Spoelworminfectie bij jaarling!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Spoelworminfectie bij jaarling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 18:58

Ik heb een jaarling (29/05/2014) die momenteel met een serieuze wormbesmetting te kampen heeft.

Hij wordt sinds zijn geboorte mooi op schema met mestonderzoek ontwormd (niet te vroeg, niet te laat) en heeft tot ongeveer een jaar geen problemen gegeven. Omdat zijn balletjes niet tijdig waren ingedaald om te ruinen, maar pas in warmere temperaturen voelbaar waren, wou de dierenarts niet meer castreren, omdat het risico op infectie te hoog lag.

Als alternatief hebben we dan een chemische castratie uitgevoerd. Sindsdien is meneertje beginnen schuren. Eerst dacht ik dat het aan de luzerne was die ik toen begon bij te voeren, maar ook al stopte ik en ben ik een poosje heel sober (enkel hooi) gaan voeren, bleef de jeuk aanhouden. Diagnose; soort van allergische reactie op de chemische castratie.

Deel van de manen waren weggeschuurd, alsook het bovenste van de staart.

Jeuk bleef over heel het lichaam behouden, bleek doffer te worden, dus bloed genomen; leverbot en slechte vit e waardes.

Behandeling leverbot gekregen, sloeg aan. Waardes gingen van +300 naar 35 en waren genormaliseerd.

Enige tijd later (hij bleef schuren), opnieuw levertest. Lever bleek wéér niet goed. Weer een leverbot ontworming, waarbij ook een heel deel spoelwormen afkwamen in de mest.

Veel jeuk en hij bleef schuren... Na geruime tijd panacure gebruikt, en na 6 weken equest. Daar zitten we nu, met een volledig afgeschuurde staart bovenaan en nog steeds jeuk en slechte leverwaardes.

Dierenarts zegt nu om de 6-8weken een meststaal (vorige week was die negatief) en op basis daarvan te gaan ontwormen... Slechte leverwaardes komen dus door het feit dat de wormen migreren door de lever...

Feit is dus dat meneertje met een serieus spoelworminfectie zit. Blijkbaar zijn deze goed resistent.

Ik heb bij de dierenarts een supplement besteld om de weerstand te verhogen (vip resistentio?), baat het niet, dan schaadt het niet...

Hij heeft ook al een fles hemopar etc gekregen, wat weinig heeft geholpen.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt, waarbij de wormen ondertussen verleden tijd zijn?

De jeuk zou komen door slechte leverwaardes (lever kan zijn werk niet tegoei doen), maar dit is dan weer doordat er teveel wormen aanwezig zijn...

Wat kan ik nog doen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:03

Waarmee heb je hem de laatste keren ontwormd en hoe lang is dat geleden?

Oh wacht zie Panacur en Equest.

Spoelworm is slecht zichtbaar bij mestonderzoek, want geeft niet continue eitjes af.

Ontworm eens met een middel met Pyrantel (Strongid-P).

Geef de dagen voor en na het ontwormen olie over het voer, dat voorkomt verstoppingen als er ineens veel dode spoelwormen uit de darmen moeten komen.

Mungbean

Re: Spoelworminfectie bij jaarling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:09

Voor spoelwormen heb je pyrantel of fenbendazol nodig.
Dat laatste zit in Panacur.
Misschien pyrantel nog proberen?

Als hij echt leverbot heeft dan heeft hij een speciaal middel nodig dat normaal niet bij paarden gegeven wordt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:10

Jonge paarden zijn sowieso gevoeliger voor spoelwormen dan oude paarden.

Bij mijn jonge paard is het ieder mestonderzoek raak, die moet standaard tegen spoelwormen ontwormd worden. Wel zie je door de loop van de jaren de hoeveelheid gevonden eieren afnemen.
Mestonderzoek is een goede methode om gericht te gaan ontwormen, maar kan nooit helemaal het preventief ontwormen vervangen.
Zodra de vorst intreedt moeten ze in ieder geval een kuur hebben tegen bloedwormen, horsellarven en lintworm met EquestPramox.

Veulens ontwormen wij altijd preventief, die zijn veel te vatbaar voor wormen om alleen op mestonderzoek af te gaan.

Voor jouw paardje zou ik mestonderzoek doen, dan ontwormen tegen spoelworm en na een week of 2 weer een mestonderzoek om na te gaan of de wormenkuur iets gedaan heeft. Er moet dan een flinke reductie in het aantal wormeieren zichtbaar zijn.
Is dat niet zo dan zijn de wormen resistent tegen het toegepaste middel en moet je paard een kuur met een ander middel hebben. Niet alleen naar de naam op het doosje kijken, maar echt een andere werkzame stof.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 23-12-15 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:12

Die olie heb ik toen gegeven, maar dan kreeg hij diarree... Was het nu door de olie (hij krijgt regelmatig al eens wat (lijnzaad)olie bij..) of was het door het afkomen van de wormen... Of een combinatie van de twee.

Hij is met heel veel verschillende middelen ontwormd, waaronder horseminth.

Mijn andere paarden worden slechts twee keer per jaar ontwormd en de mest is ook steeds negatief, nog nooit problemen gehad.

Ook het andere veulen heeft verder geen last en werd op dezelfde manier ontwormd.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:13

Laat duidelijk zijn dat ik niet enkel op basis van mestonderzoek ontworm bij mijn veulen, maar echt via schema werk dat door de DA wordt opgesteld.

Ik bespaar niet op mijn paarden, en laat gewoon standaard zeer frequent een meststaal nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:14

Voor leverbot moet hij fasinex of vergelijkbaar krijgen.
Dat is niet geregistreerd voor paarden en kan alleen via de dierenarts.
Als hij echt leverbot heeft helpt geen enkel paarden wormpasta.

Edit: horseminth is pyrantel dus dan heb je alle stoffen voor paarden al gehad.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-12-15 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:16

Ik zeg toch dat hij behandeld werd voor leverbot? Toen er bij die behandeling ook spoelwormen afkwamen, moest hij nogmaals ontwormd worden tegen spoelworm... Ik geloof dat hij toen die panacure heeft gekregen. Zes weken later equest en mestonderzoek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:17

Ja maar als hij nu nog positief is daarvoor dan moet dat dus nog een keer. Of kan de DA uitsluiten dat het leverbot is?
Leverbot kan helaas ook chronisch worden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:19

Probeer de Pyrantel, ik heb al eerder meegemaakt dat de Panacur niet werkte en de Strongid-P wel. van die hopen mest met reuze taugé :r

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:21

Hij werd nogmaals behandeld tegen leverbot. Mijn andere merrie werd ook behandeld tegen leverbot, aangezien zij ook besmet was. Haar waardes bleven wel normaal. Daarom werd mijn veulen nogmaals behandeld. Die laatste behandeling gaf geen verbetering in waarde, maar aangezien er wel een groot deel spoelwormpjes in de mest zichtbaar waren, ontwormd tegen spoelwormen...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:23

Ik zal hier morgen heel het verloop van de ontworming plaatsen. Zal misschien een beter zicht geven voor de ervaringsdeskundigen onder ons :-)

Ik ben gewoon bang voor verstoppingen/kolieken/... en het is gewoon zonde dat hij zoveel jeuk heeft

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:28

Om de lever te ondersteunen zou je hem Sedochol kunnen bijgeven, daar hebben wij hier heel goede ervaringen mee!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:56

Hoe is je weidebeheer? Als hij elke keer weer wormen/eitjes binnenkrijgt zal het natuurlijk nooit overgaan...
Idealiter zou je hem na elke ontworming op een 'verse' weide moeten kunnen zetten zodat de wormbesmettingsdruk zo laag mogelijk is.
Leverbot zou ook vooral op nattere weides voorkomen waar koeien/schapen in de buurt zijn.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:28

chemisch castreren bij zo'n jong dier kan ook weerstand verminderen (ik persoonlijk zou dat nooit gedaan hebben........maar dat is een ander verhaal). fendabenzol als werkzame stof pakken en dan na een week herhalen.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:38

Hier ook 2 jaarlingen met behoorlijke spoelworm besmetting gehad, na verschillende kuren gehad te hebben, wat allemaal niet aansloeg, en er uiteindelijk echt een gigantische worm uitkwam :r heb ik weer de dierenarts gebeld en toen met strongid-p(met pyrantel) ontwormd en dat heeft ontzettend goed geholpen, sindsdien geen last meer gehad. Dus ik raad zeker aan om een keer met pyrantel te ontwormen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:41

En wat zegt de GD wat je moet doen? Die kunnen namelijk onderzoeken of je te maken hebt met resistente wormen.

Mijn DA heeft tijdens de bloedworm besmetting regelmatig contact gehad met de GD om te overleggen hoe het aangepakt moest worden.
Ik zou dat in dit geval ook zeker doen..

Rot hoor.. Zo jong en dan al deze ellende..

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:44

Mijn paard heeft als jaarling ook een flinke spoelworm infectie gehad. Altijd keurig en in overleg met de vee arts ontwormd en toch besmet. Volgens mij hebben we haar toen ook met pyrantel ontwormt, twee kuren achter elkaar met een aantal dagen ertussen. De eerste dag na de ontwormingspuit kwamen er 95!!! wormen met de mest mee. Te ranzig maar het hielp dus wel. Daarna nooit meer terug gekomen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 21:41

10 dec equest

23 okt panacure

(ondertussen werd 3 okt de tweede keer een ontworming tegen leverbot gegeven, omdat na bloedonderzoek bleek dat zijn lever opnieuw verslechterd was (nadat die eerst slecht was, dan kuur tegen leverbot, dan getest, lever goed, dus nu opnieuw slecht. Data kan ik ook nog doorgeven)

9 juli eraquell

2 maart equest pramox

2 januari equest

1 dec 2014 eraquel

28 okt horseminth

7 sept panacur

22 juli (geen idee meer wat het dan was..)

10 juni allereerste keer ontwormd (ik denk dat dat horseminth was, kan dat?)

29 mei geboorte

Het kan zijn dat ik me ergens vergist heb van product (dacht dat ik ergens ook furexel had gebruikt?)
Mestonderzoek was 1 keer positief (en 1 keer niet getest omdat je de wormen zo zag in de mest,dus overduidelijk positief zou zijn), de rest altijd negatief.
Hij staat sinds zijn 4 / 4.5m ook met nog een ander veulen op de wei. De andere twee zijn zijn moeder en zijn tante. Beide merries zijn geen uitscheiders, maar de oudste is wel gevoelig aan bloedworm (in die zin dat in het bloedonderzoek altijd lichtelijk iets te zien is).
Zij worden 2x / jaar ontwormd en zien er gewoon ook goed uit en hebben geen klachten.

Bloedonderzoek gaf een slechte gamma gt waarde (die na de eerste kuur/ontworming leverbot gedaald was naar 35 en bij mijn merrie naar 29) Na x aantal tijd terug hertest, merrie normaal, veulen +300 dus veulen opnieuw tegen leverbot behandeld. Waardes waren gedaald, maar niet genormaliseerd en nog steeds veel te hoog.

Paddock werd dagelijks uitgemest, maar in de winter is dit een onbegonnen klus. De afgesloten grasvelden worden wel uitgemest na het grazen.

Pfieuw, enigszins duidelijk..?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:58

Je ontwormt zowat maandelijks, kijk je uit dat je geen wormen gaat trainen ipv bestrijden.

Voor hoeveel kilo ontworm je steeds en wat weegt het paard?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 22:14

woeps, die van 2 januari, de equest was van de merrie !

De rest is volgens schema van een veulen, met een interval van 6 weken...

5) 1 dec 2014 eraquel

4) 28 okt horseminth

3) 7 sept panacur

2) 22 juli (geen idee meer wat het dan was..)

1) 10 juni allereerste keer ontwormd (ik denk dat dat horseminth was, kan dat?)

Nadien werd dat interval groter

10 dec equest (moest na zes weken opnieuw, maar hij kampt nu dan ook met een serieuze infectie)

23 okt panacure (3m verschil)

9 juli eraquell (3m verschil)

2 maart equest pramox (3m verschil tegenover vorige ontworming)

Komt dus aan 4x / jaar , wat toch niet zo ongewoon is?
Onze manegepaarden worden standaard 4x / jaar ontwormd... Net omdat ik tegen de resistentie wil ingaan, ontworm ik mijn paarden slechts 2x per jaar, maar wel met een goede begeleiding (oa DA, bloed- mest onderzoek..)

Het is een veulen in de groei, dus de aller eerste keer was bv voor 150 kg, nu zitten we aan 400kg.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:56

je zou nog Haarlemmer olie kunnen proberen

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:36

Ik moest van mijn da behoorlijk overdozeren, nu geen wormen meer.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:04

Er is telkens overgedoseerd, mijn paard weegt nog geen 400kg...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:26

Als hij leverbot heeft, dan zit dat op je weilanden.
En daar geraak je niet vanaf. Enige optie is het paard niet meer op het betreffende weiland zetten.
Toch zeker niet in de winter of in natte periodes.
Anders blijft hij zichzelf herbesmetten. En je kan er wel tegen blijven behandelen. Maar bij elke besmetting loopt het paard wel schade op aan z'n lever.
En zeker jonge dieren zijn er heel vatbaar voor. Volwassen dieren kunnen er doorgaans beter tegen.

Slechte leverwaarden kunnen wel door meer veroorzaakt worden dan alleen wormen.
Ik heb een jong paard dat 2 jaar achter elkaar een ernstig leverprobleem heeft gehad. (ggt zat boven de 1100 :o ) Aanvankelijk verbeterde die ook met alleen een leverbotbehandeling. Maar het probleem kwam nadien dubbel zo ernstig terug. Het paard was ook in hele slechte conditie erdoor.
Uiteindelijk kon ik niet anders dan hem door een 2de lijns DA helemaal binnenste buiten te laten keren.
Uit die onderzoeken bleek dan dat zijn leverprobleem inderdaad mede door leverbot veroorzaakt was. Maar dat er daardoor ook een bacteriële infectie in de lever zat. En daarnaast was er ook nog een auto-immuunfactor.
Mijn paard moest dus met fasinex (of endex) behandeld worden, hij kreeg een antibiotica-kuur van 2 weken en daarna heb ik hem ook nog anderhalve maand met prednisolone moeten behandelen.
Dat heeft uiteindelijk wel geholpen. (Al blijft zijn lever wel gevoelig aan allerhande mogelijke belastingen.)