Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:33

Het ziet er naar uit het lijkt op de mok die mijn paard afgelopen nazomer had, en dit heeft erg lang geduurd voor het weg was, maar toen ik van binnenuit hielp door een detox te geven, (dan ontgift je het lichaam) en evt. met iets om de weerstand te verbeteren.
Na ca een week zag ik eindelijk verbetering.

Het laatste stuk van de zomer is erg nat geweest met rare weersomstandigheden het najaar was niet veel beter met hoge temperaturen en regen, het zou goed kunnen dat de weerstand van je paard ook te wensen overlaat.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:33

suggie schreef:
Vraag eens aan je dierenarts of je zwavelbloempoeder mag gebruiken. Daar maak je een papje van met wat olie elke dag erop smeren. Dat krijgt de meest hardnekkige mok weg.
Dat heb ik ook destijds van de kliniek gekregen.



En als het vasculitis is, staat het paard dan morgen met een olifantspoot op stal als je zwavelbloem erop smeert.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 14:31

wortelsussie schreef:
Heel goed want zo te zien pak je het been hartstikke verkeerd in!

Ik kan niet zien wat er onder de onderlap zit maar neem aan dat je die direct op de huid plaatste.

Hoe het wel moet voor als je nog een keer inpakt: zalf, wat je dan gebruikt op dat moment, watten of gaasje er tegen aan, dan de onderlap en absoluut geen!!! elastieke bandage maar een stal of fleece bandage! Je mag echt nooit met een elastieke bandage het been inpakken.... Knelt hardstike af hoe los die ook zit.

Waarom gaas of watten? De wond geeft bacterien af die tegen de lap aan komt, lekker als dit elke keer opnieuw tegen het been aankomt, en elke keer wassen is ook niet goed ivb met waspoeder wat erin zit etc.

Inpakken is echt niet erg maar je moet t wel goed doen.

Succes met het been, ziet er naar uit!

Oh echt!! Bedankt voor deze tips, dat wist ik niet :+ Haha!!



Focussed schreef:
suggie schreef:
Vraag eens aan je dierenarts of je zwavelbloempoeder mag gebruiken. Daar maak je een papje van met wat olie elke dag erop smeren. Dat krijgt de meest hardnekkige mok weg.
Dat heb ik ook destijds van de kliniek gekregen.



En als het vasculitis is, staat het paard dan morgen met een olifantspoot op stal als je zwavelbloem erop smeert.

Kunnen we ook gewoon proberen om te zien of het Vasculitis is :D _O-

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:22

Is inpakken wel verstandig, krijgt de huid dan wel genoeg lucht om te kunnen genezen?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:43

Inpakken alleen snachts, overdag laten luchten.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:58

Als het vasculitis is: overdag inpakken, 's nachts luchten. Niet te dik inpakken. Geen onderbandages. Gewoon alleen een fleecebandage, tot en met de kroonrand inpakken. In de wei springschoen er overheen.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:30

Heb je ooit gedacht aan groene klei.(leem)poeder? Mijn merrie had in de zomer van 2014 soortgelijke plekken op haar rug . (vies pussig met korstjes) na een paar weken van aanhoudende regen. Van alles geprobeerd. Dierenarts wist het eigenlijk ook niet. Uiteindelijk heb ik groene leempoeder aan gemaakt en de plekken daarmee dun bedekt. Toen het vanzelf afbladderde schoon gemaakt met water en opnieuw dun bedekt. De wonden werden van buitenuit met nieuwe huid steeds kleiner en na twee weken waren ze dichr. Na twee maanden zat er weer haar op

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 22:07

Als het idd Vasculitis is dan moet het juist overdag ingepakt om het licht en snachts er af.
Alleen heb ik haar niet aan huis staan dus zou snachts er af niet haalbaar zijn dan wordt het 24/7
Maar dan denk ik ook dat het nog beter is om een soort stalbandage er om heen te doen..

Het zag er vandaag al weer beter uit!

Afbeelding

Afbeelding

suggie

Berichten: 766
Geregistreerd: 08-11-04
Woonplaats: Enter

Re: Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:15

Ziet er idd veel beter uit. Succes!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:32

Laatst bijgewerkt door Jet op 15-01-16 23:38, in het totaal 2 keer bewerkt

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 23:36

Jet schreef:
Ik lees al even mee en heb niet echt tips voor je, maar even over het inpakken van de benen: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ose/119708 is een mooi product, UV-werend en het zit niet zo strak om een paardenbeen als een bandage. Het is een overweging waard om die aan te schaffen en te proberen.

Ja zoiets bedoel ik idd!! Veel beter dan bandage's denk ik!

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 00:01

KellyDV schreef:
Jet schreef:
Ik lees al even mee en heb niet echt tips voor je, maar even over het inpakken van de benen: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ose/119708 is een mooi product, UV-werend en het zit niet zo strak om een paardenbeen als een bandage. Het is een overweging waard om die aan te schaffen en te proberen.

Ja zoiets bedoel ik idd!! Veel beter dan bandage's denk ik!


Dekt niet het hele been af en is niet voldoende UV werend. In eerste instantie moet het 100% tegenhouden, totdat het hele been volledig genezen is.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 07:25

Die bovenste van Horseware niet inderdaad, maar die andere van Cachel zit wel tot over de kroonrand. Geen idee hoeveel procent UV-werend ze zijn hoor, maar dat is natuurlijk wel uit te zoeken of na te vragen bij de fabrikant. Als je niet twee keer per dag langs je paard kan om bandages op en af te doen lijkt het me ook niet goed en een pensionstalhouder wil misschien nog wel die beenbeschermers omdoen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 09:45

Die van Rambo vallen ook wel over de kroonrand.
ik heb ze maar mijn paard trok ze uit na een paar uur... :+

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:28

Fijn dat het beter gaat.
Ik ben ook al een hele poosaan het klooien.
Had gelijk da 1 erbij gehaald en toen werd het erger - ipv mok op het witte voetje ,rasp erbij op het zwarte gedeelte van haar been). Hij wou onderzoek doen naar de lever.
Zag dat zelf totaal niet zitten. Paard glimt en ziet er perfect uit.
Toen d.a 2 gebeld (zit wat verder weg)
Die heeft het goed gevoeld en bekeken. Met hydrocotiderm (schrijf ik het goed) en inpakken -niet te dikke onderbandage en bandage en dat 2 dgn laten zitten. Daarna een dag luchten. Ging gelijk een stuk beter. Ze wist ook niet waarom het2 dagn moest zijn, maar het werkt een dat vond ze het belangrijkste (en ik ook)
Zag ook geen aanwijzing dat er iets met de lever was...
Wel zei ze dat het ook te maken heeft met gewoon proberen en je gevoel volgen.
Mijn merrie heeft nog een klein beetje in de kootholte wat niet weg wil, terwijlde rest er veel sneller goedop reageerde.
Wat bij de 1 werk

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:55


Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:04

Je zou ook contact op kunnen nemen met Alex brander van Veterinaire Wondzorg (.nl)
Hij werkt met Honingzalf en heeft daar de meest rare wonden al mee genezen.

NatalieLot
Berichten: 547
Geregistreerd: 10-12-14
Woonplaats: Simpelveld

Re: Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:32

Misschien dat de kousen van Hidez een uitkomst zijn. Deze zouden ook goed werken bij mok. Mocht het dit zijn.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:14

Honingzalf is super spul, ik gebruik het voor heel veel wondjes en heb het ook voor enorm grote wonden gebruikt, maar bij de plekken op de benen hielp het hier helaas niet...

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:39

Nouvel schreef:
Honingzalf is super spul, ik gebruik het voor heel veel wondjes en heb het ook voor enorm grote wonden gebruikt, maar bij de plekken op de benen hielp het hier helaas niet...


Honingzalf is goed voor wondgenezing, maar als je de oorzaak - de mok - niet aangepakt, zal dat inderdaad niet helpen. Het beste is de mok van binnenuit te bestrijden, maar dat is lastig omdat de merrie drachtig is.
Ik weet niet in hoeverre je kruiden chevadonyl (mokthee) kunt gebruiken bij drachtige merries, maar dat zou mogelijk goed kunnen helpen.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 23:20

Inmiddels weer een tijdje geleden. :)
Ik zou met de Otiderm beginnen, dit heb ik gedaan, en het heeft super geholpen!
Er zitten nu nog 3 kleine plekjes, ben 2 weken gestopt om het te laten rusten, en nu die 3 kleine plekjes behandeling af maken. :)

Ja, Otiderm is voor oormijt bij de hond of kat, maar dus ook super voor dit, wat het ook was!

Hoe het nu is:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:27

Toch he! :j (dat is hetzelfde als panalog toch?)
Fijn hoor, hopenlijk trekken die laatste plekjes ook nog weg en blijft het weg. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-02-16 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:27

Fijn dat het beter gaat, hopen dat je het zo helemaal weg krijgt!

Bij die van mij werkte de otiderm ook, zolang ik het gebruikte, stopte ik kwam het binnen een paar dagen terug...

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:27

Wat een verschil. het is aan het wegtrekken.
Volgens mij ben je over 2 weken van alles af.
Het ziet er goed uit.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 23:39

Ben echt blij dat het nu beter gaat! Ik denk ook dat het in 2 weken helemaal weg is.
Ik ben ook 2 weken gestopt, en toen werd het niet erger, stond eigenlijks een beetje stil als het ware.
Hou jullie op de hoogte!