Eenmaal het halster om kon ik zien wat de schade was, veel erger dan ik dacht en de DA gelijk gebeld. Ik zag 2 schaafplekjes (eentje ter grote van een euro de ander iets groter) boven elkaar met een randje haar er tussen (wat lijkt op een bijt wond) en er langs een snee van een 5 cm. Erg diep ook. Vlak onder zijn kruin. Hier blijf ik verder van af en laat ik er een prof op los.
Bij DA aangekomen eerst een sedatie, meneer is een stoere hengst ..... maar stiekem wel een watje en vind eigenlijk veel eng.
DA kon haar eerste vingerkootje geheel in de wond steken zo diep.
Vertelde ze mij dat ze voelde dat zijn schedel gebroken is
Was duidelijk te voelen, dus maar een paar foto's om te zien hoe erg
Hij heeft een ster ter grote van een cm'tje of 7
Hij heeft dus een rake klap gehad. (de breuk zit een 2 cm. boven het schiet punt van paarden)Wond goed gespoeld en 7 nietjes er in. Flinke spuit matacam en flinke spuiten met AB pasta mee. Erg grote ondingen voor iemand die A: alles met 1 hand moet doen en B: ook nog eens kleine handjes heeft
De grote staat nu apart op een stuk wei zonder kans om zijn hoofd ergens aan te stoten, elke stoot kan er voor zorgen dat er een stukje bot afbreek en in de sinus terecht komt. Ook moet ik goed opletten op ontstekingsgevaar. Mijn mannen staan nu dus verplicht een 5 weken minimaal uit elkaar.
Al met al denkt DA dat zijn maatje, een A welsh van 2,5, hem een trap verkocht heeft, maar de schaafplekjes komen daar weer niet mee overeen. Een bijtwond lijkt mij weer meer op zijn plek, mede omdat de kleine zijn voortandjes aan het wisselen is. Maar dat verklaard voor mij dan weer niet de combinatie met een schedelbreuk, en zo'n dunnen schedel heeft de grote niet was te zien op de foto. De kleine heeft geen gevoelig bekkie of schade aan lipjes/tandvlees/tandjes.
Ik blijf het een vreemd iets vinden. Hoe kan een A welsh van 2,5 j. een D pony van 12,5 j. zijn schedel kraken? Of moet ik denken aan iets anders? Ik weet het even niet meer, er spookt van alles door mijn hoofd.
Zijn hier mensen die een soortgelijke ervaring hebben? Met gebroken schedels in combi met bijten/trappen?

Maar een vaste drinkbak kan zeker gelijkende verwondingen veroorzaken. 
Of heeft de da dat uitgesloten?