allergie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kvandenakker

allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 12:42

Hee beste lezers!

Wij zitten met een probleem. Ik rij samen met iemand anders een paard van iemand en ze heeft al een tijd last van (waarschijnlijk) een bepaalde allergie. Het komt en het gaat en we staan meestal niet langer dan een week stil maar nu houdt het al aan sinds 21 november, het duurt erg lang en we krijgen het totaal niet onder controle, het lijkt zelfs alleen maar erger te worden.

We hebben het idee dat het rond de hengstigheid erger wordt (ze is ook altijd heel lang en erg hengstig). We merken het vaak al van tevoren dat ze weinig looplust heeft en wat chagrijnig is, dan weten we eigenlijk al dat het eraan begint te komen. Ze heeft er heel veel jeuk aan en bijt heel haar rug open. De plekken op haar schoft waar ze zelf niet bij kan blijven dicht als ze niet met andere paarden de wei op gaat die haar kunnen krabben. Ze heeft altijd een deken op anders is het helemaal niet meer te overzien.

Uit een eerder allergie onderzoek is voor zover ik weet geen resultaat gekomen en de dierenarts vertelde ons ook afgelopen week dat dat waarschijnlijk niet zoveel uit gaat halen. Verder lijkt het alsof het nu erger is sinds ze minder de wei op komt door het weer aangezien het de hele zomer goed onder controle is geweest en ze toen ook gewoon veel naar buiten is geweest. Ook zijn we overgestapt op suikervrije brokken die goed hielpen. Het enige wat nu helpt is het insmeren met levertraanzalf (de open plekken) en de plekken die niet open zijn maar waar haar vacht wel weg is smeren we in met calendulan, dat lijkt tot nu toe het enige wat helpt, maar heel veel doet het volgens mij ook niet. Ook zijn ze nu overgestapt op ander hooi.

Van de dierenarts hebben we vorige week een flesje gehad (ben even de naam kwijt) maar het is voor honden en katten met brandwonden, vond het een beetje raar maar als zij zeggen dat het helpt dan gebruiken we het maar. Echter is het in mijn ogen alleen maar verergerd dus na een paar dagen zijn we daar ook mee gestopt omdat te veel gebruik hoefbevangenheid kon veroorzaken en dan zijn we nog verder van huis! Ook had zij het over een onderzoek naar overactieve eierstokken. Heeft iemand daar ervaring mee? kosten, uitkomsten e.d. aangezien wij het idee hadden dat het rond de hengstigheid verergerd.

Wij zijn nu helaas een beetje ten einde raad en daarom vraag ik jullie om hulp en tips. Hebben jullie zelf ervaring met dit soort allergie of kennen jullie iemand? Alle tips zijn welkom!

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

doezel2

Re: allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:47

Lijkt wel op schimmel .

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:56

Schimmel of rainrot

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:01

lijkt me rainrot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:30

Was dat flesje toevallig een hydrocortison? (Ik vraag dat omdat je zegt dat het hoefbevangenheid kan veroorzaken).

Dat middel heeft namelijk de eigenschap dat het de afweer onderdrukt, waardoor het in bepaalde gevallen virus- parasitaire- en schimmelinfecties doet verergeren. Dus als de infectie erger wordt van dat middel, zou je je veearts eens kunnen vragen of het een aanwijzing is dat het toch een schimmel betreft (rainrot bijvoorbeeld) of een parasiet (schurft).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:39

Hoe ziet de huid er uit als je een stukje haar wegscheert?

Mijn paard kreeg zulke plekken van luis. Als je wat haar wegscheert zie je de luizen lopen.

kvandenakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 14:52

Schimmel is het niet, dat is altijd besmettelijk toch. Andere paarden hebben nergens last van. Rainrot lijkt me ook stug. Ik lees op internet dat dat bij paarden voorkomt die vaak in de regen buiten staan, weinig gepoetst worden etc. dat is niet het geval. In de regen staan ze eigenlijk nooit buiten en we rijden er normaal gesproken zo'n 4/5x per week op dus poetsen e.d. gebeurt elke dag. Het is ook niet besmettelijk. Luis is het ook niet denk ik, dan hadden we dat al wel moeten zien en dat gaat ook over van paard tot paard/mens neem ik aan? ze heeft er al zo'n 3 jaar last van denk ik maar niet in deze mate.

Hydrocortiderm was het, weet niet of dat hetzelfde is safina?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:42

Luis gaat niet over van paard tot mens. Je ziet t vaak pas als je scheert. Ze gaan niet vanzelf weg, je moet t behandelen. Het komt vaak voor bij paarden met verminderde weerstand, en is ook niet besmettelijk voor andere paarden.

Rare vraag misschien, maar heb je kippen/ganzen op stal? Die kunnen ook mijt etc overbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:53

kvandenakker schreef:
Schimmel is het niet, dat is altijd besmettelijk toch. Andere paarden hebben nergens last van. Rainrot lijkt me ook stug. Ik lees op internet dat dat bij paarden voorkomt die vaak in de regen buiten staan, weinig gepoetst worden etc. dat is niet het geval. In de regen staan ze eigenlijk nooit buiten en we rijden er normaal gesproken zo'n 4/5x per week op dus poetsen e.d. gebeurt elke dag. Het is ook niet besmettelijk. Luis is het ook niet denk ik, dan hadden we dat al wel moeten zien en dat gaat ook over van paard tot paard/mens neem ik aan? ze heeft er al zo'n 3 jaar last van denk ik maar niet in deze mate.

Hydrocortiderm was het, weet niet of dat hetzelfde is safina?

Yep, vergelijkbaar. Het bevat bijnierschorshormoon en dat onderdrukt de afweer. En dat geeft schimmels een kans om toe te slaan. (Ik heb ooit zelfeen corticosteroidezalf voorgeschreven gekregen voor (naar wat later bleek) een schimmelinfectie op mijn huid. Het verergerde daardoor enorm. Dermatoloog was niet bepaald te spreken over de huisarts die me die zalf had gegeven. :o )

Schimmelinfecties zijn niet altijd zeer besmettelijk. Hangt van de schimmelsoort af. En het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere. Wij hadden er vroeger op stal één die het regelmatig had, en de rest had nooit wat. Luizen en schurft idem: hangt ook samen met de weerstand.

Hoe het eruit ziet, dat het in de winter erger wordt en de reactie op Hydrocortiderm is wel een aanwijzing in de richting van een schimmelinfectie. Je zou (uiteraard in overleg met je veearts) eens kunnen proberen je paard te wassen met imaverol en alle spullen van het paard ook te behandelen. En dan eens kijken wat er gebeurt. Niet geschoten is altijd mis.