Wat kan dit zijn? Bult onder de buik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melcior

Wat kan dit zijn? Bult onder de buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:03

Vanochtend haalde ik mijn paard uit de wei en zag ik deze bult onder zijn buik.

Afbeelding

Gevoeld en bekeken mag er wel aankomen geen wondjes of sneetjes.. Ook niet warm of rood..
Mag er op zich ook wel aan zitten.. Heb hem wel aan het werk gezet denk misschien dat het nog weg trekt. Maar na het rijden zag het er zo uit..

Afbeelding

Ga vanavond weer even kijken op stal maar denk misschien heeft iemand van jullie een idee..
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-12-15 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Wesco

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:05

Misschien zich zelf aangetikt?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:06

Heeft die van mij ook eens gehad. Is gewoon vocht. Dierenarts heeft er van alles aan gedaan (trekzalf, ontstekingsremmer enz), maar het bleef. Toen kreeg ik de tip eens een paar dagen te stoppen met biks voeren, en met een paar dagen was het weg.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:12

Is het zacht? voelt het zeg maar als een waterbed? want dan denk ik gelijk aan een oedeem, tenminste mijn pony had zoiets soortgelijks en dat was oedeem.

edit: Bij mij was dat toen een gevolg van een tekenbeet en na ontstekingsremmers was het weg
Laatst bijgewerkt door AnnetteFlame op 26-12-15 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:12

agerbscheid schreef:
Is het zacht? voelt het zeg maar als een waterbed? want dan denk ik gelijk aan een oedeem, tenminste mijn pony had zoiets soortgelijks en dat was oedeem

Oedeem = vocht

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:14

Rindin schreef:
agerbscheid schreef:
Is het zacht? voelt het zeg maar als een waterbed? want dan denk ik gelijk aan een oedeem, tenminste mijn pony had zoiets soortgelijks en dat was oedeem

Oedeem = vocht

Ja dat weet ik/bedoel ik hihi, dank voor de aanvulling

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:18

Nee zichzelf aantikken lijkt me sterk aangezien het vrij hoog zit..
Nee het voelt niet als een waterbed gewoon hard eigenlijk..

Hij heeft wel vanaf afgelopen woensdag weer bix bij zijn voer in had eerst alleen musli maar omdat we nu weer gaan opbouwen heb ik 150gr bix toegevoegd..
Laatst bijgewerkt door melcior op 26-12-15 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:19

melcior schreef:

Blijven er putjes in staan als je je vingers er even in drukt?

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:20

Durf ik niet te zeggen i.v.m het haar dan zal ik een stukje moeten scheren om te kijken.. Zo met haar zie ik niks geks dat er putjes blijven staan

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:22

Haha, dat kun je toch voelen? Je drukt je vingers er (van onderaf, in het midden van de bult) rustig in, houdt even vast en laat dan weer los. En dan ga je er met je vingers overheen om te voelen of er putjes in staan ;)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:26

Kan ook van het liggen zijn. Als ze dan met hun buik op hun hoef gaan liggen. Dat heeft mijn lomperikje wel eens. Gaat na een paar dagen vanzelf weg. Is een soort drukplek dan. Doet bij hem ook geen pijn ofzo. Heb dan alleen dat ik zijn singel niet mag vast maken omdat het dan daar ook zit.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:29

Rindin schreef:
Haha, dat kun je toch voelen? Je drukt je vingers er (van onderaf, in het midden van de bult) rustig in, houdt even vast en laat dan weer los. En dan ga je er met je vingers overheen om te voelen of er putjes in staan ;)

Ow zo bedoel je :D nee dan blijven er geen putjes staan want kan niet echt wat indrukken is gewoon hard net als de onderkant van de buik.. Zat zelf te denken dat het wel een soort van buikspier leek weet niet of dat kan hoor..

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:40

Mijn pony heeft dit toen ook gehad. Mijn instructrice heeft er toen naar gekeken en wist ook niet zo zeker wat het was. Moest het in de gaten houden en na een -/+ weekje was het weer verdwenen. Verder nooit meer iets van gemerkt

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:42

Eline_S_S schreef:
Mijn pony heeft dit toen ook gehad. Mijn instructrice heeft er toen naar gekeken en wist ook niet zo zeker wat het was. Moest het in de gaten houden en na een -/+ weekje was het weer verdwenen. Verder nooit meer iets van gemerkt

Okay ja ik wil het ook in de gaten houden straks na een dag weiland even kijken en morgen weer mocht het veranderen ga ik bellen en anders afwachten en aankijken..
Kan van alles zijn dus..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:43

melcior schreef:
Rindin schreef:

Ow zo bedoel je :D nee dan blijven er geen putjes staan want kan niet echt wat indrukken is gewoon hard net als de onderkant van de buik.. Zat zelf te denken dat het wel een soort van buikspier leek weet niet of dat kan hoor..

Nee joh, is geen spier. Niet te druk maken, is gewoon vocht.

Nogmaals, die van mij had exact hetzelfde, op exact dezelfde plek en dat ging weg na een paar
dagen geen biks voeren. Doe met die info wat je wilt ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:48

ik zou even een foto naar de DA sturen per sms. Het kan vocht zijn, maar ik he ook al gehoord van een pony die een scheur in de buikspier had en een stuk darm er op die manier uithing (dus enkel nog door de huid naar binnen). Ik wil je helemaal niet bang maken, maar ik zou dit ook niet onderschatten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:57

Dit is vocht en gaat vanzelf weer weg.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:58

Zoe_97 schreef:
ik zou even een foto naar de DA sturen per sms. Het kan vocht zijn, maar ik he ook al gehoord van een pony die een scheur in de buikspier had en een stuk darm er op die manier uithing (dus enkel nog door de huid naar binnen). Ik wil je helemaal niet bang maken, maar ik zou dit ook niet onderschatten.

Nou, dat ziet er wel en beetje anders uit, hoor. En daarbij; dan staat het paard er waarschijnlijk ook niet zo kalm bij.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:00

dat begon ook als zo een bultje. Maar ik wil maar zeggen, het kan vanalles zijn ipv voccht. En een foto naar de DA sturen en advies vragen kost niets :)

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 18:47

Rindin schreef:
melcior schreef:

Blijven er putjes in staan als je je vingers er even in drukt?

Ben nu op stal en ben even goed gaan drukken maar er blijven toch wel indd putjes in staan.. Ben je daar bekend mee??

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:54

Het is vocht, mijn zusje haar pony had dit ook, bij die pony kwam er aan de andere kant zo'n zelfde bult dus we hebben toen de dierenarts gebeld deze kwam langs en zei dat het vocht bulten waren.

Maaar.. bokt is natuurlijk geen dierenarts he? Voor een duidelijk antwoord kun je toch echt beter even de arts even langs laten komen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:56

Gewoon in de gaten houden. En ik zou inderdaad even stoppen met de biks. Je kan wat te snel gegaan zijn met hoeveelheid biks. Even paar dagen zonder en kijken hoe het reageert :j

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:58

Ja, ben ik bekend mee. Mijn paard had namelijk exact hetzelfde, of had ik dat al gezegd? :P

Oedeem. Specifieker: pitting oedeem. Vocht. :)

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:04

Had de mijne twee weken gelden ineens ook! Waswel warm en ook gevoelig. Ik was meteen bang voor een darmuitstulping ofzo. Gelukkig heeft de staleigenaresse al veel gezien en dacht dat ze opmhaar hoef had gelegen ofdat ze een soort allergische reactie had op al het natte zand uit de bak. Dat laatste isnhet waarschijnlijk geweest. Ze is geschoren en heeft een gevoelig huidje. Waarschijnlijk liggen rollen in de bak en haar buiksingels onder het zand geraakt. Dit heeft geschuurd en geiiriteerd denken we. Is in ieder geval vanzelf over gegaan na een weekje. Nu houden we haar buik en singel goed schoon en droog

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:05

En je kunt natuurlijk altijd ff de temperatuur van je paard opnemen voor extra controle