar bij ons. en bij mij krijgen ze voer met zo min mogelijk (toegevoegde)suikers erin.

Ik probeer nu gewoon zoveel mogelijk tips en info te verzamelen, zodat ik dit allemaal weer aan de DA kan voorleggen.

Of de DA ook naar (mogelijke) suikerziekte gekeken heeft weet ik niet... ik heb de DA de eerste keer niet zelf aan de telefoon gehad helaas en me moeder kan af en toe errug onduidelijk zijn :P

Het krijgen van suikerbommen creëert geen diabetes.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:17

Mijn pony heeft al heel vaak blaasontsteking gehad, cranberry s voeren helpt niet het is de vitamine c in de cranberry s die het werk doen. Je moet er wel veel van geven (ik haal ze altijd bij de action daar zijn ze niet zo duur) ik ben met mijn pony in de kliniek enz geweest maar er was niks geks te ontdekken terwijl hij t zeker 10 mee gehad heeft. Inmiddels is hij van stal verhuisd en heeft hij er al een half jaar geen last meer van, het enige verschil tussen de stallen wat ik kan bedenken is dat op onze vorige stal het land bemest werd met koeienmest en op de stal waar hij nu staat word het land niet bemest

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:21

Bij mij werkt texelse ongezoete cranberrysap als een TIERELIER! Kan geen antibiotica tegen aan. Wat werkt zijn de zuren in de sap, die doden de bacteriën in de blaas.
Maar het smaakt werkelijk afschuwelijk dus ik doe het altijd aanlengen met water en wat siroop om het weg te krijgen.
Dit kun je met een paard niet doen. Ik hoor overigens dat cranberrypillen óok goed helpen. En die kun je bij de drogist halen. Ik denk dat het zeker de moeite waard is om het te proberen. Succes ermee!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:25

Heeft ze toevallig ook een zoutblok op stal gekregen?? En verder, een blaasontsteking kun je alleen door urineonderzoek vaststellen dus probeer urine op te vangen. Gewoon in een potje in de koelkast bewaren en morgen naar de da brengen. Bloedonderzoek geeft ontstekingswaarden aan dus misschien heeft ze koorts en gewoon heel veel dorst.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 10:05

@bigone ; dit vroeg de DA ook al direct, maar deze krijgen onze paarden niet (durf het ook niet meer aan, mijn eigen paard weet die dingen binnen 24 uur te slopen en op te eten)

Koorts heeft ze niet we hebben haar al meerdere malen getemperatuurd, ze oogt verder ook gewoon fit.

@nancyyy6 ; wij bemesten ons land niet, en ze staat hier al een jaar,dus die optie is voor hier uitgesloten, het enigste wat ik kan doen is haar omruilen met de stal van mijn paard, maar daarmee houd het dan ook op. Ik heb ze in eigen beheer namelijk.

@Knert; in zekere zin kan het langtijdig voeren van teveel suikers (die ze op dat moment niet nodig hebben) een overgevoeligheid en uiteindelijk suikerziekte tot gevolg hebben . Het voeren van 'suikerbommem' is in alle opzichten slecht voor paarden, ik heb het dan niet over sportvoeding, voor paarden die veel werk verrichten, dat is een ander verhaal.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:57

Zo DA is geweest en weer bloed afgenomen, woensdag de uitslag, mocht er geen ontstekingswaarden meer zijn gaan we nog een suikerziekte test doen. Ik mag cranberry sap geven van hem, dus we gaan het gewoon proberen. Woensdag doe ik weer even een update over de uitslag :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:16

Ik hoop op een goede uitslag!
Brandnetel kan in ieder geval nooit kwaad. Mijn paarden krijgen regelmatig preventief een brandnetelthee-kuurtje :)

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 14:27

dat kunnen we inderdaad ook nog even proberen :)

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 14:01

DA heeft vandaag gebeld over de uitslagen!
Ontstekingswaarde's zijn helemaal weg. En ook lijkt haar stal al wat droger.
Vanwege haar goede conditie denkt hij nog niet aan suikerziekte.
Hij zij dat we het de komende weken aan moeten kijken hoe het vordert en evt. de cranberrysap proberen. Mocht het niet verbeteren gaan we alsnog een suikerziekte test doen. Mocht daaruit niks uitkomen gaan we toch maar uit van een verveling.

dus toch nog voor het nieuwe jaar een beetje goed nieuws :D