Na diagnose auto-immuunziekte paard ook lyme ziekte....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Na diagnose auto-immuunziekte paard ook lyme ziekte....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:21

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1859351

Aangezien ik het allemaal niet meer zo leuk in zie wou ik het even kwijt en zien hoe jullie hier tegenover staan.
Sorry voor de lange tekst maar schetst zo goed mogelijk wat er aan de hand is..

Een tijdje terug had ik een topic geopend toen mijn draver merrie geconstateerd werd met
de auto-immuunziekte Pemphigus Foliaceus (huidziekte).

Maar nu, ze was al heel het jaar door wat met pieken en dalen actief, suf, opgewekt, chagrijnig,...
tot ik een paar keer ging wandelen en zag dat ze niet correct liep (heel kort en krampachtig).
Filmpjes gemaakt en de DA gebeld, die zei dat ik het moest aan zien.

Na 3 dagen ze laten komen en bekeken, ze liep niet meer kort of kreupel maar was wel heel chagrijnig.
Op de filmpjes was duidelijk iets aan de hand en dat vond de DA ook.
Omdat we in het voorjaar toen verschillende onderzoeken aan het doen waren had de DA al eens voorgesteld voor op de ziekte van Lyme te testen maar niet verder mee gegaan omdat we met die auto-immuunziekte bezig waren en dat ze vond dat dat voorrang had.

Paar dagen terug bloed laten trekken en ook specifiek laten testen op vit E te kort en de ziekte van lyme.
2 dagen terug belde mijn DA.. ze had vit E tekort (wat ze nog al eens heeft gehad).
Maar dat kwam niet zomaar.. nee ik kreeg te horen dat ze dus de diagnose krijgt van lyme.
Tussen 0-8 is normaal, tussen 8 en 12 is al het maximum. Alles daarboven is niet goed.
Ze zit 'maar' op 13,5 maar heeft wel de diagnose gekregen.. een slag teleurstelling er bij..

Ze moet op vitamine E supplement (waar we mee begonnen zijn gisteren) en ze moet op minstens 3 weken antibiotica om de waardes naar beneden te krijgen.
De pech alleen is dat de antibiotica niet kan aan slaan door de auto-immuunziekte omdat haar immuunsysteem medicatie voor een groot deel doet af slaan.
Dat zou afwachten zijn, slaat het wel aan zoveelste beter.
Maar zou ze terug op de cortisone moeten binnen x aantal tijd voor haar auto-immuunziekte dan kunnen de lyme waardes weer omhoog gaan of nog hoger worden..

Ik heb veel over voor mijn paard maar begin ergens wel ongerust te worden en mijn moed te verliezen van hoe ver ga ik er mee door en wat kan er nog allemaal mis gaan..
Paard staat dag en nacht buiten, heeft gezelschap van soortgenoten, krijgt heel de dag/nacht door goed hooi, komt op de weide, ... DA vond ook dat ze top stond. Maar ergens voel ik mij schuldig naar haar toe dat al de pech er is.

Hoe gaat bokt met dit om en wat zouden jullie toekomst gericht doen?

Hoop dat jullie er wat aan uit kunnen, het allemaal gelezen kregen :)

Groetjes!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:35

Naar, ik weet er alles van.
Ik heb zelf Lyme en weet er veel van.
Mocht je informatie zoeken pb gerust.
Zowel regulier als alternatief heb ik veel gebruikt. :)
Houd er wel rekening mee dat het geen goedkope behandelingen zijn.

Murloc

Re: Na diagnose auto-immuunziekte paard ook lyme ziekte....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:36

Ik heb geen tips voor je maar ik wil je wel veel sterkte wensen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 19:58

Dank je, had gehoopt op meer berichten maar mijn topic zal niet interessant genoeg zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:02

Medisch is bedoeld voor ervaringen uitwisselen gezien lyme niet zo veel gediagnosticeerd wordt bij paarden verwacht ik niet dat bokt vol zit met mensen die ervaring hebben.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:03

Joh het is 2e kerstdag en je topic staat er nog geen dag op. Denk dat de meeste mensen wel wat anders te doen hebben dan op Bokt te zitten :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 21:05

Blijft jammer, voel me zo rot dat m'n paard dit ook nog eens heeft en wou het kwijt.
Voel me nog niet beter helaas. Maar goed we zien wel..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:12

Hoi ts! Ik heb echt waar geen tips voor je! Ik wil je heel veel sterkte wensen!

:(:)

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:17

_Alarm_wlkp schreef:
Blijft jammer, voel me zo rot dat m'n paard dit ook nog eens heeft en wou het kwijt.
Voel me nog niet beter helaas. Maar goed we zien wel..

Heel veel sterkte in iedergeval.
Ik weet dat eva roemaat haar shetlander flip ook de ziekte van lyme heeft.
Je zou haar eens een bericht moeten sturen weet niet hoe ze op bokt heet maar als je haar op Google intypt dan vindt je haar wel.

Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:23

Ga eens goed met je DA om de tafel zitten om beter inzicht te krijgen in wat de lange termijn vooruitzichten zijn, wat de kwaliteit van leven is en hoeveel kans er op blijvende verbetering is. Want hoewel ik dat niet uit je verhaal haal, is er met langere tijd vage klachten een moment dat je ook moet gaan vragen of doorbehandelen de beste optie is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:41

Lyme is controleerbaar in chronisch stadium, vaak niet meer geneesbaar.
Verder is behandelen echt pijnlijk, en dit duurt lang zo niet permanent.
Conclusie: als je echt wil kan het maar het vergt veel doorzettingsvermogen en hoe goedkoop ook ook veel geld.
Het is een nare ziekte.
Zelf heb ik goede ervaringen momenteel met Gc MAF, dat is er ook voor dieren.
In combinatie met het auto immuungebeuren zou je het moeten overleggen.
Goedkoop is het echter niet.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 21:44

tamary schreef:
Ga eens goed met je DA om de tafel zitten om beter inzicht te krijgen in wat de lange termijn vooruitzichten zijn, wat de kwaliteit van leven is en hoeveel kans er op blijvende verbetering is. Want hoewel ik dat niet uit je verhaal haal, is er met langere tijd vage klachten een moment dat je ook moet gaan vragen of doorbehandelen de beste optie is.

Ze wilt haar nog niet opgeven en de behandeling afwachten.
Het is gewoon zo frustrerend ook voor mij omdat ik op momenten mijn eigen paard niet meer herken.
En geeft me echt een gevoel van pft moet het nog echt?
Wil ze niet afschrijven maar het is de ene tegenslag na de anderen en tob ik echt mee.
En geeft me echt hoofdzorgen. Ik moet de DA sowieso terug bellen om haar op de hoogte te houden.

Moonfish13: het is dat ze nu met 2 chronische ziektes zit, die zich wat tegen elkaar uit vechten en inderdaad hoe ver ga je in zo iets.
Ze is een echte bikkel maar merk dat ze zich niet goed voelt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:33

Weet je wat nog het lastigste is?
Ze kunnen niet praten, en dus niet zeggen dat het niet gaat.
Geven ze dat wel aan is er vaak echt wat aan de hand.
Als het mij teveel is neem ik een extra tramadol, dat kan ik zelf bepalen.
Paarden niet, en metacam is echt schreeuwend duur.
Dan heb je wel buut, buut is ook ontstekingsremmend en juist dat doet bij Lyme ook erg zeer is mijn ervaring.
Kan je de ontstekingsreacties indammen is het lijden echt veel minder.
Mocht het mijn pony treffen zou ik er voor gaan denk ik, maar dat is omdat ik zelf goede apparatuur heb voor het behandelen.
Algemeen is APS ook echt super bij Lyme, het remt ontstekingen, pijn en geeft energie bewezen en wel.
Daarbij helpt het enorm met afvoeren van de afvalstoffen.

Ik gebruik het bij mijn pony regelmatig, hij is laatst gevallen en had veel spierpijn.
Ook met een aangetikte pees: binnen 24 uur de bult weg.
Dat kan dagelijks, maar met 1 keer per week kost het al gauw 200 euro per maand zonder eigen apparaat.
Ik heb voor 300 een eigen apparaat gescoord, geloof mij dat verdient zich in no time terug, het is alleen even slikken.
Mijn pony vindt het wel heerlijk en het helpt geweldig.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:41

Maar buut is illegaal nu, toch? Veel dierenartsen zullen daar hun naam niet aan durven wagen...

Jeetje TS, wat een verschrikkelijk nare diagnose. Ik ben bang dat Bokt jou niet de oplossing gaat geven die je zoekt. Hier is namelijk geen kant-en-klare oplossing voor te geven; we kunnen je slechts heel veel sterkte wensen met het vechten de komende tijd en het maken van moeilijke keuzes.

Verder... Blijf genieten van je paard nu het nog kan, en kijk naar haar om te zien wanneer zij het niet meer ziet zitten.

Daarnaast, voel je vooral niet schuldig! Dit is puur pech en heb jij nooit kunnen voorkomen. Paard denkt zo ook niet!

Heel veel sterkte en succes de komende tijd. Knuffel!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:45

Ik ken paarden die recent lang op buut gestaan hebben, dus zo lastig is het kennelijk niet om er aan te komen via dierenartsen.
Overigens is het zeker niet kansloos, maar niet goedkoop en het is de vraag hoe ver wil je gaan. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:33

Buut illegaal? Ik heb gelukkig nog een hele doos.

Ik heb verder geen ervaring met Lyme maar wil je sterkte wensen. Ik ben een jaar geleden bij holistisch dierenarts Den Hoek geweest. Daar hebben ze ook gezegd dat mijn jonge paard (3 jaar) Lyme had. Ik moest met homeopathische middelen aan de gang. Geloofde er eerlijk gezegd geen snars van en ben gestopt met het gebruiken van die middelen. Ruim een jaar verder nu, maar geen idee of hij nou Lyme heeft. Ooit gedacht een bloed test te doen, maar mijn paard is niet ziek, dus ik laat het maar voor wat het is..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:04

_Alarm_wlkp schreef:
Ze wilt haar nog niet opgeven en de behandeling afwachten.

Het is gewoon zo frustrerend ook voor mij omdat ik op momenten mijn eigen paard niet meer herken.

Sorry, maar de DA is volgens mij niet degene die het paard of de rekening betaald. Je geeft zelf al aan op sommige momenten je eigen paard niet eens te herkennen. Daarbij is mij ooit verteld dat een paard met lyme via teken de ziekte door kan geven aan andere paarden en dat zou ik niet op mn geweten willen hebben. Ik zou haar toch echt in laten slapen aangezien ze i.m.o (maar ik ken het paard niet) aangeeft dood ongelukkig te zijn. Heel veel sterkte in ieder geval.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:23

Paard van een vriendin van mij is na een lange antibiotica toch volledig hersteld van Lyme. Je komt tegenwoordig ook best vaak voor.

Kan het niet zijn dat de andere ziekte juist "ggetriggerd" is door die Borelliabacterie? Lyme is een multisysteemziekte en kan veel symptomen geven.

Neem een stap er keer en kijk wat de antibioticakuur doet voor je paard!

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:26

Hier ook een succes verhaal. Mijn Verzorgpaard is ook na een lange weg, volledig hersteld. Blijven doorzetten TS!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 08:39

Dank je iedereen!
Dat had ik ook gehoord dat de lyme er misschien al eerder was dan de auto-immuunziekte maar dat de symptomen toen opvallender waren dan die van lyme.
Ga eerst de antibiotica kuur proberen en zien hoe het loopt.