Kale plekken op benen, iemand een idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Kale plekken op benen, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 14:07

Hallo allemaal,

Als eerste wil ik aangeven dat ik de DA al heb gebeld, maar er nog even niet wordt opgenomen. Aangezien ik met mijn pony's een stresskip ben en ze graag wil helpen, wilde ik bokt ook alvast om advies vragen :)

Het gaat om een shetlandpony, merrie en drachtig van haar eerste veulen. Ze is 3,5 jaar oud en staat altijd samen met mijn jaarling. Ze staan 24/7 buiten, hebben een schuilstal, een verharde paddock en een stal tot hun beschikking. In de stal hangt een slowfeedhooinet welke altijd vol is, verder is de stal mooi droog, wordt twee keer per dag uitgemest en regelmatig opgestrooid. Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de stal, ze staan hier vaak de hele nacht (vrijwillig) in en ook overdag regelmatig. De wei is, net zoals bij ieder ander momenteel, helaas erg nat.

Zojuist viel me op dat ze aan alle vier (!) de benen kale plekken heeft. Mijn eerste gedachte was mok. Maar... Het is droog, er zitten geen schilfers op, geen korstjes, het is niet dik, niet rood, het jeukt niet, het doet haar volgens mij ook geen pijn. Deze beschrijving lijkt dus niet helemaal te kloppen met mok. De kale plekken zitten overigens niet hoger dan de kogel.

Ik weet ook niet hoe lang ze er al last van heeft. Gezien de wei nat is, zitten de benen altijd helemaal onder de modder en is het me niet opgevallen. Daarnaast ben ik overdag nooit thuis en valt het in het donker al helemaal niet op. Ik moest net ook goed kijken ondanks dat het licht is. Het is bijna niet te zien.

Ik heb de benen even met water afgespoten en er wat foto's van gemaakt. Deze zal ik zometeen plaatsen met mijn telefoon.

Ze staan nu alleen op de verharde paddock en in stal + schuilstal. Voor de zekerheid heb ik ze wel even van de wei afgehaald..

Heeft iemand idee wat dit is?

Groetjes,
Elise
Laatst bijgewerkt door __elise__ op 23-12-15 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

__elise__

Re: Kale plekken op benen, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 14:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tanjaatjuhh

Re: Kale plekken op benen, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:27

Lijken mij toch de beginselen van mok. Vitaminespuitje halen plus mokzalf en zorgen dat ze een droog plekje hebben om te staan

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:23

Mok/rasp. Hou de benen van je beest zoveel mogelijk droog. Lukt dat niet dan is vaseline misschien een oplossing, dan zit er vet en dat is beter dan dat er water op de huid komt. Tatjanatjuhh zegt al mokzalf gebruiken. Dagelijks met rust in masseren.
Het wordt veroorzaakt door een bacterie, die bacterie gaat helemaal los als je pony een verminderde weerstand heeft. Vitamimes zijn dus goed maar het is misschen goed het voer eens goed te bekijken. Ze heeft nu veel variatie nodig, hooi, wortels, brokjes, wilgentakken, appeltjes, bramenbladeren, kerstboom (alleen de echte geen Norton) riet

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:26

mrie schreef:
Ze heeft nu veel variatie nodig [...] kerstboom (alleen de echte geen Norton)

Een antivirus product lijkt me juist niet verkeerd in deze situatie. :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:28

Ik denk geen mok :D
Eerder een schimmel ofzo

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 16:34

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken, ook via PB!

Ondertussen contact gehad met de DA. Zij denkt dat het een schimmelinfectie is. Morgen ga ik ze helemaal wassen met imaverol en de benen worden morgen ook geschoren. Wassen ga ik nu niet meer doen vlak voor het donker, te koud.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:59

In elk geval even schoonmaken met een dettoloplossing, tast huidvet niet aan en ontsmet als de bliksem.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 17:01

De dettoloplossing dan na of voor het wassen met imaverol?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:05

Ervoor zou ik doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:00

Dikke vacht en vetlokken/behang blijven makkelijk te lang nat met dit weer. Kan zijn dat dit rainrot is. Extra vitaminekorrel en waar mogelijk zorgen dat benen zeker 1x dag paar uurtjes droog zijn. Plekken kan je behandelen met sudocreme of babyolie (vet stoot water af).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:22

__elise__ schreef:
De dettoloplossing dan na of voor het wassen met imaverol?

Geen middelen gaan mengen hoor.
Gewoon met imaverol behandelen en verder niks.
Geef je ook iets van vitamines, of heb ik daar overheen gelezen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:10

Ik zou ook geen dubbele producten gebruiken. Straks werkt het elkaar tegen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:21

Ik zou eerst de benen scheren, je hebt verder geen plekjes gevonden dus schimmel en dan op vier benen op dezelfde plek lijkt me niet. En de da die dit door de telefoon kan zien moet nog geboren worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:27

ik denk ook een schimmel...zal niet van de droogte komen :7
Kun je haar niet snachts op stal zetten?Kan het drogen.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:31

Kan schimmel zijn of mok omdat het de laatste tijd erg nat is zijn ze daar wel gevoeliger voor

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 11:07

Ik heb de benen net geschoren en zometeen wassen met imaverol. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen, ze heeft zo'n dikke vacht! Met het scheren komen wel de kale plekken goed naar voren, toch nog erger dan ik dacht.

Mengen van producten ga ik idd niet doen, eerst even kijken hoe deze behandeling gaat werken.

@ bigone: ze heeft dezelfde foto's gezien als hier geplaatst zijn met een uitgebreide omschrijving. Ik ben van mening dat een goede DA wel een behandeling kan geven zo, zonder onnodig langs te komen.

@ geerke: ze hebben een paar weken terug 's nachts op de paddock en stal gestaan, eigenlijk om de wei te sparen. Paddock is ook gewoon droog. Alleen kreeg zij toen erg veel last van een knietje die op slot bleef slaan helaas. Daarna heb ik 3 dingen veranderd: extra voer (ze was erv veel afgevallen, was nodig ook), anders bekappen en 's nachts weer buiten. Nu slaat de knie niet meer op slot, maar vind het daarom wel een beetje eng om ze niet meer de wei op te doen in de nacht. Maar zal wel even moeten nu.

@ ellepel: ze eet samen met mijn jaarling de brok mee. Ze krijgt ong. 50 gram Podo Grow met een peertje erbij. Ook hangt er standaard een zoutblok in de stal.

prinsfasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:20

Controleer even of Imverol wel te gebruiken is tijdens dracht... Iets zegt mij namelijk dat het niet verstandig is. Maar ik kan het ook mis hebben...

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 11:26

Slim, nog niet over nagedacht..!
Op de verpakking staat dat het tijdens de dracht gebruikt kan worden, dus daar gaan we van uit.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 14:34

Voor de nieuwsgierigen onder ons. Een paar foto's van de benen gisteren, hierop is goed te zien hoeveel er kaal is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het wassen met imaverol viel me niet mee. Heb een liter gemaakt per pony en afgesponst. Maar je komt met zo'n dikke vacht natuurlijk nooit tot de huid. Zondag weer herhalen, hopelijk is het snel weg.