Als eerste wil ik aangeven dat ik de DA al heb gebeld, maar er nog even niet wordt opgenomen. Aangezien ik met mijn pony's een stresskip ben en ze graag wil helpen, wilde ik bokt ook alvast om advies vragen
Het gaat om een shetlandpony, merrie en drachtig van haar eerste veulen. Ze is 3,5 jaar oud en staat altijd samen met mijn jaarling. Ze staan 24/7 buiten, hebben een schuilstal, een verharde paddock en een stal tot hun beschikking. In de stal hangt een slowfeedhooinet welke altijd vol is, verder is de stal mooi droog, wordt twee keer per dag uitgemest en regelmatig opgestrooid. Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de stal, ze staan hier vaak de hele nacht (vrijwillig) in en ook overdag regelmatig. De wei is, net zoals bij ieder ander momenteel, helaas erg nat.
Zojuist viel me op dat ze aan alle vier (!) de benen kale plekken heeft. Mijn eerste gedachte was mok. Maar... Het is droog, er zitten geen schilfers op, geen korstjes, het is niet dik, niet rood, het jeukt niet, het doet haar volgens mij ook geen pijn. Deze beschrijving lijkt dus niet helemaal te kloppen met mok. De kale plekken zitten overigens niet hoger dan de kogel.
Ik weet ook niet hoe lang ze er al last van heeft. Gezien de wei nat is, zitten de benen altijd helemaal onder de modder en is het me niet opgevallen. Daarnaast ben ik overdag nooit thuis en valt het in het donker al helemaal niet op. Ik moest net ook goed kijken ondanks dat het licht is. Het is bijna niet te zien.
Ik heb de benen even met water afgespoten en er wat foto's van gemaakt. Deze zal ik zometeen plaatsen met mijn telefoon.
Ze staan nu alleen op de verharde paddock en in stal + schuilstal. Voor de zekerheid heb ik ze wel even van de wei afgehaald..
Heeft iemand idee wat dit is?
Groetjes,
Elise