Wij zitten met een probleem. Ik rij samen met iemand anders een paard van iemand en ze heeft al een tijd last van (waarschijnlijk) een bepaalde allergie. Het komt en het gaat en we staan meestal niet langer dan een week stil maar nu houdt het al aan sinds 21 november, het duurt erg lang en we krijgen het totaal niet onder controle, het lijkt zelfs alleen maar erger te worden.
We hebben het idee dat het rond de hengstigheid erger wordt (ze is ook altijd heel lang en erg hengstig). We merken het vaak al van tevoren dat ze weinig looplust heeft en wat chagrijnig is, dan weten we eigenlijk al dat het eraan begint te komen. Ze heeft er heel veel jeuk aan en bijt heel haar rug open. De plekken op haar schoft waar ze zelf niet bij kan blijven dicht als ze niet met andere paarden de wei op gaat die haar kunnen krabben. Ze heeft altijd een deken op anders is het helemaal niet meer te overzien.
Uit een eerder allergie onderzoek is voor zover ik weet geen resultaat gekomen en de dierenarts vertelde ons ook afgelopen week dat dat waarschijnlijk niet zoveel uit gaat halen. Verder lijkt het alsof het nu erger is sinds ze minder de wei op komt door het weer aangezien het de hele zomer goed onder controle is geweest en ze toen ook gewoon veel naar buiten is geweest. Ook zijn we overgestapt op suikervrije brokken die goed hielpen. Het enige wat nu helpt is het insmeren met levertraanzalf (de open plekken) en de plekken die niet open zijn maar waar haar vacht wel weg is smeren we in met calendulan, dat lijkt tot nu toe het enige wat helpt, maar heel veel doet het volgens mij ook niet. Ook zijn ze nu overgestapt op ander hooi.
Van de dierenarts hebben we vorige week een flesje gehad (ben even de naam kwijt) maar het is voor honden en katten met brandwonden, vond het een beetje raar maar als zij zeggen dat het helpt dan gebruiken we het maar. Echter is het in mijn ogen alleen maar verergerd dus na een paar dagen zijn we daar ook mee gestopt omdat te veel gebruik hoefbevangenheid kon veroorzaken en dan zijn we nog verder van huis! Ook had zij het over een onderzoek naar overactieve eierstokken. Heeft iemand daar ervaring mee? kosten, uitkomsten e.d. aangezien wij het idee hadden dat het rond de hengstigheid verergerd.
Wij zijn nu helaas een beetje ten einde raad en daarom vraag ik jullie om hulp en tips. Hebben jullie zelf ervaring met dit soort allergie of kennen jullie iemand? Alle tips zijn welkom!
Zo ziet het er nu uit:

)